Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Beste medetweakers,

Afgelopen paar dagen zat ik rustig te gamen toen ik plots geconfronteerd werd met een mooie BSOD. Het ging hier om stop error 0x50 met de melding PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Nu zegt dat op zich niet zoveel en de oplossingen van Microsoft boden weinig soelaas. Ik vond het al vrij vreemd, want mijn PC heeft gewoon met dezelfde configuratie goed gewerkt. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen en besloten Memtest86+, Prime95 en Furmark te draaien. Geen aanduidingen dat er iets mis zou zijn met mijn CPU, moederbord, geheugen of videokaart.

Vervolgens besloten om het aanmaken van minidumps weer eens in te schakelen om te kijken of we er iets nuttigs uit konden halen. Na een tijdje gamen werd ik weer geconfronteerd met dezelfde BSOD. Meteen na het opstarten de minidump bekeken en die verwees naar ctoss2.sys AKA de Creative drivers.

Nu werd het zoeken naar een oplossing al een stuk makkelijker. Sterker nog, ik heb hem zelfs gevonden! Het uitschakelen van X-RAM lost het probleem op. Ik ben zelf in het bezit van een Creative X-Fi XtremeGamer die alleen 2MB RAM heeft als "DSP cache" en tijdens het gamen zal ik er vrij weinig baat van hebben.

Nu komt het vervelende. Het blijkt dat ik niet de enige ben die met dit probleem kampt. Een user op het Creative forum claimt namelijk hetzelfde probleem te hebben met zijn X-Fi kaart, terwijl deze net als de mijne gewoon al een hele lange tijd zonder issues werkt. Het lijkt mij dan ook vrij onwaarschijnlijk dat het een hardware probleem is in de vorm van kapot of beschadigd geheugen, dan zouden we namelijk al eerder BSODs hebben gehad!

Vanuit Creative is mij en die gebruiker gevraagd om een minidump en een volledige kernel dump te uploaden naar een FTP server van Creative opdat zij het probleem kunnen onderzoeken.

Wat ik mezelf nu afvroeg is of er mensen zijn op dit forum die last hebben van dit probleem met een X-Fi kaart (of X-Fi gebaseerde kaarten). Hoewel het voor mij vrij weinig uitmaakt, maar voor de eigenaren van high-end X-Fi kaarten mogelijk wel (Die kaarten maken wel gebruik van 64MB aan X-RAM), lijkt het me verstandig dat dit probleem, voor zowel de eindgebruiker en Creative opgelost wordt!

Link naar de twee draadjes @ Creative Forums:
http://forums.creative.co...NE-Hello-BSOD/td-p/551525
http://forums.creative.co...NONPAGED-AREA/td-p/554497

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Bumptibump.

Ik hoop trouwens wel dat Creative wat klantgerichter is dan dat ze normaal zijn.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

mendel129

Radioactivator

Nu je dat zo beschrijft...
Ik heb dat in mijn xp en vista-tijd ook vaak gehad.
Nooit echt mijn tijd in gestoken, meestal gewoon gereboot omdat de bsod's niet zo frequent voorkwamen...
En nu onder Win7 heb ik er eigelijk helemaal geen last meer van

Maar in mijn geval zou het misschien ook wel eens aan men x-fi kunnen liggen... Eens nakijken!

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb hetzelfde gehad met volgens mij ook ctoss.sys... volgens mij las ik, dat ik die zo kon verwijderen uit mijn installatie. Sindsdien ook nooit meer problemen gehad :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Even een kleine update. Ik heb een PM gehad van één van de Creative forum admins met een inlog voor een FTP server waar ik een nieuwe test driver van Creative kon downloaden die het probleem mogelijk oplost.

Vanmiddag maar eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf de XtremeMusic, die afaik geen X-ram heeft (afaik enkel de Gamer, Falitity en Platinum hadden dit), meeste problemen hier waren het niet meer kunnen detecteren van de kaart als ik de kabels eruit/erin had gedaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:29:
Ik heb zelf de XtremeMusic, die afaik geen X-ram heeft (afaik enkel de Gamer, Falitity en Platinum hadden dit), meeste problemen hier waren het niet meer kunnen detecteren van de kaart als ik de kabels eruit/erin had gedaan.
Volgens mij heeft iedere X-Fi kaart (met als uitzondering de XtremeAudio) gewoon een SD-RAM chip erop zitten. Ook jouw XtremeMusic. De XtremeMusic en XtremeGamer kaarten hebben allebei 16MB SD-RAM draaiende op 166MHz erop zitten. Beide hebben geen "X-RAM" functionaliteit. Wat ik heb begrepen is dat 2MB van dit geheugen gebruikt wordt als DSP cache, terwijl de high-end kaarten 64MB SD-RAM hebben en het gebruiken als een DSP cache alsmede een Audio cache (En dat laatste zorgt blijkbaar voor de prestatie verbeteringen). Hoe dan ook, het feit blijft, dat wanneer "X-RAM" aanstaat ik BSOD's krijg. En ik ben niet de enige.

Het compleet stomme is dat bij mij en die andere persoon de kaart gewoon meer dan een jaar prima heeft gewerkt. Ik heb hem lang op XP gebruikt, een kort tijdje op Vista en nu al een hele tijd op Windows 7 en onlangs begonnen de problemen pas, terwijl er niets is veranderd. Als het geheugen daadwerkelijk kapot zou zijn van de kaart dan zou je zeggen dat ik al eerder last zou hebben van deze crash. Dit is helemaal niet het geval! Een vreemde bedoeling dus.

Overigens heb ik de drivers die ik van Creative toegestuurd heb gekregen geprobeerd, maar het probleem is nog niet opgelost. Zodra DisableXRam op 0 staat krijg ik iedere keer dezelfde 0x50 BSOD. Dus het is weer even afwachten wat ze nu weer gaan verzinnen. Ik vind het wel goed van Creative dat ze er in ieder geval mee bezig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kan het niet gewoon zijn dat de ram van je kaart zelf kapot is? Ik kan me nooit zulke fouten herinneren en heb met de meest exotische drivers gewerkt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:26:
Kan het niet gewoon zijn dat de ram van je kaart zelf kapot is? Ik kan me nooit zulke fouten herinneren en heb met de meest exotische drivers gewerkt.
Zoals ik in mijn post al zei. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het geheugen de boosdoener is. Geheugen gaat echt niet zomaar kapot als het na een maandje of 3 goed werkt. Ik heb de kaart al ongeveer 2 en een half jaar in gebruik en nooit problemen mee gehad tot nu toe. Geheugen lijkt me heel, maar dan ook heel erg stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Na aanleiding van mijn feedback op de test drivers die Creative geleverd heeft (waarmee het probleem dus niet opgelost werd) hebben ze wederom om een volledige kernel + de bijbehorende minidump gevraagd. Zij zijn het nu verder aan het onderzoeken.

Er is nog hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Er komen op het Creative forum steeds meer (chagrijnige, mag ik wel zeggen) mensen die hetzelfde probleem hebben en ze lijken er niet blij mee te zijn dat Creative alles via PM's doet in plaats van openlijk op het forum. Nog steeds geen mensen die het probleem hebben hier?

Pagina: 1