Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de NAS materie (2000+ posts doorlezen van dit topic duurt even
) maar ik zit met de volgende situatie bij mij thuis:
Wat ik gebruik:
- MacMini als mediacenter in woonkamer (met aangekoppelde externe usb HD)
- HDX 1000 met 1tb die nu als NMT werkt en als Mediaplayer voor de slaapkamer
- iMac als hoofdcomputer
- Airport Extreme voor iMac backup via TimeMachine
- PC in gebruik met windows 7
- alles hangt in 1 netwerk met wat switches ertussen (nog geen gbit helaas)
Al met al is het een beetje een bijelkaar geraapt zootje en elk apparaat heeft nu zijn eigen harde schijf en de Mac heeft een eigen backup. Vaak als ik een filmpje wil kijken op de MacMini moet ik zoeken waar het staat: op de PC, op de HDX of op de MacMini zelf. (mijn vriendin regelt de downloads en zet het wel eens op verschillende plaatsen neer). Vaak moet ik dan weer connectie maken en username password invullen of ik blader me suf door het netwerk.
Dus ik dacht: ik zet er een RNDX400E neer met vier 1TBschijven en laat alles naar 1 of meerdere shares verwijzen. In ieder geval alle downloads in 1 share natuurlijk. Maar voordat ik tot die aanschaf over ga, heb ik een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie er antwoord op hebben:
Wat ik gebruik:
- MacMini als mediacenter in woonkamer (met aangekoppelde externe usb HD)
- HDX 1000 met 1tb die nu als NMT werkt en als Mediaplayer voor de slaapkamer
- iMac als hoofdcomputer
- Airport Extreme voor iMac backup via TimeMachine
- PC in gebruik met windows 7
- alles hangt in 1 netwerk met wat switches ertussen (nog geen gbit helaas)
Al met al is het een beetje een bijelkaar geraapt zootje en elk apparaat heeft nu zijn eigen harde schijf en de Mac heeft een eigen backup. Vaak als ik een filmpje wil kijken op de MacMini moet ik zoeken waar het staat: op de PC, op de HDX of op de MacMini zelf. (mijn vriendin regelt de downloads en zet het wel eens op verschillende plaatsen neer). Vaak moet ik dan weer connectie maken en username password invullen of ik blader me suf door het netwerk.
Dus ik dacht: ik zet er een RNDX400E neer met vier 1TBschijven en laat alles naar 1 of meerdere shares verwijzen. In ieder geval alle downloads in 1 share natuurlijk. Maar voordat ik tot die aanschaf over ga, heb ik een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie er antwoord op hebben:
- Gaat het een beetje werken om de Nas in te richten voor gelijktijdig gebruik van Mac en PC? Dus CIFS en NFS?
- Soms heb ik problemen om de shares van HDX te benaderen vanaf de MacMini - ik moet me telkens opnieuw aanmelden. Gaat het benaderen van goed aangemaakt shares op een NAS altijd vlekkeloos?
- Begrijp ik het goed dat ik een deel van de opslagruimte kan reserveren voor backup met TimeMachine?
- Omdat ik de investering graag zou spreiden, dacht ik eraan eerst al mijn losse schijven (met verschillende groottes: 350 gb, 500 gb en 1 TB) te plaatsen en dan geleidelijk de boel te vervangen voor 1tb schijven. Gaat dat werken of is het een dom idee? (mits ze compatible zijn volgens NetGear)