Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harddisk problemen; start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• Nickkk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04-2024
Hallo Allemaal,

Groot probleem. Ik installeerde Partition Magic en toen ik deze voor het eerst opstarte, gaf die een foutmelding (weet niet meer welke) en vroeg of ik het wilde maken. Ik zei ja en partition magic gaf aan dat een reboot nodig was. Sindsdien start de computer niet meer op. Het scherm met het Windows XP logo en dat die aan het laden is, blijft zichtbaar en na enkele minuten reset de computer automatisch.

Ik kan alleen nog opstarten met de floppy disks van partition magic. Deze zegt over de harddisk: "partition table error #120 found". Partition magic weigert ook de harddisk te formatteren en geeft aan dat de harddisk BAD is en de foutmelding: “Error #4 Bad argument/parameter” en “BADMBR, Primary volume, 238472.7 MB on Disk1“.

De computer start ook niet op met de originele WinXP cd-rom. Hij start wel op met de WinXP cd-rom als ik eerst de harddisk loskoppel. Ik heb ook de diagnistische tool die bij de harddisk hoort gedownload en hiervoor een boot-up cd-rom gemaakt: http://support.wdc.com/pr...sp?groupid=606&sid=30〈=en Echter, opstarten via deze cd-rom is net als bij de WinXP cd-rom alleen succesvol als ik de harddisk loskoppel (en dan kan ik dus de diagnostische tool niet testen op de harddisk).

De harddisk is een WDC WD2500KS-00M (daarnaast is er nog een 2e harddisk). Bij het opstarten vraag de pc ook of ik een RAID utility wil starten (geen idee wat dit is maar ok).

Help, geen idee wat ik moet doen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
De computer start ook niet op met de originele WinXP cd-rom. Hij start wel op met de WinXP cd-rom als ik eerst de harddisk loskoppel.
Heb je in de bios wel de boot volgorde goed staan, dus eerst cd-rom en dan hdd? Als dat goed staat dan struikelt de bootloader op de cd ws over de corrupte hd (het gedeelte dat vraagt om een toets te drukken om van cd te starten checked eerst of er een bootable hd is aangesloten, anders wordt deze vraag overgeslagen). Neem aan dat de hd helemaal leeg mag? Dan even een ander bootable cd proberen en met bv fdisk onder dos of een ander partitioneringstool de partities weg gooien en opnieuw aanmaken.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11 20:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het kan zijn dat je BIOS ingesteld staat in RAID modus, als je 1 schijf hebt is dit niet erg maar als je er 2 hebt en je geen RAID wil gebruiken (schijven samenkoppelen tot 1 schijf) dan kan dit voor problemen zorgen omdat als je RAID gebruikt het MBR overschreven wordt (het opstart stukje).

Als je wil opstarten van CD moet je tijdens het booten een paar keer op F8 rammen, of even opletten welke toets je moet indrukken om het menu te openen om te kiezen waarvan je wil booten. Als dat niet aangegeven wordt moet je even het bios in duiken (paar keer op delete rammen) en de cdrom bovenaan de lijst van boot devices zetten zodat hij als eerste opstart van de cd, is er geen cd aanwezig dan start hij op van de hardeschijf. Dit is bij elk moederbord weer anders hoe je het in moet stellen maargoed ... zoiets zal het zijn ;)

In het bios is het ook even verstandig om te zoeken naar hoe je SATA poorten ingesteld staan, je kunt vaak kiezen tussen SATA (die moet je hebben) of RAID. Met een beetje geluk staat je MBR nog op je schijf en werkt het weer zoals het zou moeten. Anders moet je via de Windows XP CD via de repair modus een nieuw MBR naar je schijf schrijven.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Nickkk
Ja, de boot volgorde staat juist.

Met de harddisk aangesloten kan ik alleen opstarten met de partition magic floppy disks. Hierop staat ook fdisk (waarmee ik nog nooit gewerkt heb) dus met fdisk wil ik dan de partities weggooien. Ik heb het nog niet gedaan. Fdisk geeft het volgende overzicht:

Partitions on 1st hard disk (8024.6 mb, 1023 cylinders):
No Drive Start End MB Status Type
1 -- 0 1023 16002.2 A NTFS/HPFS
2 -- 1023 1023 222470.4 N VFAT LBA (2)

Dit snap ik niet want die harddisk is 250gb en niet 8gb.

Klopt het als ik de volgende stappen doorloop?:
- fdisk starten
- kiezen voor 2) delete partition
- kiezen voor 1) delete primary partition

En moet ik daarnaast misschien ook doen: 5) re-write master boot record?

• Nickkk
Ik kan niet met F8 opstarten (heb zo'n multimedia toetsenbord waarde die F..-toetsen pas werken als je de software behorende bij het toetsenbord heb geinstalleerd).
Bootvolgorde in bios snap ik nog maar die andere genoemde punten gaan mijn pet te boven. In de bios ze ik staan:
Primary IDE Master: None
Primary IDE Slave: HL-DT-STDVD-ROM
Secondary IDE Master: TSSTCorpCD/DVDW
Secondary IDE Slave: None
First SATA Master: WDC WD2500KS-00M
Second SATA Master: Samsung HD753LJ
HDD Smart monitoring: enabled

• Nielson
Dat je hd als 8GB gezien wordt kan liggen aan dat het een hele oude versie van fdisk is. Als je alle partities weghaalt kun je deze via de xp setup cd weer aanmaken, deze maakt dan ook de mbr opnieuw aan. Als je hd controller inderdaad zoals Phas0r aangeeft op raid staat heb je kans dat je met F6 de driver hiervoor via een diskette moet toeveogen tijdens de setup. Koppel ook voor de zekerheid je andere disk even los zodat daar niks mee gebeurt.

• Nickkk
Er is inmiddels ook iets vreemd gebeurd: Zoals gezegd heb ik 2 harddisks. De harddisk waarvan opgestart moet worden heeft problemen. Nu zijn ze echter omgedraaid. In partition magic zie ik staat dat disk 1 degene van 750 gb is en disk 2 die van 250 gb is (dit was omgedraaid en die van 250 gb is degene met problemen). Met opstarten zegt die nu ook iets nieuws namelijk "disk boot failure insert system disk and press enter", hetgeen ook aangeeft dat de pc nu van die harddisk van 750gb probeert op te starten. Wellicht is er bij het starten van fdisk iets door fdisk veranderd...

Even voor de zekerheid, Nielson, de stappen die ik suggereerde voor fdisk zijn de juiste?

P.S. In de bios zie ik staan: "Raid enable: disabled". Dus ik denk dat hd controller niet op raid staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Nickkk op 22-05-2010 13:47 ]

• Nielson
Heb zo geen fdisk bij de hand maar lijkt me wel goed. Kan zijn dat je de ntfs partitie moet verwijderen via de non-DOS partitie. Wees er wel zeker van dat je het op de goede schijf uitvoert! Normaal gesproken verandert fdisk niks als je zelf niks invoert (itt partition magic).

• Nickkk
Ik heb de goede harddisk losgekoppeld en fdisk gestart (moest via fdisk /x in advanced mode anders weigerde hij partities te verwijderen). De versie van fdisk: R2.02. Ik kies voor:
2) delete partition
1) delete primary partition
Vervolgens vraagt die welke partitie ik wil deleten (in het overzicht staan 2 partities). Ik heb beide partities verwijderd.

Hierna computer opnieuw opgestart met de WinXP cd-rom. Succesvol (WinXP setup screen)!!!!!!
Hierna computer opnieuw opgestart met de WinXP cd-rom en nu ook de tweede harddisk weer aangesloten. Opnieuw succesvol.

Bedankt voor alle hulp!!
Nog 1 laatste vraagje:
ik neem aan dat ik via fdisk de harddisk opnieuw in partities moet indelen VOORDAT ik opnieuw WinXP installeer? Of kan dit ook tijdens of na het installeren van Windows?

[ Voor 23% gewijzigd door Nickkk op 22-05-2010 14:33 ]

• Nielson
Dat kan net zo makkelijk via de setup, gewoon niet de hele grootte van de hd gebruiken maar een kleiner getal invullen. Eventueel kun je daarna een tweede partitie aanmaken, maar je kunt ook later vanuit xp zelf een extra partitie in de overgelebeven vrije ruimte aanmaken. De groottes achteraf aanpassen kan niet met xp zelf, hiervoor kun je vergelijkbare programma's als Partition Magic gebruiken, zoals de linux livecd variant waar ik eerder naar linkte. PM zelf zou ik niet meer gebruiken, 't is oud en heeft (zoals je al gemerkt had) de neiging om dingen corrupt achter te laten. Als je het met fdisk wilt doen moet je mogelijk de grootte in percentages opgeven, omdat deze versie je hd niet goed herkent. Of even een recentere versie downloaden en op flop ztten.

[ Voor 50% gewijzigd door Nielson op 22-05-2010 14:37 ]

• Nickkk
Bedankt! partition magic gaan we inderdaad maar niet meer gebruiken :-)

• Nickkk
Nou, het werkte maar van zeer korte duur. Alleen windows geinstalleerd en geprobeerd Internet werkend te krijgen. Op gegeven moment bleef de pc hangen. Reset gedrukt. Sindsdien ziet de pc de hele harddisk niet meer. In de bios ze ik staan:
Primary IDE Master: None
Primary IDE Slave: HL-DT-STDVD-ROM
Secondary IDE Master: TSSTCorpCD/DVDW
Secondary IDE Slave: None
First SATA Master: None [hier stond dus eerst WDC WD2500KS-00M]
Second SATA Master: Samsung HD753LJ
HDD Smart monitoring: enabled

Gekeken of er wellicht kabeltjes los hingen. Niet het geval. Het rare is ook dat er volgens mij een kabeltje van de WDC harddisk gaat naar de Samsung harddisk. En toch, ookal ziet die dus de WDC harddisk niet zitten, ziet die wel de Samsung harddisk.

• Nickkk
Nog wat gesjord aan kabels (het dunne kabeltje van de harddisk naar moederboord zit er wat losjes in vind ik (maar niet losser dan van die andere harddisk zonder problemen)) en opeens herkende hij de harddisk weer.
Ook eens opgestart met de diagnostic cd-rom van de harddisk. Deze kwam de harddisk door zonder errors.

Overigens zit ik ook met twee vreemde situaties:
1) F8 indrukken bij opstarten. Hierna krijg ik niet het standaard menu met opstarten in normal model, safe mode, etc (computer is voor mij nieuw). Maar ik krijg een menu in het blauw genaamd Boot menu. Hier kan ik kiezen waar vandaan ik wil opstarten. Probleem: als ik zou willen kan ik dus niet in safe mode opstarten.

2) Op de harddisk van 250gb had ik een paritie van 18gb aangemaakt voor windows. De rest van de ruimte niet toebedeeld. Aan de 750gb harddisk ben ik niet geweest (was ontkoppeld toen ik fdisk gebruikte). Als ik nu naar de verkenner ga komt de 750gb harddisk er helemaal niet in voor. De drives die hier staan zijn c: (deze is niet geformateerd zegt die en 118gb groot) en j: (deze is 18gb groot en hier staat windows op; waarom heeft hij hier trouwens j van gemaakt?). De rest zijn removable disks.
Onder Computer management / Disk management zie ik een drive0 en drive1. Drive0 is j: en 18gb groot + 110gb unallocated. Drive1 is c: en 128gb.
Bij Device Manager > Disk drives staat de 750gb harddisk wel. Als ik hierbij op properties klik en dan onder volumes kijk staat hier c: ter waarde van 131gb.

Wat moet ik doen? Op die 750 gb stond nog data die ik liever niet kwijt ben. Ook liep de pc opnieuw een keer vast; dus het lijkt toch niet goed te zitten. Kan het dan toch iets met een raid controller probleem zijn?

• Nielson
Nickkk schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 21:29:
Nog wat gesjord aan kabels (het dunne kabeltje van de harddisk naar moederboord zit er wat losjes in vind ik (maar niet losser dan van die andere harddisk zonder problemen)) en opeens herkende hij de harddisk weer.
Ook eens opgestart met de diagnostic cd-rom van de harddisk. Deze kwam de harddisk door zonder errors.

Overigens zit ik ook met twee vreemde situaties:
1) F8 indrukken bij opstarten. Hierna krijg ik niet het standaard menu met opstarten in normal model, safe mode, etc (computer is voor mij nieuw). Maar ik krijg een menu in het blauw genaamd Boot menu. Hier kan ik kiezen waar vandaan ik wil opstarten. Probleem: als ik zou willen kan ik dus niet in safe mode opstarten.
Dat is het ws het snelkeuze menu van je bios om de bootdevice te kiezen, je hebt dus te vroeg op F8 gedrukt. Probeer het nog eens nét na de bios op het moment dat Windows geladen wordt.
2) Op de harddisk van 250gb had ik een paritie van 18gb aangemaakt voor windows. De rest van de ruimte niet toebedeeld. Aan de 750gb harddisk ben ik niet geweest (was ontkoppeld toen ik fdisk gebruikte). Als ik nu naar de verkenner ga komt de 750gb harddisk er helemaal niet in voor. De drives die hier staan zijn c: (deze is niet geformateerd zegt die en 118gb groot) en j: (deze is 18gb groot en hier staat windows op; waarom heeft hij hier trouwens j van gemaakt?). De rest zijn removable disks.
Onder Computer management / Disk management zie ik een drive0 en drive1. Drive0 is j: en 18gb groot + 110gb unallocated. Drive1 is c: en 128gb.
Bij Device Manager > Disk drives staat de 750gb harddisk wel. Als ik hierbij op properties klik en dan onder volumes kijk staat hier c: ter waarde van 131gb.

Wat moet ik doen? Op die 750 gb stond nog data die ik liever niet kwijt ben. Ook liep de pc opnieuw een keer vast; dus het lijkt toch niet goed te zitten. Kan het dan toch iets met een raid controller probleem zijn?
Ik gok dat je een hele oude XP cd hebt gebruikt. Pas met SP1 ondersteunt XP namelijk harde schijven groter dan 128GiB/137GB. Installeer dus zo snel mogelijk SP3, met een beetje mazzel worden de schijven daarna meteen goed herkent en is er met de data niks gebeurt. Anders zul je mogelijk met recovery software aan de slag moeten. Dat je Windows partitie J: is geworden komt doordat tijdens de setup de lagere driveletters waren toegewezen aan je cardreader omdat de hd toen nog geen partitie had. Dit is achteraf nauwelijks meer aan te passen zonder een herinstallatie. In dat geval eerst de cardreader/usb drives loskoppelen of toch met bijvoorbeeld fdisk eerst een partitie aan maken (deze wordt dan wel c:).

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 22-05-2010 22:35 ]

• Nickkk
Bedankt. Ik krijg komende week Windows 7. Dus daar wacht ik even op en dan maak ik nieuwe partities aan zodat de Windows drive ook c: wordt.
Pagina: 1