Router vervangen door server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 09:48
Hi,

Mijn router is defect. (ASUS WL520GU).
Kan ik deze vervangen met een DHCP-server?

Dit zou eenvoudiger zijn voor printer etc.
Als dit mogelijk is, wat voor topologie moet ik dan gebruiken?
Server aansluiten op inkomende verbinding en 2de gigabitpoort verbinden met switch aan computers?
Of switch op modem en daar alle pc's en server op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Aangenomen dat je dan op die server ook NAT gaat draaien moet die tussen de modem en de switch.
Op de server installeer je dan bijvoorbeeld windows server met RRAS en DHCP.
Met linux zijn er ook diverse mogelijkheden, ongetwijfeld dat er daar een fantastisch iets voor is, maar ik zou zo 123 niets weten.
Als je al NAT op je modem hebt kun je de DHCP server gewoon op de switch aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan die uiteraard vervangen. Hoe het juist in te stellen is, hangt echter wel af van welk OS je draait. Veel routers gebruiken gewoon een embedded Linux-versie met wat tools.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja natuurlijk kun je een server met 2 netwerkkaarten als router inzetten. Echter met een DHCP server ben je er dan niet aangezien die enkel de client ip's uit kan geven.

Je moet dus ook iets aan NAT doen zodat je achter een enkel publiek ip (ik ga er vanuit dat je van je ISP gewoon 1 ip krijgt tenminste) meerdere clients kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Onder Windows Server heb je daar RRAS (Routing and Remote Access) voor, de configuratie daarvan is echter niet zo gemakkelijk als in het normale router ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:35
Petervanakelyen schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:04:
Onder Windows Server heb je daar RRAS (Routing and Remote Access) voor, de configuratie daarvan is echter niet zo gemakkelijk als in het normale router ;)
NOFI, maar wedden dat het makkelijker gaat dan op een Linux-machine? :P
Het is echt werkelijk gewoon een kwestie van de role op de server te installeren en het wizardje te volgen.
Ik heb het verleden week op mijn server nog gedaan. Op 5min is zoiets gefixed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Fire69 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:06:
[...]

Het is echt werkelijk gewoon een kwestie van de role op de server te installeren en het wizardje te volgen.
Ik heb het verleden week op mijn server nog gedaan. Op 5min is zoiets gefixed. :)
Ik zie nergens dat de TS een Windows server heeft ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik ook niet ;)
Mijn post is gewoon een antwoord op de meneer met het BSD-icoontje (cq, een Linux-lover :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Fire69 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:06:
[...]

Non taken, maar heb jij ervaring met een linux firewall/router distro zoals smoothwall bijvoorbeeld? Alles configureren vanuit een webinterface, zoals je ook gewend bent op een 'normale' router.

offtopic:
BSD =/= linux

[ Voor 3% gewijzigd door DutchNutcase op 20-05-2010 22:35 ]

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DutchNutcase schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:34:
[...]

Non taken, maar heb jij ervaring met een linux firewall/router distro zoals smoothwall bijvoorbeeld? Alles configureren vanuit een webinterface, zoals je ook gewend bent op een 'normale' router.

offtopic:
BSD =/= linux
Nope.
Enkel enkele maanden ervaring met Ubuntu, daar heb ik soms ook hard op gevloekt. :P

Maar we gaan offtopic vrees ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Een "router distributie" van linux zou dan inderdaad nog het gemakkelijskte zijn aangezien dat een kwestie is van installeren en dan verder configureren via de webinterface.

RRAS op Windows Server is ook heel simpel in principe maar het grote nadeel daarvan zijn de hoge licentiekosten van Windows Server. Mocht je daar via MSDN of iets dergelijks gratis aan kunnen komen kan het wel een mogelijkheid zijn. Eventueel kun je dan ook naar ISA server kijken wat meer mogelijkheden heeft maar dat is dan weer veel lastiger goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Ik heb toevallig net thuis ook een gateway / router gemaakt van een oudere pc. Het gaat om een linux debian met 2 netwerkkaarten. Op internet zijn diverse tutorials te vinden hoe dit moet. Met iptables heb je zo de NAT en firewall gedaan en DHCP is ook niet al te lastig.

Je sluit de server aan tussen je modem en de rest van het netwerk. Dus modem op poort 1, lokaal netwerk op poort2. Als je er een applicatie opzet zoals bijv webmin kan je via web interface je server beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Je zou van de linux varianten m0n0wall eens kunnen proberen, daar heb ik wel veel goeds over gehoord (kon dat me bij mij vorige post even niet voor de geest halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 17:58
Als het ding alleen router moet spelen en configureerbaar moet zijn via een webinterface kun je kijken naar de hierop toegesptiste distro's als bv de eerder genoemde smoothwall en m0n0wall, pfsense, ipcop, openwrt. Distro's met webgui met wat meer functies zijn bv sme-server en clearos (vh clarkconnect).

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 20-05-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Kan je al deze software zoals m0n0wall en clark connect installeren op een debian server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18
Van m0n0wall weet ik in ieder geval dat dat een complete distributie op zich is. Overigens werkt m0n0wall wel
uitstekend, gebruik het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Nee, het zijn complete linux/bsd gebaseerde besturingssystemen. Als je al debian hebt kun je die natuurlijk ook gewoon gebruiken, eventueel met bv webmin voor een makkelijke configuratie op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

volgens mij zijn die twee al een volledige linux distro (al dan niet gebasseerd op Debian)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben op school ene keer een casus gehad gelijk aan het probleem van de TS.

Echter hadden we toen maar een heel klein industrieel PCtje tot onze beschikking. 300MHz CPU en 128MB geheugen. En geen mogelijkheid tot opslag.

We hebben toen DSL (server editie) gebruikt en daar webmin op geinstalleerd.

Vanuit die webinterface kun je alles veel instellen en ook desgewenst pakketten toevoegen.

Ikzelf maak er veel gebruik van op mijn Ubuntu-thuisserver. Vooral de HTTPS-webinterface maakt het makkelijk benaderbaar en je hebt toch een GUI-gevoel :)

/laat :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Ik gebruikte vroeger freesco. (paste op 1 1.44mb diskette) dat werkte prima

Edit: Ik zie net dat het nog steeds bestaat alleen is het iets groter geworden

http://www.freesco.info/index.php

[ Voor 44% gewijzigd door jbhc op 23-05-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik zeg PfSense! Prima helaas nog niet mee kunnen werken met 't onbreken van wat hardware :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Is het mogelijk om dit te doen als je een server hebt met maar 1 ethernet?
Misschien met een andere topologie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hoe wilde je dat gaan doen? Elke modem/router/AP heeft op zijn minst 2 netwerkkaarten.
Maar wellicht dat je nog wel ergens een oud netwerkkaartje hebt liggen, en anders kosten ze nog maar €1 ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-05-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Hoe bedoel je?
Op usb ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

http://tweakers.net/pricewatch/cat/310/netwerkkaarten.html Voor 3 euro heb je al een PCI-NIC op 100mbit ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nofi, maar misschien is het toch beter dat je je even gaat inlezen alvorens from scratch aan een server die alle routing moet gaan doen te beginnen.

Hou er ook rekening mee dat je, als je met standaard x86 hardware gaat werken, veel meer stroomverbruik hebt dan bij een consumentenrouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Heeft iemand een goede cursus om te leren te werken met een debian server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Installeer de boel en help het zo vaak om zeep als je wil. Uiteindelijk de gemakkelijkste manier om het te leren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Niet online
Een tweede netwerkkaart kost nog geen 5 euro dus dat zou geen belemmering moeten zijn.

Ik zou je echter aanraden om je eerst meer in de materie van routers, NAT, DHCP, firewalls en netwerken in het algemeen te gaan verdiepen voordat je begint met dit avontuur. Het is hartstikke leuk om een servertje neer te zetten en die als gateway/firewall te gebruiken. Maar ik denk dat als je nu begint zoveel vragen zult hebben dat je het jezelf, en anderen ;), erg moeilijk gaat maken.

Om je wat op weg te helpen, hier een filmpje over PFsense. Het leuke van de manier van werken in dat filmpje is dat je als eerste met een Live CD werkt waardoor je lekker kunt spelen met het apparaat en kunt testen of het werkt nog voordat je iets installeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Ik ken al redelijk wat op het gebied van DHCP/NAT etc.
Maar ik ken amper iets van een debian server opzetten.
Heb echt geen idee hoe eraan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
qua stroomverbruik ga je enorm overkillen als je er verder geen harde schijven en dergelijke in gaat hangen om ook fileservertje te spelen.

vraag gewoon eens in je vriendenkring/familie/buurt/school of iemand nog een routertje heeft liggen. heel veel mensen hebben zo een ding "over" omdat ze eens geswitched zijn van internetabbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Ik wil de server ook gebruiken als fileserver etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Niet online
Dan zou ik PFsense even links laten liggen. Kijk eens naar ClearOS (voorheen bekend als ClarkConnect). Dat is een alles-in-een oplossing voor wat betreft firewall/router, mail, fileserver, proxy, VPN en nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Uiteindelijk is het opzetten van een Debian servertje zo moeilijk niet. Op welke hardware was je van plan het te draaien? Gooi er dhcp-server, iptables, samba en nfs op en klaar is kees (op een paar puntjes na dan toch). Er is volgens mij zelfs een GUI voor IPtables en DHCP-server: Firestarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Met jouw icoontje had ik toch verwacht dat je freeNAS zou aanraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hij vroeg nu eenmaal specifiek om een Debian server, maar inderdaad, FreeNAS werkt nu eenmaal fantastisch O+ En is bovendien nog lichter en sneller ook. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-05-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat mensen hierboven al zeggen is ClearOS ook een prima kandidaat voor hetgeen de TS wil. Bovendien is het modulair en kun je via een gui de componenten toevoegen die jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denwilly
Voor een extra netwerkkaart heb ik een PCI-X slot vrij.
Zijn deze compatibel met gewone PCI? of PCI-express?
Of moet ik beter op zoek gaan naar een usb.
BTW Ik heb een hp proliant 360 G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Daar kan gewoon een PCI kaart in, zie ook Wikipedia: Conventional PCI. Maar met een beetje googlen had je dat zelf natuurlijk ook snel kunnen vinden ;) Andersom een PCI-X kaart in een PCI slot kan soms ook werken maar geeft vaker problemen. Maar een PCI kaar in een PCI-X slot wat jij wilt zou gewoon moeten werken :)

Een USB netwerkkaart is overigens wat betreft performance niet echt aan te raden dus ik zou er lekker een PCI kaartje in stoppen.

[ Voor 45% gewijzigd door ik222 op 24-05-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
denwilly schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:04:
Waarom heb je nog een netwerk-kaart nodig, naast de twee onboard?
Two NC7781 PCI-X Gigabit NICs (embedded)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
denwilly schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:04:
het is al eerder gezegd, maar het stroomverbruik van een dergelijke server als router is gigantisch in verhouding tot andere CPU architecturen. Het is leuk om te oefenen en te proberen, maar als je voor de leerervaring gaat, is virtualisatie dan geen optie? Of misschien een PC dmv dual boot configureren zodat je kunt switchen tussen linux en windows?
Voor de ervaring juig ik het toe, maar vanuit praktisch oogpunt zijn er een aantal dingen waar je waarschijnlijk wel rekening mee wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

denwilly schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:08:
Is het mogelijk om dit te doen als je een server hebt met maar 1 ethernet?
Misschien met een andere topologie?
Petervanakelyen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:10:
Hoe wilde je dat gaan doen? Elke modem/router/AP heeft op zijn minst 2 netwerkkaarten.
Maar wellicht dat je nog wel ergens een oud netwerkkaartje hebt liggen, en anders kosten ze nog maar €1 ofzo.
Mijn router heeft maar een NIC hoor. Je hebt wel een switch met vlan ondersteuning nodig maar verder doe ik alles over een fysieke nic. Daar heb ik wel 5 subinterfaces aangemaakt maar een touwtje is voldoende.
Pagina: 1