Welke raid arrays??

Pagina: 1
Acties:

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-02 15:51
ff een kort vraagje hoe ik mijn hdd's het beste in kan delen. ik heb de volgende hdd's (allemaal 7200rpm) aan een nvidia onboard raid controller hangen (mobo chipset: nvidia nForce 570 SLI):

2x Samsung F3 500GB (RAID 0) - WinXP + Data: doc's, muziek, divx films
1x Seagate Barracuda .11 500GB - Backup doc's, muziek etc die op RAID 0 hierboven staan
1x Samsung F1 750GB - Staat vol met HD films en series

omdat ik data behoud belangrijker vind dan performance was ik van plan om van de bovenste 3 hdd's (2x samsung + 1x seagate) een raid 5 array te maken. dan houd ik eigenlijk evenveel schijfruimte over omdat ik de 3e hdd nu gebruik voor backup.

ik heb eens gelezen dat het niet verstandig is om je OS op een raid 5 array te installeren omdat dit niet snel werkt. is dit waar? en zo ja hoe zou ik de hdd's dan in moeten delen? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 20-05-2010 23:34 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RAID is geen backup ..!

Daarnaast, de onboard RAID is een fakeraid aka software raid, compleet afhankelijk van je cpu. Met RAID5 zal het dan ook echt niet snel werken gok ik.

Enige fatsoenlijke manier om je OS sneller te krijgen is, in my opinoin, een SSD aanschaffen en daar alles op installeren. Kan je de rest van je schijven gebruiken als data opslag en backup.

[ Voor 35% gewijzigd door redfoxert op 20-05-2010 23:43 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
redfoxert schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:42:
RAID is geen backup ..!

Daarnaast, de onboard RAID is een fakeraid aka software raid, compleet afhankelijk van je cpu. Met RAID5 zal het dan ook echt niet snel werken gok ik.

Enige fatsoenlijke manier om je OS sneller te krijgen is, in my opinoin, een SSD aanschaffen en daar alles op installeren. Kan je de rest van je schijven gebruiken als data opslag en backup.
Een beetje een loos advies om een SSD aan te raden als de TS een vorm van veiligheid wil hebben...
RAID5 is geen backup, maar het helpt wel. Je moet alle voor en nadelen afwegen...

RAID5 is (meestal) traag... Intel borden hebben een redelijke implementatie die sequentieel snel zat is voor de doorsnee gebruiker. Je OS er op zetten kan prima, het zal alleen wel iets trager opstarten en reageren dan een single disk. Ook zit je altijd met drivers en de hele meuk tijdens je setup.

Ik heb jaren 2 RAID5 arrays in mijn server gehad, en die deed het prima.

Waar je goed om moet denken, is dat ALS je raid5 array degraded raakt (er 1 schijf crasht) er een ontzettende load op je array komt bij het inpluggen van je niweue schijf, en er dus best nog een kapot kan gaan... In de praktijk heb ik het nog nooit meegemaakt, maar het kan. Mocht er een 2e schijf kapot gaan in dat herstelproces ben je dus echt alles kwijt.

Als ik jou was zou ik op de 750GB je OS zetten, en de overige schijven in RAID5 zetten.
Je *echt* kritieke data gewoon 1 keer per week (of vaker natuurlijk) even op een USB stick zetten is in principe genoeg backup.

RAID is namelijk ook vooral geen backup omdat het 'direct' aangesloten zit. Een virus die data wist op je RAID array betekend vrolijk het einde van je data. Ook brand in je kast betekend gewoon het einde van al je data.

Een echte 'goede' backup, ligt in een ander huis in een kooi van faraday opgesloten in een brandveiligekluis met een alarminstallatie. Maar dat is natuurlijk overdreven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 21-05-2010 11:32 ]

Even niets...

• nMad
FireDrunk,

ik zet me OS liever niet op de 750GB schijf omdat deze best wel traag is. denk wel minder dan 1/3 vd snelheid t.o.v. de raid 0 array.

misschien laat ik me huidige setup dan ook wel zo.. alle docs, afbeeldingen + data die moeilijk opnieuw te krijgen is (:X) backup ik gewoon op me 500GB hdd en echt belangrijke dingen ook op me laptop.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
nMad schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:25:
FireDrunk,

ik zet me OS liever niet op de 750GB schijf omdat deze best wel traag is. denk wel minder dan 1/3 vd snelheid t.o.v. de raid 0 array.
Traag gemeten in? MB/s of IOPS? Ik denk dat het verdomd weinig uitmaakt, MB/s zeggen totaal niets voor een OS (hoe groot zijn nou de files van je OS?, enkele MB/s mss) en IOPS zal wel iets verschil maken maar niet dusdanig dat je het verschil zal merken in gebruik. In benchmarks zal er vast wel een verschil zijn maar als je zo extreem veel waarde hecht aan performance zou je minimaal wel een WD Raptor of zelfs een SSD gebruiken. Ik zou dus ook een OS op die 750GB zetten.

• nMad
dvl-2,

ja in MB/sec. dacht dat een OS veel sneller zou zijn op een raid 0. merk idd ook niet super veel verschil vergeleken met een single disk.

dan kan ik het OS + onbelangrijke data op de 750GB schijf zetten en de belangrijke data op de 3x 500GB raid 5, met backup van de belangrijkste data op me laptop.

moet ik alleen nog iets gaan bedenken hoe ik bijna 2TB aan data ergens ga backuppen zodat ik de raid 0 array om kan zetten naar een raid 5 array. want dit kan een onboard nvidia raid niet zonder data verlies |:(

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
nMad schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:15:
dvl-2,

ja in MB/sec. dacht dat een OS veel sneller zou zijn op een raid 0. merk idd ook niet super veel verschil vergeleken met een single disk.

dan kan ik het OS + onbelangrijke data op de 750GB schijf zetten en de belangrijke data op de 3x 500GB raid 5, met backup van de belangrijkste data op me laptop.

moet ik alleen nog iets gaan bedenken hoe ik bijna 2TB aan data ergens ga backuppen zodat ik de raid 0 array om kan zetten naar een raid 5 array. want dit kan een onboard nvidia raid niet zonder data verlies |:(
Koop een 2TB schijf ergens, en breng m binnen 7 dagen weer terug.

Modbreak:Dit soort adviesen zien wij hier liever niet, dit is gewoon grof misbruik maken van de wet kopen op afstand, welke niet bedoelt is om op deze manier gebruikt te worden. Gaarne dit soort adviesen in het vrvolg achterwege laten.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 27-05-2010 23:52 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
nMad schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:15:
dvl-2,

Woon in je in de buurt van nijmegen? Ik heb nog wel 2TB vrij ;)

Even niets...

Pagina: 1