DVD Speler voor simpel gebruik, zit er nog verschil in?

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-02 15:40
Geachte Tweakers,

Zit er nog een groot verschil tussen DVD spelers? Ik moet namelijk een kennis een DVD speler aanraden, eventueel een 2dehandse. Hij moet simpel DVD's kunnen spelen en worden verbonden met een scart kabel. Het is nog een grote oude TV dus speciale functies hoeft hij niet te hebben. Hij moet gewoon DVD's kunnen spelen, einde. :p

Nu zie ik hier een redelijke goedkope pricewatch: Samsung DVD P191

Maar bijt ik mij in de vingers om deze te kopen? Of kan het eventueel nog goedkoper?

Merci :)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinClientQ op 20-05-2010 21:16 ]

• ThinClientQ
Bumpje :)

Verwijderd

De tijden dat er nog echt grote verschillen tussen de DVD spelers zaten is wel aardig voorbij. Vroeger pakte niet elke DVD speler zelf gebrande schijfjes even goed, sommige zelfs helemaal niet. Tegenwoordig pakken ze allemaal bijna alles. Vroeger zat er nog weleens een 5.1 decoder voor Dolby Digital in een DVD speler (gebruik er zelf zo eentje) maar tegenwoordig gebeurt die decoding allemaal in je receiver. Maar uit je beschrijving maak ik op dat waarschijnlijk zelfs dat niet gaat gebeuren. Verder waren er vroeger veel verschillen in de kleuren en dergelijke, maar aangezien je het op een niet te geavanceerde TV gaat gebruiken neem ik aan dat je meer dan voldoende hebt aan een normaal goed beeld, en dat hebben ze eigenlijk allemaal wel. HDMI aansluitingen en dergelijke zijn voor jou in elk geval ook niet van belang.

Wat wel belangrijk kan zijn is de kwaliteit van de scart kabel die je gebruikt. Dat maakt vaak een veel groter verschil in beeldkwaliteit dan de DVD speler die daar achter zit. Een tweede is dat je de DVD speler op een RGB scart aansluiting aansluit (dat is er vaak maar eentje) en dat je hem op RGB modus zet ipv composiet. Dat scheelt flink in de kwaliteit van het beeld, het wordt rustiger en scherper.

Verder kan progressive scan interessant zijn als de TV dat ondersteund. De meeste DVD speler hebben dit wel.

Een feature die ik zelf vaak aardig vind is de mogelijkheid om er media mee af te spelen vanaf een USB stick ipv een schijfje. Scheelt weer het branden van schijfjes als je even een film wil kijken of vakantie foto's wil laten zien. Kost meestal niets meer als het er op zit.

Tot slot kan het prettig zijn als het apparaat niet al te veel herrie maakt qua loopwerk, dat kan nogal storend zijn.

Ik denk dat je nog wel wat goedkoper kan gaan dan je nu doet, voor een euro of 40 moet je een hele behoorlijke kunnen vinden, online nog wel goedkoper. Voor 70 euro heb je er een met HDMI aansluitingen en dergelijke, maar dat zou ik alleen doen als de TV echt oud is en wellicht binnenkort de geest gaat geven. Geef anders liever wat meer geld uit aan een dikke scart kabel. Hij hoeft niet duur te zijn, maar hij moet vooral goed afgeschermd zijn en dus zeker niet te dun.

• ThinClientQ
Bedankt voor de goede post Sannr, ik heb n leuke Pioneer DVD speler gevonden voor € 25,00 (2dehands, bijna nieuw) en koop daar een GOEDE scart kabel bij. Bedankt!:)