Aparte stereo versterker voor front speakers icm AV receiver

Pagina: 1
Acties:

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-01 12:35
Ik ga binnenkort een compleet nieuwe set kopen voor m'n nieuwe huisje ( O+), waaronder dus de televisie, versterker(s) en luidsprekers. Ik ben me al weken lang aan het inlezen en ben van plan om in eerste instantie twee goede vloerstaande speakers te kopen en later uit te breiden naar surround. Het belangrijkste element is voor mij de kwaliteit van de (stereo)muziek. Films/gamen is daar secundair aan. Qua ratio zou ik zeggen, 75/25.

Qua budget zit ik ongeveer op 2000 euro voor versterker en luidsprekers. Mag ook iets meer zijn, maar ik vind het wel handig om een richtlijn te hebben.

In eerste instantie was ik van plan om een AV receiver te kopen met twee vloerstaanders. Ik lees echter op veel plekken dat een stereo versterker van 30/40% de prijs hetzelfde stereogeluid zal produceren. Ik heb ook vernomen dat het mogelijk is om via de preouts van de receiver het signaal door te sturen naar een stereo versterker (waar de L/R front speakers dan op aangesloten zijn).

Aangezien ik verder een leek ben, vraag ik me af of dit een beetje een gebruikelijke manier is. Kunnen hier problemen mee optreden? Ik lees het een en ander over geluidsverschillen en het mogelijk opblazen van een en ander?

Daarnaast, als muziek het belangrijkste aspect is, kan een goedkopere surround a/v receiver dan volstaan? Omdat het belangrijkste (stereo muziek) dan via de stereoversterker loopt. In principe wil ik gewoon een receiver die een fatsoenlijk beeld produceert en gemiddeld surround geluid. Ik vind het vooral lastig bepalen in welke verhouding ik het budget dan moet verdelen.

Ik zit zelf te denken aan 500 voor een stereoversterker, 500 voor een av receiver en 1000 voor de frontspeakers. Zijn dit realistische verhoudingen voor een goed geluid? Ik lees veel dat de luidsprekers de belangrijkste schakel zijn namelijk. Later komen er dan nog rear speakers en een center bij.

In eerste instantie had ik gedacht aan een AV receiver van 1000 euro, maar aangezien het belangrijkste voor mij nu van de stereoversterker komt, zal een goedkopere AV receiver dan volstaan? In acht nemende dat het mij vooral om de aansluitingen gaat, upscaling en dergelijke geef ik niet zoveel om.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Verwijderd

Een goedkoper av receiver met pre-ouds zijn er niet echt
Maar goed een dure merk av reciever kan ook gewoon goed stereo weer geven.
De meest mensen horen het verschil niet eens tussen een stereo tot av multi versterker .

Maar goed wat ik zelf zal doen .

Ik zal voor een actiefe monitor speakers kopen deze kan je dan los aan sturen door een av voor versterker (deze heeft geen eind trappen.)
De interne versterker van de monitor speakers zijn berekend voor de speakers.

Maar mijn grootste tip is
Laat je niet gek maken en ga gewoon luisteren naar goeie audio zaak en vragen of je ze ook op proef mag gebruiken .

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:38
Heb het zelf ook een tijdje geprobeerd met een Marantz SR7300 en een Marantz PM7200 voor de stereo. Qua stereo klonk het allemaal lekker, maar er zaten ook nadelen aan. De twee nadeligste:
In mijn geval was de enige bron de computer, dus ging al het signaal via de Receiver en dan naar de Versterker. Voor het luisteren van muziek stond er bij dus mijn receiver enkel om signaal door te geven aan de versterker (was aangesloten via de tape-out en niet via de pre-out, zie probleem twee).
En bij films kijken (wel aangesloten via de pre-out) kon ik het volume niet goed regelen omdat bij de versterker het volume gelijk moest blijven en bij receiver deze harder of zachter. Maar beide apparaten reageerden op dezelfde afstandsbediening dus als het volume eenmaal was ingesteld, kon t enkel met de hand aangepast worden. Heb je eindelijk twee apparaten dit mooi bij elkaar passen, kun je t niet fatsoenlijk bedienen. (volgens mij zijn er wel apparaten met een speciale ht-pass through, maar kost flink wat knaken).

Nu speel ik met een krachtigere receiver en die speelt op stereogebied erg aangenaam. Hoewel ik amper films of series kijk, kan ik toch geen afstand doen van surround. Voor mij dus een goede surround receiver en als de kwaliteit echt omhoog moet, dan zal ik eerder zoeken naar een eindversterker ipv een geintegreerde versterker.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou eerder 700 tot 800 euro uitgeven voor een AV receiver, en de rest voor speakers. Dan krijg je denk ik meer waar voor je geld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?