Toon posts:

802.11G Hoe zo stabiel en snel mogelijk op grotere afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende,

Vanwege een hoop gezeur met mijn ISP heb ik op dit moment geen DSL. Ze hebben vannacht de kruisdraden verwijderd zo lijkt want sync = weg.

Nou heb ik het met de buren op een akkoordje weten te gooien en mag ik gedurende mijn offline periode van hun internet gebruik maken. Voorwaarde was wel dat ze zelf niets meer hoefden te doen dan de WPA sleutel aan mij doorgeven. Ze hebben alles netjes ingebouwd in kastjes en noem het maar, dus het verplaatsen van de AP is er niet bij.

Nou heb ik een laptop met een Intel 5100 AGN wireless 802.11 A/B/G/N kaart, waarvoor hulde. Het ontvangst van dit apparaat is beter dan ik ooit gehad heb op welke PC/Mac met wat voor kaart dan ook.

Ik heb met inSSIDer al mijn huis afgespeurd naar de beste plek qua bereik en kwam ergens in de hoek van een kamer op -60db gemiddeld, schommelend tussen de -62 en -55. Hier heb ik de laptop neergezet, switch ertussen, ICS aan en gaan.

Nou is de verbinding niet slecht, verre van dat, maar mijn tweakerhart slaat wel behoorlijk snel. Ik zou het een kunst vinden er zoveel mogelijk uit te persen. Het gebruik van de bandbreedte van de buren is op gezette tijden ('s nachts en overdag tot 17:00) geen probleem.

Punt is dat de verbindingssnelheid zoals Win7 ermee omgaat met Wireless Network Config nogal schommelt tussen de 5.5 / 11 / 24 en 36mbit. Dus hij schommelt tussen B en G en dan ook nog eens in snelheid daartusssen.

Vraag

Ik heb de kaart al kunnen forceren op G only, waardoor hij minimaal 6mbit aanhoudt, lager lijkt de kaart op G niet te willen schakelen. Nice. Nou wil ik alleen de snelheid ook forceren op 24 of 36 mbit, afhankelijk van de stabiliteit. Met de huidige signaalsterkte moet dit zeker kunnen.

Ik kan echter niet in het apparaatbeheer of in de MyWifi tools van intel een optie vinden om de snelheid mee vast te zetten. Weet iemand of, en zo ja hoe ik de snelheid van een Intel 5100 AGN forceer? En heeft iemand nog andere handige tips om de stabiliteit en singaalsterkte op grotere afstand te verhogen?

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
-60dBm moet doorgaands prima zijn voor 54mbit, en zeker wel 36mbit.

Ik verwacht daarom eerder dat er nog andere apparaten op het accesspoint zitten die op lagere rates zitten en die hun beurt de performance van de gehele access point naar beneden halen.

Je kunt dit voorkomen door op de accesspoint lagere rates uit te zetten (op de client heeft het weinig nut).

Wat nog wel eens voor wil komen is dat telefoons met WiFi de performance naar beneden halen, onder andere door:

- Ze alleen maar 11b ondersteunen (in 11b/g mixed mode betekend dat max 11mbit voor iedereen)
- Of ze te weinig signaal sterkte hebben voor hoge rates, dus naar een lagere rate terug schakelen