Toon posts:

Cacti: begrijpt 'maximum traffic' niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort hebben wij toegang tot grafieken die gemaakt worden met Cacti. Nu kunnen wij bij deze grafieken een periode aangeven waarover wij gegevens willen zien.

Standaard zien wij de grafiek van 1 dag. Hier zie ik dan bijvoorbeeld dat wij maximaal 4.08 Mbit/s hebben verstookt. Dat klopt aardig met wat wij verwachten. Kies ik nu echter voor 1 Year dan hebben wij ineens 23 Mbit/s verstookt. Dit is onmogelijk omdat onze lijn niet eens zo snel is.

Ik heb geprobeerd met Google wat informatie te vinden over hoe deze maximum waarde precies berekent wordt maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen want er komt niets terug waar ik wat mee kan. Ook de documentatie van Cacti (via http://docs.cacti.net/manual:087) kan me niet helpen.

Kan iemand mij uitleggen hoe de maximum waarde precies berekend wordt?

Bedankt!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:26
Mischien handig om het script hier te posten danwel zelf te bekijken?
En welke grafiek bekijk je precies?

En ja de documentatie van Cacti is erg summier of veel franse info :S

//edit scheef zitten lezen je maakt zelf een custom grafiek ?

[ Voor 15% gewijzigd door Phyt_ op 21-05-2010 17:44 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Verwijderd

Topicstarter
Nee, wij krijgen de grafieken aangeleverd en maken ze zelf niet. Het zijn volgens mijn standaard Cacti grafieken. Bovenaan kunnen wij moet een pulldown menu de tijdsspanne selecteren.

Ik zal kijken of ik een screenshot kan posten.

Bij deze 2 screenshots van de grafieken.

De eerst grafiek laat een juiste hoeveelheid verkeer zien. De grafiek is gemaakt met '1 Day'. De 2e grafiek laat veel te veel verkeer zijn bij 'maximum traffic'. Deze grafiek is '1 year'.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/3359kci.png
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2mw9jky.png

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 18:06 ]

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:26
Hmm ic,

Kun je bij die grafiek kiezen voor Lines ipv stack ? (lines zijn meestal wat duidelijker.)
Want ik zo lees is dat die default graphics van Cacti idd niet alles zijn.

Wat ik ook raar vind is dat bij inbound(groen) maximum 23.56 M aangeeft,
En de Blauwe lijn (outbound) hoger is met zijn 18.53 m?
Volgens mij klopt er idd iets niet, het script haal niet bijv MB en Mb door elkaar?
Of kun je niet de scripts op de server zelf benaderen?

Mocht de data niet kloppen dan zou ik het naar de beheerder van de Cacti tool communiceren.
En laten debuggen / rrdtool na kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Phyt_ op 21-05-2010 18:46 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking