fanspeed veranderen zonder pc

Pagina: 1
Acties:

• leon12345
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10-2025
ik ben op zoek naar een goedkope manier om mijn fan op topspeed te laten draaien.
ik heb op conrad.nl een aantal fanspeed changers gevonden, maar ik wil het zo goedkoop mogelijk.

ik heb mijn fan aan een 12v accu hangen dus heb nog een gele draad over, maar de fan kan veel sneller.
hoe krijg ik dit voor elkaar?

• Hexos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-01 10:26
Misschien de fan direct op een molex van je voeding aan te sluiten. O-)
Dan draait, mits je pc aan staat, de fan op volle toeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Hexos op 21-05-2010 00:36 ]

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Met speedfan kun je de snelheid waarmee een fan moet draaien regelen.

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
Jullie snappen er beide vrij weinig van.. Het komt op mij over alsof de fan niet in een computer zit, maar gewoon direct op een 12v accu is aangesloten. Dan heb je dus helemaal niet te maken met een molex of met speedfan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hexos schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 00:32:
Misschien de fan direct op een molex van je voeding aan te sluiten. O-)
Dan draait, mits je pc aan staat, de fan op volle toeren.
Direct op de molex is 12 volt... :)
dbm_ schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 00:56:
Jullie snappen er beide vrij weinig van.. Het komt op mij over alsof de fan niet in een computer zit, maar gewoon direct op een 12v accu is aangesloten. Dan heb je dus helemaal niet te maken met een molex of met speedfan.
Volgens mij kan de TS even [google=fancontroller], ik krijg het idee dat hij daar naar zoekt. Als dat niet het geval is, dan wil ik de TS vragen naar zijn precieze bedoelingen. :)

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 21-05-2010 01:06 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Zonder de specificaties van de ventilator is er weinig over te zeggen.

Als het een gewone 12v case fan is van merk X zul je een andere accu moeten nemen als deze de fan niet op zijn maximale rpm laat draaien. Een fancontroller zal er weinig aan veranderen.

Life is what you others make it.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
waar hebben we het over, een fan in de kast...?. fan op je molex gooien = 12v, of op je mobo prikken = ook meestal 12v tenzij je dat verandert

ja, daag.

• leon12345
het gaat om deze:
Xigmatek.XLF-F8253 8cm LED PC-koeler

niet in een computer dus!

ben op zoek naar een simpele versie van een speedcontroller. ik hoef geen knopjes lichtjes enz. een printplaatje met aansluitingen is goed genoeg.

iemand een idee hoe ik dat kan maken? of is het ergens te koop

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Fan mate van zalman? Gewoon rode en zwarte draad van de ingang gebruiken en die aan je accu versieren.

Verwijderd

Waarom zou de fan sneller kunnen draaien dan rechtstreeks op 12V aansluiten? Rechtstreeks op 12V is volgens mij het maximale wat die fan kan. Tenzij je accu brak is. Meet eens met een multimeter hoeveel volt er daadwerkelijk op staat...

Wil je de snelheid kunnen regelen, dan kun je een dikke regelbare weerstand pakken en als spanningsdeler gebruiken, of je pakt een microcontroller en gaat met PWM aan de slag :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 17:03 ]

• Gerardva
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-11-2025
Niet in een pc dus?
Ikke niet snappe, maar misschien bedoel je zoiets: pricewatch: Zalman FanMate 2

Verwijderd

DIe fan kan vast wel harder dan 12v voordat hij doorbrandt. Gewoon een flinke akku pakken met een potmeter ertussen en blazen maar.... brrrrrr....

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:11
Sneller dan 12V zal vast kunnen. Maar niet teveel.

Maar wat is je doel:
-sneller draaien want je houdt van geluid?
-meer luchtverplaatsing => de vraag is of dat lukt door je fan sneller te laten draaien. 2. je kan ook een andere fan nemen die meer lucht verplaatst. Er zijn een hoop vergelijkingen geweest

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:04:
DIe fan kan vast wel harder dan 12v voordat hij doorbrandt. Gewoon een flinke akku pakken met een potmeter ertussen en blazen maar.... brrrrrr....
Sterker nog. de meeste van die goedkope speedcontrollers verlagen de topsnelheid juist een beetje (0.7 V) :)

(Auto)Accu's zijn ook maar 12v, dus dat schiet ook niet op.
TS Kan beter een snellere fan halen, Leuke Delta ofzo...

Er zijn trouwens wel step-up convertors om van 12V BV 15V te maken, maar das vrij in-efficient.

* heuveltje had toen 2 supergoede deltafan's in zijn PC , en was dus ook al op 20meter afstand irritant hoorbaar :)

[ Voor 76% gewijzigd door heuveltje op 21-05-2010 17:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
ik ben op zoek naar een goedkope manier om mijn fan op topspeed te laten draaien
ik heb mijn fan aan een 12v accu hangen dus heb nog een gele draad over, maar de fan kan veel sneller.
Rechstreeks op 12V zal de fan gewoon op topspeed draaien, met een fancontroller kun je 'm alleen maar langzamer laten gaan. De gele draad is overigens voor de rpm sensor, en heeft niet direct iets maken met toerentalregeling. Wat wel mogelijk is dat er in de fan zelf een temperatuur afhankelijke regelaar zit die er voor zorgt dat ie niet op topsnelheid draait.

• leon12345
Nielson schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:07:
[...]

[...]

Rechstreeks op 12V zal de fan gewoon op topspeed draaien, met een fancontroller kun je 'm alleen maar langzamer laten gaan. De gele draad is overigens voor de rpm sensor, en heeft niet direct iets maken met toerentalregeling. Wat wel mogelijk is dat er in de fan zelf een temperatuur afhankelijke regelaar zit die er voor zorgt dat ie niet op topsnelheid draait.
okee duideljk de fan draat dus op zijn max ik had verwacht dat het we wat sneller kon waardoor er meer lucht verplaatst zou worden.

dan blijft de fan lekker op dit tempo draaien :)

in iedergeval bedank iedereen
Pagina: 1