Piepend geluid bij lage toeren en kou

Pagina: 1
Acties:
  • 10.237 views

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
Mijn auto (Honda Jazz 1.4LS) maakt als het 's ochtend koud is tegenwoordig vaak een beetje een piepend geluid bij het optrekken. Dit gebeurd alleen als het aantal toeren onder de 2000 ligt. Dus bijvoorbeeld bij wegrijden in de 1e, of te vroeg doorschakelen naar een hogere versnelling.

Het geluid klinkt rubber-metaalachtig... om het maar eens onduidelijk te verwoorden.
Het zit rechtsvoor in het motorcompartiment.

Volgens wat ik tot nu toe gevonden heb, zou het een van de volgende zaken kunnen zijn:

V-snaar
Waterpomp

Het geluid gaat weg als ik de koppeling intrap. Het geluid treedt niet op als ik bij genoeg toeren doorschakel. Het geluid treedt minder vaak op als de motor warm is.

Wat is jullie mening over wat dit geluid kan zijn, en hoe kan ik testen of het dit inderdaad is?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Lijkt me inderdaad een snaar die piept.

Misschien zijn je riemen al enige tijd toe aan vervanging?

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 20-05-2010 16:38 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:57

talin

ES-MA

heeft een snaar aangedreven pomp voor de stuurbekrachtiging?

het piepen lijkt inderdaad op een V snaar die slipt.
spuit eens een beetje olie op de snaar en kijk of het dan beter is?

en daarnaast even goed spannen met een span meter ( dan wel met de hand/ervaring )

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Het lijkt er inderdaad op dat je V-snaar het geluid veroorzaakt. Komt volgens mij voor bij bepaalde toerentallen, althans in een bepaalde range van het toerengebied. Immers, bij het intrappen van je koppelingspedaal verlaagt je toerental.

Als ik het mij herinner moet je de V-snaar toch max. met een kwartslag kunnen draaien? Meer of minder dan dat duidt dan wellicht op een te slappe resp. te strakke gespannen V-snaar?

What's a cube to you?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:27
Klinkt inderdaad als je multiriem (zoals de v-snaar tegenwoordig meestal genoemd wordt ;) ) Als de motor warm is, is alles uitgezet en staat je riem strakker en piept ie niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 12:33
En met de V-snaar wordt bedoelt?

Er is de interne V-snaar in het motorblok zelf. Als die aan vervanging toe is mag je de garage bellen. Of heel erg handig zijn.
Wat hier volgens mij het probleem is is de snaar van de dynamo. Of is de snaar niet (meer) strak gespannen, of is de dynamo aan zijn einde (borstels verkoold, draait moeizaam) waardoor de snaar gaat slippen.
Er olie op spuiten/smeren zou ik niet doen. Dan sta je straks met een lege accu.
De snaar van de dynamo is makkelijk aan te spannen. Blijft het probleem daarna bestaan moet je wellicht de dynamo vervangen.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10

4x2

lộn xộn quá

Het is weg als je de koppeling in trapt, ook al laat je m dan wat toeren maken ?
Dan kan het zijn dat of het druklager wat herrie maakt, of dat er in de versnellingsbak een lagertje oid wat kuren heeft.

leeg

• FireAge
Het gebeurt alleen bij lage toeren, dus veel kracht op de bak.
Als ik de koppeling intrap en vervolgens gas geef, is er geen gepiep.

Toen ik de auto kocht maakt hij een wat ratelend geluid in zijn 2e versnelling als ik naar links instuurde. Bleek de versnellingsbak te zijn, dus die is vervangen bij aanschaf.

[ Voor 40% gewijzigd door FireAge op 20-05-2010 18:48 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Geef eens stilstaand gas, terwijl iemand onder de motorkap kijkt? Dan hoor je vanzelf welke snaar het is, aanspannen en klaar.

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 12:33
Volgens mij is dit gewoon de snaar van de dynamo hoor...

• FireAge
Net even bij de garage geweest op de weg naar het werk.
Ze dachten inderdaad aan de multiriem, maar vonden het niet ernstig genoeg om er wat aan te doen.
Dus ze kijken bij de volgende APK wel even of er inderdaad wat moet gebeuren.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
galmoer schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:43:
En met de V-snaar wordt bedoelt?

Er is de interne V-snaar in het motorblok zelf. Als die aan vervanging toe is mag je de garage bellen. Of heel erg handig zijn.
Zowel de distributieriem als multiriem zijn geen v-snaren (multiriemen vroeger nog wel eens, maar de spanning op deze riemen is zo laag dat het eigenlijk geen nut heeft)

En @ TS:
Dat het geluid ophoud zou er op kunnen duiden dat je druklager te stroef loopt. Kan je niet horen of het uit je bellhousing komt of dat het van voorkant afkomt? Een piepende multiriem is nooit zo'n probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 31-05-2010 21:55 ]

dot.blaat

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Even de v-snaar (of multiriem - ik weet niet uit welk jaar je auto komt) even induwen en kijken of hij genoeg op spanning staat. Het kan dat deze te slap is (of versleten), als hij te slap hangt even opspannen (meestal door de dynamo te verstellen op de beugel).

Verwijderd

Man man Man, er ligt een ketting in de Jazz! Het is de snaar! Ook gehad. Snaar is na aantal jaar uitgedroogd, daarna gaat deze rafelen. Lekkere monteurs op het forum hier! Snaar is ongeveer 20 euro. Zit met 25 min. erop.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik denk dat na 7 jaar wel een oplossing gevonden is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.