Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:32
Beste Tweakers,

Ik kom er niet geheel uit, Ik heb de howto (voor draadloze router) gelezen maar het bevestigd nog niet mijn vermoedens.

Het volgende wil ik bereiken.

Huidige situatie.
Mijn internet komt binnen naar een Zyxel draadloze router modem. Mijn compter en xbox 360 zijn beide wireless verbonden aan de zyxel voor internet. Dit werkt allemaal prima echter nu met win 7 heeft mijn xbox meer bandbreedte nodig voor Media center (valt steeds weg).

Mijn oplossing.

De xbox (en toekomstig ook de BD LIVE) met een kabel aansluiten op een 300n router. De 300n Router gaat dan wireless naar mijn Zyxel router modem om op het internet te komen.
Voor mijn thuis netwerk zal ik mijn computer dan ook op de 300n router aansluiten (wireless) zodat ik in huis een 300Mbs wireless netwerk heb lopen voor mijn media center (Xbox - 300n router - computer)
We maken dan een kleine omweg naar het internet toe, maar dat zie ik niet echt als een probleem.

Is dit een werkbare oplossing?

Alvast dank.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Nee, je modem bepaalt je snelheid, en die is (ga ik van uit) geen 300 mb/s want anders ging je geen N access point halen. kabels direct trekken naar je router toe.

**edit** ik zie dat je pc ook op de 300N gaat, dan moet je kijken naar welke switching snelheden hij heeft (100 mb/s of 1 gb/s).

[ Voor 28% gewijzigd door w4rguy op 21-05-2010 14:08 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, zolang je de 300N wireless aansluit op je Zyxel blijft de bottleneck de doorvoer van de Zyxel (waar je nu dus ook tegenaan loopt).

Je zal de 300N wired op je Zyxel moeten aansluiten in Bridge-mode.

/edit: spuit 11... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 21-05-2010 14:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
mijn ervaring met het streamen van media -> doe het bedraad. Wifi is leuk om te internetten, emailen, youtube. Een beetje het standaard internet / netwerk gebeuren. Maar op het moment dat je een gegarandeerde continue toestroom van data nodig hebt gaat er gewoon niets, maar dan ook absoluut niets boven een kabel, dus ik sluit me aan bij w4rguy.

Het kost even wat moeite, maar dan heb je ook wat, zeker als je netjes een Cat5e of Cat6 kabel trekt, dan kun je de komende jaren gewoon meegroeien qua bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Na dat is nu dus het rare, hij deed het altijd al wel met gewoon een 54MBs wireless lijntje.
Mijn vorige computer had namelijk een wat ouder wireless kaart maar nog windows xp. Toen connecte ik op een andere manier via me xbox en deed hij het streamen van filmpjes feilloos. Echter met de nieuwe media center vraagt hij veel meer bandbreedte (plus punt is wel dat hij mee formats kan afspelen)
Maar goed als ik dat via mijn Zyxel router wil later lopen trekt ie het niet.
MAX3400 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:07:
Nee, zolang je de 300N wireless aansluit op je Zyxel blijft de bottleneck de doorvoer van de Zyxel (waar je nu dus ook tegenaan loopt).

Je zal de 300N wired op je Zyxel moeten aansluiten in Bridge-mode.

/edit: spuit 11... 8)7
Als mijn oplossing zou werken zit voor streaming de zyxel er niet meer tussen. Dan is het puur me thuis netwerk (xbox - 300 n router - Computer)
Deze oplossing kan maar dan heb ik nog geen internet. Om nu steeds weer van wireless netwerk te moeten veranderen vind ik lastig dus ik wil het nieuwe netwerk ook op internet aansluiten maar ja kan dat?

Ow en kabels is geen optie: mijn huis is door een idioot verbouwd, waardoor het niet meer mogelijk is een nette kabel te trekken van boven naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ekitch op 21-05-2010 16:27 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Ekitch schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:25:
Deze oplossing kan maar dan heb ik nog geen internet. Om nu steeds weer van wireless netwerk te moeten veranderen vind ik lastig dus ik wil het nieuwe netwerk ook op internet aansluiten maar ja kan dat?
Gewoon de Zyxel in bridge modus zetten en via een kabel met de 300n router verbinden, deze router dan ergens zetten zo kort mogelijk bij de xbox&computer?

Maar volgens mij bedoel jij meer dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yup, ik heb verkeerd gelezen; streep mijn opmerking over bottleneck maar uit mijn vorige reply.

Effectief: internet naar alle devices blijft dus wireless (maar dat moet wel lukken, denk ik) en de 300N wired aansluiten op je devices voor streaming media moet voldoende bandbreedte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Nivk schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:28:
[...]

Gewoon de Zyxel in bridge modus zetten en via een kabel met de 300n router verbinden, deze router dan ergens zetten zo kort mogelijk bij de xbox&computer?

Maar volgens mij bedoel jij meer dit?
Ik bedoel inderdaad meer dat artikel dat je bedoelt, en dan sluit ik alles aan op het secundaire netwerk.

Ik kan niet van mijn zyxel tot de 300n Router komen met kabel.

Ik denk dat repeater bridge de oplossing zou zijn, echter zou dit ook werken bij een sitecom router?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

ja, dat is gewoon een standaard, maar je gaat wel een beetje houtje-toutje werken dan. als je draadloze verbinding even hapert, hapert de rest mee, domino effect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Dat valt wel mee, want Ekitch heeft de wireless verbinding tussen de Access Points alleen nodig voor internet. De verbindingssnelheid zal dan inderdaad wel voor de wireless clients verbonden aan het tweede AP (de 300n router dus) gelijk gehalveerd worden, dit omdat een wireless AP niet gelijktijdig kan ontvangen en zenden (half-duplex), iedere wireless hop wordt de verbindingssnelheid dan ongeveer gehalveerd (=theoretisch, praktijk afhankelijk van meerdere factoren; afstand/interferentie/obstakels etc.). Let hier wel op dat de verbindingssnelheid niet de internetsnelheid is ( en de verbindingssnelheid ook niet de doorvoersnelheid, lees down/up-link binnen netwerk,)

Het streamen etc. zou dan door de niet-Zyzel worden afgehandeld en zou dan volgens mij geen snelheidsvermindering hebben door de wireless link naar de Zyxel. Maar denk dat die Zyxel geen WDS ondersteunt? En daarnaast heb je als ik het goed begrijp voor een repeater bridge DD-WRT configuratie 2 apparaten nodig met DD-WRT er op geïnstalleerd. Zie ook hier voor info over verschillende mogelijkheden van linken van APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Nivk schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:07:
Dat valt wel mee, want Ekitch heeft de wireless verbinding tussen de Access Points alleen nodig voor internet. De verbindingssnelheid zal dan inderdaad wel voor de wireless clients verbonden aan het tweede AP (de 300n router dus) gelijk gehalveerd worden, dit omdat een wireless AP niet gelijktijdig kan ontvangen en zenden (half-duplex), iedere wireless hop wordt de verbindingssnelheid dan ongeveer gehalveerd (=theoretisch, praktijk afhankelijk van meerdere factoren; afstand/interferentie/obstakels etc.). Let hier wel op dat de verbindingssnelheid niet de internetsnelheid is ( en de verbindingssnelheid ook niet de doorvoersnelheid, lees down/up-link binnen netwerk,)

Het streamen etc. zou dan door de niet-Zyzel worden afgehandeld en zou dan volgens mij geen snelheidsvermindering hebben door de wireless link naar de Zyxel. Maar denk dat die Zyxel geen WDS ondersteunt? En daarnaast heb je als ik het goed begrijp voor een repeater bridge DD-WRT configuratie 2 apparaten nodig met DD-WRT er op geïnstalleerd. Zie ook hier voor info over verschillende mogelijkheden van linken van APs.
Het onderdeel dat je draadloze verbinding afhangt van verschillende factoren bedoelde ik met het houtje-toutje. Met een kabel weet je wat je krijgt, met draadloos verschilt het, in erge gevallen klapt het onderuit. Vergeet daarbij niet dat een draadloze verbinding openbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

w4rguy schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:16:
[...]

Het onderdeel dat je draadloze verbinding afhangt van verschillende factoren bedoelde ik met het houtje-toutje. Met een kabel weet je wat je krijgt, met draadloos verschilt het, in erge gevallen klapt het onderuit. Vergeet daarbij niet dat een draadloze verbinding openbaar is.
Zeg dan niks ofzo; openbaar is tijdelijk... Zet er WEP/WPA2 op en verberg je SSID en je bent klaar... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

MAX3400 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:24:
[...]

Zeg dan niks ofzo; openbaar is tijdelijk... Zet er WEP/WPA2 op en verberg je SSID en je bent klaar... 8)7
Openbaar in de zin van: iedereen is toegestaan het op te vangen en te lezen wat er staat, alleen je mag geen beveilgiing omzeilen. Met openbaarheid bedoel ik ook: iemand met een stoorzender kan heel irritant zijn tegen jouw draadloze signaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Inderdaad, maar als de Zyxel dus geen WDS ondersteund moet ik ook een nieuwe modem router kopen. Dan wordt het een duur grapje. Ik ga me verder vediepen

Als er nog andere opties zijn hoor ik het graag. (mogelijk is ook de N adapter voor de xbox te kopen denk dat dat ook veel gaat helpen.)

Dan even voor het complete plaatje: PC met 300n adapter op eerste verdieping, Zyxel Draadloze Modem router ook op de eerste verdieping. Xbox 360 begane grond met daardloze adapter.
Geen enkele kabel ergens tussen, en is ook geen optie. Mogelijk komt er in de toekomst nog een Bluray live bij op de begane grond.

Werkt allemaal behalve media center :)

edit: wat bedreft openbaar, natuurlijk beveiligen we het netjes, maar ik zie geen stoorzenders door mijn buurt rijden dus dat is niet echt een issue.

[ Voor 9% gewijzigd door Ekitch op 25-05-2010 13:06 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Kun je die Zyxel laten bridgen of heb je ook telefoon via dat ding?

Een oplossing die wel eens interessant zou kunnen zijn voor je is deze:
Je koopt twee keer een TP-Link TL-WR1043ND zet eentje bij de Zyxel als AP (of router als Zyxel in bridge mode kan gezet worden) en de andere bij de Xbox ook als AP en laat deze via WDS (laatste firmware) met elkaar verbinden. Eventueel kun je dan op de Zyxel ook het wireless gebeuren uit zetten.
(Powerline is natuurlijk ook een optie, maar daar zitten ook weer nadelen aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Nivk schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:19:
Kun je die Zyxel laten bridgen of heb je ook telefoon via dat ding?

Een oplossing die wel eens interessant zou kunnen zijn voor je is deze:
Je koopt twee keer een TP-Link TL-WR1043ND zet eentje bij de Zyxel als AP (of router als Zyxel in bridge mode kan gezet worden) en de andere bij de Xbox ook als AP en laat deze via WDS (laatste firmware) met elkaar verbinden. Eventueel kun je dan op de Zyxel ook het wireless gebeuren uit zetten.
(Powerline is natuurlijk ook een optie, maar daar zitten ook weer nadelen aan.)
Wat bedoel je met power line?

Ik kan trouwens nergens vinden of de zyxel (ZyXEL 2602H-D(W)) WDS ondersteund.

Waarom adviseer je dan de TP link? Het idee is dan neem ik aan hetzelfde als de bridge modus die we hierboven hebben bediscussieerd. De sitecom 300n x3 router als AP bij de xbox laten fungeren heeft hetzelfde effect (plus dan heb ik de mogelijkheid ook mijn bluray erop aan te sluiten)

edit: Hmm ik zie dat de TP link ook meerdere lan poorten heeft dus dat zou een optie zijn. Lees ook dat mijn zyxel geen WDS ondersteund.
Dus volgens mij zit ik dan automatisch vast aan 2 nieuwe producten kopen:
NETWERK: Zyxel -- draad -- nieuw AP1 -- wireless -- nieuw AP2

En dan al mijn apparaten daarop aansluiten: xbox & bluray bedraad aan AP2 en mijn PC draadloos aan AP1 of AP@ afhaneklijk welke het sterkste is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ekitch op 25-05-2010 13:51 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Ik heb zelf goede ervaring met deze TP-Link, de Sitecom ken ik niet maar zou natuurlijk ook gewoon kunnen werken. Deze TP-Link heeft inderdaad meerdere LAN poorten die overigens ook nog eens Gigabit ondersteunen, daarnaast is hij gunstig geprijsd.
Vergeleken met mijn NETGEAR WNDR3700 en Cisco WRT610n (verkocht) is de signaal penetratie en bereik van de TP-Link bij mij thuis het beste. Wireless blijft wireless en kan natuurlijk bij andere huizen/ontvangers etc. anders uitpakken.
Powerline zijn apparaatjes waar je een netwerkverbinding via je bestaande elektriciteitsnet kunt aanleggen. Redelijk duur en gelimiteerde functionaliteit in mijn ogen, daarnaast is de performance afhankelijk van meerdere factoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivk op 25-05-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Ok inmiddels heb ik de 2 TP-links binnen echter krijg ik het nog niet aan de praat:

Mijn router modem heb ik inmiddels gereset en de nieuwste firmware erop gezet.
Hij draait nu netjes als router en geeft mijn computer een dynamic IP zowel via directe connectie als via de WLAN.

Dan probeer ik er een nieuwe router aan vast te kopelen.
Via de easy setup kom ik tot de laatste stap:
Situatie:
Modem lan - TPlink wanpoort
TPlink Lanpoort - COmputer ethernetkaar
Computer ook nog wireless verbonden met modem.

Ik kan de router vinden maar als ik de router dan ook op dynamic IP wil zetten krijgt hij geen IP van de Modem. Ik heb dus geen internet als ik connect met de TP-link

Waar moet ik nu gaan zoeken om dit probleem op te lossen?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Beide TP-Links instellen als AP en ze laten verbinden met elkaar via WDS. Voor WDS ondersteuning is de laatste firmware nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Laatste firmware heb ik idd geinstalleerd. Maar heb de easy setup dus helemaal niet nodig. EN ik zie ook wat ik verkeerd doe.
Die easy setup en de instructies van de router zelf zeggen dat je de router moet verbinden met de modem.
Terwijl de HOWTO dat juist expliciet zegt niet te doen.

Gaan we dat morgen ff proberen

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Ok heb alles uitgevoerd en het lijkt allemaal verbonden echter krijg ik internet niet voor elkaar op de extra router.

Situatie nu:
Router aangesloten met kabel op de modem, deze geeft nu een mooi netwerkje weer N1
Andere router2 ook als AP ingestelds en getest daarna van de modem afgekoppeld en los neer gezet met N2 draaiend.
Op router2 WDS aangezet en hij zegt dat hij netjes gerunned heeft, en ik kan ook mooi pingen naar de router1
echter ik kan niet erop internetten.

Waar moet ik nu op zoeken?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Op welke poort is de eerste TP-Link aansloten en staat zijn DHCP uit? Of heb je de Zyxel in bridge mode (=dus modem alleen) gezet?
Als de Zyxel nog als router functioneert moeten de WAN poorten op beide TP-Links niet gebruikt worden.

Ik zou eerst controleren of je via N1 online kunt. Daarna via kabel (LAN-LAN) de N2 aan de N1 hangen en kijken of je via (gewoon als AP) de N2 online kunt. Daarna loskoppelen en de WDS verbindingen tussen N1&N2 maken.
Je moet ook rekening houden met de IP-adressen van de TP-Links natuurlijk, in range van de DHCP-server maar buiten de DHCP-range. Bijvoorbeeld Zyxel deelt uit van 192.168.1.10-50 en zijn IP is 192.168.1.1 zet dan N1 & N2 op 192.168.1.2/192.168.1.3 .
Pagina: 1