Pc onbetrouwbaar\defect na statische electriciteit

Pagina: 1
Acties:

• RonRef
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-02 10:38
Twee maanden geleden zette ik mijn pc aan en net voordat mijn vinger de aan\uit-knop aanraakte sprong er een vonk over naar mijn pc.

In diezelfde maand is mijn pc zonder aanleiding 2x vast gelopen waarbij er over de speakers een harde storingstoon klonk.

In de tweede maand loopt de pc om de andere dag binnen 2-3 uur muurvast. Het buroblad van Windows 7 wordt dan gewoon getoond maar de pc reageert
nergens(muis\toetsenbord) meer op.

Nu is mijn vraag hoe kan ik nu het beste systematisch achterhalen welk onderdeel van de pc defect is.

Zelf denk ik als eerste aan het moederbord maar hoor graag jullie mening.

Onderstaand mijn configuratie.

Asus P5K iP35, SATA2 RAID, GLAN
Antec Midi Tower Sonata III Life Style ATX 500W (zwart)
Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8600GT 256MB Silent 2xDVI/HDCP
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz FSB1333 4MB Box
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zwart)
Samsung 320GB SATA300 16MB FDB, HD321KJ
OS Windows 7 64 bit

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
Mss eerst de boel eens grondig schoonmaken en er wat stresstests tegenaan gooien? Occt heeft een cpu en gpu test, al zal de cpu test ook ram testen. Ook kan je met hdtune kijken of je harde schijf nog redelijk is.

Je moederbord lijkt me wel de meest waarschijnlijke kandidaat, maar goed, software kan ook nog steeds crashes veroorzaken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Quick test : Ubuntu live cd. Kijken of je daarmee langer dan die 3 uur kunt werken...

Dan weet je snel meer....

Abort, Retry, Quake ???

• haarbal
lijkt me ook een goeie idd.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Pak inderdaad een Ubuntu CD.

En om toekomstige incidenten te voorkomen: Is je PC geaard?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12

D4NG3R

kiwi

:)

De kast kan gewoon een stroomvonk hebben hoor ;) ook als je aan/uitknop gefrituurd is zal dit weinig schade doen aan je PC zelf.

Dus ik denk (zoals hierboven al word vermeld) het probleem ergens anders ligt!

Dingen te doen:
-PC Openhalen (aard jezelf even door bijv 30 secs een verwarming vast te houden)
-PC Uitstoffen & kijken of je bijvoorbeeld lekkende of Opgezette Condensators ziet.
-Linux Live CD'tje (Ubuntu bijvoorbeeld)
-CPU Stresstesten voor 2u: Prime95
-GPU Stresstesten voor 2u: Furmark

Terwijl je je CPU stressed houd je de temps in de gaten met: Speedfan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De computer kan dit alleen hebben als hij geaard is. Dus: was hij geaard? Mijn gok is van niet.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:21
Heb je geen meldingen in een foutenlogboek of eventvwr?
Ik had bij ongeaarde pc als eerste lees/schrijffouten waardoor de harde schijf begon te falen.

gewaarwordingshorizon

• haarbal
Het lijkt me sterk dat een schokje naar de kast schade veroorzaakt, maar als je vaak schokken krijgt van je pc is aarden vast geen slecht idee.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 09:55
Indien je hardware vervangt wordt ook aangeraden de metalen kast eerst vast te pakken. Indien er dan een vonk overspringt omdat je evt. statich bent komt deze tegen de kast en niet tegen de hardware. Ik denk dat het niet door de vonk komt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je computer geaard is ja :P

• haarbal
De kast is van metaal, deze staat in direct contact met de would be 0V (aarde) van het moederbord en de voeding. Als je de kast een schok geeft boeit dit geen drol, het oppervlak van de kast is (relatief) gigantisch. No way dat hierdoor even een stroom gaat lopen van voeding door het moederbord naar de kast waarbij die stroom zo enorm groot is dat het ook maar 1 transistor vernielt. Als jij een chipje direct een schok geeft gaat de stroom door het chipje naar de kast, dan verneuk je de boel wel. Een geladen kast geeft misschien wel storing ofzo, maar ook dit lijkt me sterk. Het is wel relaxed om je pc te aarden als je de hele tijd tijd schokken krijgt, maar dit is meer voor je eigen comfort.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op je behuizing staat wel 115V als je computer niet geaard is. Nu ben ik geen elektrotechnicus, maar dat komt toch ook van ergens?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

@haarbal: Wat een onzin. Je kan GoT erop nazoeken, aarden is bijna een requirement.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Admiral Freebee schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:00:
Op je behuizing staat wel 115V als je computer niet geaard is. Nu ben ik geen elektrotechnicus, maar dat komt toch ook van ergens?
Scheidingsfilter in je voeding :)

• haarbal
Sebazzz schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:02:
@haarbal: Wat een onzin. Je kan GoT erop nazoeken, aarden is bijna een requirement.
Ik zoek nu een topic waar wordt uitgelegd hoe niet aarden tot dode electronica leidt, maar ik kan niets vinden. Wel mensen die een geaard apparaat op hun ongeaarde pc aangesloten hebben. Dan kan je idd je moederbord een schok geven. Maar ja, stel je hebt een geaard en een ongeaard stopcontact, waar sluit je dan je pc op aan? 8)7

Edit: die 115V is wel een interessant gegeven, wanneer ik een multimeter heb zal ik eens tussen m'n pc en de verwarmingsbuis meten.

Edit 2: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html Is wel een aardige link. Ik heb wel alles met stekkerdozen met aarde met elkaar verbonden, en dat is misschien idd niet eens zo'n overbodige luxe.

[ Voor 25% gewijzigd door haarbal op 22-05-2010 14:07 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

haarbal schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 12:53:
De kast is van metaal, deze staat in direct contact met de would be 0V (aarde) van het moederbord en de voeding.
Volgens mij ben je in de war met je fiets met dynamo.
Als je de kast een schok geeft boeit dit geen drol, het oppervlak van de kast is (relatief) gigantisch. No way dat hierdoor even een stroom gaat lopen van voeding door het moederbord naar de kast waarbij die stroom zo enorm groot is dat het ook maar 1 transistor vernielt.
Oh?
Als jij een chipje direct een schok geeft gaat de stroom door het chipje naar de kast, dan verneuk je de boel wel. Een geladen kast geeft misschien wel storing ofzo, maar ook dit lijkt me sterk. Het is wel relaxed om je pc te aarden als je de hele tijd tijd schokken krijgt, maar dit is meer voor je eigen comfort.
Je kunt chips ook slopen zonder dat ze in een kast hangen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• haarbal
Anders legt iemand even uit hoe een schok van je vinger naar de kast een moederbord kan vernielen in plaats van te beginnen met oh, en fietsdynamo's.

Pagina: 1