Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-01-2018
Hoi,

Ik heb al een tijdje terug naar Snow Leopard geüpgraded, en merkte helaas op dat de snelheid een stuk minder was dan ik gewend was van Leopard. Het beachballen komt namelijk steeds vaker voor en waar eerst alleen de vastlopende applicatie bleef vasthangen lijkt het nu alsof de hele computer niet meer reageert. Zo'n 30 seconden later springt alles weer 'goed' en gaat alles door alsof er niks gebeurt is. Op sommige dagen lijkt dit erger te zijn dan andere dagen, ik in vind niets opmerkelijks in de system logs.

Hoe dan ook, ik heb Snow Leopard onlangs opnieuw geïnstalleerd (de hele Macintosh partitie vooraf geformatteerd) en hoopte dat de problemen minder erg zouden zijn. Helaas is dit niet zo, en ik ben weer op zoek gegaan naar topics over dit probleem nadat een vriend van mij dezelfde problemen had met zijn nieuwe MBP.

De meeste topics die ik vind zijn alweer uit 2009 en verwijzen naar een groot aantal problemen, waaronder een bug in firmware voor MBP's (ik heb een iMac, dus daar ligt het al niet aan), en sommige mensen kunnen hun problemen oplossen door de cache te legen.

Echter, niets werkt. Wanneer ik de activiteitenweergave open heb staan zie ik werkelijk niets opvallends gebeuren op het moment dat SL gaat beachballen, en hoewel ik af en toe een beetje krap zit met het RAM (2 GB) lijkt me dit geen oorzaak om het volledige systeem te laten hangen. Ik heb een aantal gebruikers zien downgraden naar Leopard, maar ik zou het zelf nogal jammer vinden om een oudere versie van Mac te moeten draaien (al zijn er op zich niet al te veel verschillen t.o.v. SL).

Hoe dan ook, zijn er mensen bekend met het probleem? Heeft iemand een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer een half jaar terug had ik hetzelfde probleem maar met mijn MacBook 2.2Ghz (Late 2007).
Ik heb ook enkele keren geprobeerd OSX L/SL opnieuw te installeren, maar dit hielp helaas niet.

Ik heb toen ook wat gegoogle'd op dat probleem en ben uitgekomen bij de harde schijf.
Ik had een 160gb 5400rpm Apple schijfje steken en heb die vervangen. Sindsdien heb ik geen problemen meer.

Om te bevestigen: ja, ik had juist hetzelfde probleem, om de zoveel tijd 30sec een beachball ... en dan plots werkte hij terug verder alsof er niets gebeurd was.

Dus als je kan zou ik het aanraden om je harde schijf te wisselen en dat te proberen. Laat ook even je bevindingen weten als je kan.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46

Maximus

There is no substitute

Wat ik zelf heb gemerkt is als je een upgrade uitvoert vanuit Leopard naar Snow Leopard dat de snelheid minder hoog ligt als wanneer je een losse versie van Snow Leopard installeert en daarin opnieuw begint. Twee GB geheugen is niet heel royaal maar moet afdoende zijn om voor normaal gebruik SL te kunnen gebruiken, adviseer je alleen wel dat je beter 4GB kunt doen. Macs vinden geheugen erg fijn omdat ze daar veel in weg zetten.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
Dat is het hem nu juist, ik heb de hele partitie geformatteerd en SL 'los' geïnstalleerd. Bestanden die ik wilde bewaren heb ik zelf op een harde schijf gezet (dus geen Timemachine restore), dus dat is gewoon een clean install geweest.

2 GB is inderdaad niet superruim, maar het lijkt me sterk dat dit de reden is voor het continue vastlopen van *alles* dat open staat. Wanneer ik een link aanklik in Safari en na een paar seconden zelfs de Finder niet meer reageert denk ik in ieder geval niet dat zoiets aan het RAM kan liggen.

Overigens vind ik het een beetje een dure gok om de HDD te vervangen en hopen dat daarmee het probleem is opgelost, gezien ik niet zeker weet dat het aan de HDD ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scr4p3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 08:45
Ik heb pas geleden het zelfde probleem gehad, onverklaarbare hangs van 10 sec ~ 2 min en daarna werkt de laptop weer pefect. Na een maand kwamen de hangs vaker en toen werden er ook af en toe I/O errors gelogd in de console. Uiteindelijk was het niet meer werkbaar en toen heb ik hem maar naar een APR gebracht waar de HD is vervangen door een werkend exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Lapixx schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:42:
Dat is het hem nu juist, ik heb de hele partitie geformatteerd en SL 'los' geïnstalleerd. Bestanden die ik wilde bewaren heb ik zelf op een harde schijf gezet (dus geen Timemachine restore), dus dat is gewoon een clean install geweest.

2 GB is inderdaad niet superruim, maar het lijkt me sterk dat dit de reden is voor het continue vastlopen van *alles* dat open staat. Wanneer ik een link aanklik in Safari en na een paar seconden zelfs de Finder niet meer reageert denk ik in ieder geval niet dat zoiets aan het RAM kan liggen.

Overigens vind ik het een beetje een dure gok om de HDD te vervangen en hopen dat daarmee het probleem is opgelost, gezien ik niet zeker weet dat het aan de HDD ligt.
Dat lijkt me inderdaad vrij onwaarschijnlijk. Op de DVD's die je geleverd hebt gekregen bij de iMac zit de Apple Hardware Test, ik zou de hardware test uitgebreid een keer of 2 a 5 draaien. Kijken wat daar uit komt. De kans dat de hardeschijf niet helemaal niet meer 100% is, zoals scr4p3r aanstipt, is redelijk waarschijnlijk. Apple zal je vragen bij die constatering ook de hardwaretest te draaien dus dan is vooraf beter :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
Een vriend van mij heeft net een week zijn MBP, beetje vreemd als die al een HDD heeft die niet meer 100% is. Maargoed, ik zal mijn eigen iMac eens testen. Alvast bedankt voor jullie reacties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Lapixx schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:22:
Een vriend van mij heeft net een week zijn MBP, beetje vreemd als die al een HDD heeft die niet meer 100% is. Maargoed, ik zal mijn eigen iMac eens testen. Alvast bedankt voor jullie reacties ;)
Nou mijn eerste PowerMac G5 die ik kocht was direct een DOA met een Logicboard die overleden was. Neem dus nooit aan dat hardware bij levering direct 100% goed is.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54
Lapixx schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 19:22:
alles kan stukgaan en stukgaan na 1 week dienst is niet geheel vreemd :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Wat wel eens helpt is naar disk utility gaan en even op verify/repair klikken bij je harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik zou ook op de hardeschijf gokken. Ik heb zelf een macbook unibody (late 2009) en telkens wanneer hij soms hangt voor 10 seconden of soms langer en daarna weer vlotjes doorgaat, zie ik dat de hardeschijf enorm veel activiteit toont.

Ik zal na de examens mijn oude 200 gb 7200 rpm eens insteken en alles herinstalleren om te kijken of dat het probleem verhelpt. Nu steekt er de standaard 320 gb 5400 rpm schijf in. Met mijn stukgegaan macbook pro late 2007, die overigens de 200gb 7200 rpm disk had, kwam ik dit probleem niet tegen.

Om verder mijn vermoeden te onderbouwen, had ik op youtube een filmpje gezocht over macbook ssd vs hdd. De standaard 5400 rpm schijf haperde eventjes bij het openen van stuk of 50 applicaties, terwijl de snellere ssd dit niet had. Het haperen zelf in het filmpje leek perfect op wat ik ervaar op mijn laptop.

Nu moet je gaan ssd installeren, maar gewoon een snellere harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
"haperde eventjes bij het openen van stuk of 50 applicaties"

Nu open ik niet echt 50 applicaties en van "even" haperen kan ik niet spreken. Daarnaast heb ik een iMac (late 2007) met 7200 rpm disk, geen 5400.

Hoe dan ook, volgens Disk Utility zijn er geen problemen met de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:36
Heb je niet toevallig nog een externe usb schijf ergens liggen die je niet meer gebruikt. Daar kan je dan ook SL op installeren. Kan je iig even kijken of je daarmee geen last hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scr4p3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 08:45
Disk utility bleef bij mij ook melden dat er geen problemen waren, de Apple HW test ook niet. Met SmartReporter kon ik iets meer zien, deze gaf aan dat de HD binnenkort kapot zou gaan.

Wat je ook zou kunnen proberen is TechTool en scannen op bad sectors, deze melde niet dat er bad sectors waren maar het systeem sloeg om de minuut vast met een beachball tijdens het scannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Beachballing heb ik ook een vrij lange tijd last van gehad. Opvallend was dat het het meeste voorkwam zodra ik een nieuwe safari page opende. Sinds ik "show top sites" als 'default' pagina heb uitgevinkt zijn de ernstig lange beachballs voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
Ik heb SmartReporter eens gedownload en voor zover ik eruit kan opmaken is de schijf in orde. Ik zal straks TechTool proberen.

@Xander2000 Ik heb soms het idee dat het inderdaad aan Safari ligt, maar dan gebruik ik Safari een lange tijd niet en heb ik nog steeds last van het probleem.

Overigens lijkt het dat het beachballen erger wordt naarmate de computer langer aanstaat. Het eerste kwartier (of iets in die richting) gaat alles erg soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toen evengoed niets van fouten gevonden toen ik het probleem had.
Heb je, zoals Pendora al zei, geen externe schijf liggen waar je SL op kan installeren, en een dagje daarop proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
Heb op het moment slechts 1 liggen met een TM backup, maar ik zal even een kleine 2e partitie kunnen maken.

Enige "probleem" is dat ik de laatste 3 dagen geen beachball meer heb gezien... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
ik betrap mezelf erop dat het meestal komt als spotlight aan het zoeken is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als ik firefox wilt openen via spotlight en ik typ dit in, druk dan vervolgens op enter om te openen. Spotlight blijft je hardeschijf vervolgens verder zoeken waardoor er te veel harddisk activity is en soms het beachbal effect komt.. Let er misschien eens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapixx
Hmm, ik heb een paar keer geprobeerd (en activiteitenweergave aan), maar de schijfactiviteit blijft rond (nou, meestal eronder eigenlijk) de 1 MB/s schommelen. Dat zou toch niet zoveel uitmaken lijkt me? Moet wel zeggen dat ik het even vlug heb gecontroleerd, ik zal er in het vervolg wat vaker op letten.
Pagina: 1