Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek nu al even naar een berichtje met wat duidelijkheid over welke settings ik in mijn router moet gebruiken en welk type verbinding ik eigenlijk heb, Ik lees wat over Annex A en B dat heeft wat temaken met het type telefoon verbinding je hebt maar hoe kom ik hier achter? Ik lees ook iets van PPPoE / PPPoA en MPoA (RFC1483/2684) en ook Multi-PVCs.

Mede hier Alternatief gezocht voor KPN Experiabox ST780WL werd de vraag gesteld en op heel veel andere plekken maar overal lees ik dat het vervangen van die experia meuk kan, maar alleen als je geen telefonie of televisie hebt via KPN. Ik heb dus alleen internet en heb hier een Draytek Vigor 2600plus Ik heb dus KPN van KPN regio Eindhoven.

Hoe kom ik er achter of die modem überhaupt compatibel is met mijn kpn lijn?
Hoe configureer ik / waar vind ik de juiste settings (heb in het experiabox modem gekeken daar staat wat in maar niets wat ik lijk te kunnen gebruiken) Ook de officiële handleiding van die Draytek router staan wat internet abbonementen van verschillende providers in en hun instellingen die daar bij horen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
Annex A = analoge lijn
Annex B = ISDN lijn

En mijn KPN 8Mbit lijn gebruikt PPPoA

Meer weet ik er ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

Alleen internet is dus gewoon een ADSL(2+) lijn, in een heel enkel geval VDSL maar dan had je dat wel geweten.

En ieder ADSL2+ modem moet hierop kunnen werken

Info voor in je modem:

VPI/VCI: 8.48
Encapsulation: VC of VCMUX oid
Protocol: Routed PPPoA
username: kpn@direct-adsl
pass: kpn

Hiermee moet ieder ADSL2+ modem op je lijn werken. Denk er wel even om dat, als je voor support naar KPN belt, dat je de Experiabox terughangt, anders kunnen ze bar weinig voor je doen (monteur sturen en hopen dat probleem in KPN domein ligt, anders krijg jij de rekening)

En zoals hierboven gemeld: Annex A: regulier analoge lijn (PSTN/POTS)
En Annex B: ISDN

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjullie PhatFish en Hulkiedulkie, daar kan ik wel wat mee. Nog een paar vraagjes,

user: kpn@direct-adsl // is kpn dan variabel voor de username die ik toegewezen kreeg? (in mijn speedtouch staat mijn username op iets van 00-13-E6-13-23-33@direct-adsl)
pass: kon // is dan neem ik aan het wachtwoord wat ik van ze kreeg voor mail ed.?

Verder kan ik een fixed mac adres instellen dit ga ik ff proberen is het noodzakelijk net als bij de cable modem dat het zelfde max adres geregistreerd wordt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

kpn@direct-adsl is niet variabel. Ieder modem met deze username krijgt internettoegang op het netwerk van KPN. En de Experiabox meldt zich inderdaad met MAC adres@direct-adsl aan, maar waarom hij dat doet is nu ffe niet boeiend. Hoef je bij je DrayTek niet te doen, gewoon kpn@direct-adsl. En publiek geheim is dat je pass totaal niet op gecontroleerd wordt voor modemlogin op het KPN netwerk. Vul als pass maar gewoon kpn in, of random onzin, zal gewoon werken. De username is belangrijk. KPN bepaalt op hoger niveau (niet op modemniveau) op je modem wel of geen toegang krijgt.

Kort samengevat, vul in wat in mijn eerste post staat en je krijgt gewoon internettoegang :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat 't is. Vind die traytek een prachtige modem als ik zo zie wat je er allemaal mee kan. Heb met WRT54G running DD-WRT gewerkt tot een Edimax BR6104PK maar hier kun je wel erg veel mee vergeleken met een usual Router. VLAN, Netwerkpoorten cappen, DynDNS, DMZ..

De instellingen die zover ik weet betrekking hebben op de ADSL verbinding en het verkrijgen van een internet ip staan volgens mij maar in 1 menu. Vanwege de vele settings heb ik een hardreset gedaan.

Ik vraag me af of ik wel het juiste MAC adres heb. Ik heb namelijk het adres wat ook onder op het modem staat. En dat is het LAN mac adres is er ook een WAN mac adres? Vooral de settings hieronder daarvan weet ik niet precies wat ik er moet instellen.

PPPoE/PPPoA Client aan/uit?
Modulation kiest automatisch T1.143 G.DMT G.Lite Multimode
PPPoE Pass-through on/off (For Wired LAN.) ?
Always On on/off (Idle Timeout [180] seconds) ?
ISP Name invullen?
PPP Authentication (pap or chap) (pap only)

Moet ik misschien langer wachten? Ik heb wel 3 keer iets van verbinding gehad. Hij gaf namelijk 2x aan SHOWTIME, wat t precies betekend moet ik even in de manual zoeken. Heb nooit eerder een ADSL modem vervangen weet niet precies of ik instellingen over het hoofd zie..? Ik zet even wat screenshots hieronder.

screen1
screen2
screen3
screen4
screen5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 07:56:
Ik vraag me af of ik wel het juiste MAC adres heb. Ik heb namelijk het adres wat ook onder op het modem staat. En dat is het LAN mac adres is er ook een WAN mac adres? Vooral de settings hieronder daarvan weet ik niet precies wat ik er moet instellen.

PPPoE/PPPoA Client aan/uit?
Modulation kiest automatisch T1.143 G.DMT G.Lite Multimode
PPPoE Pass-through on/off (For Wired LAN.) ?
Always On on/off (Idle Timeout \[180] seconds) ?
ISP Name invullen?
PPP Authentication (pap or chap) (pap only)
Heb je de Draytek SnelStart handleiding al doorgenomen? Daar kan je antwoord vinden op alle bovenstaande vragen; http://www.draytek.nl/support/snelstart/V2600+/2600plus.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die handleiding heeft me wel wat geholpen, ik weet nu dat er iets niet in orde zou moeten zijn met de adsl / telefoon draad. Hoewel ik dit vreemd vind want mijn speedtoch gaat gewoon online over die kabel. Volgens de handleiding.....

Line LED Brand constant wanneer er een correcte ADSL lijn op aangesloten is. Knippert
zodra de ADSL verbinding is verbroken. (Verbroken, kan je op verschillende manieren bekijken. Als de kabel niet goed is is de verbinding verbroken maar als de login gegevens mij kloppen is deze ook verbroken toch.) Welke wordt bedoelt hier, ik probeer uit te sluiten of het aan de kabel ligt.

Het zit allemaal zo aangesloten, er komt een telefoondraad binnen die is aangesloten op een wandcontactdoos. Daarin zitten dan weer 2x 3 connectors, als de rj11 connectors naar boven wijzen zit er een witte draad op het 3 pinetje deze loopt naar een zwarte draad en die loopt weer naar beide rj11 aansluitingen. Zo ook een rode draad, aan de rechterkant (rj11 connectors nog steeds naar boven / voor je uit gericht) middelste pinnetje. Deze draad blijft rood en loopt ook weer naar beide rj11 connectors.

Verder heb ik in de wandcontactdoos nog een groene en een witte draad. Ik weet wel dat er maar 2 draden aangesloten zitten beneden waar de kabel binnenkomt. Zou het misschien kunnen zijn dat het aan het tussen kabeltje van de wandcontactdoos naar de modem ligt? Ik heb nu 2 kabeltjes geprobeerd een die het altijd deed heeft oranje connectors en een met witte connectors die doen het allebij op de experia niet op de draytek.

Overiggens staat er het volgende over het wachtwoord en de gebruikersnaam vermeld in de quicksetup manual.
code:
1
2
3
4
-  Geef als ISP name KPN in. 
-  Geef bij username uw volledige 
gebruikersnaam in. 
-  Vul vervolgens uw volledige wachtwoord in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als andere modems wel werken op die telefoonkabel, is je bedrading OK.

Is dit een nieuwe Vigor of heb je 'm 2e hands gekocht? die dingen willen na een paar jaar nog wel eens de geest geven namelijk.

Die handleiding is geschreven nog voordat KPN met jouw ADSL abonnement kwam, zoals PhatFish duidelijk zegt; kpn@direct-adsl is niet variabel en je wachtwoord maakt niet uit.

Weet je zeker dat je een Annex A Vigor hebt? Als dat ding een ISDN lijn verwacht terwijl je analoog hebt, is het niet vreemd dat ie 't niet doet.

Installeer de Draytek Routertools om Syslog berichten van de Vigor te verkrijgen, hiermee kan je makkelijker vaststellen waar het fout gaat.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
It's just not working...

Draytek Routertools, heb ik geprobeerd maar het lukt me niet uit te vinden hoe ik connectie maak met mijn modem, of dat de software zelf al zoekt en iets zou moeten laten zien als de lan kabel aangesloten is.

Overiggens LAN werkt wel gewoon, kan in windows gewoon network browsen en pingen..Daar lijkt het ook niet aan te liggen. Ik heb al wel eens iets veranderd gezien onder Online Status maar niet dat ie een ip aan kreeg, er stond iets van een up en down met een groot getal iets in de 1024xxxx.. 768xxxxx..

En waarom moet ik de VPI/VCI de Encapsulation en het Protocol 2 maal instellen, Namelijk onder DSL Modem Internet Access >>> MultiPVC's daar koppel ik deze instellingen aan een Channel, en vervolgens mag ik dit nog eens instellen in DSL Modem Internet Access >>>> PPPoE / PPPoA hier mag ik dan ook de login gegevens invullen het het MultiPVC Channel(1). Ik ben dus verplicht een MultiPVC aan te maken te koppelen aan een Channel en dan mag ik de PPPoA client pas instellen. Normaal so far?

Ik stel me hier allemaal vragen af, steeds nieuwe ideeën weer een paar uur verder en 0,0 resultaat. Als ik die uren zou omzetten in werken had ik al lang een andere ADSL/Modem kunnen kopen.. Anyway ik weet niet of ik wel de juiste vraag stel, ADSL weet ik wel wat van, en zover ik weet stel ik alles ook wel goed in.. niet alles is ook in het belang van de modem alleen online te laten gaan. Zijn er dus misschien instellingen die er voor zorgen dat het modem misschien niet online gaat..?

Ik vind het een mooi apparaat met veel opties, maar op dit soort momenten zou je graag willen dat het meteen werkt of niet werkt niet dat je eerst nog 1000 opties aan en uit moet gaan zetten om vervolgens te kunnen concluderen dat het apparaat niet werkt.

Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben trouwens ook internet aan het aanvragen bij ADSL Totaal, heb daar vandaag een Siemens Gigaset SX762 bij gekregen. Mijn abonement van kpn loopt nog en ik kan daarom ook dat andere modem nog niet aanmelden.

Kan het al wel zijn dat bij mij de stekker er bij kpn al half uit ligt zeg maar dat daarom dus het Draytek modem niet online komt? Die siemens modem heeft ook al zo'n crapy admin panel..

De instellingen voor het nieuwe adsl abo: Protocol: Bridged (MER) MTU: 1492 Encapsulation LLC VPI/VCI 0 / 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanmiddag komt mijn speedtouch niet meer online, dus ik had die siemens aangesloten en die kwam online. Dus ik die Draytek weer aansluiten, de instellingen van mijn nieuwe abo van ADSL Totaal invullen in nu ziet ie wel een adsl verbinding onder de online status maar ik weet geen gebruikersnaam of wachtwoord dus ik krijg nog geen wan ip?

Iemand die weet welke username en password ik kan gebruiken voor de ADSL Totaal verbinding??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou dachte ik toch bijna even dat ik alles goed werkend had. Tenminste alles doet t gped er is alleen 1 probleempje. Zodra ik de DRAYTEK aansluit in de plaats van de SIEMENS verlies ik de helft van mijn download speed :? :?

Raar, ik heb het getest met de ftp van Debian.nl met een iso file downloaden. Hij gaat van 1,6mbyte naar 800kbyte. Ik heb ook een Linksys WRT54G2 v1.0 DD-WRT(what else..). De routing werkt goed, de interface van mijn DRAYTEK Adsl router en die van de WRT54G2 zijn vanuit alle 3 mogelijke verbindingen met het netwerk toegankelijk namelijk. Wireless, lan(wrt54g2), lan(draytek)

Op de draytek draait dhcp, de linksys doet dhcp forwarden. Ip configuratie hier is denk ik niet mis mee. Waar kan het aan liggen dat die snelheid halveert?
Pagina: 1