BIOS-chip herprogrammeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Van een moederbord is het BIOS beschadigd, omdat tijdens het flashen van het BIOS de computer uitgezet is. Nu start het bord geheel niet meer op, ook het boot-block BIOS is beschadigd geraakt.

De BIOS-chip is een Macronix MX25L4005 serial flash (datasheet). Ik vraag me af of deze geherprogrammeerd kan worden met behulp van een WIllem Programmer. Met de meegeleverde software (0.98D9) wordt de desbetreffende chip niet ondersteund, maar de programmer op zich kan volgens mij wel serial flash programmeren.

Is ergens een ander programma te vinden voor de Willem Prog. om deze chip te programmeren? Googlen heeft tot nu toe weinig nuttigs hierover opgeleverd...

Pas als het echt niet meer anders kan, wil ik overgaan tot "hot-flashing" of het opsturen van de chip voor herprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Mm, als dit je bios chip is zit hij dus op je moederbord vastgesoldeerd.

Asl het de SOP versie is kan je 'm wel desolderen en weer solderen, maar bij de SON versie gaat het niet zo simpel.
Ik weet niet wat je soldeerervaring is verder, maar dit als begin projectje gaat flink tegenvallen.

Veel moederborden hebben tegenwoordig trouwens een flash-recovery manier. Zo is bij een hoop asus borden het mogelijk (geweest) of tijdens het booten een speciaal geformateerde floppy (met driver) eraan te hangen terwijl je een bepaalde keycombo indrukt.

Verder ziet het eruit als een vrij standaard spi memory chipje, maar de willem programmers die ik vind zijn eprom programmers, wat parellele memory chips zijn.
Verschil hiertussen is qua programmer gigantisch, je zat dus je programmer heel wat specifieker moeten definieren.
Overigens is de inhoud van de bios flash niet per-se de directe inhoud van het geheugenchipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De chip zit in een socket. Het moederbord is een ASRock A330GC. Het chipje is een 25L4005APC-12C. In de startpost had ik het verkeerde chipje vermeld (leesfoutje) 8)7

Een hotflash blijkt niet te werken, ik heb momenteel 3 dezelfde borden, op het moment dat het bord opgestart is en ik het chipje eruit "trek", bevriest het bord. Ongeacht of BIOS caching/shadowing aan of uit staat, alledrie de borden doen hetzelfde. Ik heb verder geen ander bord tot de beschikking met een SPI-chip.

Het bord is verder nog helemaal prima, omdat het wèl opstart met de chip van een ander.

Het bootblock BIOS/recovery werkt in dit geval niet, hij is blijkbaar te ver beschadigd. Bij de andere werkte het wel (er waren twee borden beschadigd, ik had de 3 PC's geüpdate, maar toen er eentje klaar was had ik de verkeerde stekkerdoos uitgezet=>2 PC's verziekt)... de recovery-mode van ASRock geeft een melding om een CD of diskette te plaatsen met het bestand A330GC.ROM, vervolgens begint hij automatisch te herstellen. Er is geen toetscombinatie voor nodig.

Maar in dit geval verschijnt er dus niks op het scherm, ook geen piepje o.i.d. Het enige wat gebeurt is dat de fans gaan draaien en zowel de HDD als de Power-LED aangaat.

Mijn WIllem Programmer is een PCB5.0C versie.

In de support-list in het document staan wel enkele serial EEPROM's (SPI) vermeld, maar helaas niet mijn chipje. Daarom vroeg ik me af of er andere software bestaat om deze wèl te kunnen programmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Als die programmer SPI ondersteund zal de hardware de chip wel aankunnen, het gaat dan vooral om de software.
Ik weet niet precies hoe het zit met SPI geheugenchips, maar bij EPROM, EEPROM en i2c chips maakt over het algemeen de fabrikant en type weinig uit als de juiste geheugengroote gekozen is.

Kan alleen in de pdf nergens terugvinden hoe je zo'n chip aan moet sluiten op de programmer, maar als je zo'n ding hebt zal je dat wel weten, waarschijnlijk gewoon in de socket drukken.
Ik zou zelf overigens de defecte erop doen, compleet uitlezen, daarna een goede erin, compleet uitlezen, en dat wegschijven naar de defecte.
En dan hopen dat ie werkt.
Eerst de defecte uitlezen om 3 redenen:
1. Erachter komen of je 'm goed aangesloten hebt (dan sloop je een defecte chip ipv een goede enzo)
2. Terug kunnen gaan naar de vorige status als het misgaat.
3. Testen of wat je uitleest echt iets doet (beide keren uitlezen zouden andere data moeten geven)

Edit:
De kans dat je de chip sloopt als hij goed aangesloten zit is best minimaal, zolang je programmer niet probeerd er EPROM programmeerspanningen op zetten (12V of hoger).

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 23-05-2010 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kienwaiwong schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:13:
Ik vraag me af of deze geherprogrammeerd kan worden met behulp van een WIllem Programmer.
Of het ontwerp van de Willem SPI-chips programmeren mogelijk maakt weet ik niet; hier zijn alternatieven te vinden: http://flashrom.org/FT2232SPI_Programmer (dat project heeft ook een mailinglist en irc-kanaal).
Dat is gunstig :)
Het moederbord is een ASRock A330GC. Het chipje is een 25L4005APC-12C.
Niet heel relevant.
Een hotflash blijkt niet te werken, ik heb momenteel 3 dezelfde borden, op het moment dat het bord opgestart is en ik het chipje eruit "trek", bevriest het bord. Ongeacht of BIOS caching/shadowing aan of uit staat, alledrie de borden doen hetzelfde. Ik heb verder geen ander bord tot de beschikking met een SPI-chip.
Laat me raden: alle drie die borden zijn Intel-borden ?
Volgens mij is het hotflashen van een SPI-chip op een Intel-bord zonder een reboot te veroorzaken onmogelijk.
Het bootblock BIOS/recovery werkt in dit geval niet, hij is blijkbaar te ver beschadigd. Bij de andere werkte het wel (er waren twee borden beschadigd, mijn vriendin had voor me de 3 PC's geüpdate, maar toen er eentje klaar was had ze de verkeerde stekkerdoos uitgezet=>2 PC's verziekt)... de recovery-mode van ASRock geeft een melding om een CD of diskette te plaatsen met het bestand A330GC.ROM, vervolgens begint hij automatisch te herstellen. Er is geen toetscombinatie voor nodig.

Maar in dit geval verschijnt er dus niks op het scherm, ook geen piepje o.i.d. Het enige wat gebeurt is dat de fans gaan draaien en zowel de HDD als de Power-LED aangaat.
Bah, bootblock lijkt inderdaad leeg.
Deze instructies (voor AMIBIOS) zullen dan niet werken maar ik noem ze toch: http://www.ami.com/suppor...covery_Whitepaper_v10.pdf

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De 3 borden hebben inderdaad een Intel-chipset (i945GC).

Een vergelijkbaar bord met dezelfde chipset, maar dan van Asus, "ondersteund" wel hotflashing, ook met een SPI-chip. Het is toevallig dat het niet werkt op dit ASRock-bord. Helaas heb ik dat andere bord niet meer tot de beschikking anders kon ik het daarmee proberen.

Mijn Willem Programmer heeft sockets voor 24CXX, 25CXX en 33CXX waar ook mijn 25L4005APC-12C fysiek erin past. Ik heb hem in de 25CXX-socket gedaan, maar kan hem niet uitlezen met de software. Ik heb al diverse opties 25CXX geprobeerd, maar het geeft simpelweg een leesfout.

De recovery-opties genoemd in de AMI Whitepaper werken inderdaad niet meer. Ik heb de methode voor CD, USB-floppy en USB-stick geprobeerd. Met en zonder indrukken van de toetsencombinatie. Het bord reageert nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ervanuitgaande dat je dat Intel-bord (zit er een SPI-header op, JSPI1 oid ?) weer wil kunnen gebruiken: je zou een dediprog kunnen kopen maar die is vrij prijzig voor eenmalig (?) gebruik
http://www.dediprog.com/S...circuit-programming/SF100
Of er zelf een bouwen:
http://flashrom.org/FT2232SPI_Programmer
http://rayer.ic.cz/programm/programe.htm + http://rayer.ic.cz/elektro/spipgm.htm
zie readme.txt in spipgm.zip: de MX25L4005 wordt ondersteund.

Of hotflashen mbv dat Asus-bord, als je dat nog niet geprobeerd hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 26-05-2010 01:19 . Reden: links naar rayer's spipgm toegevoegd ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb gister zelf een succesvolle poging gedaan om mijn BIOS flash te herprogrammeren.
Ik heb hiervoor deze site gebruikt: http://www.fccps.cz/download/adv/frr/spi/msi_spi.html

Helaas zat er op mijn moederbord geen SPI header, maar ik heb met klemmetjes de pinnen van de SOP8 verbonden.
Het enige euvel dat ik tegen kwam is dat ik de Hold# connectie van de chip handmatig hoog moest trekken.
Maar daarna ging alles van een leien dakje.

Omdat jouw chip in een socket zit zou ik hem gewoon loshalen en op een breadboard oid programmeren.
Pagina: 1