Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds kort woon ik op de TU campus in Delft, hier hebben we heerlijk snel glasvezel internet. 100 mbit denk ik.

Aangezien er één internetaansluiting in de kamer zit en ik op meerdere apparaten (desktop, laptop, xbox, telefoon) wil internetten ben ik aan het nadenken over een oplossing. Wat ik momenteel gebruik is dat de internetaansluiting via de WAN poort op mijn router is aangesloten. Via de router wordt het internet verder gedistribueerd over mijn apparaten. In principe werkt dit prima alleen is de router nu de bottleneck qua snelheid.

Op mijn desktop computer wil ik sowieso de maximale snelheid kunnen halen. Volgens mij zijn er nu twee opties om dit te realiseren met daarbij ook nog de mogelijkheid tot het aansluiten van meerdere apparaten:

1. Ik hang een tweede netwerkkaart in mijn desktop en sluit de desktop aan op de internetaansluiting in mijn kamer. In Windows 7 laat ik de verbinding delen en aan de tweede netwerkaansluiting op de desktop kan ik nu een router of ander apparaat aansluiten. In dit geval zou ik alleen een tweede netwerkkaart hoeven aanschaffen (ongeveer €25). Dan heb ik dus alleen op de desktop mijn maximale snelheid omdat na de connection sharing de router komt die de bottleneck is, dit vind ik op zich niet erg. Ik vraag me alleen af of het uberhaupt mogelijk is om dit te realiseren. Ik heb zelf bijna geen verstand van netwerken maar 't klinkt lastig :P Of hoef ik dan alleen de router als accespoint in te stellen. Nog even voor de duidelijkheid:

Internetaansluiting ---> Desktop ---> Connection Sharing ---> Router ---> Overige apparaten

2. Ik koop een nieuwe router die geen bottleneck vormt en PPPoE ondersteund. In dit geval zou ik graag een router hebben met WiFi. Deze oplossing is duurder (ik blijf een student ;) ). Verder is misschien een bijkomend nadeel dat ik met deze setup niet gebruik kan maken van locale sites hier op de campus. Hierbij denk ik aan een lokale DC++ hub en de local website. Volgens mij, nu ik achter die router zit kan ik daar niet bijkomen. Ook hier nog even voor de duidelijkheid voor deze setup:

Internetaansluiting ---> Router ---> Desktop en overige apparaten

--------------------

Iemand die me een advies kan geven wat ik het beste kan doen? Ik neig zelf naar optie 1, maar ik weet niet of dat goed mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
*kick*

Anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 09:44
Ik woon zelf ook op de campus, en ik gebruik optie 2. Anders kan je alleen de andere apparaten gebruiken op het moment dat je desktop aanstaat. Ik heb dat een tijdje gebruikt, maar vond het vrij vervelend. Bovendien zorgde het voor een belemmering m.b.t. m'n xbox.

Ik kon niet voor alle games updates downloaden, en ik kon niet op marketplace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon ook op de kvz en heb een week of 2 geleden ook de 'overstap' gemaakt naar een router.
Wilde sowieso wifi hebben, en dan heb je tenminste nog internet wanneer de login server er weer eens uit ligt.

Ik heb zelf deze gehaald bij de Dynabyte;
https://dynabyte.nl/artik...ss_Router_300N_Gigabit_X3
Als je zegt dat je student bent (en mazzel hebt) kan je ook nog 6% korting krijgen (2x 'nou voor deze ene keer' korting gehad ;) ).

Dit is voor zover ik weet de goedkoopste router die gigabit en N wifi heeft. Instellen is eenvoudig, gewoon de wizard gebruiken, je moet echter nog wel overal handmatig de DNS invoeren (ik heb daar iig nog geen oplossing voor gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Optie 1 gaat gewoon werken aangezine windows al lang pppoe ondersteund. (en een netwerkkaart kun je ook voor 10 euro vinden hoor)

How to create a PPPoE connection in Windows XP

Router kun je dan ook als switch gebruiken, en dan is die geen bottleneck.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 05-06-2010 10:08 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.