• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
UPDATE PC toch maar uit gedaan, enkel Award Bootblock Bios v1.0 start nu op. Er is dus nog hoop. Echter lukt het niet om volgens MSI's recovery procedure te herstellen. Ik heb nu dus een FD met daarop IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM. Bios files met de nodige autoexec.bat met daarin "Awfl855a.exe W6701MLN.11H /Py /cd /cp /cc /r". Tevens geprobeerd om bios filename te renamen naar .BIN en switches " /CC /CD /CP /QI /R /PY /SN " te gebruiken. De FD wordt gelezen en ik krijg het volgende:

========================
Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software,

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...

Drive media is : 1.44Mb

Verwijder schijven of media.
Druk op een toets
==========================

Als ik zonder FD start dan wordt er om een gevraagd, doe ik die erin en Enter dan krijg ik ook bovenstaande. Nu nog een andere Award flash tool proberen. Tot zover de UPDATE.

Hier probeer ik de bios updaten van een Medion MD5000 (s478 sis648) MSI oem MS-6701. Zelf heb ik al ontelbare biossen geupdate. Ten eerste BIOS van Medion site gedownload, uitgepakt:
  • Awfl855a.exe
  • md5000.bat
  • W6701MLN.11H
md5000.bat bevat het volgende:

@echo off
cls
echo. Start flashing BIOS MD 5000
pause
Awfl855a.exe W6701MLN.11H /Py /cd /cp /cc /e /r

Booten vanaf een USB stick (bootable gemaakt met HP tool en basic dos files) is me niet gelukt met dit bord, ook al was usb stick enige aangesloten boot device. Stick werkt wel op andere systemen, al een tijdje in gebruik (twinmos 512MB bootable). Daarna met floppy geprobeerd, waarbij ik een MS-DOS boot disc heb gemaakt vanuit Win7. Als ik hiermee boot en md5000.bat draait dan doet Awfl855a.exe niet meer na de vraag om huidig BIOS op te slaan, ondanks of ik het wel of niet opsla. Nu heb ik alle bestanden verwijderd van floppy behalve COMMAND.COM , CONFIG.SYS , IO.SYS en MSDOS.SYS. Daarnaast de bios update files.

Nu ging de flash wel verder, helaas niet ver genoeg. De kwart van van blokjes (halve regel) is wit gevuld tijdens het "Programming", nu gebeurt er verder niets. PC draait nog, Awfl855a.exe lijkt te hangen...ik durf het niet uit te schakelen.

Nu realiseer ik me dat ik nogal stom bezig ben geweest door de brakke cardreader voor alle zekerheid niet te ontkoppelen en MSDOS files van Win7 te gebruiken ipv. oude boot discs.

Kan ik Award Flash geforceerd stoppen en terug de prompt gaan? Zo ja, hoe? (US keyboard layout is nu geladen) Ik ben een MSDOS leek.

Voor de rest gaat het om een stabiel werkend mobo+cpu+ram+psu, geen brakke elco's oid. Ram is memtest86+ stable.

[ Voor 20% gewijzigd door Sergej op 20-05-2010 18:22 ]