RAID0 icm SSD/Win7 gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02 22:19
Gisteren heb ik een 80 GB Intell Postville op de kop getikt, de laatste versie.

Deze is nu voorzien van Win7 Ultimate N x64 en dat draait prima.

Nou heb ik ook nog 2x F3 1 TB en 1x F1 1 TB. Van de F3's wil ik een RAID0 setje maken.

Dus, in de bios de SATA settings op RAID gezet en daarna via de Intell Matrix Storage Manager een RAID0 set toegewezen.

Na een reboot zie ik heel kort een blue screen en dat was het dan, ik kom windows niet meer in. Ik kwam er later achter dat in de bios m'n USB HDD werd aangewezen als 1st prio boot device, dat heb ik weer terug geet naar de SDD, maar ook dat maakte niks uit.

Vervolgens heb ik de RAID set weer verwijderd en de SATA instelling weer op AHCI gezet, in de bios heb ik weer 2x F3, in Win7 nog maar 1 8)7

Ik ben even door m'n trukendoos heen, weet iemand wat ik niet goed doe?

Specs:

P5E Deluxe
E8400
PC2 8500
80 GB Postville met Win7 Ultimate N x64
2x F3 en 1x F1
HD 5870

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je mist drivers voor de RAID mode van de Intel Storage controller en daardoor start het hele zaakje niet meer op.

Genoeg topics hierover te vinden.

https://discord.com/invite/tweakers

• partyondude
Ok, dat heb ik even gemist dan, zal eens wat gaan zoeken.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:30
Dus of even drivers van raid installeren voordat je hem omgooit. Of omgooien en opnieuw installeren.

Tip: disk management (zit onder computer management) voor je missende f3 schijf.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 20:24
Als je de boel eerst als standaard IDE geïnstalleerd hebt en daarna omzet naar AHCI, wat nodig is voor Raid, gaat het echt niet goed. Dat heeft niets met Raid an sich te maken.

Je HAL moet vervangen worden wat lang niet altijd goed gaat.

De snelste manier is vooraf je Sata op AHCI te zetten en een herinstallatie te doen. Raid zal ook niet zo'n probleem geven dan.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
winwiz schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:12:
Als je de boel eerst als standaard IDE geïnstalleerd hebt en daarna omzet naar AHCI, wat nodig is voor Raid, gaat het echt niet goed. Dat heeft niets met Raid an sich te maken.

Je HAL moet vervangen worden wat lang niet altijd goed gaat.

De snelste manier is vooraf je Sata op AHCI te zetten en een herinstallatie te doen. Raid zal ook niet zo'n probleem geven dan.
Sorry maar hier ga je echt helemaaaal de mist in. De HAL heeft om te beginnen al niks te maken met RAID. AHCI had hij al. De controller kan echter in 3 verschillende modes opereren. 1. ATA/IDE, 2. AHCI en ten derde dus RAID. Voor elke mode is een aparte driver nodig, welke hij nu niet geinstalleerd heeft.

De HAL vervangen is alleen nodig wanneer je van architectuur (MIPS, i386, Itanium) wisselt en dat tegenwoordig vaak al niet eens meer. Vroeger was dat wel nog nodig, evenals het wisselen van het aantal cpus of cores wanneer dit meer dan 1 werd.

Met andere woorden, HAL heeft er niks mee te maken en dit is puur een Mass Storage driver probleem.

Herinstalleren met de controller in de juiste mode is uiteraard wel een goed plan al maakt het niet uit indien de drivers vooraf goed geinstalleerd kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 20-05-2010 19:56 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• partyondude
Ik heb van de Asus website de laatste Matrix Storage controller gedownload omdat ik aanneem dat die bedoelt wordt, maar dat heeft geen positief resultaat tot gevolg.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 23:41
Probleem zit em in feit dat de RAID-drivers niet specifiek geïnstalleerd wordt omdat er geen RAID-controller gevonden wordt(logisch als RAID uitstaat in BIOS)

Kijk hier maar eens, zou je op weg moeten helpen:
http://drnathan.teamhacka...installing-windows-vista/

• partyondude
Bedankt :)

Mooi verhaal van die gast, maar niet toepasbaar hier. Ik krijg helemaal geen foutmelding tijdens het installeren van die controller 8)7

EDIT

Onder dat verhaal van die man staat nog een manier, via regedit.

Het lijkt te werken nu, is het normaal dat de RAID0 schijf aangeeft 1.81 TB groot te zijn? Zou toch max 1 TB moeten zijn?

[ Voor 127% gewijzigd door partyondude op 20-05-2010 22:05 ]

Verwijderd

Als jij 2 schijven van 1 TB in Raid 0 zet, dan wordt het inderdaad 1,81 TB. In raid 1 zou het wel 1 TB zijn (931 GB ongeveer). Raid 0 verdeeld de bitjes om en om op de schijven. Bij Raid 1 staat op beide schijven exact dezelfde data. Bij Raid 0 ben je al je data kwijt als er 1 schijf crasht, bij Raid 1 niet, omdat Raid 1 een mirror is.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
redfoxert schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:55:
[...]
Voor elke mode is een aparte driver nodig, welke hij nu niet geinstalleerd heeft.
Niet echt correct. RAID modus werkt gewoon zonder aparte driver als de intel ahci drivers al geinstalleerd zijn. In dit geval zal de MS ahci driver gebruikt worden, welke niet de ondersteuning voor intel raid biedt.
Moest de intel ahci driver gebruikt worden dan zou hij zonder probleem naar raid en terug kunnen switchen zonder aparte driver.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit fenomeen is reeds velemalen behandeld op GoT, misschien is het verstandig de volgende keer eerst een de GoT search te gebruiken, hier op GoT gaan wij er namelijk vanuit dat een ieder enig eigen initiatief toond.

Zoals blijkt kun je niet zomaar de S-ATA controller functie wijzigen wanneer Windows reeds is geinstalleerd, hoe dit op te lossen is wel met de reeds genoemde GoT search terug te vinden, maar de meest makkelijke oplossing is hoogst waarschijnlijk een herinstallatie van Windows en vooraf de S-ATA controller op de juiste manier in te stellen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.