Mijn zelfbouw NAS/Server (Suggesties?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 17:54
Ik ben van plan een NAS/Server te bouwen voor verschillende taken waaronder auto backups van pc's , sites via ftp , mysql databases , en meer van dit soort zaken.
Altijd leuk om even lekker te knutselen.

Mijn keuze tot nu toe:

kast:
Chenbro Micom ES34069 OF ES34169.

Moederbord + Processor:
ZOTAC NM10-B-E D510, NM10, 2xDDR2, WiFi, mDTX.

Geheugen:
Geil Value 1x2GB (Genoeg voor mini Server/Nas).

Harde Schijven:
2x Caviar green 1,5 of 2 TB. (Later kan ik er altijd nog 2 bij prikken)

Optioneel:

- Een kaart als Raid controller.

- SSD voor besturingssysteem of vergelijkende flash modules) - bij enkele huidige NAS apparaten booten ze om en om , mocht het besturingsysteem crashen dan repareert de 1é de andere.. ben zelf ook even aan het kijken of zoiets maken 'zelf' mogelijk is.

Anyway:
Wat weet ik niet ->

1. Wat zijn nu de verschillen tussen de Chenbro Micom ES34169 en de ES34069 , het enige wat ik kan ontdekken is de interne voeding en bij de andere de externe adapter. (en het prijsverschil van 50 EURO)

2.Onboard bij het moederbord zit een Micron Raid controller , is dat een beetje te doen of is een raidkaart toch wel een must? (Indien 'must' wat is een beetje redelijk .. heb nog nooit een raid-kaart gehad namelijk)

3.Past het moederbord wel in de kast? - bij sommige sites zie ik alleen mitx , maar bij bijvoorbeeld Azerty zie ik weer dat dit moederbord óok kan..

Suggesties en opmerkingen zijn meer dan welkom! _/-\o_

Ps, Besturingssysteem weet ik nog niet , maar omdat ik wel een heel mooi (WIN) programma heb voor de meest uiteenlopende taken in database / site backups e.d. zit ik te twijfelen of ik niet iets Windows based ga doen. ( FreeNAS e.d liggen natuurlijk ook voor de hand)

mvg,
Donster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urian
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05-2023
Ken je budget niet, maar iets als dit lijkt me ideaal als zelfbouw Nas/server. 4x2TB in raid 5 als opslag, 2x1TB in raid1 als dowload, 1 SSD als OS disk. Backup OS op de raid1 set, raid5 alleen actief als nodig.
'Passief' gekoeld moederbord door 1 casefan. Zelf ook nooit raid kaart gebruikt, maar in onderstaande geval wel noodzakelijk gezien aantal Sata aansluitingen op MB.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AT3IONT-I€ 127,06€ 127,06
1Highpoint RocketRAID 2640x1€ 110,57€ 110,57
2Samsung EcoGreen F3 HD105SI, 1TB€ 60,-€ 120,-
4Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 109,90€ 439,60
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 146,95€ 146,95
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB€ 89,-€ 89,-
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.143,17

ps. ik ga ervan uit dat je niet overweegt om via wifi data over te zetten, ikzelf vertrouw liever op een kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Ik vraag me af of je bijvoorbeeld Windows Server 2008 r2 fatsoenlijk op een D510 kan draaien. Als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten, graag!

Daarnaast ben ik zelf ook geïnteresseerd in deze kast, alleen de voeding is maar 120 watt. Als je bijvoorbeeld een i3 530 + zotac h55 draait met 1x 2,5 schijf voor OS en 4x 2TB WD Green schijven, denk ik dat je niet genoeg hebt aan 120 watt, helaas...Anders was dat mijn ultieme opstelling geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Minimaal 1 x 1.4 GHz volgens Microsoft zelf, dus met die 2x1.66 GHz van de D510 kom je er wel, maar tis natuurlijk geen snelheidsmonster. De komende Windows Home Server versie ("Vail") is overigens op basis van Server 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Donster schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:09:
2.Onboard bij het moederbord zit een Micron Raid controller , is dat een beetje te doen of is een raidkaart toch wel een must? (Indien 'must' wat is een beetje redelijk .. heb nog nooit een raid-kaart gehad namelijk)
Onboard kaartje is een JMicron controller die een raid emuleert en dus puur op de drivers leunt. Met andere woorden, een softraid oplossing. Kan je net zo goed windows of linux raid gebruiken en de controller alleen maar voor de poortjes aanhouden. Extra performance zit er zeker niet in.
GioStyle schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:48:
Ik vraag me af of je bijvoorbeeld Windows Server 2008 r2 fatsoenlijk op een D510 kan draaien. Als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten, graag!

Daarnaast ben ik zelf ook geïnteresseerd in deze kast, alleen de voeding is maar 120 watt. Als je bijvoorbeeld een i3 530 + zotac h55 draait met 1x 2,5 schijf voor OS en 4x 2TB WD Green schijven, denk ik dat je niet genoeg hebt aan 120 watt, helaas...Anders was dat mijn ultieme opstelling geweest.
De 2TB schijven van WD gebruiken maar 8W met load ... idle doen ze de helft en in sleep mode nog geen 1W. Met 4 van die schijven hou je dus nog 90W over op je voeding voor je moederbord, koelers en boot disk, eventueel met een ROM speler.

Meer dan zat dus!

[ Voor 40% gewijzigd door redfoxert op 20-05-2010 19:02 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
redfoxert schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:00:

De 2TB schijven van WD gebruiken maar 8W met load ... idle doen ze de helft en in sleep mode nog geen 1W. Met 4 van die schijven hou je dus nog 90W over op je voeding voor je moederbord, koelers en boot disk, eventueel met een ROM speler.

Meer dan zat dus!
Voor normaal gebruik ben ik er mee eens dat het voldoende zou moeten zijn, maar ik ben bang voor de spin-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:07:
[...]

Voor normaal gebruik ben ik er mee eens dat het voldoende zou moeten zijn, maar ik ben bang voor de spin-up.
Low power spin-up - WD Caviar Green drives consume less current during startup allowing lower peak loads. (Bron: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=773)

Zie nu ook dat die schijven maar 6W read/write doen, dus het kan echt wel hoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door redfoxert op 20-05-2010 21:08 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Ik zelf zou niet kiezen voor de Asus AT3IONT-I , omdat de nm10 chipset volgens mij veel minder verbruikt dan de ION (maar misschien heb ik het fout)

De Western digitals die ik heb gekozen hebben een LOW spinup , maar de tests geven niet aan hoeveel het nou eigenlijk is.

Ik ga idd geen gebruik maken van de wireless van het moederbord , maar heb hiervoor gekozen omdat het een van de weinige nm10 borden is waar meerdere sata aansluitingen op zitten.

btw: past zon RocketRAID eigenlijk op het moederbord / in de kast? (weet iemand dat toevallig?) .. anders word het even zoeken ;-)

Windows Server 2008 vind ik overigens ook interresant (ben benieuwd of dat nog een beetje loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Zo´n RocketRaid kaart gaat in geen van beide kasten passen. In de oude kast is er geen uitbreidingsslot. In de nieuwe kast wel, maar daar heb je een pci-raiserkaart voor nodig en dan heb je alleen pci terwijl je RocketRaid kaart pci-e is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miner
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 20:03
Donster schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:09:
1. Wat zijn nu de verschillen tussen de Chenbro Micom ES34169 en de ES34069 , het enige wat ik kan ontdekken is de interne voeding en bij de andere de externe adapter. (en het prijsverschil van 50 EURO)
Als je compare functie gebruikt op Chenbro site kan je zien dat de nieuwere model een interne PSU heeft.

Daarnaast, de vraag over of atom W2008 server kan draaien: ik heb een D510 met volgende config een het draait als een zonnetje...met idle 32W gebruik en actief tussen 40W en 50W.

gallery: miner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Donster schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:21:
Ik zelf zou niet kiezen voor de Asus AT3IONT-I , omdat de nm10 chipset volgens mij veel minder verbruikt dan de ION (maar misschien heb ik het fout)
Dat is zeker waar (NM10 + D510 verbruikt maar de helft onder load tov ION + 330), maar bedenk wel dat het in idle weinig scheelt, en je de koeling toch al op al die schijven moet dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Hier even een beginners vraag . (ik heb geen ervaring met raid kaarten)

Worden de sata kabels rechstreeks verbonden met de raid-kaart , en crëer je zo als het ware ook extra sata aansluitingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Donster op 21-05-2010 15:38 ]

Pagina: 1