Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister de hub die we voorheen gebruikten vervangen met een nieuwe router (TP-Link TL-WR1043ND).
Door ons huis lopen meerdere kabels, van beneden tot de tweede verdieping. Ook kabels van beneden naar 1e verdieping lopen via de 2e.

Voorheen was de opstelling zo:
Modem -> Hub -> kamer 1-3
Op mijn eigen kamer had ik er nog een draadloze router tussen zitten
zelfde Hub -> mijn kamer, oude draadloze router (n.v.t. verder) -> computers op mijn kamer

De nieuwe opstelling is:
Modem -> Router -> kamer 1-3
zelfde Router -> mijn kamer, Switch (Netgear GS605) -> computers op mijn kamer

Als ik een computer aansluit op de switch op mijn kamer dan werkt het prima. Als ik een computer op kamer 1-3 aansluit dan werkt het niet. Ik krijg af en toe verbinding daar maar het valt meteen weer weg (springt bijna direct weer naar netwerkkabel is niet aangesloten).

Als ik beneden met een kabel een laptop direct aansluit op de nieuwe router dan werkt het wel. Ook al is deze kabel lang genoeg om tot de eerste verdieping te komen. Ik heb met 2 computers (laptop en desktop) geprobeerd verbinding te krijgen op kamer 1-3 maar dit is niet gelukt. Beide computers draaien XP. Ook heb ik op de laptop dit geprobeerd met Ubuntu 10.04 maar die wilde ook niet verbinden.

Als ik de switch op mijn eigen kamer er tussen uit haal en mijn laptop direct aansluit werkt het niet.

Met de oude hub hebben we nooit verbindingsproblemen gehad maar met de nieuwe router lijkt het onmogelijk om met een lange kabel direct te verbinden.

-----

Bovenstaande heb ik gister geschreven, ik wilde eerst nog wat proberen voordat ik dit ging posten.

Ik heb nu de nieuwste firmware erop gezet. Op 1 van de kamers heb ik nu geen wegvallende verbinding meer maar krijg ik te zien dat het netwerk beperkte verbindingsmogelijkheden heeft.

Op een andere kamer heb ik het ook weer geprobeerd maar het blijft dit: netwerk adres verkrijgen en vrij kort er na: netwerkkabel niet aangesloten en dit herhaalt zich. Met Switch ertussen werkt prima.

Op mijn eigen kamer werkt het nog wel na de firmware upgrade maar alleen met de switch ertussen.

Ik heb ook 2 lange kabels achter elkaar direct op de switch aangesloten maar dit werkt wel naar behoren.

Ook heb ik 1 van de kabels op de eerste verdieping doorgemeten en die lijkt prima te werken, ook geen cross of iets dergelijks.

Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat de kabels te veel weerstand hebben of iets anders wat stoort. Maar ik hoop echt dat dit niet het geval is want de kabels opnieuw leggen is ontzettend veel werk.

Misschien dat jullie iets weten? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Heb je de DHCP server wel maar op 1 device ingesteld?
je kunt hem het beste op het modem uitzetten en op je router na je modem inschakelen.

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Zijn de kabels gemaakt volgende standaard zoals in het plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Het kan namelijk zijn dat je nieuwe apparatuur gevoeliger is voor een slechte kabel dan je oude apparatuur.

[ Voor 82% gewijzigd door Jimster op 20-05-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
bosgoed schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:43:
Heb je de DHCP server wel maar op 1 device ingesteld?
je kunt hem het beste op het modem uitzetten en op je router na je modem inschakelen.
Ik heb DHCP op het modem uitgezet. Op de 2e verdieping krijg ik weer de beperkte verbindingsmogelijkheden melding. Als ik handmatig een IP instel werkt het ook niet. Ook geven de statistieken weer dat er alleen pakketjes worden verzonden en dat er niks wordt ontvangen.
Jimster schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:47:
Zijn de kabels gemaakt volgende standaard zoals in het plaatje hieronder:
[afbeelding]

Het kan namelijk zijn dat je nieuwe apparatuur gevoeliger is voor een slechte kabel dan je oude apparatuur.
Ik heb 1 kabel doorgemeten draadje voor draadje en alle draadjes hadden op de juiste positie contact. Ik vind het wel raar dat alle 4 de kabels dan slecht zijn. Maar ik geloof dat ze allen zijn geknipt uit 1 kabel dus dat zou het kunnen verklaren. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Kijk heel goed naar de kleurvolgorde.

Probeer het eens op kamer 1-3 met je switch er tussen (switch op die kamer neerzetten en pc aansluiten op de switch.).

Misschien zit er ergens een crosscable tussen. (ofwel check je kleurtjes)

En staat dhcp aan op je router ?
Dan zie je namelijk vrij eenvoudig of de verbinding daarmee wel werkt, dan krijgt je pc een adres ipv een 169.x.x.x (apipa) adres.

[ Voor 26% gewijzigd door aZuL2001 op 20-05-2010 23:52 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
aZuL2001 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:50:
Kijk heel goed naar de kleurvolgorde.

Probeer het eens op kamer 1-3 met je switch er tussen (switch op die kamer neerzetten en pc aansluiten op de switch.).

Dan zie je namelijk vrij eenvoudig of de verbinding daarmee wel werkt, dan krijgt je pc een adres ipv een 169.x.x.x (apipa) adres.
crosscable lijkt me erg onwaarschijnljik
- Dan had je gewoon geen link
- Een switch is vaak auto-sensing, een hub meestal niet.

Ik gok op brakke kabel of verkeerde kleurvolgorde. De hub was vermoedelijk 10Mbit, de switch is 100 gok ik. 10Mbit krijg je nog door een paar telefoonsnoertjes bij wijze van, 100Mbit is kritischer. Zeker op langere lengtes maakt de twisting ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Zeker een 100Mbit router vervangen door een 1Gbit. Dit is precies het gedrag wat je krijgt als er gigabit PC's tussen zitten. Gigabit Ethernet gebruikt alle 8 aders, in tegenstelling tot 100Mbit, dat gebruikt er maar 4.

Waarschijnlijk is er toch van de overige 4 ongebruikte aders op 100Mbit (de vier buitenste) de volgorde verkeerd, of er maakt er één geen contact.

Je kunt het testen door op de PC's die problemen geven de netwerkkaart in de adapter instellingen in windows handmatig op 100Mbit te zetten, dan zul je zien dat ze ineens weer online komen.

Even een kabeltestertje of multimeter kopen en nieuwe stekkertjes eraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:44:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb 1 kabel doorgemeten draadje voor draadje en alle draadjes hadden op de juiste positie contact. Ik vind het wel raar dat alle 4 de kabels dan slecht zijn. Maar ik geloof dat ze allen zijn geknipt uit 1 kabel dus dat zou het kunnen verklaren. :-(
Je hebt nog niet gezegd of de stekkers de juiste kleurvolgorde hebben. Alleen 1 op 1 doorverbinden is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
__fred__ schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:47:
Zeker een 100Mbit router vervangen door een 1Gbit. Dit is precies het gedrag wat je krijgt als er gigabit PC's tussen zitten.
Onzin.

Gigabit pc zou door de negotiation er vanzelf achter komen dat 100 Mbit the max is.
En dat valt nog steeds binnen de specs en standaard.

Gigabit is pas interessant als je grote hoeveelheden data gaat verstouwen.
Voor internetten is in principe 10 Mbit nog genoeg.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

aZuL2001 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 19:27:
[...]

Onzin.

Gigabit pc zou door de negotiation er vanzelf achter komen dat 100 Mbit the max is.
Als er een kabeltje loszit wel ja, Als er een twist (volgorde) verkeerd zit niet altijd meteen he?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Klopt Leuk_he.

Maar we hebben al meerdere keren aangegeven dat TS de kleurtjes moet checken. ;)

Mijn reactie van "onzin" was vooral gericht op de upgrade naar een Gbit router.

Altijd dat "de mijne is langer/sneller/groter dan de jouwe" gedrag... :X

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Misschien een 10Mb hub vervangen voor een 100Mb router?

Overigens is het bij een >10Mb netwerk inderdaad heel erg belangrijk dat bij het aansluiten van de stekkers de aderparen (en dus niet zo zeer de kleuren) worden gehandhaafd. Vandaar mijn vermoeden dat de oude hub 10Mb was.

[ Voor 76% gewijzigd door jbhc op 21-05-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet ook af en toe werken, vandaar de late reactie.
aZuL2001 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:50:

Zoals in mijn eerste post staat (misschien wat onduidelijk) heb ik geprobeerd op kamer 1-3 de switch ertussen te zetten. Dan werkt het prima.

Overigens geeft de switch geen groen lampje voor gigabit aan als ik hem op 1 van de kamers aansluit. Beneden met een andere kabel werkt wel, dan wordt het lampje groen.

dhcp op de router staat aan.

Crosscable heb ik al eens direct op aangesloten, levert geen problemen op.
DJSmiley schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:37:
[...]
crosscable lijkt me erg onwaarschijnljik
- Dan had je gewoon geen link
- Een switch is vaak auto-sensing, een hub meestal niet.

Ik gok op brakke kabel of verkeerde kleurvolgorde. De hub was vermoedelijk 10Mbit, de switch is 100 gok ik. 10Mbit krijg je nog door een paar telefoonsnoertjes bij wijze van, 100Mbit is kritischer. Zeker op langere lengtes maakt de twisting ook uit.
De hub was 10mbit, de nieuwe router en hub zijn 1000mbit.
__fred__ schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 12:47:
Zeker een 100Mbit router vervangen door een 1Gbit. Dit is precies het gedrag wat je krijgt als er gigabit PC's tussen zitten. Gigabit Ethernet gebruikt alle 8 aders, in tegenstelling tot 100Mbit, dat gebruikt er maar 4.

Waarschijnlijk is er toch van de overige 4 ongebruikte aders op 100Mbit (de vier buitenste) de volgorde verkeerd, of er maakt er één geen contact.

Je kunt het testen door op de PC's die problemen geven de netwerkkaart in de adapter instellingen in windows handmatig op 100Mbit te zetten, dan zul je zien dat ze ineens weer online komen.

Even een kabeltestertje of multimeter kopen en nieuwe stekkertjes eraan zetten.
Ik heb de kabel van kamer 2 getest met een multimeter. Ik heb deze verlengt met een andere kabel en verbonden met een hulpstukje. Deze was lang genoeg om de 2 uiteinden naast elkaar te hebben en toen heb ik de weerstand van de kabel gemeten, per draadje. Oftewel ik heb gekeken of 1 contact had met 1, 2 met 2 etc. Zoals op het plaatje van Jimster. Ik heb niet gekeken naar kleurvolgorde gezien dat nogal lastig is met deze kabel. De draadjes die wit/gekleurd horen te zijn zijn geheel wit.

Ik heb zojuist geprobeerd om op kamer 3 (ook zolderkamer) mijn laptop aan te sluiten en de snelheid handmatig op 10 Mbit te zetten. Zowel half- als full-duplex werkt prima met 10 Mbit. Bij 100 houdt het op.

Mijn conclusie is nu: slechte kabels. Volgens mijn vader is het een unshielded twisted pair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 12:05:
...
Ik heb zojuist geprobeerd om op kamer 3 (ook zolderkamer) mijn laptop aan te sluiten en de snelheid handmatig op 10 Mbit te zetten. Zowel half- als full-duplex werkt prima met 10 Mbit. Bij 100 houdt het op.

Mijn conclusie is nu: slechte kabels. Volgens mijn vader is het een unshielded twisted pair.
Dat was dus idd ook mijn ingeving, vandaar dat ik al gokte dat je hub 10Mbit was.

10Mbit is veel minder storingsgevoelig. Werkt dus vaak ook bij een verkeerde kabel, zolang de pinnen maar goed zitten. 100Mbit is gevoeliger. De juiste twistingen om storingen te voorkomen zijn dan essentieel op langere lengtes zoals je gemerkt hebt.

1/2 is een aderpaar, en 3/6 is een aderpaar. Beide paren zijn getwist. De overige worden voor 100Mbit niet gebruikt. Als je deze 2 niet in paren hebt krijg je dus ellende.

Als je kabel gewoon UTP is zoals je pa zegt, en er iets van CAT5 of CAT5E oid opstaat (of hoger) dan is de kabel an-sich prima bruikbaar, en zit het probleem in verkeerde stekkertjes. Je kan dan er nieuwe op knijpen, waarbij je goed moet opletten op de kleurvolgorde. Ook al is de markering niet duidelijk (wit zonder iets) als je ze stript zul je zien dat ze per 2 getwist zitten.

Als de kabel CAT3 is of gewoon ergens beschadigd is dan houd het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 12:05:
Ik heb de kabel van kamer 2 getest met een multimeter. Ik heb deze verlengt met een andere kabel en verbonden met een hulpstukje. Deze was lang genoeg om de 2 uiteinden naast elkaar te hebben en toen heb ik de weerstand van de kabel gemeten, per draadje. Oftewel ik heb gekeken of 1 contact had met 1, 2 met 2 etc. Zoals op het plaatje van Jimster. Ik heb niet gekeken naar kleurvolgorde gezien dat nogal lastig is met deze kabel. De draadjes die wit/gekleurd horen te zijn zijn geheel wit.

Zoals eerder gezegd is 1 op 1 doorverbinden bij snelheden boven 10Mbit niet genoeg. Je zal echt naar de juiste kleurvolgorde moeten kijken. Als je het niet goed kan zien, stekkers eraf knippen en nieuwe opzetten in de juiste volgorde.
UTP kan prima Gbit aan, mits CAT5e. CAT5 werkt soms ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de kabel gestript en nog eens doorgemeten en de draden zitten niet op de volgende zoals aangegeven in het plaatje een paar berichten terug. Ik had bij het aanschaffen van de router ook niet gelet op het type van de kabels. 3/4 blijkt cat5 te zijn en 1 is een cat5e. Ik ga nieuwe stekkers zetten op de cat5e kabel om te kijken of het dan wel goed werkt en binnenkort dan maar nieuwe kabels door het huis trekken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Gewoon proberen met die CAT5 kabels.. het kan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 19:27:
[...]

Onzin.

Gigabit is pas interessant als je grote hoeveelheden data gaat verstouwen.
Voor internetten is in principe 10 Mbit nog genoeg.
Voor eventuele future reference:

Het is in dit geval geen onzin, zelf meerdere malen meegemaakt, + lees de standaard:

1000BASE-T requires all four pairs to be present. If two gigabit devices are connected through a non-compliant Cat-5 cable with two pairs only, negotiation takes place on two pairs only, so the devices successfully choose 'gigabit' as the highest common denominator (HCD), but the link never comes up. Most gigabit physical devices have a specific register to diagnose this behaviour. Some drivers offer an "Ethernet@Wirespeed" option where this situation leads to a slower yet functional connection.[8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

m0nk

16-09-2003 15.15

Hmz toeval. Heb dezelfde router + switch en precies hetzelfde probleem..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist nieuwe stekkers op de cat5e gezet en mijn switch geeft nu een groen lampje. Dus dat lijkt me prima :) Ook speed test is goed. Ik ben benieuwd of de cat5 kabels ook goed gaan werken met een nieuwe stekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik heb die Gs605 terug gebracht en een linksys/cisco 8 port switch gekocht. Nergens meer last van.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Pagina: 1