Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access 2007] Letter toewijzen aan waarde

Pagina: 1
Acties:

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik ben een database aan het bouwen rond een videotheek. De bedoeling is eigenlijk dat ik met een bepaalde letter de huurprijs voor die 'verhuring' aan kan geven. Dus als ik bij in de kolom 'Huurcode' de letter A typ, dat Access dan weet dat ik, bijvoorbeeld, 5 euro per dag bedoel. Als ik dan de letter B zou typen, dat Access weet dat ik 2 euro per dag bedoel etc.

Hoe kan ik iets dergelijks doen in Access 2007? Ik wil het graag bij deze database houden, en dus niet gaan klooien in AutoCorrectie of iets dergelijks.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 10% gewijzigd door Zinu op 20-05-2010 16:17 ]

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11 14:21
Je hebt een tabelletje nodig "prijzen", oid, waar je dit kunt opsommen.

Maar uit de hele vraagstelling maak ik op dat je nog niet veel met Access en databases in het algemeen gedaan hebt. Wellicht verstandig om je daar eerst verder in te verdiepen voordat je veel tijd en moeite gaat stoppen in een toepassing ervan.

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Dat klopt dat ik nog niet veel ervaring met Access heb, maar jouw reactie geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik weet hoe ik het moet opsommen maar ik wil weten hoe ik die verwijzing moet maken.

• Marko_J
Zinu schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:30: Ik weet hoe ik het moet opsommen maar ik wil weten hoe ik die verwijzing moet maken.
Tabellen worden in Access aan elkaar gerelateerd. Je hebt een tabel nodig voor je collectie, een voor klanten, een voor huurprijzen, en uiteindelijk komen die gegevens samen in een tabel 'verhuur'

Hoe je zo'n structuur ontwerpt heet normaliseren, en is de belangrijkste stap in het geheel.

En hoe je zo'n structuur vervolgens vertaalt in een werkende Access database.. dat gaat wat ver om hier 'even uit te leggen'. Het is geen onwil van mijn kant, maar daar is zo'n forum niet voor. Neem eerst eens een tutorial door, of volg zo'n access-voor-dummies boek, daarmee komen alle zaken snel en in logische volgorde aan bod.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 22:35

Reptile209

- gers -

Wat Marko_J bedoelt is dat je twee tabellen hebt: je bestaande tabel met video's en huurcodes, en een tabelletje met alle huurcodes en hun week/uur/dagtarief. In een query koppel je de twee aan elkaar, zodat de huurcode wordt 'vervangen' door een tarief in euro's.

Zo scherp als een voetbal!

• Marko_J
En om wel antwoord te geven op je vraag; de samenhang tussen tabellen kan je definieren bij Extra > Relaties

• Marko_J
grappig, ik kwam al googlelend dit tegen; tutorial voor het maken van een video rental database ;) Wellicht heb je er wat aan.

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Bedankt Marko, ik ga eens kijken!
Pagina: 1