Upgrade HD3850 mogelijk / haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Relaxations
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende hardware/software:
- Intel Core2Duo E7500 (11x293 MHz)
- Asrock 4CoreDual-SATA2 Rev.2
- 2 x 1 GB Kingston DDR2 Valueram (PC2-5300)
- Sapphire Radeon HD3850 512MB GDDR3 AGP

Op dit moment kan ik games zoals bijvoorbeeld Team Fortress op 1920x1080 met alle grafische opties op zijn hoogst op gemiddeld 35 fps draaien. Op piekmomenten daalt dit echter nog wel naar ongeveer 25 fps, wat toch net wat minder speelbaar wordt.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is of er uit mijn systeem nog wat extra grafische power te halen is, door er bijvoorbeeld een HD4850 of iets vergelijkbaars van Nvidia in te plaatsen, of dat mijn systeem ergens anders al een barriere heeft liggen? Ook de te verwachten fps winst t.o.v. mijn huidige systeem ben ik benieuwd naar. Het PCI-Express slot van mijn moederbord heeft overigens wel de beperking dat het slecht 4X is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hiervover en wellicht ervaringen van mensen met dergelijke systemen.

Met vriendelijke groet,

• Isow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08-2022
Ik heb zelfde moederbord gehad ben na 2 maanden gellijk overgstapt op de MSI. Dit is naar mijn mening egt een prak moederbord. De kaart die je wilt kan er zoiezo op maar dan draait die wel langzaam:

250 MB/s (x1)
1 GB/s (x4)
2 GB/s (x8)
4 GB/s (x16)
8 GB/s (x32)

Het is dus een dure Ferrari kopen en traag rijden. Beste is toch als je eerst een nieuwe moederbord koopt die de volledig x16 ondersteuning biedt. x4 is wel traag terwijl je uit de meeste borden en kaarten x16 haalt

En als je een videokaart koopt, let wel op de voeding.

Denk det je hiermee voort kan.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 23:42

Bene

list incomprehension

Jouw huidige moederbord heeft wel een PCIe slot, maar da's een 1.0 4x. Een HD4850 wil nog wel, maar snellere kaarten gaan de limiet van de bus raken en dus niets opleveren.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als het inderdaad 1.0 4x is gaat ook een HD4850 daar last van krijgen, verwacht ik. Al zul je zeker wel prestatiewinst merken hoor, alleen zal die prestatiewinst iets minder zijn dan met wat meer bandbreedte.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Relaxations
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Een upgrade naar bijv. een 4850 is dus mogelijk wat ik hieruit begrijp, maar daarna houdt het dus snel op door de beperking van het PCI-slot.

Heeft iemand enig idee wat het verschil in fps is wat ik zou kunnen krijgen door zo'n upgrade? En wat zou een vergelijkbare Nvidia kaart zijn?

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Isow schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:27:
... zoiezo ...

250 MB/s (x1)
1 GB/s (x4)
2 GB/s (x8)
4 GB/s (x16)
8 GB/s (x32)

Het is dus een dure Ferrari kopen en traag rijden. Beste is toch als je eerst een nieuwe moederbord koopt die de volledig x16 ondersteuning biedt. x4 is wel traag terwijl je uit de meeste borden en kaarten x16 haalt

En als je een videokaart koopt, let wel op de voeding.
...
sowieso

Let inderdaad op de voeding, een 4850 heeft in ieder geval een losse PCI-e voedingsstekker nodig. Het kan daarom wellicht verstandiger zijn naar een nieuwere generatie kaarten te kijken, een trapje lager: die verbruiken aanzienlijk minder stroom. Een 5770 presteert aanzienlijk beter dan een 4870, bijvoorbeeld. Voor een 3850 zou een 5670 waarschijnlijk voldoen. Het lijkt erop dat je daarvoor geen extra stroomkabel nodig hebt.

Let trouwens wel op de grootte van de kaart, als je voor een (voordelige) tweedehands 4850 gaat; ik weet niet hoe groot je kast is?

Verder is hier een review van de 4350, waarin ook getest is hoe de framerate samenhangt met het aantal PCI-e lanes.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-02 08:45
deblaauwn schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:57:
[...]
Het kan daarom wellicht verstandiger zijn naar een nieuwere generatie kaarten te kijken, een trapje lager: die verbruiken aanzienlijk minder stroom. Een 5770 presteert aanzienlijk beter dan een 4870, bijvoorbeeld.
Een 5770 presteert in de meeste gevallen lager of vergelijkbaar met een 4870, lees deze benches nog maar eens door: http://www.tomshardware.c...adeon-hd-5770,2446-6.html

Het voordeel van een 5770 is dx11 en een lager stroom verbruik, maar niet hogere prestaties.

Maar inderdaad bij een PCI-e 1.0 4x slot zal ik ook niks hoger doen dan een 4850 of zelfs een 4870. Want die slot is snel de bottleneck.

Alle vragen hebben een antwoord

• Relaxations
  • Niet online
De voeding zal het probleem niet zijn, want daar heb ik destijds niet op bespaard (was een mooie aanbieding). Er ligt een Chieftec 650 Watt in met (volgens mij) alle benodigde aansluitingen.

Qua grootte moet het denk ik ook geen probleem zijn, aangezien mijn huidige kaart ook al erg groot is (zeker i.c.m. de Accelero S1 Rev2 + Turbo module erop). Of zijn de 4850's nog een hele slag groter? Mijn kast is in ieder geval een Antec Three-Hundred.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar benchmarks van een 4850 naar hoe de framerate samenhangt met het aantal PCI-e lanes. Hierover kan ik namelijk niets vinden wanneer ik zoek met google (wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen?). Kan iemand mij hier aan helpen?

PCI-vraagje: Zijn alle PCI-kaarten backwards compatible? M.a.w. kan ik ook een PCI-e 2.0 16x kaart op mijn PCI-e 1.0 4x slot aansluiten?

En wanneer de prestatie van de 4850 niet (te veel) wordt beperkt door de 4 beschikbare PCI-e lanes, zijn er dan beperkingen te verwachten met mijn CPU (E7500 (11x293 MHz)) of geheugen (2 x 1 GB Kingston DDR2 Valueram (PC2-5300))?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
Ik heb het moederbord ook gehad en ik raad je de upgrade ten zeerste af.

Ik heb toendertijd mijn Ati 9100 AGP vervangen door een Ati 3870 PCI-e. Het eerste waar ik tegenaan liep waren artifacts. Dit had te maken met het feit dat de PCI-e poort de 1.0 Standaard hanteerde . De 3870 is echter 2.0. Nu zou dat backward compatible zijn maar in de praktijk is dat toch echt niet zo.

Maargoed, dat was op te lossen door een biosflash.

Het volgende waar ik tegenaan liep waren de prestatie's van de GPU. Die waren zeer, zeer slecht. Het verschil tussen de 9100 en de 3870 is best groot maar op dit bord leverde dat mij gemiddeld in games 10 frames meer op. Totaal niet in verhouding.

Wellicht is het verstandiger om een wat goedkopere videokaart te kopen en een nieuw mobo ipv een snelle videokaart. Ik persoonlijk verwacht dat de eerste optie je meer winst gaat opleveren dan de 2e optie.

Opzich is het bordje leuk voor huis, tuin & keuken gebruik maar voor snelheid moet je het niet nemen. Maarja, voor dat geld mag je dat ook niet verwachten. ;)

*edit*
Relaxations schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:20:

PCI-vraagje: Zijn alle PCI-kaarten backwards compatible? M.a.w. kan ik ook een PCI-e 2.0 16x kaart op mijn PCI-e 1.0 4x slot aansluiten?
In theorie is het backwards compatible. In de praktijk echter kan het problemen opleveren. Gelukkig is dat wel te patchen:
http://www.asrock.com/mb/...eDual-SATA2%20R2.0&o=BIOS

[ Voor 18% gewijzigd door ChojinZ op 21-05-2010 12:35 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 15:38
Team Fortress 2 is verder behoorlijk cpu-afhankelijk. Het zou zo maar kunnen dat je cpu een bottleneck is en je alsnog soms richting 25fps gaat.

• Relaxations
  • Niet online
Bedankt voor alle informatie.

Als ik het zo samenvat, moet ik mijn (op dit moment) lekker draaiende systeempje gewoon zo laten en wat langer doorsparen voor een volledig nieuw systeem. Noodzakelijke concessies ten aanzien van resolutie en grafische opties neem ik vooralsnog dan maar even voor lief.

Met vriendelijke groet.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

deblaauwn schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:57:
Verder is hier een review van de 4350, waarin ook getest is hoe de framerate samenhangt met het aantal PCI-e lanes.
Nou heeft een HD4850 wel meer dan tien keer zo veel bandbreedte nodig dan een HD4350 ;)

• JGDB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-08-2025
Lijkt me sterk dat de cpu een bottleneck is, prima dualcore.

• Isow
CPU is prima het enige wat je nodig hebt is een nieuwe moederbord dan is het hele probleem opgelost kan je elke kaart in steken die je wilt. Neem bijv eentje van 60 euro van Asus de P5KPL/EPU goede bord alle spullen die je hebt kan je zo overzetten. Je kan trouwens hier ook veel vinden tweedehands gwn effe rondkijken

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarom eigenlijk de 3850 agp vervangen door een 4850 pci-e, deze heeft op z'n hoogst 30% meer performance. (Al is het energie verbruik wel fors lager)
Met zo'n klein verschil maak je een goede kans dat je binnen de kortste tijd weer tegen de grafische performance van je videokaart aanloopt.

Zelfde gaat ook op voor een cpu upgrade met 30% meer performance, in de praktijk (beleving) merk je er bitter weinig van.

Je kan als goede stelregel voor een upgrade een verdubbeling van de prestaties hanteren, dat merk je pas echt.

Nu begrijp ik dit niet voor iedereen weggelegd is maar ik raad je aan om toch minimaal voor een HD 4870 te gaan.

(misschien dat je met een overclock van je videokaart nog net ff iets meer eruit perst zodat de frames wel acceptabel zijn, agp 8x heeft overigens voldoende bandbreedte voor je videokaart, zelfs met o.c.))

[ Voor 13% gewijzigd door Klunssmurf op 22-05-2010 01:48 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Ik ben het helemaal eens met Klunssmurf, de upgrade is te klein en je praktijk zal tegenvallen. Plan gewoon een upgrade van je hele setje :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Isow
Yep en een Fresh start met als begin een nieuwe moederbord :9

• Relaxations
  • Niet online
Dit alles zo lezend, denk ik inderdaad dat dat de beste opties is. Bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

• Relaxations
  • Niet online
Nu ik er nog eens over nadenk, ben ik eigenlijk erg benieuwd of het bijvoorbeeld mogelijk is om mijn huidige HD3850 AGP in CrossFire te kunnen laten werken met een HD(3/4)850 PCI-e op de Asrock 4CoreDual-SATA R2.0.

Ik heb op internet gezocht of dit mogelijk is, maar kan hier niets over vinden. Weet iemand toevallig of dit mogelijk is?

Met vriendelijke groet,

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
kijk eerst eens of er wel een crossfire connector op je agp kaart zit, ik denk zelf van niet :D

Verwijderd

Het is niet mogelijk. Een 4850 kan ook met PCI-e niet in crossfire met een 3850. Je kan beter upgraden naar 1x 4850 dan naar 2x 3850, denk ik.

• Relaxations
  • Niet online
Wanneer ik naar de website van Sapphire ga, zie ik bij de beschrijving van de video card het volgende staan:

"Super AA (ATI CrossFire™ configurations only)".

In de handleiding "ATI_Radeon_HD_3800_Series.pdf" van de Sapphire Support website staat niets over de CrossFireX niet werkt bij de AGP-versie.

Heeft iemand dus informatie over / ervaring met een (Sapphire) HD3850 AGP in CrossFire? Lukt dit? Moet het persé een andere HD3850 (PCI-e) zijn, of is het ook mogelijk met een HD4850 PCI-e?

Met vriendelijke groet,

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dat gaat niet werken zo. Je moet in ieder geval 2 kaarten met dezelfde chipserie hebben, dus 2x HD3xxx of 2x HD4xxx.

En ik denk niet dat je op jouw moederbord tegelijkertijd PCI-e en AGP kunt gebruiken, laat staan dat dat in crossfire zou werken...

Nee, dat wordt zoals al gezegd eerder een nieuw mobo denk ik zo :)

Specs

• Relaxations
  • Niet online
Zie hier de (erg vlotte) reactie van Sapphire op mijn vraag daaronder:

--------------------------------------------------------------------------------

Dear Sir :
We are really sorry to tell you that it cannot support with such kind of combination.
Only PCI-E boards can support crossfire function.
Thanks.

--------------------------------------------------------------------------------

2010-5-24 [18:35]

Dear Sapphire employee, My Asrock motherboard supports both AGP (4x/8x) and PCI-express (1.0 4x) video cards. At this moment I'm using the AGP slot with my Sapphire HD3850 512MB GDDR3 AGP, and I am wondering if it is possible to run CrossFireX between this AGP video card and a PCI-express (1.0 4x) video card, which in case this is possible, I want to purchase. I have read the Radeon HD 3800 Series manual Sapphire provides on this website, but I can't find anything regarding this matter in it. If it is possible (1) with my video card and (2) with te combination of my AGP (4x/8x) and PCI-express (1.0 4x) slots, then I would like to hear what kind of video card you recommend for the CrossFireX. Does this have to be another Sapphire HD3850 512MB GDDR3, or can I also choose a Sapphire HD3870 or even a Sapphire HD4850 (I think any faster would be a waste, because of the PCI-express (1.0 4x). I'm really looking forward to your answer. With kind regards,

Het wordt dus echt sparen voor een nieuw moederbord, met wellicht in de tussentijd een tweedehandse 4850 of GTS250 erin. Bedankt voor alle reacties.

Met vriendelijke groet,

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
Dat is ook logisch, crossfire en SLI zijn ook ontwikkeld voor de PCI-E sloten, het zou in de handleiding moeten staan als je moederbord een crossfire(-X) of SLI opstelling ondersteund.

Als je dit later wilt dan kun je bij je nieuwe moederbord erop letten bij de aanschaf.

Overigens kun je bij Crossfire-X verschillende AMD/ATI kaarten mixen, mits ze Crossfire-X ondersteunen (of dit aan te raden is in de toekomst betwijfel ik want dezelfde chips combineren werkt nog altijd het beste). Of er ook kaarten van verschillende generaties gemixt kunnen worden weet ik niet.

Maar volgens mij geloof je niet echt wat hier geschreven staat, want je wilt 3 keer hetzelfde antwoord horen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Relaxations
  • Niet online
@kfaessen

Ik geloof zeker wel wat hier geschreven wordt, alleen was er geen sluitend antwoord op de vraag of CrossFire mogelijk was, dus vandaar dat ik dat dan via andere kanalen (de fabrikant) wil controleren. Voor mij is nu in ieder geval alles duidelijk.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

kfaessen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:39:
Overigens kun je bij Crossfire-X verschillende AMD/ATI kaarten mixen, mits ze Crossfire-X ondersteunen (of dit aan te raden is in de toekomst betwijfel ik want dezelfde chips combineren werkt nog altijd het beste). Of er ook kaarten van verschillende generaties gemixt kunnen worden weet ik niet.
Nee, kan niet, enkel kaarten met dezelfde GPU kunnen in CF.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
bwerg schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:58:
[...]

Nee, kan niet, enkel kaarten met dezelfde GPU kunnen in CF.
Ja dat is inderdaad zo met crossfire, daarom is juist crossfire-x uitgevonden zodat je ze wel kunt mixen.

Nieuwsflash:
With the release of the Radeon X1950 Pro (RV570 GPU), ATI has completely revised CrossFire's connection infrastructure to further eliminate the need for past Y-dongle/Master card and slave card configurations for CrossFire to operate. ATI's CrossFire connector is now a ribbon-like connector attached to the top of each graphics adapter, similar to nVidia's SLI bridges, but different in physical and logical natures.[5] As such, Master Cards no longer exist, and are not required for maximum performance. Two dongles can be used per card; these were put to full use with the release of CrossFireX. Radeon HD 2900 and HD 3000 series cards use the same ribbon connectors, but the HD 3800 series of cards only require one ribbon connector, to facilitate CrossFireX.[6] Unlike older series of Radeon cards, different HD 3800 series cards can be combined in CrossFire, each with separate clock control.
Edit: Ze moeten inderdaad van dezelfde generatie zijn, je kunt dus geen 3XXX kaart mixen met een 4XXX kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 24-05-2010 14:25 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

kfaessen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 14:17:
Edit: Ze moeten inderdaad van dezelfde generatie zijn, je kunt dus geen 3XXX kaart mixen met een 4XXX kaart.
En stiekem kan je alsnog geen verschillende GPU's van dezelfde generatie in CF draaien, je kunt dus ook geen HD57xx met een HD58xx draaien. Wel een HD58xx met een HD5970 (zelfde GPU's).

Leest en huivert!

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 24-05-2010 15:18 ]

Pagina: 1