Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Op mijn Canon 40d gebruik ik af en toe ook M42- of Nikonlenzen - om wat te experimenteren. Daarvoor heb ik 2 AF-confirm adapters, en dat werkt redelijk (metering is een ramp, though).

Daarnaast knoei ik soms wat met een omkeeradapter voor macro-experimenten. Sinds kort heb ik een Kenko 1,4x converter erbij, (C-AF, dus geeft autofocus- en andere data door). Als ik de M42.adapter hierop zet met een lens werkt het zaakje feillloos. Zet ik echter de Nikon-adapter met lens of de omkeeradapter op de converter, dan krijg ik bij het afdrukken "err 01" - communicatiefout tussen lens en camera.

Nogmaals, op de camera werkt alles vlekkeloos, maar met de converter erop struikelt de boel. Is er een truukje om dit te omzeilen (andere adapters, afplakken contacten in converter, maar welke en waar?) zonder direct camera of converter bloot te stellen aan heftige ingrepen of risico's? Is natuurlijk geen halszaak, maar het zou leuk zijn als dit ook werkte.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Je geeft het zelf al aan: electrische contactjes afplakken. Het beste is om dat te doen op het apparaat dat je aan de camera hangt: de TC dus (camera zijde) . Het makkelijkst is het afplakken van alle contactjes.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een stukje isolatietape, wat geen lijm resten achterlaat. Anders zit je straks met contactjes waar lijm op zit, en dan werkt het nog steeds niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Thanks, dacht al zoiets maar het vernaggelen van contacten en ontregelen van mijn camera is wel een van mijn vraagtekens. Zodra ik aan het experimenteren sla met omkeeradapter etc. wordt mijn camera meteen herschapen in een stofnest - dus het zou wel handig zijn om voor dit soort exercities de converter erop te laten. Levert ook nog eens een extra vergroting van 140% op. Maar om hem daarmee nu meteen tot lijmdrager voor mijn hele gear te maken en alle mogelijk andere ellende te incasseren - dan maar liever niet.

(P.S. ik weet: "no pain, no gain")

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes