Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksson
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04-2022
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de NAS materie (2000+ posts doorlezen van dit topic duurt even :? ) maar ik zit met de volgende situatie bij mij thuis:

Wat ik gebruik:

- MacMini als mediacenter in woonkamer (met aangekoppelde externe usb HD)
- HDX 1000 met 1tb die nu als NMT werkt en als Mediaplayer voor de slaapkamer
- iMac als hoofdcomputer
- Airport Extreme voor iMac backup via TimeMachine
- PC in gebruik met windows 7
- alles hangt in 1 netwerk met wat switches ertussen (nog geen gbit helaas)

Al met al is het een beetje een bijelkaar geraapt zootje en elk apparaat heeft nu zijn eigen harde schijf en de Mac heeft een eigen backup. Vaak als ik een filmpje wil kijken op de MacMini moet ik zoeken waar het staat: op de PC, op de HDX of op de MacMini zelf. (mijn vriendin regelt de downloads en zet het wel eens op verschillende plaatsen neer). Vaak moet ik dan weer connectie maken en username password invullen of ik blader me suf door het netwerk.

Dus ik dacht: ik zet er een RNDX400E neer met vier 1TBschijven en laat alles naar 1 of meerdere shares verwijzen. In ieder geval alle downloads in 1 share natuurlijk. Maar voordat ik tot die aanschaf over ga, heb ik een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie er antwoord op hebben:
  1. Gaat het een beetje werken om de Nas in te richten voor gelijktijdig gebruik van Mac en PC? Dus CIFS en NFS?
  2. Soms heb ik problemen om de shares van HDX te benaderen vanaf de MacMini - ik moet me telkens opnieuw aanmelden. Gaat het benaderen van goed aangemaakt shares op een NAS altijd vlekkeloos?
  3. Begrijp ik het goed dat ik een deel van de opslagruimte kan reserveren voor backup met TimeMachine?
  4. Omdat ik de investering graag zou spreiden, dacht ik eraan eerst al mijn losse schijven (met verschillende groottes: 350 gb, 500 gb en 1 TB) te plaatsen en dan geleidelijk de boel te vervangen voor 1tb schijven. Gaat dat werken of is het een dom idee? (mits ze compatible zijn volgens NetGear)
Wie kan me een beetje op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had zo ongeveer dezelfde setup die jij hebt, en worstelde ook met hetzelfde probleem.

Ik heb het opgelost door een nas van Synology aan te schaffen (pricewatch: Synology Disk Station DS409). Deze biedt ruimte voor vier schijven in verschillende raid-configuraties. Omdat ik nog twee 500GB-schijven had liggen, heb ik ervoor gekozen om twee volumes in RAID1 aan te maken. Eén volume van 2x 500GB-schijven ten behoeve van Timemachine en één van 2x 1TB-schijven ten behoeve van mijn media.

De verschillende apparaten benaderen de media-volumes via cifs, maar NFS is eventueel ook mogelijk (maar vooralsnog niet nodig). Antwoord op jouw vragen:

1. Er is een prima werkende oplossing. Ik ken de Netgear niet, dus ik zou kijken hoe de samenwerking tussen timemachine en de netgear is. De Synology werkt feilloos.
2. Op mijn Mac en in mijn Popcorn hour c-200 heb ik de user + wachtwoorden opgeslagen. Ik heb een aparte user aangemaakt op de NAS en de wachtwoorden op mijn mac zijn opgeslagen in de keychain. De gebruiker is een andere gebruiker dan die ik gebruik op mijn machines.
3. Dat is een punt dat je moet uitzoeken op de Netgear. De Synology-software biedt deze mogelijkheid.
4. Dit heb ik ook gedaan, met dien verstande dat ik twee x dezelfde grootte schijven heb geplaatst. Kijk even hoe de raid-config omgaat met schijven van verschilleden groottes. Best een kans dat de volume zo groot wordt als de kleinste schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksson
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04-2022
Hey DAzN,

Bedankt voor je reactie - daar heb ik wel wat aan. Had nog niet aan de optie gedacht om hem in twee volumes op te splitsen, dat is een goede tip.

Verder ben ik ook nog niet zo bekend met de verschillen tussen de NAS-merken onderling, maar de naam Synology hier ook al veel voorbij zien komen dus community-ondersteuning zal wel goed zitten. Scheelt ook nog weer een stuk in prijs t.o.v. de Netgear als ik het zo zie!

Zal zo de passwords even opslaan in keychain (duh-momentje) om die irritatie alvast weg te nemen ;)

Hoe groot het volume van de share wordt bij het plaatsen van schijven van verschillende groottes, moet ik idd nog even uitzoeken. Ik las bij een Netgear review over X-raid en dat zou ervoor zorgen dat het niet meer nodig is om schijven van exact dezelfde grootte te hebben. Nou moet ik nog even kijken of dat Netgear specifiek is of niet.

Hoe dan ook: je hebt me zeker op weg geholpen - thanks :)