Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 08:43
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met (het plannen van) een herinrichting van onze 'kelder'. Hij gaat dienst doen als Thuisbioscoop.
Nu heb ik al e.e.a. uitgezocht, maar loop toch nog tegen een probleem aan: Op welke afstand kijk je 'relaxed' naar een groot scherm?

Even wat informatie:
Beamer: Sony VPL-HW15
Zoom: 1-1.50 (gepland om in te stellen op 1.25)
Afstand beamer --> scherm: 5 meter.
Scherm: Projecta Homescreen Deluxe
Scherm maat (h x b) in cm: 185 x 316
Zicht maat (h x b) in cm: 169 x 300

Ik heb een aantal vragen:
  • Beamer lijkt me érg geschikt, zijn er nog mensen die me willen redden van een eventuele enorme miskoop of betere alternatieven hebben?
  • Zoom: Ik wil graag weten of zoomen een negatief effect heeft op de beeldkwaliteit. Als dat niet het geval is, zoom ik namelijk liever op 1.50 (Kan afstand beamer --> Scherm kleiner worden).
  • Ik wil graag weten wat de kijkafstand is waarop je 'relaxed' kijkt naar een scherm van 3 bij 1.6 meter. Heeft iemand een tabelletje met die gegevens (resolutie: Full HD).
  • Ten slotte word me de keuze gegeven (door projecta) tussen MatWit, High Contrast en Da-Tex©. Kan iemand me deze begrippen uitleggen en aangeven welke ik het best kan kiezen? :)
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp :)
Torrentus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Bump :D

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[quote]Torrentus schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:20:
Ik heb een aantal vragen:

• Beamer lijkt me érg geschikt, zijn er nog mensen die me willen redden van een eventuele enorme miskoop of betere alternatieven hebben?Tuurlijk is niemand te beroerd je te helpen, maar waarmee wil je gered worden of een alternatief voor hebben? Waar ben je dus zélf naar op zoek, wat moet een dergelijke beamer (aan)kunnen en belangrijkste: wat wil je er maximaal voor kwijt?
[q]• Zoom: Ik wil graag weten of zoomen een negatief effect heeft op de beeldkwaliteit. Als dat niet het geval is, zoom ik namelijk liever op 1.50 (Kan afstand beamer --> Scherm kleiner worden).AFAIK is dit heel anders dan zoomen van een afbeelding, je beeld word er dus niet scherper of onscherper door.
[q]• Ik wil graag weten wat de kijkafstand is waarop je 'relaxed' kijkt naar een scherm van 3 bij 1.6 meter. Heeft iemand een tabelletje met die gegevens (resolutie: Full HD).Dat varieert sterk van persoon op persoon lijkt me. Vooral als diegene bij- of verziend is.
[q]• Ten slotte word me de keuze gegeven (door projecta) tussen MatWit, High Contrast en Da-Tex©. Kan iemand me deze begrippen uitleggen en aangeven welke ik het best kan kiezen? :)Heb je zelf al op bijvoorbeeld MatWit en Da-Tex© gezocht? Dan had je iig al geweten wat het verschil is tussen beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De projector lijkt me een goede keuze, ik heb zelf de voorganger (VPL-HW10) en projecteer op een 100" diagonaal scherm met de lamp in low mode.
Waar je wel rekening mee moet houden is de lichtopbrengst, op een 300cm breed scherm hou je niet bijster veel licht over naar mijn mening.

Ik projecteer op een afstand van ongeveer 4 meter en de kijkafstand is 320cm wat goed te doen is, al hoeft het niets groter voor mij persoonlijk.

Ik heb geen idee hoe de zoom ingesteld staat op mijn projector, maar krijg je het hele scherm wel gevuld vanaf 5 meter afstand?

Mocht je toch een 300cm breed scherm willen hebben, zou ik zelf denken aan een kijkafstand van 450-500cm. Wat betreft het scherm zou ik gewoon voor een matwit spanscherm gaan aangezien je de ruimte alleen als bioscoop gaat gebruiken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
CptChaos schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 00:40:
[...]
Tuurlijk is niemand te beroerd je te helpen, maar waarmee wil je gered worden of een alternatief voor hebben? Waar ben je dus zélf naar op zoek, wat moet een dergelijke beamer (aan)kunnen en belangrijkste: wat wil je er maximaal voor kwijt?
Ik ben op zoek naar een beamer die echt uitstekende beeldkwaliteit bied (Net zo goed/beter als een plasma/LCD) voor in een zeer donkere kamer. (Geen ramen). Ik wil graag misntens Full HD, en als het éven kan heb ik ook héél graag een 12- Hz beamer. Zodat ik hem kan gebruiken in combo met 3D Vision van Nvidia. (Maar dat is deze sony niet, of wel? :( ) Heeft iemand misschien een alternatief? :).

Budget: ± 3500 euro úiterlijk. Liever iets in de richting van 2500 euro.
[...]
AFAIK is dit heel anders dan zoomen van een afbeelding, je beeld word er dus niet scherper of onscherper door.
Oké, dat is mooi :) In dat geval laat ik 't zo. Iemand die dit nog kan bevestigen?
[...]
Dat varieert sterk van persoon op persoon lijkt me. Vooral als diegene bij- of verziend is.
Laten we uitgaan van een normaal persoon :) Ik ben nog niet verzien en/of bijziend.
[/quote]
[...]
Heb je zelf al op bijvoorbeeld MatWit en Da-Tex© gezocht? Dan had je iig al geweten wat het verschil is tussen beiden.
Heb ik zeker op gezocht, echter zonder resultaat :( Zowel op de Projecta website, als op Google, als op GoT. :( Zou je me 'n linkje kunnen aanbieden?
SpongeRob schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:45:

Ik heb geen idee hoe de zoom ingesteld staat op mijn projector, maar krijg je het hele scherm wel gevuld vanaf 5 meter afstand?
Dankje voor je informatie! Ik denk dat dat wel gaat lukken (Volgens rekenmodel van Projecta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Erg interessante discussie, vooral omdat ik een vergelijkbare dilemma zit. In tegenstelling tot de TS is het bij mijn andersom, ik wil op korte afstand projecteren. Het idee is dit te doen met een Epson tw2900 wat geprojecteerd op 80 - 100 inch.
  • Is het voor een projectieafstand van 3 meter wel mogelijk dit te projecteren? Want die 'trowdistance' van Epson laat wel erg extreme marges toe.
  • Verder kan ik niet uitvinden of de hoogte/hoek belangrijk is. Maakt het nu uit of je vanuit tafel-, scherm- of plafondhoogte projecteert?
  • Als laatste vraag is het normaal zo dat je eerst scherm hangt en dan beamer. In mijn geval moet ik vanuit een vast punt projecteren, dus geen marge. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
J_star schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:57:
Erg interessante discussie, vooral omdat ik een vergelijkbare dilemma zit. In tegenstelling tot de TS is het bij mijn andersom, ik wil op korte afstand projecteren. Het idee is dit te doen met een Epson tw2900 wat geprojecteerd op 80 - 100 inch.
  • Is het voor een projectieafstand van 3 meter wel mogelijk dit te projecteren? Want die 'trowdistance' van Epson laat wel erg extreme marges toe.
  • Verder kan ik niet uitvinden of de hoogte/hoek belangrijk is. Maakt het nu uit of je vanuit tafel-, scherm- of plafondhoogte projecteert?
  • Als laatste vraag is het normaal zo dat je eerst scherm hangt en dan beamer. In mijn geval moet ik vanuit een vast punt projecteren, dus geen marge. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik projecteer op 90 inch 16:9 scherm vanaf 3 mtr.. :) Is niet te groot en niet te klein vind ik

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31
Prettig om te horen dat dit mogelijk is. Hoe gaan jullie echter om met gainfactor. Ik wil namelijk graag een spanscherm maar veelal betaalbare oplossingen zijn met een gain van 1.2. Waar 1.0 voldoende is. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan aangezien hierdoor hotspot kan optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Een hotspot krijg je echt niet bij gain 1.2 hoor, er wordt door bijvoorbeeld Frank Doorhof van ITC een gain tussen de 1.0 en 1.3 aangeraden voor moderne projectoren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:32
hangt het nou per beamer nog af welke afstand deze kan staan of zijn ze allemaal wel voor dichtbij (3 meter) tot veraf (6 meter) en dus alles er tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Nee, dit is echt afhankelijk van de specificaties. Zorg dus, dat je altijd vooraf kijkt naar de prjectieafstand en de beschikbare ruimte/ophanging om teleurstelling te voorkomen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1