Corrupted file test tool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumix91
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2023
Beste,

Ik ben op zoek naar een tooltje om op een linux machine (CentOS 5.5 x64) te zoeken naar bestanden die op welke manier dan ook beschadigd, of incompleet zijn.

Daarnaast ben ik ook opzoek naar een goede memory test tool welke ik op de machine kan runnen, echter kan ik geen CD/DVD invoeren omdat de machine in een datacenter hangt, ook kan ik niet booten vanaf een ander medium dus ik moet het op een draaiende machine kunnen testen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:11

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Mischien dat je fsck op een mounted system kan laten draaien voor de files; met -N zou je een aarig overzicht moeten krijgen.

Overigens is het lastig om op filenivo te zien of er iets stuk is; daar moet je gewoon fsck voor gebruiken. Stel dat je rot geheugen hebt, en er wordt ABC weggeschreven ipv BCD, dan is dat gewoon een normale file op je systeem, en niet 'filetechnisch' stuk. Maar de data erin zou je wel als 'corrupt' kunnen beschouwen.

Memtesten is vrijwel onmogelijk, omdat je gebruikt geheugen niet kan testen, tenminste niet op de manier zoals memtest86 dat doet. Als je de server verdenkt van corruptie, dan zou ik erheen gaan en/of hem uit het datacenter halen.

En neem de volgende keer een server met een ilom/rsa/drac/alom etc ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Wat natuurlijk wel kan is nu hashes maken van je statische bestanden maken, zodat je later kunt testen of ze gelijk zijn gebleven. Verder wat Kees zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Je package-manager houdt al een lijst bij van alle hashes van alle geïnstalleerde bestanden. Er zullen vast wel tools zijn om daar wat mee te doen...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL