Rotatone DTMF converter aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03 17:42
Vandaag heb ik de twee Rotatone pulse naar DTMF converters van OldPhoneWorks binnengekregen die ik enkele weken geleden heb besteld. Ik ben nu echter al enige tijd aan het worstelen met de schema's maar kom er nog niet helemaal goed uit.
Ik heb een schema van hoe de Rotatone aan moet worden gesloten op een 'simplefied phone circuit' en heb een aantal schema's van mijn telefoon zelf. Deze twee schema's naast elkaar leggen zou uitkomst moeten bieden. Helaas zijn natuurlijk niet alle telefoons identiek en loop ik een beetje vast. Een aantal zaken heb ik wel uit weten te vogelen maar daar ben ik er helaas nog niet helemaal mee.
De telefoon betreft een Ericsson tafeltoestel type 1951 (PTT, bakeliet)
De Rotatone converter heeft 5 aders: 2 voor de voeding en signaaloverdracht en 3 voor het ontvangen van het pulse signaal van de oude kiesschijf. Het probleem is echter waar ik de kabeltjes moet aansluiten. Mijn kiesschijf ziet er natuurlijk niet zo uit als de kiesschijf in de schematische tekening...
Wellicht kan iemand z'n gedachten er eens op loslaten...

Nu heb ik zelf al wel het een en ander aan informatie op internet gevonden:Een paar plaatjes om het wat duidelijker te maken:
Rotatel Pulse naar Toon converter
Rotatone Pulse naar DTMF converter

Simplefied phone voordat de Rotatel is aangesloten
Meegeleverd schema van een 'simplefied' telefoon waarbij de rotatone nog niet is aangesloten

Simplefied phone nadat de Rotatel is aangesloten
Meegeleverd schema van een 'simplefied' telefoon waarbij de rotatone is aangesloten

Schema Ericsson type 1951
Schema van de Ericsson type 1951 telefoon

Aansluitingen op Ericsson type 1951
Aansluitingen (13 stuks) op de Ericsson type 1951 tafeltoestel telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03-2021
Dit is een leuk topic. Eens even zien. Volgens mij is het als volgt, maar ben niet helemaal zeker

Aller eerst moet je bepalen welk van de 2 signaal draden het meest positief is. De signaal draden zijn draad A en draad B die vanaf de telefoon stekker komen. Je kan dit bepalen door met een voltmeter te meten met de + op A en de - op B. Is de uitlsag op display positief dan is A de meest positieve, is de uitslag negatief dan is B de positieve.

In de aansluitdoos zit tussen Aarde en A blijkbaar de aansluiting na de hook switch. Hier sluit je als A de positiefste draad was de oranje-red draad aan van de rotatone op aan en de blauwe draad van de rotatone op draad B als het goed is. Als B de positiefste draad was moet dit net andersom. dus blauw op het haak contact en rood/oranje op B.

De kiesschijf ben ik niet helemaal zeker van maar ik vermoed dat dit als volgt zit,
kiesschijf geel = bruin op converter
kiesschijf blauw op paars / wit op converter
kiesschijf rood op oranje op converter

Volgens mij dient de kiesschijf los van de telfoon gehaald te worden, dus niet meer aangesloten op die connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord elco-OS! Super, daar heb ik tenminste echt wat aan.

Mijn voltmeter heeft zojuist helaas de geest gegeven (het is in ieder geval niet de batterij) dus ik zal morgen even achter een andere aan moeten. Om het probleem met de juiste polariteit te omzeilen heb ik ook een bruggelijkrichter om er tussen te stoppen. Dat zou het probleem met de niet-werkende voltmeter al moeten kunnen verhelpen lijkt me zo... Ik ga er in ieder geval nog even mee stoeien.

Ik laat z.s.m. weten hoe het ervoor staat. En mocht werken met het schema dat je hebt gegeven ben ik heel erg benieuwd hoe je er achter bent gekomen dat het zo moest worden aangesloten. Misschien vind ik het nog wel leuker om te weten hóe het werkt dan dát het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
Ik ben ook wel benieuwd, en ik heb gewoon de schema's gebruikt van jou ;)

Gewoon wat puzzelen, maar laten we eerst kijken of het wel werkt want ik kan het ook wel fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
We zijn een heel eind :-)
Ik kan bellen, de pulse wordt uitstekend omgezet naar kiestoon maar er is iets geks:
Op het moment dat ik de hoorn opneem wordt de verbinding verbroken en op het moment dat de hoorn op de haak is kan ik bellen.... best vreemde ervaring.
Als ik gebeld wordt is de telefoon ook in gesprek als de hoorn er op zit en kan er gebeld worden als de hoorn van de haak is. Verder werkt de bel nog niet.
Volgens mij heb ik iets omgedraaid...

Volgens mij kunnen we stellen dat de rotatone goed is aangesloten op de kiesschijf. Dat maakt het zoeken naar de juiste oplossing als een stuk eenvoudiger.

Ik heb het geheel, inclusief de 5.1V zener diode en de bruggelijkrichter aangesloten volgens bijgevoegd schema. Voor het aansluiten van de bruggelijkrichter zie pagina 3 van de pdf handleiding van de rotatone in de startpost

Rotatone Ericsson type 1951 met fouten

13 = aarde
11 = A
10 = B
9 = EW

Edit:
Het maken van een verbinding tussen B (10) en EB (9) doet de bel niet rinkelen.
Verder is het gelijk héél zacht en werkt de microfoon ook nog niet

[ Voor 22% gewijzigd door -Elmer- op 22-05-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
volgens mij heb ik een foutje gemaakt, in plaats van pin 12 moet de converter aan pin 1 zitten. Als je het schema van de telefoon bekijkt zie je ook dat op pin 12 (linksboven) precies op het verkeerde moment spanning komt als op pin 1.
Wellicht werkt de bel dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Dank voor je reactie, ik ben er weer mee bezig geweest:

Het schema is nu als volgt:

Schema 2

Er zijn twee problemen opgelost:
- Bel werkt weer
- Hookswitch werkt weer goed

Nieuw probleem:
- De pulse naar DTMF conversie werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elco-OS
Dit komt omdat de bruggelijkrichter niet correct is aangesloten. Zie hier een paar schema's met hoe het nu zit en hoe het moet zitten. Mijn paint kunsten zijn flink gedaald sinds windows 7 dus het is een beetje krom allemaal.

Wat er dus moet gebeuren is de diode van klem 3 loshalen en aan klem 2 vastzetten. Bovendien moet de brug tussen EW en B weg, dus het kabeltje tussen 9 en 10 weghalen. Lijn B moet dan op klem 9 gezet worden ipv klem 10. Op klem 10 moet de rood / oranje (in mijn schema alleen rood) draad van de rotatone komen en de positieve uitgang van de brugdiode. De aansluiting van de draaischijf op de rotatone blijven ongewijzigd.

Hopelijk is dit nu wel de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Hehe.... eindelijk weer tijd gehad om met de telefoon bezig te zijn :-)

Super, bedankt voor je uitgebreide schema's! Hij doet het! Alles werkt helemaal naar behoren!
Het enige dat nog niet helemaal goed is, is het microfoon volume. De andere kant kan mij bijna niet verstaan, het is echt fluisteren. Ik moet eens even kijken wat ik hier aan kan veranderen. Misschien ligt het aan de microfoon maar misschien ook aan mijn Cisco PAP2T Voip ATA. Gelukkig kan ik in dat apparaat zo'n beetje álles in stellen dat je voor mogelijk zou kunnen houden dus zaken als microfoon volume kan ik daar ook aanpassen.

Ontzettend leuk dat het nu werkt, geloof niet dat ik er zo 1-2-3 had achtergekomen zonder jouw hulp! Nogmaals ontzettend bedankt. Het is erg leuke materie, ben er niet in thuis maar leuk is het zeker!
Pagina: 1