Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen van een appartement en het starten van een eigen bedrijfje? Het doel is om een gedeelte van het appartement te gaan gebruiken als kantoor.

waar rekening gehouden moet worden:
- Appartement is onderdeel van een complex
- Voor het appartement moet er servicekosten betaald worden
- Appartement is aangesloten aan VVE (Vereniging Voor Eigenaren)
- deel van het appartement (1/3) wordt voor bedrijfsdoeleinde gebruikt de rest als woondoeleinde.
- constructie waarbij een deel van het appartement wordt verhuurd behoort ook tot mijn eventuele plannen

voornamelijke reden:
- kosten op huur van externe kantorenpand word hiermee bespaard in de eerste jaren van het bestaan van mijn nog opterichten bedrijfje
- voordelen mbt locatie van appartement (centrum)
- vanwege de hoge servicekosten is het erg duur om 't appartement voor alleen wonen te gebruiken

Ik weet dat in sommige gevallen toestemming is vereist van de raad van VVE en/of de gemeente.
Maar hoe groot is het successfactor naar jouw idee? Heb je misschien voorbeelden uit praktijk?

De bedoeling is van uit 'thuis' een bedrijf te beginnen (die niet in strijd is met de goede zeden en of met gokken te maken heeft). Ben van plan om eerst in te schrijven als eenmanszaak bij het KvK. Of indien ik het samen met een partner doe, een V.o.f. . In de toekomst misschien wel omzetten naar een BV.

Na verloop van tijd, 1-2jr, is het de bedoeling om ook werknemers aan te nemen (schatting 1-5 pers., er kunnen gemakkelijk meer pers. in het appartement werken maar op korte termijn zie ik geen grote groei in de eerste 2 jaren). Mocht mijn start-up bedrijf succesvol zijn, en er uitbreiding nodig zal zijn, dan kan er overwogen worden om het "kantoor" te verplaatsen naar een kantorenpand of iets dergelijks. Het appartement wordt dan puur voor het wonen gebruikt of ;t wordt verkocht.
Een andere mogelijkheid is om de hele appartement als 'kantoor' te gebruiken. Maar daar zie ik nog mogelijke problemen. (of is dit wel mogelijk volgens jou?)

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen die hetzelfde van plan zijn of al zelf hebben ervaren.
Tips en tricks are welcome! :)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:32:
Ik weet dat in sommige gevallen toestemming is vereist van de raad van VVE en/of de gemeente.
Maar hoe groot is het successfactor naar jouw idee? Heb je misschien voorbeelden uit praktijk?
Volgens mij kan een VVE niet zomaar uitsluiten dat je je huis zou mogen gebruiken als werkplek voor je onderneming. Wat wel het geval kan zijn is dat ze er bepaalde voorwaarden aan verbinden. Huis + VVE = appartement? In dat geval zie je vaak dat men verbied dat er ook daadwerkelijk klanten ontvangen worden in het pand of dat er personeel rondloopt, want anders zouden je buren hier last van kunnen ondervinden.

De gemeente doet vrijwel nooit moeilijk, tenzij je iets 'onmogelijks' wil, zoals het bedrijven van lichte industrie in je huis wat toegewezen is als woonbestemming. Zolang je niet onder allerhande mileuwetgeving valt zal de gemeente er niet van wakker liggen als jij een 'kantoor aan huis' vestigt met een bureau en een computer.

Maar let wel, navragen bij de VVE en gemeente zal waarschijnlijk een correcter antwoord opleveren.

Belastingtechnisch zit het als volgt: http://www.belastingdiens...bedrijfsruimte/index.html

[ Voor 4% gewijzigd door ebia op 22-05-2010 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
quote:"In dat geval zie je vaak dat men verbied dat er ook daadwerkelijk klanten ontvangen worden in het pand of dat er personeel rondloopt, want anders zouden je buren hier last van kunnen ondervinden."

hier heb ik ook vaak aan moeten denken, het is voor mij moeilijk te bepalen hoeveel klanten er ontvangen zullen worden in de eerste 2 jaar. Maar naar mijn inschatting zullen dat er niet veel zijn, mocht het uit de hand lopen dan zijn er genoeg alternatieven om met de klant te praten, bijvoorbeeld bij een etentje of ergens apparte locatie buiten het appartement.

Qua personeel wordt het andere verhaal, dit is voor mijn bedrijf het belangrijkste kapitaal. Die zullen dan na verloop van tijd wel fulltime (40uur) rondlopen in het appartement. Maar zal in de opstartjaren bij 1-5 personen blijven denk ik. Hier geldt ook weer, mocht het bedrijf na success zo snel groeien dan overweeg ik om het "kantoor" elders onder te brengen.

Wat is fiscaal technisch het beste? Een gedeelte van appartement verhuren voor gebruik als kantoor (mits dat toegestaan is voor VVE). Desnoods 2 ruimte verhuren van het appartement aan mede oprichter/partner (1 ruimte om in te wonen en ander ruimte voor zakelijk gebruik. Het bedrijf zal dan op naam van mijn partner staan. ik blijf hierdoor buiten beschouwing, in de zin van dat ik alleen verhuurder ben. Het bedrijf kan hierdoor bij success verhuizen naar elders. Huur wordt dan opgezegd. Appartement blijft in handen van mij en ik loop geen risico wanneer bedrijf failliet gaat of gedwongen moet stoppen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Ik wijzig de titel naar iets wat wel past :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Juridisch weet ik het niet, maar ik zou het niet erg vinden als mijn buren zo'n bedrijfje waren. Dan kun je tenminste nog eens een feestje geven buiten kantoortijden waarr je buren niet over kunnen klagen en bovendien denk ik niet dat een bedrijf heel veel geluidsoverlast geeft (wel zorgen voor goede vloerisolatie als er continu 5 man rondloopt en er woont iemand onder je)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:20:
offtopic:
thanks man! ;) ik dacht al waar is mijn topic gebleven...dacht is dit een oudere topic ofzo die iemand opnieuw had opgevist

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het zal sterk afhangen van eventuele overlast, hoe de toegang tot het appartement is geregeld, of je vergunningsplichtig bent, of je van plan bent reclame op te hangen, etc. Je kunt je voorstellen dat in een complex met gezamenlijke ingang men niet zit te springen om heel veel verkeer. Ook parkeergelegenheid zal een issue kunnen zijn, waarmee je je snel heel erg ongeliefd kunt maken.
Marzman schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:21:
Juridisch weet ik het niet, maar ik zou het niet erg vinden als mijn buren zo'n bedrijfje waren. Dan kun je tenminste nog eens een feestje geven buiten kantoortijden waarr je buren niet over kunnen klagen en bovendien denk ik niet dat een bedrijf heel veel geluidsoverlast geeft (wel zorgen voor goede vloerisolatie als er continu 5 man rondloopt en er woont iemand onder je)
Als de TS er wil wonen en werken, dan gaat dat niet op. Dan heb je de "worst of two worlds" ;)
SmartDoDo schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:20:
offtopic:
Ik denk niet dat het nu de lading dekt; het gaat namelijk niet om een thuiswerker maar om bedrijfsvoering vanuit huis.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 22-05-2010 14:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
Denk wel dat je de kosten voor het huren van je bedrijf niet in rekening van je bedrijf kan brengen. Hiervoor heb je een aparte voordeur/sanitaire gelegenheid nodig. Tenminste dacht dat de belastingdienst daar nogal eens lastig over doet

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:21:
dat is een goed punt, ik zie voor veel 'mogelijke' gevaren of argumenten die tegenstanders aandragen om mij te verbieden om mijn appartement gedeeltelijk te gebruiken als kantoor, genoeg tegenargumenten. Er zijn ook oplossingen te bedenken om het 'overlast' te beperken:
Betere vloerisolatie bijv., personeel beter instrueren.
Parkeergelegenheid is er genoeg, rondom in de buurt of tegen hogekosten zelfs in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Qua overlast zal dat vermoed ik niet of nauwelijks zijn, omdat de maandelijkse abonnement voor de garage over de 100 euro kost, zullen vast nietveel bewoners zo'n abonnement hebben.

Je moet er rekening mee houden dat het appartement hartje centrum ligt. Dus in een drukke straat, en paar meter van hele drukke winkelstraat. Dus mensen die hier wonen en die als buur heb, zullen al genoeg overlast hebben van het winkelend publiek en bussen die langsrijden. Dat beetje mogelijke 'overlast' van mijn bedrijfje is maar een druppel op de gloeiende plaat lijkt mij. Als ze echt rustig willen wonen hadden ze maar in op het platteland moeten wonen of in een vrijstaande huis of een appartement buiten het stadscentrum.

Verwijderd

Topicstarter
Even tussendoor twee voorbeelden uit directe omgeving van mij:

1- in onze straat is er een kapster die in haar rijtjeshuis op 1st verdieping haar praktijk heeft geopend.
daar ontvangt ze klanten om ze te knippen. Dit doet ze nu al jaren. Niemand die er over zeurt , lijkt.

2- even verder op in mijn straat in een halfvrijstaande huis met garage heeft een echtpaar een drukkerij geopened. Dit staat er al meer dan 10 jr. Er staat een drukpers in zijn garage. zo midden in een woonwijk. en niemand die ernaar kraait.

het schijnt dus wel mogelijk te zijn, al zijn dit voorbeelden van huizen (geen appartementen) waarin een onderneming wordt bedreven. Wel is het huis zowel voor wonen als ondernemen gebruikt.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Doorgaans is bedrijvigheid in een appartementencomplex verboden. Dit staat notarieel bij mijn weten zelfs vastgelegd juist omdat een VvE juist perikelen wilt voorkomen.
Ik zou dan ook in de eerste instantie kijken hoe dit zit waar je een appartement op het oog hebt. Aan de andere kant is het maar de vraag wat wil je doen, ga je van thuisuit telewerken of verwacht je klanten over de vloer. Juist het laatste kan ik me voorstellen dat dit niet wenselijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat het is wat mij opvalt? Het complex bestaat uit naar schatting misschien 50-60 appartementen.
Op dit moment staan er rond de 10 appartementen te koop. Waarbij sommigen vasthouden aan hun hoge vraagprijs (waarbij ik denk hoe kunnen ze dat nou vragen in deze economische tijden, waarschijnlijk hebbenze de appartement voor te hoog bedrag gekocht voor de crisis), hebben sommigen hun vraagprijs al laten dalen, . Alle appartementen hebben te maken met hoge servicekosten, waardoor potentiele kopers afgeschrikt worden (zeker ook door de onzekere tijden waarin we nu leven). De verwachting is dat de huizen en appartementen nog wel een stukje verder zullen dalen, maar of de huizenmarkt net zo in elkaar zal zakken zoals het geval was in Amerika? ik hoop van niet, tenminste niet als ik net een jaar ervoor een huis/appartement heb gekocht :P

maar ik als potentiele koper zie het dus wel zitten in dit dure appartement, maar dan wel als het ook toegestaan is om er bedrijfje in te huisvesten.(kantoor bestaande uit wat tafel(s) en stoelen en wat pc's)

waarom maken ze alles in nederland nou zo ingewikkeld? je mag dit niet en dat niet, werk je te hard dan betaal je veel belasting erover, verdien je te veel krijg je geen starterslening of koopsubsidie, maar moet wel hoge belasting betalen, mensen worden massaal ontslagen door de crisis, veel mensen stappen over op eigen bedrijf of verder te gaan als ZZP-er.

De babyboom generatie is snel aan het vergrijzen, dit betekent dat de jongere generatie het moeten gaan doen. Dus waarom al die moeilijke regeltjes en belemmeringen? Willen ze nu echt dat iedereen (buiten de al rijken der aarden) voor de rest van hun leven laten werken? oprekking pensioenleeftijd is weer een voorbeeld daarvan.

Anyway, ik ben niet van plan om de rest van mn leven als loonslaaf te werken. Er moet een weg zijn uit deze tunnel waarin ze ons allen hebben ingedieuwd (misschien wel met opzet!?). De komende jaren moet er heel wat veranderen wil men uit deze dal omhoog willen klimmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2010 15:25 ]

• ebia
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:15:
Qua personeel wordt het andere verhaal, dit is voor mijn bedrijf het belangrijkste kapitaal. Die zullen dan na verloop van tijd wel fulltime (40uur) rondlopen in het appartement. Maar zal in de opstartjaren bij 1-5 personen blijven denk ik. Hier geldt ook weer, mocht het bedrijf na success zo snel groeien dan overweeg ik om het "kantoor" elders onder te brengen.
Ik denk dat als je bedrijf al zo succesvol zal zijn dat je instaat bent personeel te betalen, je ook wel een dedicated kantoor kunt huren. Gebruik je een bedrijfsverzamelgebouw hiervoor dan vallen de kosten volgens mij reuze mee.
Wat is fiscaal technisch het beste? Een gedeelte van appartement verhuren voor gebruik als kantoor (mits dat toegestaan is voor VVE). Desnoods 2 ruimte verhuren van het appartement aan mede oprichter/partner (1 ruimte om in te wonen en ander ruimte voor zakelijk gebruik. Het bedrijf zal dan op naam van mijn partner staan. ik blijf hierdoor buiten beschouwing, in de zin van dat ik alleen verhuurder ben. Het bedrijf kan hierdoor bij success verhuizen naar elders. Huur wordt dan opgezegd. Appartement blijft in handen van mij en ik loop geen risico wanneer bedrijf failliet gaat of gedwongen moet stoppen.
Fiscaal gezien kun je het beste met een boekhouder praten die vaker met dat bijltje gehakt heeft. Zoals je kunt zien op de site van de Belastingdienst kun je op verschillende manieren naar Rome komen. Voor jou als beginner en (waarschijnlijk) niet in de staat het pand bouwkundig te splitsen zal je waarschijnlijk uitkomen een situatie dat je een deel van de kosten voor het pand (hypotheek, gas/water/licht en inrichting) mag aftrekken van je winst. Dit deel is afhankelijk van de oppervlakte die je gebruikt voor je bedrijf in verhouding tot het totaal.

Je pand onderbrengen als bedrijfsvermogen vormt volgens mij een zeker risico, en als je je pand (deels) verhuurt aan je onderneming mag je het niet meer aftrekken (zoals PaveloW al zei)
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:33:
[...]
Je moet er rekening mee houden dat het appartement hartje centrum ligt. Dus in een drukke straat, en paar meter van hele drukke winkelstraat. Dus mensen die hier wonen en die als buur heb, zullen al genoeg overlast hebben van het winkelend publiek en bussen die langsrijden. Dat beetje mogelijke 'overlast' van mijn bedrijfje is maar een druppel op de gloeiende plaat lijkt mij. Als ze echt rustig willen wonen hadden ze maar in op het platteland moeten wonen of in een vrijstaande huis of een appartement buiten het stadscentrum.
Je hebt een punt (gevoelsmatig) maar juridisch gaat dat nergens over. Als de regels zeggen dat het niet mag, en je buren beroepen zich op die regels delf je toch het onderspit. Het laatste wat je wilt is dat mocht je ooit een burenruzie krijgen over -vul hier is stoms in wat niks te maken heeft met je onderneming- dat je buurman toch gaat klagen over jouw onderneming, met alle gevolgen van dien.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 14:42:
het schijnt dus wel mogelijk te zijn, al zijn dit voorbeelden van huizen (geen appartementen) waarin een onderneming wordt bedreven. Wel is het huis zowel voor wonen als ondernemen gebruikt.
Het is ook wel degelijk mogelijk, maar de issue is 'overlast'. Daarom ben je bijvoorbeeld ook verplicht een dempende ondervloer te leggen in je appartement als je een harde vloerbedekking kiest. Als je dat niet doet kan het zomaar zijn dat je onderburen er geen last van hebben en ook niet klagen. Maar wat als de daaropvolgende buren wel klagen? En na onderzoek blijkt dat jij die ondervloer niet gelegd hebt? Dan heb je een probleem.

Om dat soort problemen voor te zijn leggen die VVE's dergelijke regels op. Je kunt er lak aan hebben, maar het kan fout gaan. Om dan toch de continuïteit van je bedrijf te waarborgen kies je beter voor een andere route.

Als meneer met z'n drukpers in zijn schuur niemand tot last is en voldoet aan milieuregelgeving dan is er geen man overboord natuurlijk, idem voor de kapster, maar die hebben geen last van een VVE die regels opstelt 'voor het geval dat'...
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 15:19:
maar ik als potentiele koper zie het dus wel zitten in dit dure appartement, maar dan wel als het ook toegestaan is om er bedrijfje in te huisvesten.(kantoor bestaande uit wat tafel(s) en stoelen en wat pc's)
Vraag het na bij die VVE zou ik zeggen, je weet maar nooit.

Als je het verder aan mij zou vragen: Kies voor een 'echt' kantoorpand zodra je echt gaat groeien. Dat is staat professioneler tegenover je potentiële klanten, het staat professioneler tegenover toekomstig personeel, je kunt (meestal) makkelijker uitbreiden, je bent 'op kantoor' wat voorkomt dat je afgeleid wordt door perikelen rondom je privé woning, en je hebt gedoe met ingewikkelde administraties voor de belastingdienst (100% kosten aftrekken, klaar).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 15:19:

waarom maken ze alles in nederland nou zo ingewikkeld? je mag dit niet en dat niet, werk je te hard dan betaal je veel belasting erover, verdien je te veel krijg je geen starterslening of koopsubsidie, maar moet wel hoge belasting betalen, mensen worden massaal ontslagen door de crisis, veel mensen stappen over op eigen bedrijf of verder te gaan als ZZP-er.
Puur emotie, geen ratio. Je doet net alsof je het appartementencomplex een gunst verleend, en dat is natuurlijk niet zo.
De babyboom generatie is snel aan het vergrijzen, dit betekent dat de jongere generatie het moeten gaan doen. Dus waarom al die moeilijke regeltjes en belemmeringen? Willen ze nu echt dat iedereen (buiten de al rijken der aarden) voor de rest van hun leven laten werken? oprekking pensioenleeftijd is weer een voorbeeld daarvan.
En dit is populisme; het verwarren van de algemene maatschappelijke en economische ontwikkelingen met je eigen wens onafhankelijk en rijk te zijn :) . Dergelijke redeneringen gaan je geen vrienden of steun opleveren. Vraag het na bij de VVE, en als het niet mag, vraag of er mogelijkheden tot een uitzondering zijn, en wat de voorwaarden zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

exact, ik zou niet zo blij zijn als mijn portiek de hele tijd plat wordt gelopen en m'n bovenburen de hele dag met 5 man rond lopen te sjokken.
Dit geeft toch het nodige gerucht.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bij ons staat in het huishoudelijk reglement dat het niet is toegestaan, zeker niet als er ook bezoekers komen. Ken hier wel mensen die het wel doen maar dat is puur administratief zeg maar waar het woonadres ook als vestigingsadres is opgegeven (en ze dus administratie etc thuis doen en als bijvoorbeeld ZZP'er oid werken).

Als koper ben je op de hoogte van die regel en misbruik kan zelfs tot gevolg hebben dat je eruit gezet wordt. Ja, dat kan zelfs met een eigenaar.

Ik zou dus eerst eens goed inlezen in welke regels de VvE heeft en eventueel eerst met hen overleggen. Kans is vrij groot dat het feest niet doorgaat. Domweg omdat het grote overlast kan/gaat geven en je niet wil dat in het complex mensen lekker gaan rondzwerven.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

_Arthur

blub

ebia schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:08:
Fiscaal gezien kun je het beste met een boekhouder praten die vaker met dat bijltje gehakt heeft. Zoals je kunt zien op de site van de Belastingdienst kun je op verschillende manieren naar Rome komen. Voor jou als beginner en (waarschijnlijk) niet in de staat het pand bouwkundig te splitsen zal je waarschijnlijk uitkomen een situatie dat je een deel van de kosten voor het pand (hypotheek, gas/water/licht en inrichting) mag aftrekken van je winst. Dit deel is afhankelijk van de oppervlakte die je gebruikt voor je bedrijf in verhouding tot het totaal.
Dat gaat de TS dus niet lukken als hij a: het pand particulier koopt en daarna b: geen eigen voordeur heeft voor het bedrijf. Dan is er weinig tot geheel niets van het pand als kosten op te voeren.

Als de TS het pand koopt op naam van het bedrijf en daarna zelf een gedeelte terug huurt, dan zijn er mogelijkheden. Echter, zoals jij het advies al geeft: ga praten met je boekhouder of nog beter een accountant.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20
Heb je wel eens gedacht aan een virtuele organisatie? Wij (softwarehuis met 10 man personeel) werken al sinds de start (8 jaar) zo. Iedereen werkt thuis en staat via Skype etc. in contact met de rest. Sinds kort hebben we ook een kleine bedrijfsruimte waar we 2x per maand samenkomen. Werkt uitstekend en thuiswerken is voor velen een leuke arbeidsvoorwaarde.

Dit werkt natuurlijk niet voor iedere bedrijfsvorm en je personeel moet er ook geschikt voor zijn (hebben we "the hard way" ervaren).

[ Voor 17% gewijzigd door mjax op 22-05-2010 17:38 ]

• n4m3l355
Bijkomend iets overigens waar kantoorruimte mag zijn is vastgelegd in het bestemmingsplan. Dus al zou je VvE het toelaten mag het naar alle waarschijnlijkheid nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:43:
exact, ik zou niet zo blij zijn als mijn portiek de hele tijd plat wordt gelopen en m'n bovenburen de hele dag met 5 man rond lopen te sjokken.
Dit geeft toch het nodige gerucht.
je hebt gelijk, maar in mijn voorbeeld ging ik ervanuit dat ik niet zo snel en zoveel personeel zal hebben rondlopen :) het gaat mij echt om de eerste 2 jaar (schatting). In die 2 jaar hoop ik inzicht in te krijgen of mijn bedrijf successvol zal zijn als ik ermee voortzet (dus ga uitbreiden en dus ook verhuizen).

Mijn beoogde bedrijf zal een bedrijf zijn die zich in de development stage fase zit (software/website ontwikkeling). Dus veel ontwikkelen en nog weinig verkopen. Producten die verkoopbaar zijn zullen veelal via het internet verkocht worden. Dus geen klanten die "aan huis/kantoor" komen.

Alles wordt als het goed is via het internet geregeld. Sporadisch zal er met opdrachtgevers gewerkt worden. Die ik dan ook de mogelijkheid wil geven om eens langs het 'kantoor' te laten komen, dan staat het professioneel dat je ze dan op een aangename plaats kunt ontvangen. De locatie is m.i. al perfect, hartje centrum. gemakkelijk met o.v. bereikbaar, aantrekkelijk voor personeel. Nu alleen de regeltjes nog. En de 'gunfactor' moet er ook zijn natuurlijk.

Ik heb misschien al iets gevonden om de buren tevreden te stellen, zullen ze zich stil houden als ik ze eenmalig een bedrag of een kado schenk voor de eventuele 'overlast' dat mijn bedrijf ga zorgen? :D wat zou jij ervan vinden als jij mijn buur was? het is maar een idee, begrijp me goed, ik wil zo weinig mogelijk overlast voor mijn buren, want ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om geluidsoverlast te hebben van buren (ik heb een dj als buurman) lol.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:48:
[...]
Ik heb misschien al iets gevonden om de buren tevreden te stellen, zullen ze zich stil houden als ik ze eenmalig een bedrag of een kado schenk voor de eventuele 'overlast' dat mijn bedrijf ga zorgen? :D wat zou jij ervan vinden als jij mijn buur was?
Ik denk dat een (half)jaarlijks feestje beter scoort. Dan heb je ook minder gezeik met nieuwe buren die het kado gemist hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

je hebt gelijk, maar in mijn voorbeeld ging ik ervanuit dat ik niet zo snel en zoveel personeel zal hebben rondlopen :) het gaat mij echt om de eerste 2 jaar (schatting). In die 2 jaar hoop ik inzicht in te krijgen of mijn bedrijf successvol zal zijn als ik ermee voortzet (dus ga uitbreiden en dus ook verhuizen).
Dat zeg je nu, maar dat zijn geen toezeggingen waar anderen wat aan hebben. Over 2 jaar ben je misschien wel succesvol maar wil je niet investeren in een nieuw gebouw, en dan hebben de buren geen poot om op te staan.
Alles wordt als het goed is via het internet geregeld. Sporadisch zal er met opdrachtgevers gewerkt worden. Die ik dan ook de mogelijkheid wil geven om eens langs het 'kantoor' te laten komen, dan staat het professioneel dat je ze dan op een aangename plaats kunt ontvangen. De locatie is m.i. al perfect, hartje centrum. gemakkelijk met o.v. bereikbaar, aantrekkelijk voor personeel. Nu alleen de regeltjes nog. En de 'gunfactor' moet er ook zijn natuurlijk.
Je hebt het al over personeel, het gaat niet alleen om klanten.
Ik heb misschien al iets gevonden om de buren tevreden te stellen, zullen ze zich stil houden als ik ze eenmalig een bedrag of een kado schenk voor de eventuele 'overlast' dat mijn bedrijf ga zorgen? :D wat zou jij ervan vinden als jij mijn buur was? het is maar een idee, begrijp me goed, ik wil zo weinig mogelijk overlast voor mijn buren, want ik kan me heel goed voorstellen hoe het is om geluidsoverlast te hebben van buren (ik heb een dj als buurman) lol.
Als er iets is waarmee je jezelf in de nesten zult werken, is het wel pogingen tot afkopen. Trouwens, hoeveel is overlast waard? De kans is groot dat iemand het geldbedrag aanneemt, en daarna claimt dat je je niet aan de afspraken houdt, en je toch aan het kortste eind trekt.

Begin nou maar eens met de VVE te praten voor je allerlei zinloze scenario's gaat bedenken :) .

• ebia
Lol, ja creatief bedacht. Maar wat denk je zelf? Ik geef je wat geld, want er is mogelijk wat overlast. Vervolgens zou ik dan geen enkel recht meer hebben om te klagen mocht het gerucht toch buiten de maat zijn? Zo werkt het niet. Sterker nog, ik zou je kado met beiden handen aannemen, maar als er een probleem ontstaat nog even hard klagen als daarvoor. Zonde van je geld.

Ik denk dat je juist het beste er aan doet om te voorkomen dat je buren überhaupt iets weten van je operatie aan huis. Daarmee voorkom je gezeik op voorhand of een buurman die verlinkt omdat 'hij je niet mag' (zonder daadwerkelijk last te ondervinden van je kantoor aan huis).

Nu je hebt aangegeven dat het gaat om software/website ontwikkeling kun je ook zeker de tip van mjax ter harte nemen. Waarom niet lekker je mensen laten thuiswerken? Dat kan prima met dat type werkzaamheden lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:36:
Heb je wel eens gedacht aan een virtuele organisatie? Wij (softwarehuis met 10 man personeel) werken al sinds de start (8 jaar) zo. Iedereen werkt thuis en staat via Skype etc. in contact met de rest. Sinds kort hebben we ook een kleine bedrijfsruimte waar we 2x per maand samenkomen. Werkt uitstekend en thuiswerken is voor velen een leuke arbeidsvoorwaarde.

Dit werkt natuurlijk niet voor iedere bedrijfsvorm en je personeel moet er ook geschikt voor zijn (hebben we "the hard way" ervaren).
kijk jij bent denk ik de eerste met een eigen praktijk ervaring, daar zocht ik naar :)
ja, ik heb die mogelijkheid al eens met een paar mensen over gehad. Ik heb namelijk ook plannen om mensen in te huren uit een ander land (goedkoper arbeidskracht), die vanuit thuis dan voor mij zullen werken. Of werk met iemand samen die als 'teamleider' of 'manager' fungeert in het buitenland met een klein clubje mensen onder zich met eventueel kantoor e.d. Ik schat dat ik hiermee ook kosten kan besparen. Dat is voor mij heel belangrijk omdat ik (nog) niet de middelen heb om zoveel personeel in dienst te nemen in NL.

Ik heb Ideeen genoeg. Geloof in mijn eigen kunnen ook. Bereidheid om risico's te nemen : ja.
Eigen kapitaal: naar mijn idee nog niet voldoende, ben aan het sparen (voordeel is dat je voor een dergelijk 'sofware' bedrijf niet zo'n hoge kosten heb, zoals ik eerder aangaf, is het personeel het belangrijkste en kostbaarste kapitaal na de huur/pand wellicht. Nu heb ik al veel zitten orienteren en wil ik toch echt eens de stap gaan maken voor het echie. Ik heb een vaste baan waar ik goed aan verdien. Dit kan ik jaren volhouden, maar het zal je niet snel rijk maken, zeker niet in dit land.

Tijd is geld, en dat is ook een probleem, ik heb ideeen die snel uitgevoerd moeten worden, anders loop je flink achter met de concurrentie en de markt. Ik ben bereid om mijn baan op te geven en volledig op mijn bedrijf te storten. Nu hoop ik dat het appartement geschikt zal zijn voor 2/3 woon, en 1/3 bedrijvigheid.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:07:
Dat zeg je nu, maar dat zijn geen toezeggingen waar anderen wat aan hebben. Over 2 jaar ben je misschien wel succesvol maar wil je niet investeren in een nieuw gebouw, en dan hebben de buren geen poot om op te staan.
oplossing: vast laten leggen in een schriftelijk contract? :) Na 2 jaar gaan we evalueren hoe het ermee voorstaat. etc.
Als er iets is waarmee je jezelf in de nesten zult werken, is het wel pogingen tot afkopen. Trouwens, hoeveel is overlast waard? De kans is groot dat iemand het geldbedrag aanneemt, en daarna claimt dat je je niet aan de afspraken houdt, en je toch aan het kortste eind trekt.

Begin nou maar eens met de VVE te praten voor je allerlei zinloze scenario's gaat bedenken :) .
staat op de planning om met de VVE te praten. maar eerst langs de banken voor de hypotheek en de verkoopmakelaar om het appartement te bezichtigen en mijn vragen komen dan eventueel aan de bod. Zal misschien niet verstandig zijn om dat tegen de verkoopmakelaar te zeggen wat mijn plannen zijn.
Dus wat iemand hier al zei, misschien maar even 'stil' proberen te houden in het begin. De paar mensen die ik over de vloer krijg zijn mijn 'vrienden', we spreken dan niet over 'personeel'. hehe

Dat bedoel ik nou, waarom moet het allemaal zo moeilijk gaan in dit land? teveel regeltjes, te veel belemmeringen.

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:07:
[...]
Nu je hebt aangegeven dat het gaat om software/website ontwikkeling kun je ook zeker de tip van mjax ter harte nemen. Waarom niet lekker je mensen laten thuiswerken? Dat kan prima met dat type werkzaamheden lijkt me.
heb ik aan gedacht, is zeker een optie. misschien een soort combinatie van werken thuis en gedeelte werken op de zaak. (parttimer).
Maar ik heb ook moeten overwegen hoe t dan gaat als ik stagiairs en afstudeerders wil aannemen. Kijk die kun je dus niet thuis laten werken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:20:
oplossing: vast laten leggen in een schriftelijk contract? :) Na 2 jaar gaan we evalueren hoe het ermee voorstaat. etc.
Eh, jij wilt je buren stemrecht geven in de ontwikkeling van je bedrijf? Wie neemt de beslissing?
staat op de planning om met de VVE te praten. maar eerst de bank nog eerst voor de hypotheek en de verkoopmakelaar om het appartement te bezichtigen en mijn vragen komen dan eventueel aan de bod. Zal misschien niet verstandig zijn om dat tegen de verkoopmakelaar te zeggen wat mijn plannen zijn. Dus wat iemand hier al zei, misschien maar even 'stil' proberen te houden in het begin. De paar mensen die ik over de vloer krijg zijn mijn 'vrienden', we spreken dan niet over 'personeel'. hehe
Moet je vooral doen. Als er iets is dat gelijk staat aan jezelf in de voet schieten is het dat wel, want als het niet mag, heeft de VvE het vrij makkelijk om je aan te pakken. Even iets verder doordenken, en niet te drammerig dat het moet kunnen. Daar lijkt het nu namelijk wel op.

Ga dus niet stiekem of achterbaks doen, maar regel het goed en accepteer het ook als het niet kan. Ga dan op zoek naar een locatie waar het wel mag :) .
Dat bedoel ik nou, waarom moet het allemaal zo moeilijk gaan in dit land? teveel regeltjes, te veel belemmeringen.
Ah ja, regels zijn vervelend als ze in de weg zitten. Dat is dus het populisme wat ik bedoelde. Ik ben maar wat blij dat er niet zomaar een bedrijf overal kan gaan zitten en zo woonwijken minder leefbaar maakt. Je denkt nu alleen vanuit je eigen bedrijfje.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:20:
[...]
Jij bent lekker... en trouwens, ook al zouden er mensen zo gek zijn, dan heb je altijd alsnog het huishoudelijk reglement en heb je dus geen poot om op te staan.
Om overlast te voorkomen? Ik heb ook met enige regelmaat last van de studenten boven mij. Die zetten rustig nog de muziek om 12 uur 's nachts zo hard dat de muren bij mij trillen. Bezoekje helpt dan prima en het geluid is snel weer verdwenen. Even uitgelegd dat ik er elke dag om 5.45 uit ben en dat ik hun gedrag dus niet accepteer. Sinds een tijdje gaat het een stuk beter, kostte een keer of 10 de trap oplopen maar dan heb je ook wat. Ze komen nu ook netjes van tevoren melden als er een feestje is zodat ik er rekening mee kan houden en me niet weer ga ergeren. Prima oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn (zolang het niet elke week is).

In een appartement veroorzaak je nu eenmaal meer en sneller overlast dan in een huis. Vandaar dus dat daar ook regels voor opgesteld zijn waaraan je je hebt te houden. En die je dus ook vooraf in kunt zien. Ik persoonlijk walg van mensen die bewust de zaak verkloten en het woongenot van anderen verzieken en zou het dan ook niet nalaten om hen het leven zuur te maken.

Zoek lekker een hok in een bedrijfsverzamelgebouw ofzo, hoeft ook niet duur te zijn. Op de manier zoals jij het nu voorstaat ben je niets meer en niets minder dan een profiteur die het lekker makkelijk wil doen en schijt heeft aan een ander. Als je wilt investeren in een bedrijf, doe dat dan op een normale manier.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Topicstarter
Bastien schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:33:

Zoek lekker een hok in een bedrijfsverzamelgebouw ofzo, hoeft ook niet duur te zijn. Op de manier zoals jij het nu voorstaat ben je niets meer en niets minder dan een profiteur die het lekker makkelijk wil doen en schijt heeft aan een ander. Als je wilt investeren in een bedrijf, doe dat dan op een normale manier.
dat is jouw mening, en dat respecteer ik. ik heb het ergens gelezen als je een appartement koopt in een complex, dan koop je eigenlijk het RECHT om in het appartement te wonen en dit recht kun je weer doorverkopen. Maar eigenlijk ben je geen eigenaar van de ruimte zelf. Daar zit ook het probleem als je dit vergelijkt met een huis heb je daar geen last van een VVE.

Jij ziet het als profiteren, ik zie het als slim ondernemen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:43:
dat is jouw mening, en dat respecteer ik. ik heb het ergens gelezen als je een appartement koopt in een complex, dan koop je eigenlijk het RECHT om in het appartement te wonen en dit recht kun je weer doorverkopen. Maar eigenlijk ben je geen eigenaar van de ruimte zelf. Daar zit ook het probleem als je dit vergelijkt met een huis heb je daar geen last van een VVE.
Koop dan een huis, of nog beter, huur bedrijfsruimte. Ben je ook nog eens flexibel, en kun je naar behoeven uitbreiden en inkrimpen, en heb je een levensruimte waar je je in terug kunt trekken. Ook kun je dan beter zakelijk en prive scheiden, voor het geval het fout loopt.
Jij ziet het als profiteren, ik zie het als slim ondernemen.
Dat zegt een oplichter vaak ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:26:

Moet je vooral doen. Als er iets is dat gelijk staat aan jezelf in de voet schieten is het dat wel, want als het niet mag, heeft de VvE het vrij makkelijk om je aan te pakken. Even iets verder doordenken, en niet te drammerig dat het moet kunnen. Daar lijkt het nu namelijk wel op.

Ga dus niet stiekem of achterbaks doen, maar regel het goed en accepteer het ook als het niet kan. Ga dan op zoek naar een locatie waar het wel mag :) .
ik ga ook zeker niet iets doen wat strenge verboden is ;) mijn intentie is om het goed te regelen, vandaar dat ik deze topic ook heb gestart. En omdat ik denk dat met mij nog meerdere zullen zijn die hier tegen aan zijn gelopen en misschien ook uit eigen ervaring kan vertellen wat er zoal mogelijk is.
Ah ja, regels zijn vervelend als ze in de weg zitten. Dat is dus het populisme wat ik bedoelde. Ik ben maar wat blij dat er niet zomaar een bedrijf overal kan gaan zitten en zo woonwijken minder leefbaar maakt. Je denkt nu alleen vanuit je eigen bedrijfje.
Ik gaf al aan dat er 10 appartement van de 50-60 op dit moment te koop zijn. Mede vanwege de hoge Servicekosten zullen de appartementen niet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Mijn oplossing (combinatie werken/wonen) zal dit complex alleen maar verbeteren. Meer jong ondernemende starters in het gebouw. Creert ook weer meer werkgelegenheid voor de stad. etc.
Zo zie ik het. We willen allemaal vooruit, progressie maken. Dan helpen deze regeltjes niet.

Waar heb je appartementen die allemaal ingericht zijn voor zowel wonen als werken? Misschien moeten ze dat eens gaan oprichten in dit land. Gat in de markt perhaps? 8) Ik denk dat er meer dan genoeg animo woor zulke starters appartementen zullen zijn.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De meeste mensen kopen z'n appartement om d'r lekker te wonen..
en dat is dus een heel ander belang.
En als je niet de intentie hebt om regels te overtreden, waarvoor dit topic dan?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:52:
Ik gaf al aan dat er 10 appartement van de 50-60 op dit moment te koop zijn. Mede vanwege de hoge Servicekosten zullen de appartementen niet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Mijn oplossing (combinatie werken/wonen) zal dit complex alleen maar verbeteren. Meer jong ondernemende starters in het gebouw. Creert ook weer meer werkgelegenheid voor de stad. etc.
Zo zie ik het. We willen allemaal vooruit, progressie maken. Dan helpen deze regeltjes niet.
Zolang je zo populistisch bezig bent, zul je niet ver komen. Nogmaals: je doet nu net alsof je het appartementencomplex en de bewoners een gunst verleend, en dat is echt onzin. En dat het 't complex zou verbeteren is helemaal onzin, dat is echt volkomen in je eigen straatje redeneren.

Die regels zijn er juist om mensen te beschermen tegen louche bedrijfseigenaren die woongelegenheden gaan inzetten voor bedrijfsdoeleinden.
Waar heb je appartementen die allemaal ingericht zijn voor zowel wonenen als werken? Misschien moeten ze dat eens gaan oprichten in dit land. Gat in de markt perhaps? 8)
Koop een woning die al een bestemming als bedrijfspand heeft, dan weet je dat het mag en de vergunningen in orde zijn. Je zult merken dat die duurder zijn, juist omdat het goed geregeld is.

En nee, geen gat in de markt. Waarom zou je vrijwillig naast een bedrijf gaan wonen?

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:46:
[...]

Koop dan een huis, of nog beter, huur bedrijfsruimte. Ben je ook nog eens flexibel, en kun je naar behoeven uitbreiden en inkrimpen, en heb je een levensruimte waar je je in terug kunt trekken. Ook kun je dan beter zakelijk en prive scheiden, voor het geval het fout loopt.

[...]

Dat zegt een oplichter vaak ook ;)
Een huis hartje centrum is onbetaalbaar. Maar is denk ik wel beter, omdat je dan vrijer bent, als ik het geld had dan zal ik dat zeker overwegen ;)

Oplichter? ik ken genoeg oplichters die misbruiken van hun macht, aantal voorbeelden Ziggo/@home, T-mobile/Orange, overheid die belasting alsmaar verhogen, bpm op de auto, en accijnzen op de brandstof prijzen. wat nog meer..... overheidsbemoeienis alom....het welbekende poldermodel.

Als de maatschappij niet zo kapitalistisch was dan zou er ook niet zoveel mensen naar iets streven (rijkdom, aanzien, prestige, onafhankelijkheid, en vrijheid) wat misschien wel onbereikbaar is geworden voor de meesten van ons. We zitten met zijn allen 'gevangen' in een systeem, sommigen noemen het 'the matrix' lol, dat alles gereguleerd wordt en de overheid (of de mensen met macht en alle rijkdom) straks kunnen bepalen wat je doet. Het starten van een eigen bedrijfje is een manier om uit de 'matrix' te ontsnappen en straks zelf deze 'groep' te joinen. I have a dream.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:57:
en dat is dus een heel ander belang.
En als je niet de intentie hebt om regels te overtreden, waarvoor dit topic dan?
Ik wilde kijken of er daadwerkelijk mensen zijn die de stoute schoenen hebben aangetrokken en het wel hebben gedaan, tegen de regels in.

er zijn mensen die het beide willen. kopen en werken in 1 appartement. :)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 18:57:

Koop een woning die al een bestemming als bedrijfspand heeft, dan weet je dat het mag en de vergunningen in orde zijn. Je zult merken dat die duurder zijn, juist omdat het goed geregeld is.

En nee, geen gat in de markt. Waarom zou je vrijwillig naast een bedrijf gaan wonen?
ik bedoelde met mijn idee, dat de meeste (zo niet alle) mensen in het 'speciale' complex allemaal woningbezitters zijn van een appartement waarin zij zowel wonen als werken. Iedereen heeft dan hetzelfde belang.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2010 19:19 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:13:
Ik wilde kijken of er daadwerkelijk mensen zijn die de stoute schoenen hebben aangetrokken en het wel hebben gedaan, tegen de regels in.
Oftewel: je wilt weten of je de regels kunt overtreden. Niet erg netjes.
er zijn mensen die het beide willen. kopen en werken in 1 appartement. :)
Je denkt weer alleen vanuit jezelf: er zijn mensen die een appartement kopen om te kunnen wonen, zonder overlast van een iemand die een bedrijf wil gaan runnen vanuit een unit die alleen voor wonen is bedoeld.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:08:
Een huis hartje centrum is onbetaalbaar.
Dat is dan jouw probleem, niet andermans probleem. Bedrijfsrisico.
Oplichter? ik ken genoeg oplichters die misbruiken van hun macht, aantal voorbeelden Ziggo/@home, T-mobile/Orange, overheid die belasting alsmaar verhogen, bpm op de auto, en accijnzen op de brandstof prijzen. wat nog meer..... overheidsbemoeienis alom....het welbekende poldermodel.
Ja, een "hullie doen het ook" is een goed argument... Het geeft jou geen recht om dan maar te doen waar je zin in hebt.
Als de maatschappij niet zo kapitalistisch was dan zou er ook niet zoveel mensen naar iets streven (rijkdom, aanzien, prestige, onafhankelijkheid, en vrijheid) wat misschien wel onbereikbaar is geworden voor de meesten van ons. We zitten met zijn allen 'gevangen' in een systeem, sommigen noemen het 'the matrix' lol, dat alles gereguleerd wordt en de overheid (of de mensen met macht en alle rijkdom) straks kunnen bepalen wat je doet. Het starten van een eigen bedrijfje is een manier om uit de 'matrix' te ontsnappen en straks zelf deze 'groep' te joinen. I have a dream.
Oh, nu is het de schuld van de maatschappij? 8)7 . Je draaft nogal door :) . Jij wilt een bedrijfje, dan zal jij de offers moeten brengen. Ga een lening aan bij een bank voor het huren van besdrijfsruimte, maar ga niet stiekem doen om zo anderen op te schepen met de overlast van je bedrijf. Want dan verdien je alle problemen die het oplevert :)

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:36:

Mjax: ben benieuwd hoe je dit dan hebt opgezet.
- Welke bedrijfsvorm heb je gekozen voor een virtuele onderneming?
- Kan in jouw voorbeeld, toepasbaar zijn voor mijn beoogde appartement?
- Is je onderneming ingeschreven in Kvk met als adres je eigen huis/appartement? of is dit een brievenbus/postbus nummer die je ook kunt huren. (ken een vriend die dat heeft gedaan voor zijn eigen minionderneming)
- Hoe regel jij het met klanten en opdrachtgevers? spreek je die dan ook buiten af?

Mag ook in een PM als je dat prettiger vindt..

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:20:
[...]

Oftewel: je wilt weten of je de regels kunt overtreden. Niet erg netjes.

[...]

Je denkt weer alleen vanuit jezelf: er zijn mensen die een appartement kopen om te kunnen wonen, zonder overlast van een iemand die een bedrijf wil gaan runnen vanuit een unit die alleen voor wonen is bedoeld.

[...]

Dat is dan jouw probleem, niet andermans probleem. Bedrijfsrisico.

[...]

Ja, een "hullie doen het ook" is een goed argument... Het geeft jou geen recht om dan maar te doen waar je zin in hebt.

[...]

Oh, nu is het de schuld van de maatschappij? 8)7 . Je draaft nogal door :) . Jij wilt een bedrijfje, dan zal jij de offers moeten brengen. Ga een lening aan bij een bank voor het huren van besdrijfsruimte, maar ga niet stiekem doen om zo anderen op te schepen met de overlast van je bedrijf. Want dan verdien je alle problemen die het oplevert :)
ik kan je geen ongelijk geven hierin, ik ben idd een enorme draver, sommige noemen het 'gedreven' ;), of 'doorzetter' haha Mensen worden gek van mij. Maar je kunt me niet verwijten dan ik niet ambitieus en creatief ben. Ik heb het met iedereen goed voor. Ik koop het appartement, met de verwachting dat het mijn bezit is, kom je erachter dat er ook een VVE is .....die soep in het eten kan gooien. 8)7

• n4m3l355
Of zoals ik al aangaf.. er is een bestemmingsplan.. of een ALV. De gedachte dat je zomaar een bedrijf kunt runnen vanuit je eigen woning is gewoon incorrect. Eerst dien je je te informeren alvorens je daaraan begint alle andere reden die je verder kunt verzinnen doen niet terzake.

Verwijderd

Topicstarter
n4m3l355 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:07:
Of zoals ik al aangaf.. er is een bestemmingsplan.. of een ALV. De gedachte dat je zomaar een bedrijf kunt runnen vanuit je eigen woning is gewoon incorrect. Eerst dien je je te informeren alvorens je daaraan begint alle andere reden die je verder kunt verzinnen doen niet terzake.
yes, i know. ik zal hierop terug komen na mijn bezoek bij de gemeentebalie en VVE.
mocht het echt verboden zijn dan zal ik ook van de koop van het appartement afzien (helaas).
De te hoge servicekosten zijn niet aantrekkelijk voor starters. Nog effe afwachten op wat de huizenmarkt gaat doen, wie weet komt er dan wel iets interessanters op mijn weg waarbij alles wel goed is geregeld vwb mijn situatie. :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
offtopic:
*kleine titelaanpassing: werken -> bedrijf*

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48

TheDane

1.618

Grappig, ik herken de situatie van mjax. Ik werk voor een internetbedrijf, we werken allemaal vanuit huis. Ik woon zelf in een appartement, ook in het winkelcentrum, heb mijn 'kantoor' naast de slaapkamer, en er is niks aan de hand. Hier in het complex hebben inmiddels 3 mensen een eigen bedrijf, ook vanuit huis gevoerd. Soms krijgt er 1 klanten of opdrachtgevers over de vloer - max 2 a 3 keer per maand ofzo. Dat werkt helemaal prima voor zover ik weet.

Toevallig ben ik voorzitter van 't bestuur van de VvE en (mede-)verantwoordelijk voor het Huishoudelijk Reglement. Daar staat niets in over bedrijf-aan-huis-voeren, maar is misschien wel een goede tip!

In de Akte van Splitsing - waarop het HR ook gebaseerd is, en pragmatisch op inhaakt - staat wel het een en ander over bedrijfsvoering, maar dan met name over het verbod van erotische praktijken etc. Heb je inzicht in de akten/statuten van de betreffende VVE?

Verwijderd

Topicstarter
TheDane schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:13:
Grappig, ik herken de situatie van mjax. Ik werk voor een internetbedrijf, we werken allemaal vanuit huis. Ik woon zelf in een appartement, ook in het winkelcentrum, heb mijn 'kantoor' naast de slaapkamer, en er is niks aan de hand. Hier in het complex hebben inmiddels 3 mensen een eigen bedrijf, ook vanuit huis gevoerd. Soms krijgt er 1 klanten of opdrachtgevers over de vloer - max 2 a 3 keer per maand ofzo. Dat werkt helemaal prima voor zover ik weet.

Toevallig ben ik voorzitter van 't bestuur van de VvE en (mede-)verantwoordelijk voor het Huishoudelijk Reglement. Daar staat niets in over bedrijf-aan-huis-voeren, maar is misschien wel een goede tip!

In de Akte van Splitsing - waarop het HR ook gebaseerd is, en pragmatisch op inhaakt - staat wel het een en ander over bedrijfsvoering, maar dan met name over het verbod van erotische praktijken etc. Heb je inzicht in de akten/statuten van de betreffende VVE?
leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die deze contructie voeren (werken/wonen). maar het is zoals ze zeggen, werken/wonen mag , maar bedrijfsvoeren vanuit appartement kan problematisch zijn voor een VVE. Ik heb geen of nauwelijks inzicht in de akten/statuten van de betrefende VVE. Wel heb ik al wat zitten lezen op www.vve-structuur.nl. Daar kun je modelreglementen nalezen.

Je bent voorzitter van t bestuur van de VVE zeg je, moet ik de VVE zien als een democratisch gekozen raad, waarbij de inhoud van de reglement tot stand komt, na democratische stemmen? Dus m.a.w. zou het theoretisch mogelijk zijn dat wanneer de meerderheid van de eigenaren het geen probleem vinden om bedrijf-aan-huis te voeren dat dit dan betekent dat ze het ook "gedogen", zonder dat je in grote problemen zult komen? Alleen wanneer het uit de hand loopt dan zullen er maatregelen getroffen worden.

Zoiets zoals je wel eens ziet bij internetproviders, die bieden onbeperkt downloaden (geen limiet). maar met kleine lettertjes staat er in de algemene voorwaarden een regeltje over de 'fair use' policy. O-)
Dit is ook een soort vorm van 'oplichting', of ligt het aan mij?

Ik heb hier een voorbeeldje gevonden van een rechtspraak over een massagesalon in een appartement.
http://zoeken.rechtspraak...n&ljn=BL3501&u_ljn=BL3501

Ik heb nog niet zo snel een voorbeeld kunnen vinden van iemand die een internetbedrijf vanuit een appartement voert en daarvoor voor 't kantongerecht moest komen omdat een buren had geklaagt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 00:14 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:01:
Je bent voorzitter van t bestuur van de VVE zeg je, moet ik de VVE zien als een democratisch gekozen raad, waarbij de inhoud van de reglement tot stand komt, na democratische stemmen? Dus m.a.w. zou het theoretisch mogelijk zijn dat wanneer de meeste mensen geen probleem vinden om bedrijf-aan-huis te voeren dat dit dan mee eens is gestemd "gedoogd", zonder dat je in grote problemen zult komen?
Aan gedogen heb je niets, want dat geeft je geen rechten. Het is namelijk coulance, iets wat je krijgt maar niet kunt eisen. Als de bewoners in jaar 1 het goed vinden, maar daarna van mening veranderen (bijvoorbeeld omdat je veel overlast veroorzaakt), of nieuwe bewoners het niet willen, dan kun je het schudden.

Op hoeveel drijfzand wil je je bedrijfsvoering opbouwen? Het is echt drammerig, je hebt in je hoofd dat het in je appartement moet en gaat daarna nogal wanhopig zoeken. Wees verstandig en riskeer de toekomst van je bedrijf niet door een dergelijke tunnelvisie :)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:09:
[...]

Aan gedogen heb je niets, want dat geeft je geen rechten. Het is namelijk coulance, iets wat je krijgt maar niet kunt eisen. Als de bewoners in jaar 1 het goed vinden, maar daarna van mening veranderen (bijvoorbeeld omdat je veel overlast veroorzaakt), of nieuwe bewoners het niet willen, dan kun je het schudden.

Op hoeveel drijfzand wil je je bedrijfsvoering opbouwen? Het is echt drammerig, je hebt in je hoofd dat het in je appartement moet en gaat daarna nogal wanhopig zoeken. Wees verstandig en riskeer de toekomst van je bedrijf niet door een dergelijke tunnelvisie :)
als het moet riskeer ik mijn leven. niets komt je aanwaaien, je moet ervoor vechten ;)
ik ben gewoon op zoek naar een voor mijn situatie 'ideale' plaatje binnen mijn realistische mogelijkheden.
Als het bedrijf mislukt dan so be it, dan is er nog geen man overboord omdat in mijn situatie mijn appartement gewoon weer uitsluitend als wonen gebruikt zal worden. Dat heet je vast indekken voor mislukkingen. Als je nou gelijk kopen en ook nog eens aan kantoor gaat huren en met geld gaat smijten aan personeel, dan loop je nog groter risico misschien.

Je moet begrijpen dat ik een starter ben, dus ik heb nog niet de ondernemers ervaring wat sommigen misschien al wel hebben. Dus op dit moment lijkt mij dat de beste oplossing, als ik zowel wonen als werken kan combineren en mini bedrijfvoering kan uitvoeren.

Ander punt is, ik ben alleenstaand, wat moet ik met zo'n grote huis of appartement? zoveel ruimte heb ik helemaal niet nodig om in te wonen, die ruimte kan ik goed benutten voor een kantoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2010 00:27 ]

• n4m3l355
Imo zijn het allemaal non-argumenten met als gevolg dat je risico neemt met als gevolg dat je straks misschien in een appartement zit met minimaal 1 jaar contract waar binnen een maand al een beheerder je op de regeltjes wijst.
Dan kun je alsnog niet je droom realiteit maken. Verder zoals ik al aangaf... bestemmings plan > ALV > VvE > huurcontract en kantoorruimte is juist iets waar gemeentes maar wat goed op letten. Dus al heb je een stukje coulance misschien vanuit de VvE van de gemeente in ieder geval niet, als je 1 buur hebt die even zeurt is het feestje ook over.
Slimmer is imo om te zoeken naar een ruimte die op voorhand deze mogelijkheid bied maar deze zijn natuurlijk wel duurder. Immers kantoorruimte levert meer geld op (ie kost meer huur) dan een gewone appartement.

Ik zou op voorhand als er een onduidelijkheid is over wat wel/niet mag zowieso er niet aan beginnen. Verder kun je de statuten zeker wel inzien je zult dit gewoon bij de verhurende partij moeten vragen. Overigens realiseer je je ook wat de gevolgen zijn voor je potentiele huurcontract. Ieder huurcontract (tenzij het juist bedoelt is) verbied bedrijvigheid, maw als je straks pech hebt kan je door je huurbaas ook zo uitgezet worden.

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

als je de huur gedeeltelijk zakelijk wilt rekenen moet er een aparte ingang zijn anders zal je het niet fiscaal kunnen aftrekken.

je mag gewoon een bedrijf aan huis hebben ook klanten ontvangen, wat men bedoelt is dat je niet een winkel hebt oid en dat je per dag 100 klanten hebt.

je ne sais cacques

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Net als mjax was ik betrokken bij de opstartfase van een bedrijf. In eerste instantie waren we allemaal ZZPers, de 'hoofd'-ZZPer factureerde naar de eindklanten, en de anderen naar de hoofd-ZZPer. Iedereen werkte vanuit zijn eigen huis, en soms was er een afspraak bij iemand anders thuis. Moesten we met zijn allen iets doen dan deden we dat doorgaans in een restaurant. Dat werd volgehouden tot er zo'n acht man (4-5 FTE) bij betrokken waren, toen gingen we voor een bedrijfspand, kwam er een BV, personeelsleden enz. Het huren van een pand is nog een verhaal op zich, meestal moet je een meerjarig contract sluiten, dus het is niet iets waar je mee begint.

De eis is natuurlijk dat de collega's wel zelfstandig kunnen werken - met ZZPers heb je daar wat meer zekerheid over. Heb jij een ander soort medewerkers voor ogen, bijv. langdurig werkloze jongeren, dan moet je meer aan micromanagement doen en werkt deze structuur niet.

Er is nog een ander voordeel om in het begin met ZZPers te werken, personeel is een administratieve nachtmerrie. Verder moet het pand voldoen aan ARBO-normen.

Terug naar de oorspronkelijke vraag, ik denk dat je wat praktische zaken over het hoofd ziet: Wat doe je als je tijdens kantooruren buiten je pand een afspraak hebt? Als je op vakantie gaat, kan het personeel dan nog naar binnen? En als je ziek wordt?

Nog een laatste tip TS: ik heb het idee dat je de bedrijfsbelangen en je persoonlijke belangen door elkaar haalt. Kijk daarmee uit, focus is enorm belangrijk in de eerste paar jaren.

Verwijderd

Topicstarter
Schaapmed schreef op zondag 23 mei 2010 @ 20:42:
als je de huur gedeeltelijk zakelijk wilt rekenen moet er een aparte ingang zijn anders zal je het niet fiscaal kunnen aftrekken.
ik heb daarover gelezen op de belastingsite, dit valt af, wat ik belangrijker vindt is dat het toegestaan wordt om in mijn appartement een softwarebedrijfje te runnen. Klanten/opdrachtgevers zullen niet snel groeien omdat ik nog in de development fase zit. Indien er al producten zijn voor sales, zal het veelal via het internet verkocht worden dus ook geen klanten aan huis in principe. v.w.b. huurkosten, voor het appartement moet ik maandelijks hypotheekrente betalen, ik zou tevreden zijn met de kosten. Na 2 jaar en succes zal ik een extern kantoor of pand willen betrekken. Dan zal de huur zakelijk afgetrokken kunnen worden. Het is jammer dat het appartement niet 2 aparte ingangen heeft of mogelijk is om er 1 bij te maken. Zou echt ideaal zijn.
je mag gewoon een bedrijf aan huis hebben ook klanten ontvangen, wat men bedoelt is dat je niet een winkel hebt oid en dat je per dag 100 klanten hebt.
Spreek je uit eigen ervaring of is dit je eigen interpretatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Free rider schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:24:
Net als mjax was ik betrokken bij de opstartfase van een bedrijf. In eerste instantie waren we allemaal ZZPers, de 'hoofd'-ZZPer factureerde naar de eindklanten, en de anderen naar de hoofd-ZZPer. Iedereen werkte vanuit zijn eigen huis, en soms was er een afspraak bij iemand anders thuis. Moesten we met zijn allen iets doen dan deden we dat doorgaans in een restaurant. Dat werd volgehouden tot er zo'n acht man (4-5 FTE) bij betrokken waren, toen gingen we voor een bedrijfspand, kwam er een BV, personeelsleden enz. Het huren van een pand is nog een verhaal op zich, meestal moet je een meerjarig contract sluiten, dus het is niet iets waar je mee begint.

De eis is natuurlijk dat de collega's wel zelfstandig kunnen werken - met ZZPers heb je daar wat meer zekerheid over. Heb jij een ander soort medewerkers voor ogen, bijv. langdurig werkloze jongeren, dan moet je meer aan micromanagement doen en werkt deze structuur niet.

Er is nog een ander voordeel om in het begin met ZZPers te werken, personeel is een administratieve nachtmerrie. Verder moet het pand voldoen aan ARBO-normen.

Terug naar de oorspronkelijke vraag, ik denk dat je wat praktische zaken over het hoofd ziet: Wat doe je als je tijdens kantooruren buiten je pand een afspraak hebt? Als je op vakantie gaat, kan het personeel dan nog naar binnen? En als je ziek wordt?

Nog een laatste tip TS: ik heb het idee dat je de bedrijfsbelangen en je persoonlijke belangen door elkaar haalt. Kijk daarmee uit, focus is enorm belangrijk in de eerste paar jaren.
bedankt voor het delen van je ervaringen en de tips, ik heb de scenario met het werken met ZZP-ers goed in mijn hoofd geprent. Een nadeel met ZZP-ers kan zijn, de relatief hoge kosten voor dit soort arbeidskrachten, of is dit een verkeerde inschatting? ik heb er geen ervaring mee nl. Weet dat ZZP-ers vaak uurtje/factuurtje rekenen (tegen hoge uurtarieven) of is dit een kwestie van goede onderlinge afspraken maken? Ik wil in mijn situatie toch meer beroepen op een aantal stagiairs/afstudeerders en werkzoekende. Er zitten vast wel talenten tussen, en ik denk dat ik die er wel uit kan halen met mijn it-achtergrond, daarnaast weet ik heel goed wat ik wil en wat ik van ze verwacht. Hopelijk groeien ze dan mee met mijn bedrijfje en gaan we er samen een te gekke avontuur van maken en de wereldveroveren. Je ziet het al, ik heb al hoge doelen gesteld voor mezelf, een van de voorwaarde tot succesvol entrepeneurship. 8)
Terug naar de oorspronkelijke vraag, ik denk dat je wat praktische zaken over het hoofd ziet: Wat doe je als je tijdens kantooruren buiten je pand een afspraak hebt (1)? Als je op vakantie gaat, kan het personeel dan nog naar binnen (2)? En als je ziek wordt(3)?
hier nog de antwoorden op je vragen, ik heb er voor het gemak getalletjes achtergezet:
1) ik ben van plan om met een zakenpartner te werken, die ook een goede vriend is van me. Hij krijgt ook de sleutels van het appartement en kan zo naar binnen.
2) vakantie gaan? misschien gaan we dan met z'n allen op vakantie :) probleem opgelost. anders heeft iemand anders wel de sleutel, geen probleem lijkt me, kwestie van vertrouwen in de mensen om je heen. Trouwens ik heb ook nog familie die op het 'huisje' kunnen passen. Indien buren erom vragen, dan zal ik ze zeggen dat ze op mijn appartement aan het passen zijn. Ik zie hier geen issue in.
3) als ik ziek wordt, ligt eraan wat voor ziekte, een griepje of verkoudheid? dan lig ik als het goed is in mijn kamertje in het appartement, terwijl ze verderop in het 'kantoor' bezig kunnen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 13:36 ]

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:14:
[...]
Je ziet het al, ik heb al hoge doelen gesteld voor mezelf, een van de voorwaarde tot succesvol entrepeneurship. 8)
Probeer het dan eerst eens goed te schrijven :+
[...]

hier nog de antwoorden op je vragen, ik heb er voor het gemak getalletjes achtergezet:
1) ik ben van plan om met een zakenpartner te werken, die ook een goede vriend is van me. Hij krijgt ook de sleutels van het appartement en kan zo naar binnen.
2) vakantie gaan? misschien gaan we dan met z'n allen op vakantie :) probleem opgelost. anders heeft iemand anders wel de sleutel, geen probleem lijkt me, kwestie van vertrouwen in de mensen om je heen. Trouwens ik heb ook nog familie die op het 'huisje' kunnen passen. Indien buren erom vragen, dan zal ik ze zeggen dat ze op mijn appartement aan het passen zijn. Ik zie hier geen issue in.
3) als ik ziek wordt, ligt eraan wat voor ziekte, een griepje of verkoudheid? dan lig ik als het goed is in mijn kamertje in het appartement, terwijl ze verderop in het 'kantoor' bezig kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik dat je er nogal licht over denkt. Wat als je ruzie krijgt met je zakenpartner of hij er gewoon mee wil stoppen vanwege wat voor een reden dan ook. Ik heb genoeg vof'jes uit elkaar zien vallen omdat het in de eerste instantie gewoon zwaar is, mocht er maar ergens een kink in de kabel komen kan je, zeker in het begin, nog vrij makkelijk uit elkaar gaan. Dat heeft dus z'n voordeel, maar met bijkomend nadeel dat je dan geen partner meer hebt. En geef je dan nog een stagiair nog net zo makkelijk de sleutel van je huis?
En welke indruk denk je te maken als iemand komt op sollicitatie in jouw huis? Nofi, maar ik zou je niet echt serieus nemen, ook al had je nog zulke geweldige plannen. Je werkt immers niet bij de boer op z'n erf, waarmee je een bak koffie drinkt in z'n huiskamer...

Okee hier één uit eigen ervaring: Probeer te starten bij een incubator. Vrijwel in elke grote stad te vinden. Hier kun je in een soort bedrijfsverzamelgebouw je beginnende onderneming op poten krijgen. Je kunt terugvallen op de begeleiding van coaches en je zit samen met gelijkgestemden in één gebouw. Vaak tegen gunstige voorwaarden en vaak gekoppeld aan een hogeschool of universiteit in die betreffende stad (zodat je ook makkelijker aan studenten kan komen zoals jij graag wil). Als dat geen optie is zijn er vaak genoeg wel bedrijfsverzamelgebouwen beschikbaar; hier kun je of een permanent eigen kantoor huren, of gewoon een flexibele werkplek (voor 5 dagen of minder per week). Vaak bieden ze ook diensten als het verwerken van je post of ander receptiewerk (zoals opnemen van je telefoon als je er niet bent). Mocht je klanten willen ontvangen kun je vaak vergaderzalen reserveren zodat je daar terecht kunt... Het staat wel zo professioneel, en hoeft absoluut niet veel te kosten.

Enfin, ik denk dat er genoeg goede betaalbare en professionele alternatieven zijn ten opzichte van je oorspronkelijke plan. Misschien moet je je zelf niet blijven verdedigen en gewoon je eigen idee volgen (ondank de nadelen en mogelijke risico's). Als je denk dat dat de juiste keuze is moet je er gewoon voor gaan!

• Free rider
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:14:
[...]
Een nadeel met ZZP-ers kan zijn, de relatief hoge kosten voor dit soort arbeidskrachten, of is dit een verkeerde inschatting?
Voor ZZPers betaal je geen werkgeverspremies, UWV afdrachten enz. Maar ze zijn inderdaad wel duur, maar nog altijd goedkoper dan werknemers met een vergelijkbaar ervaringsniveau. NB je vind geen ZZP-starters, starters gaan altijd eerst in loondienst.
Weet dat ZZP-ers vaak uurtje/factuurtje rekenen (tegen hoge uurtarieven) of is dit een kwestie van goede onderlinge afspraken maken?
Voor werknemers betaal je altijd per uur, alleen betaal je ook als ze niets doen. Met ZZPers kan je veel makkelijker sleutelen aan het aantal ingezette uren. En je kan ook deelprojecten tegen een fixed price bij ZZPers neerleggen. Er zijn meer voordelen:
- ZZPers is dat ze een veel beter inzicht in de zakenwereld hebben, begrijpen dat er gewoon geld moet worden verdiend.
- ZZPers hebben een breder netwerk, hebben dus suggesties voor mogelijke klanten, andere specialisten enz.
- ZZPers zijn flexibel, je kan makkelijk van ze afkomen als een opdracht niet doorgaat, zonder een gang naar de kantonrechter. Dit is de voornaamste reden waarom ik freelancers aanraad.
- Het zijn geen werknemers, dus als iemand arbeidsongeschikt raakt (al is het maar tijdens een skivakantie) dan krijg je geen boete van tienduizenden euros.
Ik wil in mijn situatie toch meer beroepen op een aantal stagiairs/afstudeerders en werkzoekende. Er zitten vast wel talenten tussen, en ik denk dat ik die er wel uit kan halen met mijn it-achtergrond, daarnaast weet ik heel goed wat ik wil en wat ik van ze verwacht.
Het nadeel van onervaren werknemers is gewoon dat het heel lang duurt voordat ze hun geld opleveren. Geef drie keer zoveel uit aan een werknemer, en het rendement gaat vijf keer omhoog. En discipline is echt een issue als je teveel schoolverlaters hebt, je moet echt een schoolmeester zijn.
NB In sommige sectoren heb je weinig keus, bijvoorbeeld in de schoonmaaksector is de concurrentie zo hevig dat je nauwelijks meer dan minimum loon kan betalen, dus moet je wel. Maar als je de keus hebt: de eerste tien tot vijftien medewerkers moeten allemaal door de wol geverfd zijn. Daarna kan je voorzichtig mee beginnen.
Bij 90% van de ziektes wordt volgens mij rust voorgeschreven, en dan is het niet bevordelijk dat verderop de telefoons overgaan enz. En dan heb ik het nog niet over aandoeningen als een burnout of overspanning. Iedereen heeft behoefte aan een plaats om zich terug te trekken, en dat lukt niet als je tijdens kantooruren volk over de vloer hebt.

• ebia
Free rider schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:46:
[...]

Voor ZZPers betaal je geen werkgeverspremies, UWV afdrachten enz. Maar ze zijn inderdaad wel duur, maar nog altijd goedkoper dan werknemers met een vergelijkbaar ervaringsniveau. NB je vind geen ZZP-starters, starters gaan altijd eerst in loondienst.
Je bent erg positief over ZZPers, maar de waarheid is (helaas) soms toch wel anders. Ten eerste heb je genoeg hele goede werknemers die gewoon geen ondernemer willen zijn en daarom in loondienst blijven bij een werkgever. Deze mensen wel degelijk goedkoper dan een ZZPer. Anders zou geen enkele onderneming in Nederland mensen in loondienst opnemen is het niet?
[...]

Voor werknemers betaal je altijd per uur, alleen betaal je ook als ze niets doen. Met ZZPers kan je veel makkelijker sleutelen aan het aantal ingezette uren. En je kan ook deelprojecten tegen een fixed price bij ZZPers neerleggen. Er zijn meer voordelen:
- ZZPers is dat ze een veel beter inzicht in de zakenwereld hebben, begrijpen dat er gewoon geld moet worden verdiend.
- ZZPers hebben een breder netwerk, hebben dus suggesties voor mogelijke klanten, andere specialisten enz.
- ZZPers zijn flexibel, je kan makkelijk van ze afkomen als een opdracht niet doorgaat, zonder een gang naar de kantonrechter. Dit is de voornaamste reden waarom ik freelancers aanraad.
- Het zijn geen werknemers, dus als iemand arbeidsongeschikt raakt (al is het maar tijdens een skivakantie) dan krijg je geen boete van tienduizenden euros.
Dit zijn toch echt veel vooroordelen hoor.
  • Aan ingezette uren kun je alleen sleutelen als dat zo is afgesproken. Halverwege een project stoppen kan vaak een contractbreuk betekenen waardoor dat je zeker niet altijd uitsluit van alle financiële risico's. Ook krijg je als opdrachtgever een slechte naam, wat zeker niet bevorderlijk is voor je nieuwe onderneming.
  • Fixed price is leuk, maar probeer maar een ZZPer te vinden die dat wil leveren. Veel ZZPers werken niet voor fixed price, of doen dat alleen als dat voor hun geen financieel risico oplevert. Vaak schatten ze het project juist ruim, waardoor het uiteindelijk voor de klant duurder wordt. Alleen grote organisaties of organisaties met veel standaardproducten kunnen goed fixed price projecten afspreken, maar met ZZPers durf ik dat te betwijfelen.
  • Ik ken genoeg ZZPers met weinig zakelijk instinct. Door goede klantrelaties kunnen zij blijven leveren, ze hebben dus een ander unique selling point. Zeker als je inhuurt voor een dergelijke business (software) zie ik voor dit argument weinig belang. Sowieso zijn veel ZZPers uit eigen noodzaak begonnen (na bijv. ontslag), wat ze dus zeker niet altijd 'rasondernemers' maakt.
  • Breder netwerk. Tsja. Dat valt nog maar te bezien. Er zijn mensen die worden gevraagd omdat ze goed zijn en of omdat ze veelal uit dezelfde hoek opdrachten krijgen toegespeeld. Dat wil verder niet zeggen dat ze 1000 mensen in hun telefoonlijst hebben staan waarop ze kunnen terugvallen of die iets voor hen kunnen betekenen, laat staan voor jou. Sowieso moet TS als ondernemer straks zijn eigen netwerk bouwen en niet afhankelijk worden van dat van een ander.
  • Flexibiliteit is een voordeel, maar kan ook in je nadeel werken. Een ZZPer die bijvoorbeeld een mooie klus elders kan krijgen zal dan sneller geneigd zijn nee te zeggen tegen het jouwe, of jouw klus alleen willen afmaken zodra je meer gaat betalen dan het normale tarief. Ook hier geldt, om risico van afbreuk op continuïteit te voorkomen, dat je toch een bepaalde overeenkomst aangaat. En wat overeengekomen is staat vast, daar is niks flexibel aan.
Ergo; met inhuur van mensen moet je erg oppassen wat je doet, het kan namelijk een financiële aderlating worden, ik heb dat in genoeg organisaties gezien. Heb je een duidelijk omschreven project, een duidelijk beeld van hoe lang dat gaat duren, wie je er voor nodig hebt, voor hoe lang en tegen welke prijs; prima, huur die zzper maar in als je hem nodig hebt. Als je alles goed op een rijtje hebt wordt je er namelijk alleen maar rijker van. Maar vanaf het begin van je onderneming ZZPers inhuren om mee te ontwikkelen aan jouw applicatie, ik zou het niet doen, al is het omdat je het waarschijnlijk niet eens kunt betalen. Of je moet development over de grens gaan uitbesteden via rentacoder.com of dergelijke.

• aawe mwan
  • Laatst online: 19:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:25:
[...]
- Is je onderneming ingeschreven in Kvk met als adres je eigen huis/appartement? of is dit een brievenbus/postbus nummer die je ook kunt huren. (ken een vriend die dat heeft gedaan voor zijn eigen minionderneming)
Is dit niet de grootste vraag waar je momenteel mee zit?

Een bedrijf bij de Kamer van Koophandel inschrijven op een woonadres is geen enkel probleem. Heel veel mensen doen dat, dat kan je zien op Google Maps. En als jij achter jouw PC zit te programmeren voor geld, in plaats van dat je op Tweakers zit te kijken, dan heeft daar helemaal niemand een probleem mee. Dus starten vanuit huis is mogelijk, over de regels kan de Kamer van Koophandel je alles vertellen.

Een heel ander geval is het als er 5 mensen de hele dag bij jou in je woning rondklossen. Een appartement is daar niet op gemaakt en je buren zullen daar last van hebben. Vroeg of laat zullen ze gaan klagen en dan zal je een brief krijgen van de gemeente waarin met zoveel woorden staat dat het verboden is om een bedrijf uit te oefenen in een woning. Er is een kans dat je die brief al krijgt zonder dat buren klagen, want de gemeente controleert zelf ook.

Overigens zitten er ook nadelen aan het wonen in/bij je bedrijfsruimte. Bijvoorbeeld dat klanten ook buiten kantooruren bij je aanbellen en verwachten geholpen te worden. Al denk ik aan het enthousiasme in jouw berichtjes te zien dat jij daar elke avond nog wel genoeg energie voor over zult hebben.

Wat de hypotheek betreft: de bank wil graag dat je je hypotheek kunt betalen, dus op het moment dat jij het gaat hebben over het opzeggen van je vaste baan dan gaan ze heel goed luisteren. Helaas mag je niet verwachten dat ze erg onder de indruk zullen zijn van het feit dat je een bedrijf wilt beginnen in deze woning, kortom: je zult de woning moeten kunnen betalen met je huidige loon.

Ik las laatst nog een goede tip over onroerend goed. Waardestijging van onroerend goed dat je prive in bezit hebt, is onbelast. Waardedaling van onroerend goed dat eigendom is van je bedrijf, is aftrekbaar van de winst.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Free rider
ebia schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 02:01:
Je bent erg positief over ZZPers, maar de waarheid is (helaas) soms toch wel anders. Ten eerste heb je genoeg hele goede werknemers die gewoon geen ondernemer willen zijn en daarom in loondienst blijven bij een werkgever. Deze mensen wel degelijk goedkoper dan een ZZPer. Anders zou geen enkele onderneming in Nederland mensen in loondienst opnemen is het niet?
Zoals ik zei was ik betrokken bij een onderneming die aldus van de grond werd opgebouwd. Ik heb ook een onderneming gezien die meteen met personeel begon, die had erg veel moeite om de financiering te regelen en ging daarna alsnog ten onder wegens verplichtingen.

Er zijn veel mensen in loondienst omdat ze het vreselijk vinden om op eigen benen te staan, zij hebben liever een baas die zegt wat ze moeten doen.

Het zijn geen vooroordelen maar daadwerkelijke constateringen.
Dit zijn toch echt veel vooroordelen hoor.

• Aan ingezette uren kun je alleen sleutelen als dat zo is afgesproken. Halverwege een project stoppen kan vaak een contractbreuk betekenen waardoor dat je zeker niet altijd uitsluit van alle financiële risico's. Ook krijg je als opdrachtgever een slechte naam, wat zeker niet bevorderlijk is voor je nieuwe onderneming.
Met ZZPers heb je de mogelijkheid om zulke afspraken te maken, als beide partijen willen kan dat gewoon. Met medewerkers kan dat niet, ook niet als beiden dat willen.
• Fixed price is leuk, maar probeer maar een ZZPer te vinden die dat wil leveren. Veel ZZPers werken niet voor fixed price, of doen dat alleen als dat voor hun geen financieel risico oplevert. Vaak schatten ze het project juist ruim, waardoor het uiteindelijk voor de klant duurder wordt. Alleen grote organisaties of organisaties met veel standaardproducten kunnen goed fixed price projecten afspreken, maar met ZZPers durf ik dat te betwijfelen.
Natuurlijk schatten ZZPers zo'n project duurder in, ze nemen immers ook risico over. En fixed price ZZIPers vind je overal, Kijk maar eens op rentacoder.com en dergelijke. Vertalers, tekstschrijvers, administrateurs, belastingconsulenten, fixed price zie je overal.
• Ik ken genoeg ZZPers met weinig zakelijk instinct. Door goede klantrelaties kunnen zij blijven leveren, ze hebben dus een ander unique selling point. Zeker als je inhuurt voor een dergelijke business (software) zie ik voor dit argument weinig belang. Sowieso zijn veel ZZPers uit eigen noodzaak begonnen (na bijv. ontslag), wat ze dus zeker niet altijd 'rasondernemers' maakt.
ZZPers hebben in mijn ervaring meer commercieel inzicht dan personeel. Verder zijn ze veel beter bekend met ondernemingsrecht, belastingen, wetgeving, BTW enz.enz. Gewoon personeel heeft dat doorgaans niet.
Overigens ken ik geen een ZZPer die wegens ontslag is gaan freelancen. Wel ken ik veel werknemers die te lang op hun plek blijven zitten omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Worden ze eenmaal ontslagen, dan gaan eerst de WW uitzitten (die vervalt als je gaat freelancen), dan komt nog een sociaal plan van de laatste werkgever, bij dat sociaal plan wordt getracht om ze weer ergens als werknemer te planten. Maar freelancen - zoals ik eerder zei, ik ken ze niet.
• Breder netwerk. Tsja. Dat valt nog maar te bezien. Er zijn mensen die worden gevraagd omdat ze goed zijn en of omdat ze veelal uit dezelfde hoek opdrachten krijgen toegespeeld. Dat wil verder niet zeggen dat ze 1000 mensen in hun telefoonlijst hebben staan waarop ze kunnen terugvallen of die iets voor hen kunnen betekenen, laat staan voor jou. Sowieso moet TS als ondernemer straks zijn eigen netwerk bouwen en niet afhankelijk worden van dat van een ander.
Een werknemer die eens in de vijf jaar van baan veranderd kent volgens mij minder bedrijven dan een freelancer die elk kwartaal een nieuwe klus begint. En TS kan makkelijker een netwerk bouwen als hij mensen kent die mensen kennen.
• Flexibiliteit is een voordeel, maar kan ook in je nadeel werken. Een ZZPer die bijvoorbeeld een mooie klus elders kan krijgen zal dan sneller geneigd zijn nee te zeggen tegen het jouwe, of jouw klus alleen willen afmaken zodra je meer gaat betalen dan het normale tarief. Ook hier geldt, om risico van afbreuk op continuïteit te voorkomen, dat je toch een bepaalde overeenkomst aangaat. En wat overeengekomen is staat vast, daar is niks flexibel aan.
Flexibiliteit komt inderdaad van twee kanten. Maar in de opstartfase is het nou eenmaal lastig om je inkomsten over langere termijn in te schatten, en dus ook de kosten die je kan veroorloven.
Ergo; met inhuur van mensen moet je erg oppassen wat je doet, het kan namelijk een financiële aderlating worden, ik heb dat in genoeg organisaties gezien. Heb je een duidelijk omschreven project, een duidelijk beeld van hoe lang dat gaat duren, wie je er voor nodig hebt, voor hoe lang en tegen welke prijs; prima, huur die zzper maar in als je hem nodig hebt. Als je alles goed op een rijtje hebt wordt je er namelijk alleen maar rijker van. Maar vanaf het begin van je onderneming ZZPers inhuren om mee te ontwikkelen aan jouw applicatie, ik zou het niet doen, al is het omdat je het waarschijnlijk niet eens kunt betalen. Of je moet development over de grens gaan uitbesteden via rentacoder.com of dergelijke.
Ik heb startende ondernemingen over de kop zien gaan met werknemers. Werknemer werd ziek, ondernemer bleek verzekering niet helemaal op orde te hebben (bij ziekte dient de werkgever de eerste 104 weken door te betalen tegen 70%, dat kan je verzekeren). Ondernemer moest de werknemer zelf doorbetalen en ook 30.000 Eur aan boetes betalen, omdat arbeidsongeschiktheid volgde. Let wel, de ziekte was niet aan het werk gerelateerd. Daarnaast moest hij natuurlijk vervanging inhuren. De onderneming is failliet gegaan.

Nu heb je bij ZZPers ook kosten, maar je betaalt niets als ze ziek zijn. Werknemers mag je niet eens ontslaan tijdens hun ziekte.

Tenslotte:
Toen ik startte (in 2005), stond op de site van KVK hetzelfde advies dat ik geef: neem bij de start geen personeel, maar werk met collega-ondernemers. Personeel geeft risico's, die je niet hoeft te nemen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Free rider schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:26:
Toen ik startte (in 2005), stond op de site van KVK hetzelfde advies dat ik geef: neem bij de start geen personeel, maar werk met collega-ondernemers. Personeel geeft risico's, die je niet hoeft te nemen.
QFT. En denk niet dat stagiaires goedkope werknemers zijn; ze hebben begeleiding nodig, een goed plan, en je hebt goed en slechte stagiaires.

• ebia
Free rider schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:26:
[...]

Zoals ik zei was ik betrokken bij een onderneming die aldus van de grond werd opgebouwd. Ik heb ook een onderneming gezien die meteen met personeel begon, die had erg veel moeite om de financiering te regelen en ging daarna alsnog ten onder wegens verplichtingen.
Volgens mij is het ook niet de bedoeling van TS om meteen met personeel te beginnen, maar pas na een paar jaar als de zaak goed loopt. Dan zijn de financiele risico's al een stuk minder (lijkt me). En ik kan ook niet inschatten hoeveel specialistische kennis hij nodig zal hebben (van een ZZPer), of dat ie gewoon een paar programmeer-type-geiten zoekt voor het dirty work.
Er zijn veel mensen in loondienst omdat ze het vreselijk vinden om op eigen benen te staan, zij hebben liever een baas die zegt wat ze moeten doen.
Als je ZZPer bent heb je indirect toch ook een baas die zegt wat je moet doen, je noemt het alleen opdrachtgever... En dat staat verder los van dat mensen het vreselijk vinden om op eigen benen te staan, veel mensen kiezen daar bewust voor, omdat ze niet de ondernemersrisico's willen lopen en liever gaan voor een veilige haven en stabiel inkomen. Daar is heel wat voor te zeggen, zeker nu het maar weer blijkt tijdens een recessie dat de 'externe' medewerkers er als eerst de deur wordt gewezen onder het mom van bezuinigingen.
[...]

Met ZZPers heb je de mogelijkheid om zulke afspraken te maken, als beide partijen willen kan dat gewoon. Met medewerkers kan dat niet, ook niet als beiden dat willen.
Maar je bent wel gek als je als ZZPer daarmee akkoord gaat. Je gaat toch in principe een opdracht aan, en werkt die opdracht af. Eerder stoppen is prima, maar financieel risico voor de ondernemer die de ZZPer inhuurt. Medewerkers kun je ook prima voor 0 uur op de loonlijst zetten en laten werken op basis van oproep, dat komt op hetzelfde neer. En heb je een werknemer dan zijn veel zaken per wet geregeld waar je je anders met een ZZPer eerst uitvoerig afspraken over moet maken, bijvoorbeeld omtrent intellectueel eigendom. En dan mag je weer een jurist inhuren om dat contract te laten nakijken ;)
[...]

Natuurlijk schatten ZZPers zo'n project duurder in, ze nemen immers ook risico over. En fixed price ZZIPers vind je overal, Kijk maar eens op rentacoder.com en dergelijke. Vertalers, tekstschrijvers, administrateurs, belastingconsulenten, fixed price zie je overal.
Fixed price zie je overal ja, maar ik zie het niet als een voordeel (voor TS en zijn onderneming bedoel ik dan). Natuurlijk is het prima als je afspreekt voor een bepaalde vaste prijs een logo te laten ontwikkelen, of soortgelijk iets. Maar hoe ingewikkelder de klus (of hoe slechter omschreven) hoe kleiner de kans is dat je er voordeliger mee uit bent, dat bedoelde ik te zeggen. Veel staat of valt bij de kunde die je hebt om de ZZPer te voorzien van een heldere opdracht, en als je daar zelf ook nieuw mee bent is dat een extra gevaar.
[...]

ZZPers hebben in mijn ervaring meer commercieel inzicht dan personeel. Verder zijn ze veel beter bekend met ondernemingsrecht, belastingen, wetgeving, BTW enz.enz. Gewoon personeel heeft dat doorgaans niet.
Overigens ken ik geen een ZZPer die wegens ontslag is gaan freelancen. Wel ken ik veel werknemers die te lang op hun plek blijven zitten omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Worden ze eenmaal ontslagen, dan gaan eerst de WW uitzitten (die vervalt als je gaat freelancen), dan komt nog een sociaal plan van de laatste werkgever, bij dat sociaal plan wordt getracht om ze weer ergens als werknemer te planten. Maar freelancen - zoals ik eerder zei, ik ken ze niet.
Check dit forum, het staat vol van mensen die ooit 'klaar' waren met hun baas en de freelance ingedoken zijn. Of dat nou kwam door direct ontslag of iets anders... het maakt niet zoveel uit. Een ZZPer mag dan wel wijzer zijn op die gebieden (soms ook door schade en schande) maar wat helpt TS dat? Als ik een loodgieter inhuur mag ik er ook vanuit gaan dat de beste man/vrouw weet dat ie een bedrijfsadministratie voert (of wellicht uitbesteed), maar wat is hiervan verder het voordeel? TS zoekt immers mensen die kunnen helpen met softwareontwikkeling, niet met bedrijfsstrategie/boekhouding/etc.
[...]

Een werknemer die eens in de vijf jaar van baan veranderd kent volgens mij minder bedrijven dan een freelancer die elk kwartaal een nieuwe klus begint. En TS kan makkelijker een netwerk bouwen als hij mensen kent die mensen kennen.
Het ligt er maar net aan wat voor een werk je doet (als werknemer) of welke klussen je krijgt (als ZZPer). Ik ken sales mensen die heel wat bedrijven en mensen kennen, en ik ken ondernemers die eigenlijk altijd voor dezelfde kleine groep klussen uitvoeren. Als je het echt belangrijk vindt dat een ZZPer een groot netwerk heeft zou je er om moeten vragen, maar niet als iets vanzelfsprekends veronderstellen.
[...]

Ik heb startende ondernemingen over de kop zien gaan met werknemers. Werknemer werd ziek, ondernemer bleek verzekering niet helemaal op orde te hebben (bij ziekte dient de werkgever de eerste 104 weken door te betalen tegen 70%, dat kan je verzekeren). Ondernemer moest de werknemer zelf doorbetalen en ook 30.000 Eur aan boetes betalen, omdat arbeidsongeschiktheid volgde. Let wel, de ziekte was niet aan het werk gerelateerd. Daarnaast moest hij natuurlijk vervanging inhuren. De onderneming is failliet gegaan.

Nu heb je bij ZZPers ook kosten, maar je betaalt niets als ze ziek zijn. Werknemers mag je niet eens ontslaan tijdens hun ziekte.
Ja, dat is een risico. Je moet zulke zaken gewoon goed op poten hebben, maar de ervaring leert dat voornamelijk de beginners niets regelen voor ziekte e.d. (ook niet voor hunzelf). Toch is het zaak dat je goed blijft verzekeren, want we groeien naar een claim cultuur. Stel jij zet een ZZPer achter een PC van jouw onderneming. En er gaat iets mis met de PC (beeldscherm ontploft, ik noem maar iets geks), dan sluit dat niet jou aansprakelijkheid uit omdat je te maken hebt met 'extern' personeel. (Okee beeldscherm slecht voorbeeld, maar er zijn vast wel situaties te bedenken dat jij als inhuurder toch verantwoordelijk bent). Een ZZPer met een misgelopen uurloon van 80 euri's op een volgeboekte agenda voor het aankomende jaar is immers ook niet fijn om af te moeten betalen... Zonder verzekering ga je dan evengoed failliet.

• Free rider
Met excuses aan TS voor de topic-kaping, een laatste reactie van mij over dit deel-onderwerp.

Personeel in Nederland geniet een omvangrijke juridische bescherming. Om het voorbeeld van de zieke werknemer te nemen, de Arbo-arts verklaarde de ziekte werkgerelateerd was. Welke ziekte was geconstateerd en waarom dat werkgerelateerd was kreeg de werknemer nooit te horen, om privacy redenen. Beroep was niet mogelijk. Bij een ZZPer die een claim neerlegd komt de bewijslast bij hem en sta je een stuk sterker, omdat de eis bewezen moet worden. Verder, je kan je wel verzekeren tegen langdurige ziekte van personeel, maar niet tegen de UWV boete die wordt opgelegd naar aanleiding van het oordeel van een Arbo-arts.
Mijn stelling is dat personeel aannemen een groter risico vormt dan freelancers, of andere vormen van externe krachten (detachering, uitzendbureau). Ik baseer die stelling op de grote juridische bescherming van werknemers, waardoor de werkgever grotere risico's loopt. Het niet goed inschatten van die risico's impliceert dat het voortbestaan van de onderneming groter gevaar loopt dan noodzakelijk. Pas bij een zekere omvang kan een onderneming deze risico's opvangen, maar met de eerste vijf man dus niet.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Schaapmed schreef op zondag 23 mei 2010 @ 20:42:
Sinds enkele maanden geldt dit niet zondermeer. http://www.sprout.nl/68/8...p-ers-met-huurwoning.html

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• ebia
Free rider schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:57:
Met excuses aan TS voor de topic-kaping, een laatste reactie van mij over dit deel-onderwerp.

Personeel in Nederland geniet een omvangrijke juridische bescherming. Om het voorbeeld van de zieke werknemer te nemen, de Arbo-arts verklaarde de ziekte werkgerelateerd was. Welke ziekte was geconstateerd en waarom dat werkgerelateerd was kreeg de werknemer nooit te horen, om privacy redenen. Beroep was niet mogelijk. Bij een ZZPer die een claim neerlegd komt de bewijslast bij hem en sta je een stuk sterker, omdat de eis bewezen moet worden. Verder, je kan je wel verzekeren tegen langdurige ziekte van personeel, maar niet tegen de UWV boete die wordt opgelegd naar aanleiding van het oordeel van een Arbo-arts.
Mijn stelling is dat personeel aannemen een groter risico vormt dan freelancers, of andere vormen van externe krachten (detachering, uitzendbureau). Ik baseer die stelling op de grote juridische bescherming van werknemers, waardoor de werkgever grotere risico's loopt. Het niet goed inschatten van die risico's impliceert dat het voortbestaan van de onderneming groter gevaar loopt dan noodzakelijk. Pas bij een zekere omvang kan een onderneming deze risico's opvangen, maar met de eerste vijf man dus niet.
Zolang TS zich niet meldt met nieuw nieuws kunnen we denk ik nog wel even doorgaan. Begrijp me niet verkeerd, ik wil het inhuren van ZZPers absoluut niet afkraken. Ook ik zou nooit zo snel aan personeel beginnen als je nog in de opstartfase zit van een bedrijf (tenzij je bedrijf vanaf dag één een grote personele behoefte zou hebben).

Maar het feit is dat de gemiddelde ZZPer duurder is dan een werknemer. Een ZZPer rekent voor zichzelf uit wat hij/zij kost en wil verdienen + 'een marge' voor het risico van het niet krijgen van een volgende klus of als appeltje voor de dorst. En het is absoluut niet waar dat een ZZPer een betere vakman is dan een werknemer voor je kan zijn.

Als je het aan mij zou vragen zou ik een ZZPer inhuren op het moment wanneer je tijdelijk specialistische kennis nodig hebt die niemand anders in de organisatie kan leveren. Ga je voor een langere duur continue ZZPers inhuren, terwijl de behoefte naar diezelfde kennis blijft, drukt dat gewoon enorm op je winst. Voor die 400 euro per uur dat je kwijt bent aan 5 ZZPers kun je ook 8 man personeel aannemen (waarmee je dus ook risico's uitsmeert). Outsourcing is leuk zodra je klanten meebetalen aan deze constructie, maar in tijden van bezuinigingen gaan inkopers toch kijken naar goedkopere leveranciers. En als je continue werkt met huurlingen wordt je product nooit goedkoop. Dat kan dan weer op een andere manier verzorgen dat dat je kop kost...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

_Arthur

blub

Hmmm! Dat is een erg interessante uitspraak! Ik ben, net zoals de twee reageerders onder dat artikel, benieuwd of dit ook voor koopwoningen op gaat. Mij lijkt van wel.

Eens aan mijn boekhouder/accountant voorleggen.

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op maandag 24 mei 2010 @ 15:57:
[...]

Probeer het dan eerst eens goed te schrijven :+

Lol :D
[...]

Persoonlijk denk ik dat je er nogal licht over denkt. Wat als je ruzie krijgt met je zakenpartner of hij er gewoon mee wil stoppen vanwege wat voor een reden dan ook. Ik heb genoeg vof'jes uit elkaar zien vallen omdat het in de eerste instantie gewoon zwaar is, mocht er maar ergens een kink in de kabel komen kan je, zeker in het begin, nog vrij makkelijk uit elkaar gaan. Dat heeft dus z'n voordeel, maar met bijkomend nadeel dat je dan geen partner meer hebt. En geef je dan nog een stagiair nog net zo makkelijk de sleutel van je huis?
En welke indruk denk je te maken als iemand komt op sollicitatie in jouw huis? Nofi, maar ik zou je niet echt serieus nemen, ook al had je nog zulke geweldige plannen. Je werkt immers niet bij de boer op z'n erf, waarmee je een bak koffie drinkt in z'n huiskamer...

Okee hier één uit eigen ervaring: Probeer te starten bij een incubator. Vrijwel in elke grote stad te vinden. Hier kun je in een soort bedrijfsverzamelgebouw je beginnende onderneming op poten krijgen. Je kunt terugvallen op de begeleiding van coaches en je zit samen met gelijkgestemden in één gebouw. Vaak tegen gunstige voorwaarden en vaak gekoppeld aan een hogeschool of universiteit in die betreffende stad (zodat je ook makkelijker aan studenten kan komen zoals jij graag wil). Als dat geen optie is zijn er vaak genoeg wel bedrijfsverzamelgebouwen beschikbaar; hier kun je of een permanent eigen kantoor huren, of gewoon een flexibele werkplek (voor 5 dagen of minder per week). Vaak bieden ze ook diensten als het verwerken van je post of ander receptiewerk (zoals opnemen van je telefoon als je er niet bent). Mocht je klanten willen ontvangen kun je vaak vergaderzalen reserveren zodat je daar terecht kunt... Het staat wel zo professioneel, en hoeft absoluut niet veel te kosten.

Enfin, ik denk dat er genoeg goede betaalbare en professionele alternatieven zijn ten opzichte van je oorspronkelijke plan. Misschien moet je je zelf niet blijven verdedigen en gewoon je eigen idee volgen (ondank de nadelen en mogelijke risico's). Als je denk dat dat de juiste keuze is moet je er gewoon voor gaan!
qua praktische zaken neem ik het vrij licht op inderdaad, dat merk je goed op, dat komt omdat ik het vertrouwen heb dat het goed komt en ik vaak bij een nadeel ook de voordelen zie of in ieder geval een oplossing kan vinden waarbij het nadeel te niet wordt gedaan voor zover mogelijk, qua regelgeving, administratie, fiscale zaken daar ligt een groot aandachtspunt, dat kost erg veel tijd om dat helemaal onder de knie te krijgen (en is ook niet echt leuk werk), gelukkig kan ik bij sommige zaken wel terecht bij of familie of vrienden en kennissen, andere zaken proberen ik zoveel mogelijk tot me te krijgen via internet of forums zoals deze.

w.b.t je tip om te starten bij een incubator, dat lijkt me zeer interessant. ik heb al wat videos bekeken op youtube over de starterslift. Voordeel van dit soort initiatieven zijn de connecties en de mensen die je kunnen begeleiden in het successvol opzetten van een eigen bedrijf.

Ook heb ik al wat rondgesnuffeld in de bedrijfsverzamelgebouwen in mijn buurt,

voordeel is o.a. de like-minded people in deze gebouwen
nadeel wat ik zie grotere kans/risico dat mensen jouw idee kopieren of er mee aan de haal gaan, gezien de samenstelling van het volk daar (creatieve, ondernemende, it-specialisten)

Ik zie het bedrijfsverzamelgebouw een goed alternatief, of een next step, mocht mijn plan niet gaan lukken met het appartement. Het vergt wel wat grotere investering huren van kantoorruimte valt opzich mee, maar daar is het voor mij nog tevroeg voor.
Want even een vraagje aan een ieder hier, iedereen die zich geroepen voelt om te reageren, go ahead :)

Vraag: Wat zijn de kosten naar jouw schatting voor het inhuren van 4 personen + huur kantoorruimte + evt. parkeerplaats(1-2), en dit voor een jaar?

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 02:09:
[...]

Is dit niet de grootste vraag waar je momenteel mee zit?
niet de grootste vraag maar wel belangrijk en interessant om te weten hoe anderen daar tegen aan kijken en hoe ze het hebben opgezet in combinatie met ZZpers. Ik zei in begin al dat ik misschien van plan ben om eerst als eenmanszaak te beginnen. Vof of BV misschien in een later stadium.
Een bedrijf bij de Kamer van Koophandel inschrijven op een woonadres is geen enkel probleem. Heel veel mensen doen dat, dat kan je zien op Google Maps. En als jij achter jouw PC zit te programmeren voor geld, in plaats van dat je op Tweakers zit te kijken, dan heeft daar helemaal niemand een probleem mee. Dus starten vanuit huis is mogelijk, over de regels kan de Kamer van Koophandel je alles vertellen.

Een heel ander geval is het als er 5 mensen de hele dag bij jou in je woning rondklossen. Een appartement is daar niet op gemaakt en je buren zullen daar last van hebben. Vroeg of laat zullen ze gaan klagen en dan zal je een brief krijgen van de gemeente waarin met zoveel woorden staat dat het verboden is om een bedrijf uit te oefenen in een woning. Er is een kans dat je die brief al krijgt zonder dat buren klagen, want de gemeente controleert zelf ook.
5 mensen zullen in het begin niet zo snel rondlopen, ik schat op 1 of 2 hulpjes of teamleden in het begin en misschien nog personen op afstand. Ik heb in ieder geval een voorkeur om face to face samen te werken. Denk dat daaruit het meeste en beste resultaten komt (vanwege de interactie onderling), je simuleert elkaar hierdoor mocht de een het even niet zien zitten of ergens mee vast lopen, dan kun je dat sneller als iemand op locatie is. maar misschien kan Skype net zo goed zijn.
Overigens zitten er ook nadelen aan het wonen in/bij je bedrijfsruimte. Bijvoorbeeld dat klanten ook buiten kantooruren bij je aanbellen en verwachten geholpen te worden. Al denk ik aan het enthousiasme in jouw berichtjes te zien dat jij daar elke avond nog wel genoeg energie voor over zult hebben.
Dit zal op mijn 'corporate' website nadrukkelijk worden vermeld wat de kantoor uren zijn en of contact gewenste is of niet buiten kantoor uren, de klant kan net zoveel verwachten als die wil, maar als in de voorwaarden duidelijk staat welke service hij kan verwachten dan zie ik geen problemen. En mondeling zal ik het ook wel toelichten aan toekomstige klanten. Maar ik hanteer we de regel:l soepel waar het kan, en hard(zakelijk) waar het moet ;)
Wat de hypotheek betreft: de bank wil graag dat je je hypotheek kunt betalen, dus op het moment dat jij het gaat hebben over het opzeggen van je vaste baan dan gaan ze heel goed luisteren. Helaas mag je niet verwachten dat ze erg onder de indruk zullen zijn van het feit dat je een bedrijf wilt beginnen in deze woning, kortom: je zult de woning moeten kunnen betalen met je huidige loon.

Ik las laatst nog een goede tip over onroerend goed. Waardestijging van onroerend goed dat je prive in bezit hebt, is onbelast. Waardedaling van onroerend goed dat eigendom is van je bedrijf, is aftrekbaar van de winst.
ik ga niet alles vertellen wat ik van plan ben tegen de bank, ben in begin gewoon een koper van een appartement om in te wonen en werken, de andere ideen komen wel later als het zover is. (ben nog lang niet zover). Naar mate het succes zal ook het besef komen of je part time erbij moet gaan werken om de hypotheek te betalen of dat je gewoon full time verder kunt gaan met het bedrijf. Ik zie geen probleem met het zoeken van een baan mocht het nodig zijn. Wel zou ik graag part time willen werken bij mijn huidige werkgever mocht dat de beste oplossing zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:47:
[...]
ik ga niet alles vertellen wat ik van plan ben tegen de bank, ben in begin gewoon een koper van een appartement om in te wonen en werken, de andere ideen komen wel later als het zover is
Bij zeer veel hypotheken mag je je onderpand (in jouw geval je apartement) niet zomaar commercieel gebruiken. Staat vaak in de kleine letter van je hypotheek

Verwijderd

Topicstarter
ZZpers discussie mogen jullie op dit moment wel achterwegen laten, ik zag ergens verder op, al een discussie/topic erover ;)

het punt is gemaakt, ZZpers lijkt me wel erg veel papieren rompslomp moet ik zeggen, niet dat stagiares dat niet is maar denk wel stuk minder. Ik weet het nog niet wat beste is, maar dat komt t.z.t. wel ik moet in ieder geval wel de juiste mensen vinden, daar ben ik al een tijdje mee bezig. Eigenlijk zoek ik teamleden of partners die samen met mij dit willen gaan opstarten. Misschien kom je dan wel uit op dat iedereen ZZP-er is :)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je beginvraag betreft is de kwestie duidelijk: je mag starten in een woning, maar je mag er niet groeien. Maar dat is volgens mij geen probleem voor het bedrijf waarvoor jij plannen hebt: je kunt wachten tot het moment dat je bedrijf gegroeid is met verhuizen van het bedrijf naar een groter pand.

Je vertelde eerder dat de woning die je wilt kopen hoge servicekosten heeft. Als deze woning tegelijkertijd een relatief lage koopprijs heeft, dan zou het kunnen zijn dat er speciale voorwaarden gesteld worden aan de eventuele koper. De makelaar van de verkoper moet je daar dan iets over kunnen vertellen.

Het is trouwens ook nog wel even zaak om te checken of het van jouw huidige werkgever wel mag dat je een eigen bedrijf gaat beginnen naast je gewone baan. Staat er inderdaad wat over in jouw arbeidscontract, dan betekent dat niet automatisch dat je helemaal niets zou mogen ondernemen, maar het betekent wel dat je eerst moet gaan onderhandelen met je werkgever over de voorwaarden.

In principe ben ik van mening dat je je het best zo vroeg mogelijk kunt inschrijven bij de KvK. Voor het opzetten van je bedrijf (het onderzoek daarnaar) maak je kosten en het zou jammer zijn als je die niet kunt aftrekken van de eerste winst straks. Je kunt het best beginnen als eenmanszaak, de inschrijving is in een uurtje geregeld en het kost bijna en je mag zelf de boekhouding doen als je wilt. Hierover kan je gaan praten bij de Kamer van Koophandel.

Inschrijven op een ander adres of zelfs onder een postbusadres is niet handig. Het heeft heeft ook geen zin want jouw BSN wordt gekoppeld aan je bedrijf dus ze kunnen je altijd vinden.

Wat betreft het personeel waar je aan zit te denken nog zomaar een paar vragen om een indruk te krijgen:
Heb je in je huidige werk ervaring met het begeleiden van stagiaires?
Het product dat je wilt gaan maken, zou jij dat in je eentje zonder hulp van anderen kunnen maken?
Zou een slimme student het in zijn eentje zonder jouw hulp kunnen maken?

Uit de tijd dat ik studeerde herinner ik me dat er studenten waren die in hun jeugdige naïviteit keihard werkten voor bedrijven en daar nauwelijks een vergoeding voor kregen: soms was de belangrijkste beloning dat ze de PC in bruikleen thuis kregen die ze nodig hadden voor de klus. Maar ik denk dat je zoiets tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk zult kunnen vinden...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:47:
ik ga niet alles vertellen wat ik van plan ben tegen de bank, ben in begin gewoon een koper van een appartement om in te wonen en werken, de andere ideen komen wel later als het zover is.
En weer de "als ik het niet vertel krijg ik geen problemen" misvatting. Check de regels voor de gemiddelde hypotheek. Zoals maui71 ook zegt, er zijn vaak beperkingen aan wat je met het onderpand (dwz het appartement) mag doen, zeker als het de waarde van het onderpand kan verminderen.

Serieus: zoek het heel goed uit en doe "worst case scenario's" ipv deze ietwat struisvogel-achtige houding.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:30

Prx

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de gehele thread heb doorgenomen, dus het zou kunnen zijn dat iemand anders het al een keer heeft voorgesteld, maar toch.

Heb je al wel eens gedacht om een Virtual Office te nemen? Op die manier heb je wel een lokatie om je klanten te ontvangen (in plaats van in je appartement), kan je gewoon eenmaal per week face-to-face werken met je teamleden en heb je een professionele zakelijke afhandeling van al je zaken.

Mijn ex-werkgever zit ook in een dergelijk gebouw (maar dan gewoon een gehuurd kantoor), maar het zag er altijd erg netjes uit. Nadeel is gewoon dat je toch nog aardig wat geld kwijt bent voor deze oplossing.

• ebia
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:27:
voordeel is o.a. de like-minded people in deze gebouwen
nadeel wat ik zie grotere kans/risico dat mensen jouw idee kopieren of er mee aan de haal gaan, gezien de samenstelling van het volk daar (creatieve, ondernemende, it-specialisten)
Dat nadeel is verwaarloosbaar, maar natuurlijk nooit geheel uit te sluiten. Het is heel simpel, wil je in zo'n incubator terecht komen dan moet je komen met een plan. Als je eenmaal bent gestart met dat idee in het achterhoofd (en waar ook je hele mogelijke winst op is gebaseerd), ga je niet ineens het roer omgooien door het idee van een collega ondernemer te kopiëren. En sowieso laten veel ideeën zich niet echt makkelijk kopiëren. Het is niet alsof je een patatzaak gaat openen in hetzelfde winkelcentrum waar al een patatzaak zit. Sowieso denk ik persoonlijk dat ideeën 'vrij' moeten zijn, waarom zou je niet vertellen aan de wereld wat je van plan bent? Met geheimzinnigheid verkoop je niks...
Vraag: Wat zijn de kosten naar jouw schatting voor het inhuren van 4 personen + huur kantoorruimte + evt. parkeerplaats(1-2), en dit voor een jaar?
Is maar net hoe gek je het maakt / wat je nodig hebt / op welke locatie je gaat zitten...
Dit zijn toch echt cijfertjes die jezelf moet kunnen invullen. Veel daarvan zijn vrij makkelijk te achterhalen, en het geeft je meteen een feeling met de kosten die je zult moeten maken als ondernemer.

4 Permanente stagiaires kosten 50.000 op jaarbasis, 4 werknemers (obv ~2750 bruto) 200.000 en 4 freelancers (a 60 euro per uur) 400.000.

Een 'echt' kantoor in de randstad vanaf 75 tot 400 euro per vierkante meter per jaar, erg afhankelijk van de locatie en faciliteiten. Als je kiest voor iets met al wat inrichting op een goede locatie, internet en telefonie en waar je met 4 man in kunt; pak hem beet 25.000 per jaar. Met een flexibele oplossing als incubator, bedrijfsverzamelgebouw, regus, enz ben je aanzienlijk goedkoper uit.

Het geeft maar weer aan dat een besparing op je locatiekeuze (dus evt. je appartement vs kantoor) niet echt veel zoden aan de dijk zet in het totale plaatje zodra er personeel om de hoek komt kijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:55:
het punt is gemaakt, ZZpers lijkt me wel erg veel papieren rompslomp moet ik zeggen, niet dat stagiares dat niet is maar denk wel stuk minder.
Met ZZPers werken is juist erg makkelijk. De ZZPer stuurt een factuur en jij betaald deze... Personeel is pas echt rompslomp, aanmelden bij belastingdienst voor de loonbelasting, volksverzekeringen afdragen, payrolling, arbeidscontracten, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door ebia op 26-05-2010 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 01:29:
Wat je beginvraag betreft is de kwestie duidelijk: je mag starten in een woning, maar je mag er niet groeien. Maar dat is volgens mij geen probleem voor het bedrijf waarvoor jij plannen hebt: je kunt wachten tot het moment dat je bedrijf gegroeid is met verhuizen van het bedrijf naar een groter pand.
dit lijkt mij een veilige en verstandige weloverwogen aanpak (bij een langzame geleidelijke groei). Echter omdat ik met een dilemma zit omdat enerzijds ik ideeen heb voor mijn product(en) dat eigenlijk liever zo snel mogelijk wil verwezenlijken (ik ben enigszins bang dat andere concurrenten mij voor zijn) vanwege het potentieel en de kansen die ik erin zie, en anderzijds beperkt wordt in het doen en laten naar mijn gevoel (heeft te maken met kosten en tijd, tijd kun je winnen met geld en mensen). Maar ik moet het echt stap voor stap gaan doen. Op dit moment lijkt voor mij het kopen van een appartement met zeer goede locatie de eerste stap naar het ondernemerschap. Vanwege de verplichtingen met een hypotheek zal ik waarschijnlijk ook vaak aan herinnerd worden dat ik echt mijn allerbeste beentje voor moet zetten om mijn droom te verwezenlijken, de volle 100% moet ik ervoor gaan, zo word ik denk ik ook gestimuleerd om er echt iets van te maken. Op dit moment mis ik dat ene zetje nog, nu ik in een huur huisje woon. Ik verwacht dat het hebben van een appartement hartje centrum me verder zal inspireren tot het bereiken van iets wat nu nog maar een droom is.
Je vertelde eerder dat de woning die je wilt kopen hoge servicekosten heeft. Als deze woning tegelijkertijd een relatief lage koopprijs heeft, dan zou het kunnen zijn dat er speciale voorwaarden gesteld worden aan de eventuele koper. De makelaar van de verkoper moet je daar dan iets over kunnen vertellen.
250-300 euro servicekosten voor een appartement waar je voor hetzelfde vraagprijs (bv. 160.000) een nieuwbouw appartement kunt kopen (voordeel nieuwbouw vrij op naam geen kosten koper maar wel andere kosten), dat vind ik eerlijk gezegd niet goedkoop (rekeninghoudend met het slechte klimaat waarin we nu leven), van mij mag het nog wel een stukje zakken. ik weet niet wat je onder speciale voorwaarden bedoeld, maar er zal vast wel een Huishoudelijk reglement zijn en regels die de VVE hebben opgesteld. (ik moet dit nog opvragen.)
Het is trouwens ook nog wel even zaak om te checken of het van jouw huidige werkgever wel mag dat je een eigen bedrijf gaat beginnen naast je gewone baan. Staat er inderdaad wat over in jouw arbeidscontract, dan betekent dat niet automatisch dat je helemaal niets zou mogen ondernemen, maar het betekent wel dat je eerst moet gaan onderhandelen met je werkgever over de voorwaarden.
goed punt, ik dacht me te herinneren dat er wel zoiets in die trant in mijn contract staat, dat ik me voor de volle 100 procent in het bedrijf/functie moet steken en er niks ernaast mag doen. Dit is best wel een grote eis (diep van binnen ben ik er niet mee eens omdat ik wist dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen, maar ik heb het wel ondertekend) . Ik zal t.z.t. met mijn werkgever over hebben mocht het tot een conflict komen. Ik zit momenteel in een goede postitie waarbij ik niet zo maar vervangbaar ben, zonder interne problemen.
In principe ben ik van mening dat je je het best zo vroeg mogelijk kunt inschrijven bij de KvK. Voor het opzetten van je bedrijf (het onderzoek daarnaar) maak je kosten en het zou jammer zijn als je die niet kunt aftrekken van de eerste winst straks. Je kunt het best beginnen als eenmanszaak, de inschrijving is in een uurtje geregeld en het kost bijna en je mag zelf de boekhouding doen als je wilt. Hierover kan je gaan praten bij de Kamer van Koophandel.
eenmanszaak lijkt me een goed begin ja, en opzetten is in een paar uur gedaan je zegt precies hetzelfde als een vriend van mij die hetzelfde al heeft gedaan :) maar je zegt ook zo vroeg mogelijk inschrijven, omdat je alle kosten die je maakt (inclusief het onderzoek ernaar , hoe druk je dat in geld uit trouwens?) kunt aftrekken van de eerste winst. Kun je dit toelichten?

Inschrijven op een ander adres of zelfs onder een postbusadres is niet handig. Het heeft heeft ook geen zin want jouw BSN wordt gekoppeld aan je bedrijf dus ze kunnen je altijd vinden.

- Ja, postbus is denk ik meer voor om je post op een veilige plek te ontvangen, post wat je thuis op de vloer krijgt kan soms door anderen bekeken worden.
Wat betreft het personeel waar je aan zit te denken nog zomaar een paar vragen om een indruk te krijgen:
1)Heb je in je huidige werk ervaring met het begeleiden van stagiaires?
2)Het product dat je wilt gaan maken, zou jij dat in je eentje zonder hulp van anderen kunnen maken?
3)Zou een slimme student het in zijn eentje zonder jouw hulp kunnen maken?
1) ik heb wel eens voor stagebegeleider mogen acteren, het stelde niet veel voor maar maar ik heb menig stages gelopen bij 4 verschillende bedrijven in 4 verschillende omgevingen. dus ik weet wel ongeveer hoe het wel en hoe het niet moet.
2) Ja, maar dan moet ik er heel veel tijd insteken omdat ik de verschillende programmeer/scriptingtalen nog niet machtig ben (PHP/Mysql, XHTML, XML, AJAX, Flash). Ik heb echt een aantal talenten/whizzkids nodig of ervaren developers.
3) Nee, tenzij hij precies in mijn hoofd kan kijken en mijn ontwerp precies weet ;) mijn sterkste kant is het ontwerpen en mij verplaatsen in de gebruiker en zien van mogelijkheden om waarde te genereren in een ogenschijnlijk eenvoudig idee. Het antwoord is JA, indien ik mijn ontwerp/blueprint aan hem zou overhandigen met uitleg hoe het moet gaan werken.
Uit de tijd dat ik studeerde herinner ik me dat er studenten waren die in hun jeugdige naïviteit keihard werkten voor bedrijven en daar nauwelijks een vergoeding voor kregen: soms was de belangrijkste beloning dat ze de PC in bruikleen thuis kregen die ze nodig hadden voor de klus. Maar ik denk dat je zoiets tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk zult kunnen vinden...
je hebt gelijk, ik was er ook zo een bijna ;) gelukkig kreeg ik altijd wel een vergoeding in een bedrag wat minimaal voorgeschreven was of wat gebruikelijk was, maar nooit erboven, zoveel geluk had ik niet, maar ik liet met niet door het geld leiden of ik bij een bedrijf stage wilden lopen of niet, andere belangrijke zaken voor mij waren;
- leuke omgeving
- leuke mensen/collega;s (liefst als er al andere stagiares aanwezig zijn)
- vrijheid
- leuke opdrachten
- goede begeleiding (als je vragen hebt ook terecht kunnen bij je begeleider)
- locatie (ivm OV-jaarkaart als student zijnde)
- reistijd
- staat het leuk op mijn CV?
- ga ik hier veel leren? of ga ik hier heel veel lol maken? :D

Ik ben en wil geen krent zijn, dus wil ik mijn toekomstige stagiaires zoveel als mogelijk het bovenstaande bieden, en een standaard vergoeding of een laptop naar keuze of zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 01:33:
[...]

En weer de "als ik het niet vertel krijg ik geen problemen" misvatting. Check de regels voor de gemiddelde hypotheek. Zoals maui71 ook zegt, er zijn vaak beperkingen aan wat je met het onderpand (dwz het appartement) mag doen, zeker als het de waarde van het onderpand kan verminderen.

Serieus: zoek het heel goed uit en doe "worst case scenario's" ipv deze ietwat struisvogel-achtige houding.
bedankt voor je visie, je zit duidelijk anders in mekaar dan ik. ik ben denk ik iemand die meer risico's durft te nemen, maar ik doe het wel doordacht, wikken en wegen doe ik meer dan goed is soms. maar je hebt wel gelijk, het is soms goed om weer op beide benen gezet te worden. ik zal je tip van harte meenemen.

Verwijderd

Topicstarter
Prx schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:41:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de gehele thread heb doorgenomen, dus het zou kunnen zijn dat iemand anders het al een keer heeft voorgesteld, maar toch.

Heb je al wel eens gedacht om een Virtual Office te nemen? Op die manier heb je wel een lokatie om je klanten te ontvangen (in plaats van in je appartement), kan je gewoon eenmaal per week face-to-face werken met je teamleden en heb je een professionele zakelijke afhandeling van al je zaken.

Mijn ex-werkgever zit ook in een dergelijk gebouw (maar dan gewoon een gehuurd kantoor), maar het zag er altijd erg netjes uit. Nadeel is gewoon dat je toch nog aardig wat geld kwijt bent voor deze oplossing.
MJAX had het ook over een Virtual Office, ik zal me hierin verdiepen want ik zie er wel voordelen in. MJAX had het over het opzetten van een virtual office in combinatie met ZZPers. Als het goed gaat dan zou dat zeer welkom zijn, maar nooit ideaal vrees ik. Uiteindelijk wil je toch naar een meer 'klassieke' model van bedrijfsvoering, waarin je face-2-face contact hebt met mensen, tenminste dat is mijn voorkeur.
Mjax had een middenweg gekozen, 2 keer per maand ofzo spreken ze met elkaar af in een kantoor

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 01:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 12:22:
[...]

Dat nadeel is verwaarloosbaar, maar natuurlijk nooit geheel uit te sluiten. Het is heel simpel, wil je in zo'n incubator terecht komen dan moet je komen met een plan. Als je eenmaal bent gestart met dat idee in het achterhoofd (en waar ook je hele mogelijke winst op is gebaseerd), ga je niet ineens het roer omgooien door het idee van een collega ondernemer te kopiëren. En sowieso laten veel ideeën zich niet echt makkelijk kopiëren. Het is niet alsof je een patatzaak gaat openen in hetzelfde winkelcentrum waar al een patatzaak zit. Sowieso denk ik persoonlijk dat ideeën 'vrij' moeten zijn, waarom zou je niet vertellen aan de wereld wat je van plan bent? Met geheimzinnigheid verkoop je niks...
ik begrijp je redenering, ben het deels met je eens. ik vind het safer om eerst al een prototype te hebben wat ik al op de markt kan brengen voordat ik aan zoiets begin als incubator of bedrijfsgebouw of iets dergelijks waarbij anderen je ideen kunnen kopieren of ermee aan de haal gaan. De reden hiervoor is duidelijk lijkt me, je moet je (potentiele) concurrenten zo ver mogelijk achter je houden. Als mijn product bijna klaar is zoals ik het precies in mijn hoofd heb dan moet het openbaar worden, hoe meer mensen het weten deste beter!
[...]

Is maar net hoe gek je het maakt / wat je nodig hebt / op welke locatie je gaat zitten...
Dit zijn toch echt cijfertjes die jezelf moet kunnen invullen. Veel daarvan zijn vrij makkelijk te achterhalen, en het geeft je meteen een feeling met de kosten die je zult moeten maken als ondernemer.

4 Permanente stagiaires kosten 50.000 op jaarbasis, 4 werknemers (obv ~2750 bruto) 200.000 en 4 freelancers (a 60 euro per uur) 400.000.

Een 'echt' kantoor in de randstad vanaf 75 tot 400 euro per vierkante meter per jaar, erg afhankelijk van de locatie en faciliteiten. Als je kiest voor iets met al wat inrichting op een goede locatie, internet en telefonie en waar je met 4 man in kunt; pak hem beet 25.000 per jaar. Met een flexibele oplossing als incubator, bedrijfsverzamelgebouw, regus, enz ben je aanzienlijk goedkoper uit.

Het geeft maar weer aan dat een besparing op je locatiekeuze (dus evt. je appartement vs kantoor) niet echt veel zoden aan de dijk zet in het totale plaatje zodra er personeel om de hoek komt kijken.
toch een aardig "prijsje" is het niet? voor een startend bedrijf in development stage fase is dat behoorlijk hoog. Burn rate is te hoog imo en daarmee te hoge risico. Ik zal in zulke gevallen afhankelijk zijn van externe kapitaal van investeerders of een lening.

[...]
Met ZZPers werken is juist erg makkelijk. De ZZPer stuurt een factuur en jij betaald deze... Personeel is pas echt rompslomp, aanmelden bij belastingdienst voor de loonbelasting, volksverzekeringen afdragen, payrolling, arbeidscontracten, enz.
ik moet dit denk ik zelf eerst ervaren , ik weet echt niet hoeveel papier werk dat met zich meebrengt

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 01:52:
Als mijn product bijna klaar is zoals ik het precies in mijn hoofd heb dan moet het openbaar worden, hoe meer mensen het weten deste beter!
En dat wil je van stagiaires af laten hangen? Hoe wil je geheimhouding garanderen, en hen toch een goede opleiding geven? Ze moeten een afstudeerproject hebben, ze moeten presentaties en verslagen schrijven, etc.

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:09
-

[ Voor 100% gewijzigd door JSTPS op 11-03-2021 01:13 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Echter omdat ik met een dilemma zit omdat enerzijds ik ideeen heb voor mijn product(en) dat eigenlijk liever zo snel mogelijk wil verwezenlijken (ik ben enigszins bang dat andere concurrenten mij voor zijn) vanwege het potentieel en de kansen die ik erin zie, en anderzijds beperkt wordt in het doen en laten naar mijn gevoel (heeft te maken met kosten en tijd, tijd kun je winnen met geld en mensen). Maar ik moet het echt stap voor stap gaan doen. Op dit moment lijkt voor mij het kopen van een appartement met zeer goede locatie de eerste stap naar het ondernemerschap.
Als je het objectief bekijkt betekent dat wat je zegt juist dat het een ONverstandig besluit zou zijn om een woning te kopen. Het kopen (en inrichten) van een nieuwe woning kost je immers tijd en geld terwijl je voor het starten van een bedrijf geen duurdere woning nodig hebt. Of het hebben van extra verplichtingen op jou extra motiverend zal werken kunnen alleen mensen vertellen die je persoonlijk kennen.

Ik zie in de antwoorden die je schrijft dat je de theorieboeken goed gelezen hebt. Maar de tekst kennen is niet genoeg als je zelfstandig ondernemer wilt zijn. Je hebt bijvoorbeeld in deze discussie van de andere tweakers al een reeks van goede tips gekregen, maar ik zie in je reacties dat je die tips heel snel weer vergeten bent.
250-300 euro servicekosten voor een appartement waar je voor hetzelfde vraagprijs (bv. 160.000)
Dat is dus duidelijk niet een pand in Amsterdam: de goedkoopste Bijlmerflat kost al ongeveer 140.000 Euro. Een huis is niet iets dat je koopt en binnen 6 maanden weer weggooit, daarom zijn huizenprijzen maar voor een klein deel afhankelijk van het "klimaat". Veel belangrijker voor de prijs is of er wel of niet hypotheekrenteaftrek mogelijk is. Dat is een onderwerp van de komende verkiezingen.
ik weet niet wat je onder speciale voorwaarden bedoeld, maar er zal vast wel een Huishoudelijk reglement zijn en regels die de VVE hebben opgesteld. (ik moet dit nog opvragen.)
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg geschreven. Je kunt het VVE verhaal trouwens beter helemaal vergeten, want die is in jouw geval niet relevant. De VVE gaat over het onderhoud van het gebouw en stelt soms wat extra eisen met betrekking tot hinderlijk gedrag dat in andere wijken wel getolereerd wordt, zoals bijvoorbeeld het buiten drogen van was of het kloppen van matten op zondag.

Maar een bedrijf voeren in een woning is overal in Nederland verboden, dus daar hoeft de VVE niets over te zeggen.

De voorwaarden die ik bedoelde zijn de voorwaarden die gesteld worden aan de persoon die de woning koopt. Of die er zijn hoor je van de makelaar. Zo'n eis kan bijvoorbeeld zijn dat het inkomen van de koper niet hoger mag zijn dan het inkomen van de vorige bewoner, dat je economisch gebonden moet zijn aan de gemeente, dat er een bepaalde verhouding tussen vierkante meters en het aantal bewoners moet zijn, of dat het bijvoorbeeld een bejaardenwoning is. In Amsterdam zit dit verstopt in de naam "huisvestingsvergunning" en die krijg je (of krijg je niet) van de Dienst WZS. Dat kan dus ook de reden zijn waarom er zoveel woningen leeg staan in het gebouw dat je op het oog hebt. Vraag het de makelaar.
goed punt, ik dacht me te herinneren dat er wel zoiets in die trant in mijn contract staat, dat ik me voor de volle 100 procent in het bedrijf/functie moet steken en er niks ernaast mag doen. [...] Ik zal t.z.t. met mijn werkgever over hebben mocht het tot een conflict komen.
Als het tot een conflict gekomen is ben je te laat. Iedereen is vervangbaar. Ik denk dat je helemaal niet zit te wachten op ontslag op staande voet. Je kunt beter de dialoog open houden en als ik jou zo hoor denk ik dat jouw werkgever hierover best met je wil praten - grote kans dat hij je zelfs opslag geeft als je toch nog halve dagen voor hem wilt blijven werken.
maar je zegt ook zo vroeg mogelijk inschrijven, omdat je alle kosten die je maakt (inclusief het onderzoek ernaar , hoe druk je dat in geld uit trouwens?) kunt aftrekken van de eerste winst. Kun je dit toelichten?
Ik hoor dat het hoog tijd is dat je eens gaat praten bij de Kamer van Koophandel. Niet laten versloffen: neem een vrije dag op en ga erheen.
Ja, postbus is denk ik meer voor om je post op een veilige plek te ontvangen, post wat je thuis op de vloer krijgt kan soms door anderen bekeken worden.
Heb je er ook over nagedacht dat je dan elke dag de deur uit moet om je post te gaan halen? Die tijd kan je als ondernemer wel beter besteden. Als je de post hebt opgehaald uit de postbus is hij ook bij je in huis. Voor wie heb je geheimpjes dan?
2) Ja, maar dan moet ik er heel veel tijd insteken omdat ik de verschillende programmeer/scriptingtalen nog niet machtig ben (PHP/Mysql, XHTML, XML, AJAX, Flash). Ik heb echt een aantal talenten/whizzkids nodig of ervaren developers.
3) Nee, tenzij hij precies in mijn hoofd kan kijken en mijn ontwerp precies weet ;) mijn sterkste kant is het ontwerpen en mij verplaatsen in de gebruiker en zien van mogelijkheden om waarde te genereren in een ogenschijnlijk eenvoudig idee. Het antwoord is JA, indien ik mijn ontwerp/blueprint aan hem zou overhandigen met uitleg hoe het moet gaan werken.
Het kost niet zomaar "veel tijd", het kost jaren om goed te leren programmeren. En zelfs whizzkids zal je van tevoren precies moeten vertellen wat je wilt hebben, anders kunnen ze het niet voor je maken. Als je hierover geheimzinnig gaat zitten doen tegen ze, maak je het erg lastig voor ze om iets goeds/werkends voor je te maken. (hier "erg lastig" bedoeld in de zin van: praktisch onmogelijk)

Wat gaan die stagiaires trouwens leren in jouw bedrijf?
Als ze gaan leren programmeren, dan is er bij jou in elk geval niemand die ze daar mee kan helpen.

Waarom laat je die whizzkids niet gewoon thuis werken?

• ebia
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 01:24:
[...]
Vanwege de verplichtingen met een hypotheek zal ik waarschijnlijk ook vaak aan herinnerd worden dat ik echt mijn allerbeste beentje voor moet zetten om mijn droom te verwezenlijken, de volle 100% moet ik ervoor gaan, zo word ik denk ik ook gestimuleerd om er echt iets van te maken. Op dit moment mis ik dat ene zetje nog, nu ik in een huur huisje woon. Ik verwacht dat het hebben van een appartement hartje centrum me verder zal inspireren tot het bereiken van iets wat nu nog maar een droom is.
Sorry maar dit vind ik echt een kul-argument. Een beetje zoals "Omdat ik een superdeluxe Dyson stofzuiger koop ga ik stofzuigen ineens veel leuker vinden".

Je moet goed kijken wat de financiele consequenties zijn van het kopen van een huis enerzijds, en het aangaan van een lening (voor je onderneming) anderzijds. Als ik je verhaal een beetje lees zal je redelijk wat kapitaal nodig hebben om een start te maken, en als je dat kapitaal niet zelf hebt ben je dus afhankelijk van anderen. Een huis bezitten kan een goed ding zijn; je hebt dan als ondernemer namelijk een onderpand voor een lening. Maar als de maandlasten (flink) hoger zijn dan bij je huidige huurwoning, heb je weer kans dat men je minder wil lenen ivm de kredietwaardigheid. Mijn advies is: Ga nog voordat je zo iets doet als een huis kopen eens praten met de bank over je ondernemingsplan, en je financieringsbehoefte. Kijk dan of het bezitten van een huis past bij de uitkomsten.

(Je moet niet raar opkijken als de bank z'n wenkbrauwen dan fronst van het idee dat je nu een huis wilt kopen, straks minder wilt gaan werken (of helemaal stoppen) en vervolgens een eigen onderneming start, als je niet over voldoende eigen kapitaal beschikt op dit moment).
[...]

eenmanszaak lijkt me een goed begin ja, en opzetten is in een paar uur gedaan je zegt precies hetzelfde als een vriend van mij die hetzelfde al heeft gedaan :) maar je zegt ook zo vroeg mogelijk inschrijven, omdat je alle kosten die je maakt (inclusief het onderzoek ernaar , hoe druk je dat in geld uit trouwens?) kunt aftrekken van de eerste winst. Kun je dit toelichten?
Met het oprichten van een onderneming zou ik niet beginnen zolang je geen noemenswaardige kosten maakt en nog in de 'oriëntatiefase' zit. Je krijgt namelijk vanaf dat moment wel verplichtingen naar de belastingdienst en als je na die oriëntatie toch besluit het niet door te willen zetten (daar nu zoveel nog onduidelijk is) moet je alles weer opheffen. Doe je nu alvast grote investeringen (zoals dure adviseurs of marktonderzoek) dan loont het wel om dit uit naam van je onderneming uit te voeren, zodat er geen onduidelijkheid bestaat over of je deze zaken wel hebt gedaan in het kader van je onderneming.

Sowieso een tip daar je niet echt bekend klinkt met ondernemen en belastingen: http://www.novaa.nl/uploa...akenzakboekje_130x200.pdf
[...]

MJAX had het ook over een Virtual Office, ik zal me hierin verdiepen want ik zie er wel voordelen in. MJAX had het over het opzetten van een virtual office in combinatie met ZZPers. Als het goed gaat dan zou dat zeer welkom zijn, maar nooit ideaal vrees ik. Uiteindelijk wil je toch naar een meer 'klassieke' model van bedrijfsvoering, waarin je face-2-face contact hebt met mensen, tenminste dat is mijn voorkeur.
Mjax had een middenweg gekozen, 2 keer per maand ofzo spreken ze met elkaar af in een kantoor
Het is denk juist voor jou de manier om de kosten in de hand te houden en de eventuele problemen die je kunt krijgen met werknemers in je appartement te voorkomen.

• Het is de goedkoopste oplossing.
• Je zoekt voornamelijk ontwikkelaars, en dat is juist een vak wat zich bij uitstek leent voor thuiswerk.
• Je komt als ondernemer sympathiek over op je werknemers vanwege het 'nieuwe werken', waarbij je mensen niet meer afhankelijk van een vaste plek laat zijn.
• Je werkt met hoger opgeleide kenniswerkers, dus de kans op gedonder met mensen die er een potje van maken is waarschijnlijk kleiner.
• Moderne technieken maken face-2-face contact anno 2010 erg makkelijk mogelijk.
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 01:52:
[...]

ik begrijp je redenering, ben het deels met je eens. ik vind het safer om eerst al een prototype te hebben wat ik al op de markt kan brengen voordat ik aan zoiets begin als incubator of bedrijfsgebouw of iets dergelijks waarbij anderen je ideen kunnen kopieren of ermee aan de haal gaan. De reden hiervoor is duidelijk lijkt me, je moet je (potentiele) concurrenten zo ver mogelijk achter je houden. Als mijn product bijna klaar is zoals ik het precies in mijn hoofd heb dan moet het openbaar worden, hoe meer mensen het weten deste beter!
Ik ben bang dat als je dit idee niet kunt uitwerken zonder de hulp van anderen, je vanwege de bescherming van je idee óf nooit zult kunnen starten óf je het idee nooit zult kunnen beschermen.

Als ik een idee had dan zou ik dat juist bij zoveel mogelijk mensen ventileren om te kijken wat de feedback is die je krijgt. Jij mag wel je eigen idee of concept geniaal vinden, maar denken je potentiële afnemers dat ook? Dat is toch nummer 1 vraag die je je moet stellen als ondernemer, immers zonder klanten geen winst. Dat is ook de nummer 1 vraag die eventuele geldschieters stellen én een antwoord op verwachten.
[...]
ik moet dit denk ik zelf eerst ervaren , ik weet echt niet hoeveel papier werk dat met zich meebrengt
Vele pagina's vol: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/personeel_loon.html Niet iets wat je zomaar gaat doen zonder te praten met een boekhouder.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 01:55:
[...]

En dat wil je van stagiaires af laten hangen? Hoe wil je geheimhouding garanderen, en hen toch een goede opleiding geven? Ze moeten een afstudeerproject hebben, ze moeten presentaties en verslagen schrijven, etc.
Ik heb hier heel goed over nagedacht, de stagiaires zullen ingezet worden bij het ontwikkelen van kleine modules, stukjes functionaliteiten, bepaalde techniek onderzoeken, en uiteindelijk zal ik de stukjes samen laten voegen of ik doe het gedeeltelijk zelf. Geheimhouding zal moelijk zijn maar ik streef er wel naar.

Ik heb minimaal 1 ervaren (senior) developer nodig, die zoek ik in mijn vrienden en kennissenkring. Hopelijk zal die dan bereid zijn om mee te helpen met mijn bedrijfje. Afstudeerprojecten daar kan ik wel voor zorgen ik heb meerdere ideeen voor websites of software. Tips voor presenteren en verslagen schrijven kan ik ze wel geven indien nodig, aangezien ik ook student heb geweest op mbo en hbo. Maar uiteindelijk moet de student het zelf doen.

Verwijderd

Topicstarter
SOEDARKMASTER schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:17:
De TS moet volgens mij wel even gaan letten op de gigantische hoeveelheden spelfouten die hij maakt. Ik weet niet of het is door snel typen, maar het stoort wel ;).
ik spot ze zelf ook ;) combinatie van snel willen typen en geen zin hebben om alles tot in de puntjes na te lopen. Op een forum moet het kunnen. Voor zakelijke correspondentie is dat natuurlijk uit den boze ;)

• ebia
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:14:
[...]

Ik heb hier heel goed over nagedacht, de stagiaires zullen ingezet worden bij het ontwikkelen van kleine modules, stukjes functionaliteiten, bepaalde techniek onderzoeken, en uiteindelijk zal ik de stukjes samen laten voegen of ik doe het gedeeltelijk zelf. Geheimhouding zal moelijk zijn maar ik streef er wel naar.
Blijkbaar heb je er toch niet zo goed over nagedacht, want wat je nu beweert is praktisch niet toepasbaar. Als je met meerdere mensen gaat werken aan een groter project kun je wel losse modules laten ontwerpen door afzonderlijke ontwikkelaars, maar die moeten dan wel passen in een -bestaand- framework.

Wat ik niet begrijp aan je opvattingen omtrent die geheimhouding:

In de eerste plaats laat je kennen dat je creatief met bobbels onderweg wilt omgaan. Je wilt je niet laten leiden door regeltjes en conformeren aan het gebruikelijke. Uit financieel oogpunt doe je creatieve oplossingen zoeken voor bijvoorbeeld je probleem als bedrijfshuisvesting.

Maar dan werp je vervolgens voor jezelf een enorme berg op om koste wat kost je idee geheim te houden. Op deze manier werken gaat je aan alle kanten een hoop extra tijd (dus geld) en moeite kosten om je ideeën te realiseren.

Zie je niet een klein beetje in dat wat je doet gewoon niet in lijn is met elkaar, of op z'n minst niet erg handig. Jij hebt de kennis niet om je product eigenhandig te maken, dus je bent afhankelijk van anderen! Leer leven met het die gedachte en vertrouw op de mensen die je helpen. Voorkomen dat je er een concurrent bijkrijgt kun je nooit, live with it. Als jouw product beter is dan dat van je concurrent wat heb je dan te vrezen?

Mensen kunnen evengoed jouw idee kopiëren nadat jij het in de markt hebt gezet. En geloof me, als dat een grote organisatie is kunnen zij werk verzetten binnen een maand waar jij een jaar over doet op jouw manier... Geen angst, geloof in je product, geloof in je bedrijf, maak het groot, verkoop het, wordt rijk...

[ Voor 7% gewijzigd door ebia op 27-05-2010 22:05 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:56:
Wat ik niet begrijp aan je opvattingen omtrent die geheimhouding:
Uberhaupt: de bedrijfsvoering afhankelijk laten zijn van stagiaires is niet verstandig. Er zitten namelijk ook heel slechte studenten tussen, en je weet niet wat je krijgt; zelfs iemand die goed lijkt te zijn kan waardeloos blijken.
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:14:

Ik heb minimaal 1 ervaren (senior) developer nodig, die zoek ik in mijn vrienden en kennissenkring. Hopelijk zal die dan bereid zijn om mee te helpen met mijn bedrijfje. Afstudeerprojecten daar kan ik wel voor zorgen ik heb meerdere ideeen voor websites of software. Tips voor presenteren en verslagen schrijven kan ik ze wel geven indien nodig, aangezien ik ook student heb geweest op mbo en hbo. Maar uiteindelijk moet de student het zelf doen.
Dus je bent afhankelijk van een ander. Die zoeken in je vriendenkring is ook niet verstandig; het mixt zakelijk en persoonlijk, en kan tot grote problemen leiden.

Kijk uit met je overenthousiasme, want foutief gekoppeld aan doorzettingsvermogen kan het een destructief mengsel geven. Je lijkt door muren heen te willen ipv te stoppen, na te denken en de deur te gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:36:
[...]

Als je het objectief bekijkt betekent dat wat je zegt juist dat het een ONverstandig besluit zou zijn om een woning te kopen. Het kopen (en inrichten) van een nieuwe woning kost je immers tijd en geld terwijl je voor het starten van een bedrijf geen duurdere woning nodig hebt. Of het hebben van extra verplichtingen op jou extra motiverend zal werken kunnen alleen mensen vertellen die je persoonlijk kennen.
buiten dat de verbouwing en inrichting veel tijd en geld zal kosten. ervaar ik het hebben van een eigen appartement als iets opwindends (ik zie het dan ook helemaal voor me :D) en ik denk dat het mij een boost zal geven, nieuwe omgeving, nieuwe prikkels, nieuwe kansen, mijn ideeen zullen hier beter tot hun recht gaan komen, dan waar ik nu zit (huurhuis). Het appartement is ook een investering op termijn hoop ik dat het meer waard zal worden.
De HRA zal niet zo snel afgeschaft worden, en mochten ze beginnen, dan zullen ze eerst beginnen bij de allerhoogste inkomens. Qua vaste lasten, zal het vergelijkbaar zijn met wat ik nu uitgeef aan huur. Enige punt want zwaar zal vallen zijn de hoge servicekosten. Maar die kosten wil ik terug gaan verdienen met de projectjes die ik wil gaan opzetten. De producten moeten mij minimaal die servicekosten gaan opbrengen per maand (1st doelstelling). Lukt me dat? dan zet ik de lat iets hoger, de opbrengst per maand moet gemiddel net zoveel zijn als de kosten voor hypotheekrente + servicekosten. Als ik dit weer haal, dan gaan we nog stuk hoger. Uiteindelijk ga ik voor de top, eruit halen wat erin zit. The next google of youtube of facebook!
Ik zie in de antwoorden die je schrijft dat je de theorieboeken goed gelezen hebt. Maar de tekst kennen is niet genoeg als je zelfstandig ondernemer wilt zijn. Je hebt bijvoorbeeld in deze discussie van de andere tweakers al een reeks van goede tips gekregen, maar ik zie in je reacties dat je die tips heel snel weer vergeten bent.
ik heb idd veel erover gelezen en met mensen gepraat in mijn omgeving (verschillende jaren nu al).
De tips zitten misschien nog niet allemaal in mijn hoofd, maar ik weet dat ik ze hier altijd terug kan lezen. En geloof me ik ben al begonnen met een ondernemingsplan voor 1 van mijn ideeen. Ik lees veel, theorie uit boeken, websites, artikelen, ervaringen van anderen, succesverhalen en mislukkingen, valkuilen, nieuwe ideeen, psychology etc. neem zoveel als mogelijk in me op en ga dan zelf mijn eigen weg. Ik ga niet iemand kopieren. Ik ben van mening dat je je eigen stijl moet proberen te hanteren.

[...]
Dat is dus duidelijk niet een pand in Amsterdam: de goedkoopste Bijlmerflat kost al ongeveer 140.000 Euro. Een huis is niet iets dat je koopt en binnen 6 maanden weer weggooit, daarom zijn huizenprijzen maar voor een klein deel afhankelijk van het "klimaat". Veel belangrijker voor de prijs is of er wel of niet hypotheekrenteaftrek mogelijk is. Dat is een onderwerp van de komende verkiezingen.
nee geen pand in amsterdam, ik zit in het zuiden.
ik ga uit van 3-5 jr voordat je je kosten koper terugverdiend (indien huizen prijzen in toekomst gaan stijgen), misschien duurt het wel 10 jr. Zolang het maar niet minder waard wordt ;)
HR aftrek is er zeker. en zal niet snel afgeschaft worden, maar misschien beperkt, beginnende bij de hoogste inkomens.

[...]
Dat heb ik inderdaad niet duidelijk genoeg geschreven. Je kunt het VVE verhaal trouwens beter helemaal vergeten, want die is in jouw geval niet relevant. De VVE gaat over het onderhoud van het gebouw en stelt soms wat extra eisen met betrekking tot hinderlijk gedrag dat in andere wijken wel getolereerd wordt, zoals bijvoorbeeld het buiten drogen van was of het kloppen van matten op zondag.

Maar een bedrijf voeren in een woning is overal in Nederland verboden, dus daar hoeft de VVE niets over te zeggen.
we zullen zien even afwachten nog wat er in het vve regels staat van mijn beoogde appartement, ze kunnen roet in het eten gooien. Ik heb 2 voorbeelden genoemd waarbij bedrijfsvoeren vanuit een woning al jaren bestaat (kapster in rijtjeshuis en drukkerij in de garage van een huis).
De voorwaarden die ik bedoelde zijn de voorwaarden die gesteld worden aan de persoon die de woning koopt. Of die er zijn hoor je van de makelaar. Zo'n eis kan bijvoorbeeld zijn dat het inkomen van de koper niet hoger mag zijn dan het inkomen van de vorige bewoner, dat je economisch gebonden moet zijn aan de gemeente, dat er een bepaalde verhouding tussen vierkante meters en het aantal bewoners moet zijn, of dat het bijvoorbeeld een bejaardenwoning is. In Amsterdam zit dit verstopt in de naam "huisvestingsvergunning" en die krijg je (of krijg je niet) van de Dienst WZS. Dat kan dus ook de reden zijn waarom er zoveel woningen leeg staan in het gebouw dat je op het oog hebt. Vraag het de makelaar.
okay, zulke voorwaarden....hm, dat hoop ik niet dat die er zijn. ik werk in de gemeente, dus ik heb al binding. Er zijn geen 10 woningen die leeg staan, maar die te koop staan. verschillend publiek jong en oud.

[...]
Als het tot een conflict gekomen is ben je te laat. Iedereen is vervangbaar. Ik denk dat je helemaal niet zit te wachten op ontslag op staande voet. Je kunt beter de dialoog open houden en als ik jou zo hoor denk ik dat jouw werkgever hierover best met je wil praten - grote kans dat hij je zelfs opslag geeft als je toch nog halve dagen voor hem wilt blijven werken.
ik ben er helemaal niet bang voor, inmiddels heb ik al genoeg ervaring opgebouwd om gemakkelijker ergens anders aan de slag te gaan, en ik heb altijd nog mijn droomplan klaar staan (eigen bedrijfje), geen slecht alternatief :D. Maar ja ik zit hier goed hoor, verdien goed, heb niet te klagen alleen zie mezelf hier niet tot mijn 65ste (of langer ;)) werken, ik zou het erg zonde vinden van al mijn tijd, ik wil veel meer uit het leven halen dan dit. Wat betreft de inschatting dat ik een grote kans maak dat ik opslag krijg, zelfs als ik halve dagen ga werken....hmz daar teken ik gelijk voor als dat zo was! :*)

[...]
Ik hoor dat het hoog tijd is dat je eens gaat praten bij de Kamer van Koophandel. Niet laten versloffen: neem een vrije dag op en ga erheen.
ja, dat wil ik zeker gaan doen

[...]
Heb je er ook over nagedacht dat je dan elke dag de deur uit moet om je post te gaan halen? Die tijd kan je als ondernemer wel beter besteden. Als je de post hebt opgehaald uit de postbus is hij ook bij je in huis. Voor wie heb je geheimpjes dan?
hm ja, zo'n postbus is misschien handig voor erbij

[...]
Het kost niet zomaar "veel tijd", het kost jaren om goed te leren programmeren. En zelfs whizzkids zal je van tevoren precies moeten vertellen wat je wilt hebben, anders kunnen ze het niet voor je maken. Als je hierover geheimzinnig gaat zitten doen tegen ze, maak je het erg lastig voor ze om iets goeds/werkends voor je te maken. (hier "erg lastig" bedoeld in de zin van: praktisch onmogelijk)
ik heb al wat jaren ervaring. maar ben zeker geen programmeur. ben meer een ontwerper. gui design en concepten bedenken, daar ligt mijn kracht, dus wat dat betreft kan ik goed uitleggen of uitbeelden hoe iets moet werken. hoe dat technisch het beste voor elkaar geprogrammeerd moet worden kunnen ervaren programmeurs mij beter vertellen. Uiteindelijk is de bedoeling dat ik meeleer en mijn niveau ook geleidelijk beter wordt mbt het programmeren/code kloppen.
Wat gaan die stagiaires trouwens leren in jouw bedrijf?
Als ze gaan leren programmeren, dan is er bij jou in elk geval niemand die ze daar mee kan helpen.
oplossing is minimaal 1 ervaren (senior) developer die bij mij aansluit (hopelijk vind ik die in mijn contactenkring)

- Waarom laat je die whizzkids niet gewoon thuis werken?
kan ook, ik sluit het niet uit, maar ik zei dat mijn voorkeur uit ging naar face to face contact. misschien kan ik het combineren, en kijken hoe het mij bevalt. Het ligt er ook aan met wat voor persoon je te maken hebt natuurlijk, niet iedereen is geschikt om thuis te laten werken. Bijsturen is misschien lastiger op afstand.

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:30:
[...]

Sorry maar dit vind ik echt een kul-argument. Een beetje zoals "Omdat ik een superdeluxe Dyson stofzuiger koop ga ik stofzuigen ineens veel leuker vinden".
ik probeer open minded te zijn en te blijven. Er zijn twee invalshoeken hier:

- Je kunt het niet leuker maken maar wel gemakkelijker
- Je kunt het niet gemakkelijker maken maar wel leuker

Als je de twee regels goed leest zul je merken dat het een kwestie van invalshoek is. Beide hypothese kunnen waar zijn. :) Het heeft ook te maken waar je de meeste waarde aan hecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:05:
[...]

Uberhaupt: de bedrijfsvoering afhankelijk laten zijn van stagiaires is niet verstandig. Er zitten namelijk ook heel slechte studenten tussen, en je weet niet wat je krijgt; zelfs iemand die goed lijkt te zijn kan waardeloos blijken.
ik heb naast ideen voor websites en software ook ideeen in tastbare producten (een (uit)vinding)
Daarom heb ik mij ook verdiept in patenten e.d. Software heeft niet of nauwelijks bescherming , iedereen kan het kopieren, daarom let ik ook meer op geheimhouding bij website en software, totdat het eindproduct af is, dan mag iedereen het weten (promotie). Tastbare producten kun je veel beter beschermen, in modellenrecht, via een patent of octrooirecht. Kosten kunnen erg hoog oplopen. Vandaar dat ik nu begin met website en software en bij succes ga ik deel van het geld investeren in andere vindingen.
Pagina: 1