CPU snelheid moet zijn 3.0Ghz, staat op 780Mhz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Recent heb ik een nieuw moederbord besteld, de m4a89gtd pro.
In combinatie met de Phenom II 4x 945.

Nu heb ik een schone installatie uitgevoerd (WinXP pro) + de meegeleverde drivers van het moederbord.
Wat ik niet zelf met mijn kennis voor elkaar krijg, is de CPU snelheid in te stellen op de 3.0Ghz +- deze schijnt vast te staan op 780Mhz..

Echter wanneer ik mijn computer opstart, direct Rechtermuis klik deze computer. Dan staat er nog Kloksnelheid 3.0Ghz . Pas wanneer een aantal programma's als : EPU & TurboV EVO opstarten wordt de cpu snelheid naar benenden gegooid.

Dit schijnen twee overclocking tooltjes te zijn, maar ik durf zelf niets in te stelling, in angst dat ik iets kapot maak. ( De eerste keer dat ik iets probeerde kreeg ik allemaal blokjes op mijn scherm )

Heeft iemand een oplossing?
Mvg Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo lang je die programma's niet opstart staat hij gewoon op 3.0 GHz toch? Prima dan, niets meer aan doen.

Probleem opgelost :)

O wacht, dat hoort vast bij het booten :p

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Wat ze hierboven volgens mij proberen uit te leggen is dat de CPU zichzelf 'terugclocked' om bijvoorbeeld energie te besparen. Die programmaatjes zorgen daarvoor. Kijk maar eens wat er gebeurd als je een 'zwaar' programma start. Waarschijnlijk gaat je clocksnelheid dan weer naar 3Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
epu moet je eraf gooien, dat is bagger. epu is niet overclocken maar juist energie besparen...

gewoon cool & quiet aanzetten in de bios, als hij dan niet alle power nodig heeft klokt hij terug en bespaar je energie..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:53
Inderdaad geen onnodige programmatjes installeren (alleen basis drivers). En Cool 'n Quiet ook aanzetten dan klokt ie terug in idle en hoger als ie het nodig heeft. Bij mij werkt CnQ pas als ik ACC ook aan zet (op auto). Dus even checken als dat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CnQ staat aanvolgens mij,

Ik probeerde even wat cpu vraag op te voeren, en toen zag ik de snelheid inderdaad van 780 naar 1.8 verspringen. Opzich is dat wel goed en kan ik er nu mee verder.

De pc bedoeld voor mijn moeder, ik was het hopeloze gezeur zo zat van "Goh wat is ie toch traag".. Dat ik maar besloten had om zo'n beetje het nieuwste van het nieuwste te bestellen. Alleen is dit weer wat net TE nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Zoals hierboven gezegd alleen de drivers installeren, die Asus progsels moet je niet eens installeren, heb ik eerst wel gedaan om even te kijken wat dat OC progsel van Asus voor elkaar zou krijgen, ik clock liever over in de BIOS. 2.9Ghz (Core i5 750) op 1.4volt. Yeah right, na wat in de BIOS gerommeld te hebben heb ik nu 4Ghz op 1.24volt. Meteen dat progsel er maar afgegooid.

Tis troep, het vertraagt het opstarten, het neemt systeem geheugen in, en ik ga er niet van uit dat je moeder weet wat overclocken is, dus als ze daar op klikt krijg je helemaal trammelant. Gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Done! Het werkt nu.

Ik heb al een paar testjes gedaan, en 3dmark06 afgespeelt tegelijker tijd met mijn eigen pc opgestart.
Alles draait nu naar behoren ;) Thanks voor de advies.
Pagina: 1