[Showcase] Zangvogels aan het water

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Vandaag werd ik opeens om 5 uur 's ochtends wakker en kon niet meer slapen. Het verse zonlicht straalde m'n kamer in en ik wist 1 ding... vroeg op pad om te fotograferen! Na nog wat uitgeduft te zijn en mn vaste rijtje site's gecheckt te hebben stond ik om 8 uur op plek van bestemming. Perfect want het licht is in de ochtend een stuk mooier doordat de zon nog laag staat en het heeft een warmere gloed.
Ik had heel de dag de tijd en omdat de rietzangers en rietgorzen 's ochtends erg actief zijn heb ik besloten dat ik hier eens flink wat tijd in ging steken. Je ziet ze in deze tijd van het jaar redelijk veel in het riet, maar niet op goede plekken om te fotograferen. Bij m'n normale rondjes fotograferen probeer ik deze vogels nooit zo veel te fotograferen omdat ze altijd zo 'hard to get' spelen. Je moet er echt tijd in steken en geduld hebben want als je er een tijdje staat durven ze steeds meer. Ze klimmen telkens hoger in de rietkragen en dat is ongeveer waar je ze hebben wilt. Tussen het riet kan ook mooi zijn, maar dan moeten ze wel goed vrij zitten zodat er geen rietstengels voor de vogel staan.
Nooit gedacht dat ik in 1 dag een case bij elkaar zou schieten(op nummer 5 na), ik ben erg blij met het resultaat.
Alle foto's zijn klikbaar en op de laatste 2 na zijn ze in goede kwaliteit qua scherpte etc (vind ik). Ook zijn ze allemaal uit de hand met de 400mm + 1.4TC zonder IS/OS, behalve nummer 5.
Onder de serie foto's zal ik per foto nog even het vogelsoort vermelden en ik leg daar nog uit waarom ik die foto mooi/goed/intressant vind.

Feedback is van harte welkom!

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4037/4624392966_11b15831bf.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3311/4624320298_20cb228d45.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3294/4624350454_643f58812d.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3406/4623745153_87f25d5d26.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4050/4623773817_c3fa83474b.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3396/4623812721_fbc31f4ac4.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4072/4624507140_3e01a6bbb2.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4070/4624380120_827d8f0727.jpg

9.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3315/4624428238_d97d09aa48.jpg

1. Rietzanger. Expres voor deze centrale compo gekozen omdat ik dit een mooi solide beeld vind geven. Het riet erom heen lijkt een soort natuurlijk vignet.
2. Rietzanger. Ik vond het moment gewoon prachtig, dat bekje en de binnenkant. Het is iets wat je niet lang zult bekijken en ik vind het mooi. Het lijnenspel van het riet heeft mij doen besluiten een portret stand te gebruiken.
3. (mannetje) Rietgors. Bij deze foto vind ik het goed belichtte kopje mooi en de pose van de vogel. Verder vind ik het naar links afbuigende riet over de gehele foto ook fijn omdat de vogel ook daarheen kijkt. Alleen jammer van de 2 groene blaadjes onderaan die ik niet weggeshopt krijg.
4. Fitis. Lijkt erg op een Tjiftjaf, maar is te onderscheiden door de lichte pootjes. Het zijn niet zulke heel schuwe vogels maar het is moeilijk om ze te fotograferen zonder dat ze midden in een boom zitten. hij zat hier mooi vrij en is goed scherp op de kop. De houding en blik in zn ogen vind ik ook leuk.
5. Tapuit. Deze vogel zie je vooral veel in gebieden met klei of zand grond, maar hier in de polder gespot. Genomen bij een avondzon waarvan hij aan het genieten is. Ik vind het een fijne simplistische plaat, that's it. Verder is de foto ragscherp wat moeilijk is met mn lens. Ik heb de lens wel goed gestabiliseerd bij deze foto -> vanaf de rijstzak, maar om de een of andere manier staat dat niet garant voor scherpe foto's. Gelukkig hier wel.
6. Rietzanger. Vooral de blik in zn ogen vind ik leuk hier, hij controleert even goed of ik niet gevaarlijk ben.
Ik vond het bij deze plaat wel moeilijk om een goede compositie te maken dmv croppen, want de linker pluim is redelijk groot en kan ik er niet zomaar uitknippen en rechts is een grote leegte. Als ik de linker pluim half af zou knippen, zou er links alleen maar pluim zijn en rechts een lege ruimte en dat haalt de foto uit balans vond ik. De centrale positie die ik uiteindelijk heb gekozen vind ik toch fijn kijken.
7. Rietzanger. Toen ik hem hier zag zitten was voor mij de compo al heel duidelijk, de takken linksboven moeten er helemaal op en niet half afgesneden. Ik vind het denk ik de minste uit de serie, maar toch vind ik hem wel wat hebben.
8. Rietzanger. Deze plaat vind ik tof omdat het net een oud opaatje lijkt die nog wat brabbeld :*) Helaas kan ik met ~1.4 raw per seconde net niet dat perfecte shot uit de burst kiezen omdat ik veel momenten mis. Nu mis ik bijvoorbeeld de snavel die heel wijd open gaat. En dat is bijna niet te timen bij deze vogels (hangt wel af hoe ze zingen, ze maken veel verschillende geluiden).
9. (Vrouwtje) Rietgors. Helaas is de foto niet zo scherp, maar deze compo en dit moment vind ik super! Het vrouwtje heeft hier iets van 4 rupsen in haar bek om aan de jongen te geven en de pose vind ik mooi. De compo vind ik mooi omdat alles helemaal vol staat met riet, behalve waar de rietgors zit, ook hier geeft het zo'n natuurlijk soort van vignet. Het scheve lijnenspel vind ik ook wel goed uitkomen.

Laat maar horen wat je ervan vind! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 07:17
1, erg mooie compositie, de foto spreekt me echt aan. Vind het wel jammer van de onscherpe rietstengels, normaal vind ik wat bokeh wel mooi, maar hier had ik het liever scherp gezien
3, ook erg mooi, ik snap dat je de groene blaadjes wat minder vind, maar het was mij in eerste instantie niet eens opgevallen.
9, perfect moment als je het mij vraagt, mooie compositie en geluk gehad met de rupsen. Enige minpuntje vind ik de rietstengel die over het vogeltje heenloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:18
Een hele fraaie serie, wat mij betreft zeker showcase waardig!
#1: Misschien een beetje krap van onderen, het riet geeft een mooi diepte-effect.
#2: Mooi moment, prachtig scherp. De onscherpte stengels rechts storen wel een beetje.
#3: Goede belichting van de vogel, zwart-witte dingen blijven altijd lastig daarin. De achtergrond is een beetje onrustig, maar verder een prima compositie.
#4: Jammer dat de staart niet echt scherp is, verder weinig op aan te merken.
#5: Mooie pose, en scherp! Ook een mooie lichtval op de vogel. Persoonlijk vind ik deze de beste uit de serie.
#6, 7, 8: Deze lijken nogal op elkaar, waarbij ik 6 de beste vind. Mooi bovenop het riet en een leuke pose.
#9: Ook hier leiden de onscherpte stengels een beetje af. Wel een mooi moment met de rupsjes. Zelf heb ik er vanochtend ook een stuk of 15 ongewild gevangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Mooi werk, verbaast me niets.

Wat is jouw tactiek hier? Vanaf de andere kant van 't water schieten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Wijnands schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:28:
Mooi werk, verbaast me niets.

Wat is jouw tactiek hier? Vanaf de andere kant van 't water schieten?
Mijn 'tactiek' is eigenlijk vrij simpel: Hou het simpel. :)

Deze vogels zitten zoals je weet in het riet.
Zoek een stuk uit met een dunne rietkraag. Waar ik ze gefotografeerd heb is de rietkraag misschien een halve meter dik.
In het zelfde gebied zijn ook delen waar tientallen vierkante meters riet staan en waar de vogels dus OOK zitten. Maar daar wil ik niet zijn.
Ik hou het simpel door het vanuit mijn perspectief in 2D te houden. Klinkt vreemd deze beschrijving, maar het houd in dat ze in die dunne rietkraag alleen naar links/rechts en omhoog/laag kunnen. In de dikke bushbush met tientallen vierkante meters riet kunnen ze ook nog eens verder weg gaan zitten en raak je ze gewoon uit het oog. Als ze in de dunne rietkraag eens verschuilen door lager te gaan zitten weet je dat ze nog op de zelfde plek zitten alleen lager. Na wat rust te nemen komen ze vanzelf weer omhoog.
In de dunne rietkraag gaan ze echt wel eens van je wegvliegen, maar als je hun favoriete plekjes weet door een kleine observatie vooraf weet je waar je ze kan verwachten. Mochten ze dan weg vliegen gaan ze maar 20 meter verder zitten en komen ze al snel terug.

Als laatste is de manier van benaderen belangrijk. Als ik ze op 10/15meter zie zitten kijk ik al door de zoeker en loop ik met langzame passen naar ze toe (terwijl ik dus nog door de zoeker kijk!). Als je je gezicht van de camera haalt en direct oogcontact hebt kunnen ze dat vaak al eng genoeg vinden, een camera kennen ze minder goed lijkt wel en die moeten ze een stuk beter inspecteren. (lees: ze blijven langer zitten om te kijken wat daar gebeurt)
Wel of geen oogcontact is dus ook belangrijk. Ik merk het ook als ik langs een weg fiets waar veel ganzen met jongen, grutto's en tureluurs zitten. Als je daar langs fietst zonder te kijken, kijken zij ook niet op. Als jij langs fietst terwijl je in de gaten houd of er nog een grutto oid zit, houden zij jou ook in de gaten en zijn ze op hun hoede ;)

In het begin van de dag had ik een dunne rietkraag gevonden met 3 rietzangers in ~25 meter. Maar het gras en verse riet (voor de rietkraag) van een halve meter hoog moest ik plat walsen met als gevolg meer geluid en beweging. Toen ik verderop met laag/normaal gras een rietkraag ging benaderen werd het geruisloos lopen een stuk makkelijker. Ook is het makkelijker om rustige bewegingen te maken, wat net zo belangrijk is.
Dus de omgeving waaruit je fotografeert is ook belangrijk. Het gaat om weinig geluid en vooral geen snelle bewegingen. Als de vogel stopt met zingen (wat rietzangers in iedergeval bijna continu doen) heb je grote kans dat er iets mis is en dat ze op het punt van vluchten staan. Op zo'n moment sta ik even doodstil. Als ze zich weer op hun gemakt voelen ga ik weer verder. Duurt nooit langer dan 20 sec.

Laag of hoog gras waar je in staat maakt dus niet uit qua camoflage, als je ze maar rustig benadert zodat ze aan je kunnen wennen.
Er is wel een soort van grens bij de vogels. Dichterbij dan 7 meter ga je echt niet komen, tenzij je in de buurt van hun nestje bent. Die laten ze met moeite alleen. Met geluk haal je 5 meter, maar dan moet je ook nog eens ontzettend geluk hebben dat ze dan mooi vrij zitten ipv ergens achter allemaal takken.

Lang verhaal, maar ik hoop dat er sommigen er wat aan hebben. Het zijn puur mijn ervaringen.

Bedankt voor jullie reactie's, als er meer mensen een mening hebben hoor ik die graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Dit zijn nou de leerzame dingen waarvoor ik het natuurfoto topic bedoelt had maar goed..

Ik zie ze ook wel 's en inderdaad, bij een rietkraag van minder dan 1 meter diep heb je eigenlijk alleen 2d bewegingen. Mijn vogels blijven dan toch al snel aan de waterkant van 't riet. Misschien gaat dat met jouw manier van naderen beter.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:09

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik vind het een hele mooi serie Scirocco!

Heb eigenlijk amper wat aan te merken op de foto's, behalve dan dat sommigen wat centraal genomen zijn (als bijv. 1, 2 en 6) en in sommigen vind ik de onscherpe takjes op de voorgrond soms storend (2, 9). Verder eigenlijk vooral een serie waar ik vooral jaloers op ben :P

Mooi stukje tekst heb je er ook bij gezet, met handige tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
Weer een hele mooie serie hoor, zeker showcase waardig!

Ik vind het knap dat je dit op 1 dag weet te produceren, normaal gaat hier gewoon iets meer tijd inzitten. Op elke foto is ook wel wat aan te merken maar dat laat ik hier gewoon achterwege, over het algemeen ziet het er gewoon heel erg netjes uit!

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Wijnands schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 06:45:
Dit zijn nou de leerzame dingen waarvoor ik het natuurfoto topic bedoelt had maar goed..
k zal mn post wel ff een soort van copy pasten in het natuurfoto topic.
marceltuit schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 07:49:
Ik vind het een hele mooi serie Scirocco!

Heb eigenlijk amper wat aan te merken op de foto's, behalve dan dat sommigen wat centraal genomen zijn (als bijv. 1, 2 en 6) en in sommigen vind ik de onscherpe takjes op de voorgrond soms storend (2, 9). Verder eigenlijk vooral een serie waar ik vooral jaloers op ben :P

Mooi stukje tekst heb je er ook bij gezet, met handige tips :)
Bedankt ^^
De centrale compo's heb ik expres gekozen en vond ik wel mooi uitkomen, vandaar.
Amstel76 schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:29:
Weer een hele mooie serie hoor, zeker showcase waardig!

Ik vind het knap dat je dit op 1 dag weet te produceren, normaal gaat hier gewoon iets meer tijd inzitten. Op elke foto is ook wel wat aan te merken maar dat laat ik hier gewoon achterwege, over het algemeen ziet het er gewoon heel erg netjes uit!
Thanks! Klopt mijn vorige showcase heb ik ongeveer 3/4 weken over gedaan (lees: duizenden foto's). Ik was hier dan ook erg blij mee. :9

Grappig dat veel mensen die onscherpe rietstengels vervelend vinden. Ik vind het zelf juist erg tof omdat de vogels zo geheimzinniger overkomen doordat ze zich ergens in het riet verstopt hebben maar dat ik ze toch goed heb kunnen fotograferen. Geeft mij ook een soort 'Busted!' gevoel, alsof ik ze stiekem toch gefotografeert heb a la papparazi :P
Maar fototechnisch snap ik bij sommige platen indd wel dat sommige rietstengels net iets minder goed uitkomen. Anderzijds is het ook gewoon een deel van het onderwerp. Tja, voor alles valt wat te zeggen denk ik haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
*schopt nog even met een bijdrage*

Als mensen wat meer mm's willen maar geen geld voor L glas oid, probeer zo'n sigma als ik heb te vinden. Ik schiet bijna alles uit de hand dus niet alles is zo scherp als onderstaande. Vanaf statief is dat zowiso geen probleem (mits de sluitertijd snel genoeg is om de vogel te bevriezen)

Hier nog een onbewerkte 100% crop van nummer 4:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4035/4626335727_82b8977521_o.jpg
Exposure: 0.001 sec (1/1250)
Aperture: f/5.6
Focal Length: 560 mm (400+1.4TC)
ISO Speed: 400
Uit de hand

Veel detail en in principe scherp zat. Vergeet niet dat er ook nog een kenko extender op zat!!
Mijn lens is niet gechipt destijds en kan het diafragma dus niet afstoppen. Als je een model vind die wel gechipt is kan je m niet laten liggen denk ik.
Als ik bij deze foto naar F7.1 kon bijv. was hij al scherper en als ik een ISO stop lager had gekozen was hij helemaal ragscherp geweest. Anderzijds heb ik het idee dat ik de 1.4TC niet meer kan gebruiken als ik een gechipt model zou hebben. (ivm standaard f/8 en geen AF meer) En 560mm is toch net wel ff lekkerder...

Dus bijdeze mijn ervaringen met cheapass dSLR spul waar je dus wel leuke en scherpe platen mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Scirocco schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:45:
*schopt nog even met een bijdrage*
Als mensen wat meer mm's willen maar geen geld voor L glas oid, probeer zo'n sigma als ik heb te vinden.
Grrr..roep dat nou niet! Straks wil iedereen er één.
* Gutteguttegut zoekt al weken naar een Macro versie :P

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Pagina: 1