[Macbook 2007] (her)installatie mislukt keer op keer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
De Macbook (eind 2006 / begin 2007) van mijn broer geeft al een tijd allerlei problemen, en ik heb het op me genomen om het ding te herstellen. Hij heeft al tijden de accu eruit liggen, dus alles verloopt met de magsafe eraan.

De Macbook gaf allerlei kernel panics, en de logs wezen in de richting van een Elgato EyeTV en een Java-installatie. Herstellen daarvan hielp niet, en we kwamen overeen dat ik een clean install zou maken, na backuppen van de kritische data.

De symptomen:
DVD-drive spuugt alle media acuut uit - zou een kwestie van smerige drive kunnen zijn, maar dat maakt (her)installatie erg lastig, dat moet nu via mijn iBook G4 als target drive via Firewire.

In eerste instantie ging dat goed. Tot de updates, na een zeer korte tijd updates downloaden liep de software update vast, en keer op keer opnieuw proberen hielp niet. Nog maar een format + install.

Elke installatiepoging die sindsdien ik doe met Snow Leopard of Leopard, loopt vast. 'The source media is damaged. try instlling fro a diferent copy of the source media' maar het is een spiksplinternieuwe DVD, zowel Leopard als Snow Leopard.

Ik heb daaropvolgend de HD vervangen, de 80 GB 2,5" sata-schijf gaf blijkbaar problemen, dus die is vervangen door een 500 GB-schijf, die ik heb gepartitioneerd in 2x 250 GB.

Na vervanging harde schijf gebeurt dat alles vrolijk nog altijd.

Ik krijg het idee dat eventueel - en dat is raar want nooit eerder geconstateerd, mijn iBook maakt de laatse jaren niet veel uren meer, ook de drive van mijn iBook kaduuk zou kunnen zijn... Dat lijkt mij erg stug.

Wat zou nou de reden kunnen zijn dat de installatie steeds faalt? Toch de DVD's? Een kopie proberen te installeren op dezelfde manier?

Dat zou echt mijn allerlaatste poging zijn, meer opties heb ik niet. :|

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
offtopic:
Goeie signature

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebo_Neo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 18:55
Waarschijnlijk is je Logicboard overleden. Random kernel panics zouden nog kunnen duiden op een defecte geheugenmodulen, maar ik denk eerder je logicboard.

Maak anders van je installatie DVD een schijfkopie en herstel deze naar een grote USB stick of externe harddisk. Je kan dan als je de option key vasthoud bij het aanzetten, kiezen voor je losse harddisk, en vanaf daar de installatie booten en starten.

Met Apple Hardware Test kun je eventueel het geheugen testen, maar daar heb ik echt een werkend DVD medium voor nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Wiebo_Neo schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:01:
Waarschijnlijk is je Logicboard overleden. Random kernel panics zouden nog kunnen duiden op een defecte geheugenmodulen, maar ik denk eerder je logicboard.

Maak anders van je installatie DVD een schijfkopie en herstel deze naar een grote USB stick of externe harddisk. Je kan dan als je de option key vasthoud bij het aanzetten, kiezen voor je losse harddisk, en vanaf daar de installatie booten en starten.

Met Apple Hardware Test kun je eventueel het geheugen testen, maar daar heb ik echt een werkend DVD medium voor nodig....
Het idiote is dat alle hardware tests wel lukken, geboot vanaf de DVD.

Maar het zou zomaar kunnen dat het aan het logicboard of het geheugen ligt, mijn broer is nogal onzuinig met zijn spullen. ;(

Ik bedacht dat ik mijn MacPro nog als extrene HD / DVD-speler kan gebruiken met Option-T (target drive), maar aangezien ik tegelijkertijd ook nog oplossingen wilde zoeken, heb ik dat tot nog toe niet gedaan.

Je bedoelt met 'herstellen' uitpakken naar USB-stick?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Ramzzz schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:12:
[...]

Je bedoelt met 'herstellen' uitpakken naar USB-stick?
Ja.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130