Dell weigert garantie Belkin SurgeMaster

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:40

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Hallo allemaal,

Dell wil mij geen vervangend product leveren, terwijl ik wel garantie heb en het gewoon kapot is.

Het gaat om een Belkin SurgeMaster, zo'n stekkerdoos met bliksembeveiliging e.d. Hij wil niet meer uit, de knop wil niet meer om. Stuk of vijf keer met Dell gebeld, het kon niet nagevraagd worden, ik ben doorgestuurd naar Belkin, maar die zeiden (terecht) dat ik echt bij Dell moest zijn. De man bij Dell heeft het aan drie personen gevraagd, maar hij mocht het niet versturen.

Er is drie jaar garantie bijgekocht, waarvan er nog geen twee om zijn. Ook dacht ik dat de EU heeft bepaald dat er minimaal 2 jaar garantie gegeven moet worden. Ook moet, dacht ik, de garantie van de fabrikant overgenomen worden door de verkoper (2 jaar fabrieks dus 2 jaar winkel, 5 jaar fabrieks dus 5 jaar winkel).

In ieder geval heb ik het vermoeden dat ik gewoon recht heb op vervanging. Hoe kan ik dat toch krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar heb je het gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bij Dell? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Laat je doorverbinden met de klachtenafdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57

Robtimus

me Robtimus no like you

Garantie bijgekocht? Die Belkin dingen hebben toch "levenslange" garantie? Als in, in mijn ogen, hoe dan ook minstens 5 jaar?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:03
Controleer eerst goed op de bon of de bijgekochte garantie verlenging ook geld voor randapperatuur (dit wil nog wel eens uitgesloten zijn). sowieso moet iemand bij Dell je te woord kunnen staan omtrent de garantie (wel/geen etc.) Het is lastig dat ze geen fysiek punt hebben voor service/garantie dus bij het bellen is het belangrijk om namen en tijden te noteren, wat er beloofd wordt en verificatie via e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Bij de 3 jaar garantie staat: "voor het systeem". In de wizard voor "systeem samenstellen" heb ik het aangevinkt, dus ik neem aan dat het daar onder valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
TomasH schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 20:32:
Bij de 3 jaar garantie staat: "voor het systeem". In de wizard voor "systeem samenstellen" heb ik het aangevinkt, dus ik neem aan dat het daar onder valt?
Lijkt me erg sterk, ik denk dat daar puur het computersysteem onder valt, dus geen enkele accessoire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dan nog lijkt me het half jaar garantie op zoiets een beetje onzinnig. Je mag toch verwachten dat een stekkerdoos twee jaar meegaat? Zeker als er iets van 15.000 euro vergoed wordt als er iets stuk gaat wat erop aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TomasH schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 08:57:
Dan nog lijkt me het half jaar garantie op zoiets een beetje onzinnig. Je mag toch verwachten dat een stekkerdoos twee jaar meegaat? Zeker als er iets van 15.000 euro vergoed wordt als er iets stuk gaat wat erop aangesloten is.
Sowieso zal die bijgekochte garantie alleen gelden voor het systeem zelf en dus niet voor randapparatuur. Daarnaast zeg je dus dat er bijna 2 jaar verstreken zijn en dan is het de vraag hoeveel garantie Dell zegt dat er bij die stekkerdoos zat. Als dat 1 jaar is wordt het moeilijk.

Volgens de wet mag je verwachten dat het product een redelijke termijn meegaat en heb je zolang garantie, echter is er geen vaste termijn hoe lang dat dan is. Dat is dus al een lastige kwestie. Maar goed als Dell niet mee wil werken staan de kosten van het halen van eventueel recht toch niet in verhouding met de waarde van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Belkin biedt levenslange productgarantie, en Belkin zegt ook dat we die bij de verkoper moeten halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06
Tja... Je hoort wel vaker dit soort verhalen over Dell. Ze willen nog wel eens hun eigen regels boven de wet stellen (met name mbt consumentenrecht, buiten garantie = buiten garantie).

Je zal 'm toch via Dell moeten regelen. Lukt dat niet, dan moet je het officieel aanpakken, brieven sturen, ingebrekestellingen enz. Praktijk is echter dat niemand die moeite doet en zelf maar een vervangend product koopt, dus komt Dell er mee weg.

Beste is toch nogmaals het proberen en hopen dat je iemand krijgt met wat meer bevoegdheid. Geduld en net blijven is hierbij wel essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
TomasH schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 15:14:
Belkin biedt levenslange productgarantie, en Belkin zegt ook dat we die bij de verkoper moeten halen...
Sitecom zet ook op z'n doosjes doodleuk 10 jaar garantie. Deze mag je dan bij de retailer gaan claimen, maar dan moet wel ALLES erbij zitten (doosje, boekjes, kabeltjes, cd etc.). Op de factuur zou moeten staan hoeveel jaar garantie het product zou moeten hebben. Je kan wel mogelijk de info van Belkin (als je deze in mail variant hebt) doorsturen naar Dell en vragen om een weerwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals altijd geldt hier weer dat bedrijven regresrecht nog niet echt gebruiken. Hiermee kunnen zij garantieclaims van consumenten op bedrijven doorstuwen door de hele keten. Ik snap dat een goede relatie met de leveranciers belangrijk is, maar bedrijven blijven garantie niet mee calculeren in hun marges. Wat mij opvalt in dit topic:

1) de verkoper is verantwoordelijk voor claims die de fabrikant doet over zijn product (geen bron kunnen vinden). In dit geval claimt de fabrikant dat het product een heel leven (oid) meegaat en kun jij via de verkoper aanspraak maken op deze belofte (ergo herstel of vervanging).
2) aanvullend is er ook nog eens sprake van een standaard garantieperiode van minimaal 2 jaar die ook nog eens is aangevuld.
3) de noodzaak tot het bewaren van accessoires en de doos is onredelijk bezwarend (zie p 13 van de pdf op http://www.consuwijzer.nl..._garantie_klopt_vaak_niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:27:
....

1) de verkoper is verantwoordelijk voor claims die de fabrikant doet over zijn product (geen bron kunnen vinden). In dit geval claimt de fabrikant dat het product een heel leven (oid) meegaat en kun jij via de verkoper aanspraak maken op deze belofte (ergo herstel of vervanging).
ik geloof dat dat onder fabrieksgarantie valt
2) aanvullend is er ook nog eens sprake van een standaard garantieperiode van minimaal 2 jaar die ook nog eens is aangevuld.
De 2 jaar is discutable (zie andere topics omtrent verwachte levensduur), en zoals aangegeven hierboven geldt de aangevulde garantie hoogst waarschijnlijk alleen voor het systeem zelf, en niet de randapperatuur
3) de noodzaak tot het bewaren van accessoires en de doos is onredelijk bezwarend (zie p 13 van de pdf op http://www.consuwijzer.nl..._garantie_klopt_vaak_niet)
ik weet niet hoe dit zit met de extra "fabrieksgarantie" die door (bijv. sitecom) beloofd wordt.

Let op: bij "levenslange garantie" wordt vaak de levensduur van een product bedoeld, wat niet altijd oveeenkomt de de levensduur van een mens. (bijvoorbeeld bij HP blijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Helaas wil Dell nog steeds geen vervangend product leveren. Ik heb inmiddels dit gevonden:

“Waar moet u op letten als u (fabrieks)garantie heeft?
Vaak probeert een verkoper u te verwijzen naar de fabrikant of de groothandel. Ook als u een (fabrieks)garantie heeft, hoeft u daar geen genoegen mee te nemen. De verkoper is de partij waarmee u de overeenkomst heeft. Dus is hij aansprakelijk voor het naleven van de overeenkomst.”
http://www.consumenteninf...hemas/Kopen-in-de-EU#par6

Lijkt me duidelijk? Is een aangetekende brief met een ingebrekestelling nu handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuur gewoon een brief of een e-mail waarin jij aangeeft dat product X, aangekocht op datum Y, defect is gegaan op datum Z en dat jij het product bij hun ter herstel/vervanging aanbiedt. Geef daarbij even aan dat jij hierover telefonisch contact hebt gehad, maar dat dit om onduidelijke redenen is geweigerd, maar dat zij volgens de wet (art nr opzoeken), eigen garantievoorwaarden en volgens de claim van de fabrikant (namelijk levenslange garantie) hiervoor verantwoordelijk zijn. Geef gelijk een termijn aan waarbinnen je een reactie verwacht (2 weken oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Met mig29. Zorg wel dat je netjes blijft in de brief (mensen waarop gescholden wordt doen meestal minder hun best). Mochten ze niet reageren op de brief, dan moet je naar de aangetekende brief grijpen. Hopelijk heb je ook wat namen/tijden beschikbaar om in de brief te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Dell heeft toch nog voor een tweede keer gereageerd op m'n mailtje:
Bedankt voor het sturen van uw e-mail naar Dell Technical Support. Wij hebben deze zaak in behandeling en wij houden u op de hoogte zodra wij een oplossing kunnen bieden hoor u gelijk van ons. Het ligt nu bij een andere afdeling, u krijgt van ons zo spoedig mogelijk een terugkoppeling.
Hopelijk kan het toch nog zo opgelost worden.
Pagina: 1