Blanco stemmen == niet stemmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.508 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
In de poll bij Technologie en de Tweede Kamer: een overzicht staat als optie "blanco/niet". Hiermee word de suggestie gewekt dat blanco stemmen exact hetzelfde is als niet op komen dagen, of in iedergeval word ermee duidelijk dat de maker van de poll er geen verschil tussen ziet.

Ik vind het samenvoegen van deze twee opties kortzichtig. Er is wel degelijk een verschil en je doet mensen die blanco stemmen er ernstig mee tekort. Het lijkt erop dat de schrijver van het artikel/poll nog wel wat over de politiek mag leren. Het zorgt ervoor dat je het bijbehorende artikel ook maar met een korreltje zou moet nemen.

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:23

arnoudwokke

Redacteur
Nou nou Ras, vind je niet dat je een beetje overhaaste conclusies trekt?

Een blanco stem is een stem, maar niet voor een bepaalde partij. Kortom, je stemt *niet* voor een van de genoemde partijen, en dat is waar imho die optie op slaat. Voor mensen die niet stemmen staat er de optie 'Ik mag (nog) niet stemmen'. :)
Het zorgt ervoor dat je het bijbehorende artikel ook maar met een korreltje zou moet nemen.
Ik hoop voor je dat je alles met een korrletje zout neemt, of wij het nu schrijven, NRC Handelsblad of de marketingafdeling van een willekeurig bedrijf. Daarom staan er linkjes naar alle partijprogramma's in het artikel enz enz. Joost Schellevis heeft zijn best gedaan om alles goed te beschrijven en als je zijn werk wilt degraderen op basis van een optie in een bijbehorende poll, vind ik dat je kortzichtig redeneert en hem er ernstig mee tekort doet.

[ Voor 4% gewijzigd door arnoudwokke op 20-05-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ben het wel een klein beetje met hem eens,

Blanco stemmen = deelnemen aan democratie.
Niet stemmen = niet deelnemen aan democratie.

Het resultaat is hetzelfde (stemmen worden verdeeld) maar toch is het niet helemaal hetzelfde; voor deze poll niet heel boeiend though ;)
Het lijkt erop dat de schrijver van het artikel/poll nog wel wat over de politiek mag leren.
Is anders een goed artikel imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
arnoudwokke schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:55:
Voor mensen die niet stemmen staat er de optie 'Ik mag (nog) niet stemmen'. :)
[...]
Ik hoop voor je dat je alles met een korrletje zout neemt, of wij het nu schrijven,...
Ga je nu echt 'niet stemmen' gelijk stellen aan 'niet mogen stemmen'?

Ik neem altijd alles met een korreltje zout, maar ik zie hier toch rede om vanwege deze fout in de poll extra sceptisch te zijn. De schrijver zal ongetwijfeld zijn best hebben gedaan, maar jullie en/of de schrijver zelf, brengen het artikel toch echt in niveau naar beneden met een poll ernaast waarin (edit: gesuggereerd word dat) niet stemmen gelijk gesteld word is aan blanco stemmen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ras op 20-05-2010 17:11 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 23:27
Een blanco stem is een ongeldige stem. Enige waar een blanco stem voor meetelt zijn de opkomstcijfers.

Effectief gezien kun je dus net zo goed niet gaan stemmen als blanco stemmen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

Antaresje schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:05:
Een blanco stem is een ongeldige stem. Enige waar een blanco stem voor meetelt zijn de opkomstcijfers.

Dat is dus niet waar. blanco stemmen gaan naar geen enkele partij - iets met kiesdeler enzo....tis na 5, beetje een dipje, maar er is een verschil. zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 21:53
Ras schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:04:
[...]

Ga je nu echt 'niet stemmen' gelijk stellen aan 'niet mogen stemmen'?
Ik neem aan dat Arnoud op dat punt even in de war was :)
Ik neem altijd alles met een korreltje zout, maar ik zie hier toch rede om vanwege deze fout in de poll extra sceptisch te zijn. De schrijver zal ongetwijfeld zijn best hebben gedaan, maar jullie en/of de schrijver zelf, brengen het artikel toch echt in niveau naar beneden met een poll ernaast waarin niet stemmen gelijk gesteld word aan blanco stemmen.
Dat het in een poll-optie gelijk wordt gesteld, wil niet zeggen dat we denken dat het hetzelfde is. We vonden het simpelweg weinig nut hebben om er twee aparte opties van te maken, net zoals dat alle niet-genoemde partijen zijn samengevat in 'anders'.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Antaresje schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:05:

Dat ben ik niet met je eens, een blanco stem kan ook gezien worden als een protest tegen de politiek/keuze die je hebt. Niet op komen dagen daarentegen kan veel meer oorzaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Die polloptie is van mijn hand, dus om een artikel van Joost af te serveren op basis van de poll is op zijn zachtst gezegd kortzichtig. En ja, blanco stemmen en niet stemmen is niet hetzelfde, dat is bekend. Het onderscheid is echter voor het doel van deze poll volstrekt niet relevant, het netto effect is 'ik doe niet mee aan het bepalen van de verdeling tussen de partijen'. En op welke wijze je aan die verdelingsbepaling onttrekt boeit mij nou weer helemaal niet.

Staatsrechtelijk is een blanco stem van groot belang, om op Tweakers.net te inventariseren wie geen zin in de gevestigde orde heeft, is het verschil tussen blanco en niet stemmen veel minder belangrijk, en om hier te inventariseren waar de politieke voorkeuren liggen is het zelfs van geen enkel belang. De optie is opgenomen om blanco/niet-stemmers een kans te geven de poll niet te vervuilen met de keuze voor een 'minst erg' alternatief. En er waren al heel veel opties dus om het zo overzichtelijk mogelijk te houden gaan we hier even wat korter door de bocht.
GWX schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:08:
Dat het in een poll-optie gelijk wordt gesteld, wil niet zeggen dat we denken dat het hetzelfde is. We vonden het simpelweg weinig nut hebben om er twee aparte opties van te maken, net zoals dat alle niet-genoemde partijen zijn samengevat in 'anders'.
Dat zeg ik dus :)

En ik durf het bijna niet te zeggen, maarreh... je kan natuurlijk ook niet stemmen, als je het niet met de poll eens bent. Een mogelijkheid om blanco te stemmen bieden we helaas niet >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Rataplan op 20-05-2010 17:12 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
GWX schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:08:
[...]
In mijn beginpost had ik het beter geformuleerd. Even gewijzigd. Jullie suggereren dat jullie het hetzelfde vinden. En daardoor doet het afbreuk aan het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 295814 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:08:
[...]

Dat is dus niet waar. blanco stemmen gaan naar geen enkele partij - iets met kiesdeler enzo....tis na 5, beetje een dipje, maar er is een verschil. zeker weten.
Ja, een verschil in het opkomstpercentage ;) Maar het heeft geen enkele betrekking met de kiesdeler, aangezien het opkomstpercentage niet in die berekening gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
Rataplan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:11:
[...]
En ik durf het bijna niet te zeggen, maarreh... je kan natuurlijk ook niet stemmen, als je het niet met de poll eens bent. Een mogelijkheid om blanco te stemmen bieden we helaas niet >:)
Ik vond de optie 'Ik stem niet' iig niet zo passen in een poll :+. Dat was daarentegen geen discussie waardig.

Ter informatie: Ik ga wel stemmen, maar zal niet blanco stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Rataplan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:11:
Staatsrechtelijk is een blanco stem van groot belang
Hoe is die blanco stem van groot belang dan? Volgens mij bestaat een blanco stem staatsrechtelijk niet eens, niet in Nederland tenminste. Een 'blanco' stem valt gewoon onder 'verkeerd ingevuld stembiljet', en dus automatisch onder het kopje ongeldige stemmen. Er wordt dus ook niet bijgehouden hoeveel 'blanco' stemmen er zijn uitgebracht.

Ongeldige stemmen tellen alleen mee voor de opkomstcijfers. De enige reden om bewust blanco te stemmen is om jezelf wijs te maken dat je daarmee een uiting van protest doet, maar behalve jijzelf is er niemand die zich ook maar iets aantrekt van jouw verkeerd ingevuld stembiljet.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
De blanco stem word meegenomen in de opkomstcijfers; als 60% van nederland blanco stemt kan er een coalitie gevormd worden, als 60% van nederland niet stemt.. tsja, dan kan dat niet he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:09
Ras schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:13:
[...]

Jullie suggereren dat jullie het hetzelfde vinden. En daardoor doet het afbreuk aan het artikel.
Dat wordt niet gesuggereerd. De normale interpretatie van '/' is 'of', oftewel een wijze om aan te geven dat een van de aangegeven opties van toepassing is zonder deze noodzakelijk ook gelijk te schakelen.
Mental schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:19:
De blanco stem word meegenomen in de opkomstcijfers; als 60% van nederland blanco stemt kan er een coalitie gevormd worden, als 60% van nederland niet stemt.. tsja, dan kan dat niet he :)
Onzin.

Blanco stemmen worden nergens voor gebruikt behalve in de publicatie van het totaal aantal uitgebrachte stemmen en het aantal ongeldige stemmen. Het beinvloedt het democratische proces op geen enkele wijze direct.

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 20-05-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mental schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:19:
Are you serious?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Ras schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:13:
[...]

In mijn beginpost had ik het beter geformuleerd. Even gewijzigd. Jullie suggereren dat jullie het hetzelfde vinden. En daardoor doet het afbreuk aan het artikel.
Hoewel er formeel wel een verschil is, is dat er in de praktijk niet: het is allebei simpelweg een onthouding van stemmen. Alleen de motivatie kan verschillend zijn, niet-stemmen zal wellicht vaak uit luiheid voortkomen terwijl blanco stemmen een vorm van protest zal zijn. Maar ik zie niet in waarom dat relevant zou zijn voor deze verkiezingspoll.

Misschien dat Maurice de Hond onderscheid moet maken tussen blanco stemmen en niet stemmen, maar wij zijn geen Maurice de Hond en we pretenderen ook niet dat we Maurice de Hond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Antaresje schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:17:
Hoe is die blanco stem van groot belang dan?
Dat heb ik even los van de Nederlandse praktijk gezien en ik bezie het niet vanuit de democratie, maar vanuit het individu. In landen met een stemplicht is het bijvoorbeeld de enige manier om 'niet' te stemmen - je kan niet verplicht worden om op iemand met foute ideeën te stemmen.

Als ongeldige stemmen en blanco stemmen in Nederland inderdaad worden samengeveegd (dat dacht ik niet, maar daar kan ik naast zitten | edit: ik zit er naast, ze zijn idd ongeldig) dan is het praktisch nut in ons land inderdaad vrijwel nul - maar dat de mogelijkheid geboden wordt is volgens mij een essentieel onderdeel van vrije verkiezingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 20-05-2010 17:31 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Rukapul schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:19:
Onzin.

Blanco stemmen worden nergens voor gebruikt behalve in de publicatie van het totaal aantal uitgebrachte stemmen en het aantal ongeldige stemmen. Het beinvloedt het democratische proces op geen enkele wijze direct.
Lang leve aannames dan maar he :)

Wat ik wel vreemd vind is dat ik nergens kan vinden of het opkomstpercentage (even los van geldig / niet geldig stemmen) van invloed is op de geldigheid.
Als er 1% komt stemmen lijkt het erop alsof de verkiezingen geldig verklaard worden.
Overigens is blanco stemmen wel een signaal naar de politiek dat er blijkbaar geen partij is die de voorkeur van de stemmer geniet.

Als er 20% blanco stemmen uitgebracht worden dan lijkt het mij dat daar actie op ondernomen gaat worden, gericht op het onderzoeken wat de de mensen dan willen zien in het programma van een politieke partij.
Als er 20% niet gestemd wordt dan zal de politiek hoogstens een PR campagne starten over hoe belangrijk het is om te stemmen, indirect beinvloed blanco stemmen dus wel de democratie; de verkiezingsuitslag dan weer niet though.
Als ongeldige stemmen en blanco stemmen in Nederland inderdaad worden samengeveegd (dat dacht ik niet, maar daar kan ik naast zitten) dan is het praktisch nut in ons land inderdaad vrijwel nul - maar dat de mogelijkheid geboden wordt is volgens mij een essentieel onderdeel van vrije verkiezingen.
Volgens wikipedia is een blanco stem inderdaad ongeldig; veel betere bronnen daarvoor niet zo gauw kunnen vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Mental op 20-05-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mental schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:31:
Wat ik wel vreemd vind is dat ik nergens kan vinden of het opkomstpercentage (even los van geldig / niet geldig stemmen) van invloed is op de geldigheid.
Als er 1% komt stemmen lijkt het erop alsof de verkiezingen geldig verklaard worden.
Overigens is blanco stemmen wel een signaal naar de politiek dat er blijkbaar geen partij is die de voorkeur van de stemmer geniet.

Als er 20% blanco stemmen uitgebracht worden dan lijkt het mij dat daar actie op ondernomen gaat worden, gericht op het onderzoeken wat de de mensen dan willen zien in het programma van een politieke partij.
Als er 20% niet gestemd wordt dan zal de politiek hoogstens een PR campagne starten over hoe belangrijk het is om te stemmen, indirect beinvloed blanco stemmen dus wel de democratie; de verkiezingsuitslag dan weer niet though.
Check Wikipedia: Blanco stem maar even :)

edit:
Jajaja, is not a source, ik weet het ;)

edit:
Oh, die had je al gevonden :{

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 20-05-2010 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Rataplan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:25:
[...]
Dat heb ik even los van de Nederlandse praktijk gezien en ik bezie het niet vanuit de democratie, maar vanuit het individu.
Zeg dan ook niet dat een blanco stem van groot staatsrechtelijk belang is ;)

Je ziet dit verhaal overigens elke verkiezingen terug komen. Er zijn nog schrikbarend veel mensen die het idee hebben dat een blanco stem daadwerkelijk invloed heeft op een verkiezingsuitslag, terwijl dat helemaal niet zo is. En als er iets niet goed is voor de democratie is het dat mensen niet voldoende op de hoogte zijn van hoe het democratisch proces in hun land nou precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Antaresje schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:33:
[...]

Zeg dan ook niet dat een blanco stem van groot staatsrechtelijk belang is ;)
Juist wel. Een echte democratie kan zijn burgers niet verplichten een partij te kiezen. Voor de uitslag, d.i. voor het door de gemeenschap gevraagde resultaat, is het dus niet relevant, voor het lid van de gemeenschap is het echter van doorslaggevend belang. Daarom zeg ik dus niet dat het van belang is voor de staat, maar voor het staatsrecht.
Je ziet dit verhaal overigens elke verkiezingen terug komen. Er zijn nog schrikbarend veel mensen die het idee hebben dat een blanco stem daadwerkelijk invloed heeft op een verkiezingsuitslag, terwijl dat helemaal niet zo is. En als er niets niet goed is voor de democratie is het dat mensen niet voldoende op de hoogte zijn van hoe het democratisch proces in hun land nou precies werkt.
True that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:19:
[...]

Dat wordt niet gesuggereerd. De normale interpretatie van '/' is 'of', oftewel een wijze om aan te geven dat een van de aangegeven opties van toepassing is zonder deze noodzakelijk ook gelijk te schakelen.
Je kunt hier wel heel taalkundig tegen aan kijken, maar of iemand iets interpreteert zoals jij het bedoeld of op een andere manier,dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Als er maar genoeg (<== subjectief) mensen zijn die het verkeerd opvatten dan is je uitspraak, in dit geval een pollantwoord, suggestief. Wanneer het opgedeeld was in twee verschillende keuzemogelijkheden was er geen ruimte voor verkeerde interpretatie. Het feit dat alle andere keuzemogelijkheden wel allemaal uit één optie bestaan versterkt de mogelijkheid tot verkeerde interpretatie en maakt het dus nog suggestiever.

[ Voor 9% gewijzigd door Ras op 20-05-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Jij vat het verkeerd op omdat je dezelfde eisen aan de Tweakers.net-poll en de TK-verkiezingen stelt, extrapoleert vervolgens dat de kwaliteit van het stuk dus wel benedenmaats zal zijn, en je valt Rukapul aan op het feit dat hij wel wat beter naar de opties kijkt? Maak je het ff niet te gek?
Het feit dat alle andere keuzemogelijkheden wel allemaal uit één optie bestaan versterkt de mogelijkheid tot verkeerde interpretatie en maakt het dus nog suggestiever.
Zoals de optie 'anders'? Als je geen reacties van anderen leest, gaat dit wegens gebrek aan discussie dicht hoor.

[ Voor 39% gewijzigd door Rataplan op 20-05-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
Rataplan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:44:
Jij vat het verkeerd op omdat je dezelfde eisen aan de Tweakers.net-poll en de TK-verkiezingen stelt, extrapoleert vervolgens dat de kwaliteit van het stuk dus wel benedenmaats zal zijn, en je valt Rukapul aan op het feit dat hij wel wat beter naar de opties kijkt? Maak je het ff niet te gek?
Ik vind het niet respectvol naar blanco stemmers dat ze op één hoop geveegd worden met niet-stemmers. En andersom eigelijk ook.

Rukapul mag best taalkundig naar de opties kijken. Ik heb alleen duidelijk gemaakt waarom dat er volgens mij niet toe doet en ik het nog steeds suggestief vind. Op de man spelen met 'Maak je het ff niet te gek?' lijkt me niet passen in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Ras schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:00:
[...]

Ik vind het niet respectvol naar blanco stemmers dat ze op één hoop geveegd worden met niet-stemmers. En andersom eigelijk ook.

Rukapul mag best taalkundig naar de opties kijken. Ik heb alleen duidelijk gemaakt waarom dat er volgens mij niet toe doet en ik het nog steeds suggestief vind. Op de man spelen met 'Maak je het ff niet te gek?' lijkt me niet passen in deze discussie.
Niet respectvol omdat ze geen eigen poll-optie hebben? Het is dan wellicht ook niet respectvol naar partijen als Heel NL en Partij voor Mens en Spirit dat ze op één hoop worden gegooid, maar het zij zo. Voor die nog geen 2 procent een eigen poll-optie toevoegen... tja.

Je moet de betekenis van een poll-optie niet hoger inschatten dan ze is: het is een poll-optie, niet een indiciatie van hoe wij de wereld zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind blanco stemmen waardeloos, zo van: "ik wil wel naar het stemhokje, maar weet niet wie ik moet kiezen"...
En het geeft een groot risico dat degene die de stembiljetten telt alsnog even een kruisje zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ras schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:00:
Op de man spelen met 'Maak je het ff niet te gek?' lijkt me niet passen in deze discussie.
Het lijkt erop dat de schrijver van het artikel/poll nog wel wat over de politiek mag leren. Het zorgt ervoor dat je het bijbehorende artikel ook maar met een korreltje zou moet nemen.
Jij bent echt de laatste die hier over op de man spelen mag praten. Als ik daarnaast in jouw post lees dat je Rukapul met zoveel woorden kortzichtigheid verwijt, dan is mijn opmerking volgens je eigen logica volstrekt relevant. Probeer dus even wat minder te chargeren en wat meer kennis van de motivatie van anderen te nemen, want anders blijft er weinig anders over dan een pissing contest en daar heb ik nog steeds geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Afgezien van de discussie die hier al loopt mag je jezelf afvragen in hoeverre je waarde mag hechten aan een poll over de verkiezingen op Tweakers.net.
Het is niet alsof levensveranderende beslissingen genomen gaan worden aan de hand van die poll; gevalletje lekker boeiend wat mij betreft, ik als blancostemmer bji de vorige verkiezingen deel je mening over het onderscheid overigens niet, het doel van de poll heeft daar ook niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:12:
Ik vind blanco stemmen waardeloos, zo van: "ik wil wel naar het stemhokje, maar weet niet wie ik moet kiezen"...
Lekker arrogant, jammer dat het ook erg dom is om er zo over te denken. Ik denk dat de gemiddelde blanco stemmer beter weet waarom hij blanco stemt dan de gemiddelde niet-blanco stemmer.
En het geeft een groot risico dat degene die de stembiljetten telt alsnog even een kruisje zet!
Een groot risico! Echt waar? Doe even niet zo paranoïde. Iemand die stembiljetten ongeldig wil laten verklaren kan overigens net zo goed een kruisje extra zetten.

Blanco stemmen = "ik wil graag stemmen, maar er is geen partij die dicht genoeg bij mijn wensen/eisen komt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Niet online
Rataplan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:13:
[...]
Als ik daarnaast in jouw post lees dat je Rukapul met zoveel woorden kortzichtigheid verwijt, dan is mijn opmerking volgens je eigen logica volstrekt relevant.
[...]
Kennelijk moet ik mijn reactie op Rukapul nogmaals verduidelijken. Ik heb hem nergens van kortzichtigheid verweten. Sterker nog, hij keek juist verder dan ons door een ander punt aan te stippen. In mijn reactie op hem heb ik alleen aangegeven dat dit punt niet afdoet aan de suggestieve vorm van de poll. Als mijn reactie op Rukapul de suggestie wekte dat ik hem kortzichtig vind, dan hiervoor mijn excuses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:19:
[...]

Lekker arrogant, jammer dat het ook erg dom is om er zo over te denken. Ik denk dat de gemiddelde blanco stemmer beter weet waarom hij blanco stemt dan de gemiddelde niet-blanco stemmer.
Ik denk het niet! Het is een "ik vind jullie allemaal even slecht" en "dat laat ik op deze manier zien" als iemand blanco stemt. Terwijl er ook tussen 10 slechte opties altijd een minste-slechte te kiezen is.
Een groot risico! Echt waar? Doe even niet zo paranoïde. Iemand die stembiljetten ongeldig wil laten verklaren kan overigens net zo goed een kruisje extra zetten.
Being paranoid doesn't mean nobody's following you! Het feit dat het KAN, en achteraf niet meer TE CONTROLEREN is of een blanco stem een kruisje heeft gekregen, maakt het al fout. Controleerbaarheid is namelijk de basis van onze democratie!
Wat dat betreft is dat "kruisje extra" net zo erg: stel dat een van de tellers Partij X niet leuk vindt, dan zet-ie op een paar stembiljetten een extra kruisje bij Partij Y. Niemand die er ooit achterkomt, en toch kost het Partij X stemmen.

* RemcoDelft wil nog steeds VN-waarnemers bij onze verkiezingen! Jarenlang hebben we onbetrouwbare stemcomputers gebruikt, en nu zie ik ook heel veel andere mogelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik vond het een goed uitgediept artikel van Joost en daar doet een poll niets van af :) thanks Joost, dat je dit vaker mag doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

RemcoDelft schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:25:
[...]

Ik denk het niet! Het is een "ik vind jullie allemaal even slecht" en "dat laat ik op deze manier zien" als iemand blanco stemt. Terwijl er ook tussen 10 slechte opties altijd een minste-slechte te kiezen is.
Je wilt serieus in een discussie je mening als een feit presenteren (in 2 zinnen)?
[...]

Being paranoid doesn't mean nobody's following you! Het feit dat het KAN, en achteraf niet meer TE CONTROLEREN is of een blanco stem een kruisje heeft gekregen, maakt het al fout. Controleerbaarheid is namelijk de basis van onze democratie!
Ehm, wie zegt dat het niet te controleren is?
* RemcoDelft wil nog steeds VN-waarnemers bij onze verkiezingen! Jarenlang hebben we onbetrouwbare stemcomputers gebruikt, en nu zie ik ook heel veel andere mogelijke problemen.
Want VN-waarnemers sluit mogelijke fraude uit?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 21:51
Die polloptie is van mijn hand, dus om een artikel van Joost af te serveren op basis van de poll is op zijn zachtst gezegd kortzichtig
Heb je dat erbij gezet dan? (Dat de Poll door iemand anders is toegevoegd dan de auteur.

Of begrijp ik de term kortzichtig niet? Ik heb volgens mij nergens kunnen zien dat het wel zo was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het niet! Het is een "ik vind jullie allemaal even slecht" en "dat laat ik op deze manier zien" als iemand blanco stemt.
Ja, precies, iemand heeft dus geen trek in de huidige politieke partijen maar wil wel zijn stem laten horen. Dat is iemands goed recht toch?
Terwijl er ook tussen 10 slechte opties altijd een minste-slechte te kiezen is.
Dat is simpelweg niet waar. Als een partij een punt op het programma heeft staan dat tegen iemands principes ingaat, dan is het stemmen op die partij voor die persoon geen optie. Ook niet als andere partijen "nog erger" zijn.
Ik ben het ermee eens dat het verkiezingsproces gecontroleerd moet worden, maar dat staat compleet los van blanco stemmen. Het is ook niet achteraf te controleren of een geldige stem ongeldig is gemaakt door een extra kruisje te zetten.
Wat dat betreft is dat "kruisje extra" net zo erg: stel dat een van de tellers Partij X niet leuk vindt, dan zet-ie op een paar stembiljetten een extra kruisje bij Partij Y. Niemand die er ooit achterkomt, en toch kost het Partij X stemmen.
Ja precies, verkiezingsfraude is dus niet iets wat alleen op kan treden bij blanco stemmen. Maar zo bracht je het wél.
Ik zie niet in wat de rol van de VN hierin zou moeten zijn, het is niet zo dat in ons politiek systeem er stelselmatig wordt onderdrukt. Het is prima mogelijk om de verkiezingsuitslag te vergelijken met peilingen die je zelf zonder problemen kunt doen. De uitslagen zullen niet zo enorm veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Gelukkig dan maar, dat jij als burger mag toekijken bij het tellen, om te zien of de stemcommissie iets raars doet... Je mag zelfs deelnemen aan de stemcommissie!

Waarom heb je dat niet gedaan, als het je zo hoog zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
Discussies over de betrouwbaarheid van ons kiesstelsel en het nut van het blanco stemmen mogen ergens anders worden gevoerd, laten we het bij de poll houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
GWX schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:58:
Discussies over de betrouwbaarheid van ons kiesstelsel en het nut van het blanco stemmen mogen ergens anders worden gevoerd, laten we het bij de poll houden :)
Maar da's simpel, die poll is gewoon goed. Er is immers effectief geen verschil tussen blanco stemmen, ongeldig stemmen (wat blanco stemmen dus ook is) en niet stemmen.

Als je dat verschil wel wilt, moet je een partij zoeken die het kiesstelsel op de schop wil nemen en een echte blanco stem wil invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs als er effectief geen verschil is, is het voor statistieken wél interessant natuurlijk. Daarom is het jammer dat in de poll dat onderscheid niet is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
He, wat is er nu met de poll gebeurd? Kan hij niet zowel op de fp als naast het artikel staan?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39
Polls kunnen ook per artikel bestaan, dus er is niks mee gebeurd, hij stond sowieso al niet op de frontpage ;)

Ow, hij staat nu alléén op de frontpage dus 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 21-05-2010 10:01 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens mij word er met die poll enorm gesjoemeld, er zijn het laatste uur zowat 3000 stemmen erbij gekomen, en de enige partij die stijgt is de PVV. Dat lijkt me statistisch extreem ongeloofwaardig zeg maar.

Zit er iemand de poll te verneuken oid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39
Er zijn nu in totaal iets meer dan 6000 stemmen, dus dat PVV als enige stijgt klopt niet, want die zit nog steeds maar op 10%. Als er 3000 van de 6000 keer op PVV zou zijn gestemd zouden ze toch wel iets hoger moeten staan ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mute schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:13:
Er zijn nu in totaal iets meer dan 6000 stemmen, dus dat PVV als enige stijgt klopt niet, want die zit nog steeds maar op 10%. Als er 3000 van de 6000 keer op PVV zou zijn gestemd zouden ze toch wel iets hoger moeten staan ;)
Ik heb het even in de gaten gehouden, de PVV stond daarstraks op 6.x procent, en die is nu gestegen naar bijna 11 procent. Vrijwel alle anderen zijn óf gedaald, óf grofweg gelijk gebleven.

Daarnaast komen er soms wel erg veel stemmen bij (doe maar eens een tijdje F5, dan valt het wel op).

Ter indicatie; in nog geen 15 minuten zijn er alweer ruim meer dan 600 stemmen bijgekomen, dat is ongeloofwaardig.

Iets stinkt er hier. Dit is statistisch ongeveer net zo geloofwaardig als dat het morgen omhoog gaat regenen, of dat Pasen en Pinksteren volgend jaar op dezelfde dag gaan vallen.

Edit: hé, kennelijk leest de betreffende persoon die dit doet hier mee, want hij is nu vrijwel gestopt, nu komt er enkel nog zo af en toe nog een stem bij (stuk of 10 de laatste 5 minuten).

Edit2: ok, hij is weer opnieuw begonnen: zo'n 80 stemmen de laatste 5 minuten.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 21-05-2010 16:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rustig blijven ademhalen, wildhagen. Stemverhouding is anders sinds die poll op de FP ipv bij het artikel staat (d'r werd hier aan het begin van de middag al geconstateerd dat de PVV populairder is bij de mensen die een review over politiek niet lezen :P), dat dat aan het einde van vrijdagmiddag wat harder gaat is ook niet vreemd, en we houden het sowieso in de gaten.

[ Voor 24% gewijzigd door Rataplan op 21-05-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En ik neem aan dat pollverneuken al snel in de kraag wordt gevat :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Anoniem: 470501

Weet er iemand waarom destijds de stemplicht is afgeschaft?

De werkelijke reden.

En om even on topic te bijven:

Blanco stemmen is ook erg fraude gevoelig. Beter 2 (of meer) bolletjes inkleuren zodat het heel duidelijk is dat je wel hebt gestemd, maar dat uiteindelijk niemand je stem krijgt.

Altijd beter dan Helemaal niet gaan stemmen, want dan stem je uiteindelijk voor de winnende partij.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Welkom in Geachte Redactie, wilfriet - hier bespreken we frontpageaangelegenheden. Voor een inhoudelijke discussie over de stemplicht moet je in Wetenschap & Levensbeschouwing of in Themaforum: Verkiezingen zijn.

Dit topic had niet gekickt hoeven worden vanwege de offtopic aanleiding, dus ik hang hier een slotje op.

[ Voor 7% gewijzigd door Rataplan op 30-08-2012 13:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.