• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04-2025
He mensen,

ik vraag me af wat een betere oplossing is.
Wil een nieuwe lcd/led en dan via de pc films kijken. Wat is nu de beste oplossing, gaan werken met een UTP-kabel en dan een netwerk aanleggen of via een hdmi kabel gaan werken.

Probleem is alleen dat ik niet weet of mijn videokaart dit aankan, gaat om een Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M. Zit wel dvi-aansluiting op en zat dan te denken aan een adapter. Maar krijg ik dan nog wel geluid op de tv. Heeft iemand een idee/suggestie wat ik het beste kan gaan doen.

Grtn Martin

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35
Goede vraag eigenlijk. Ik denk dat je via netwerk makkelijker controle hebt over wat je kijkt, omdat je dan met je afstandsbediening kan navigeren en pauzeren enzo. Maar via HDMI zou je weer meer kunnen. Dus het is een beetje de vraag wat je wilt.

Wil je de tv als monitor gebruiken, dus ook surfen enzo? Dan zou ik zeggen HDMI. Wil je het meer als mediacenter gebruiken, dan is via UTP makkelijker denk ik. Sowieso kan je via UTP wel wat minder omdat er toch beperkingen op tv's zitten, ook qua snelheid, maar op zich valt dat bij de nieuwere tv's reuze mee, kunnen meer dan je in eerste instantie zou denken.

The devil is in the details.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
duimp schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:04:
Probleem is alleen dat ik niet weet of mijn videokaart dit aankan, gaat om een Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M. Zit wel dvi-aansluiting op en zat dan te denken aan een adapter. Maar krijg ik dan nog wel geluid op de tv. Heeft iemand een idee/suggestie wat ik het beste kan gaan doen.
DVI is HDMI zonder geluid. Geluid zou je dan dus onafhankelijk van het beeld moeten regelen.
Verder zou ik denken dat je videokaart dat best kan hebben, het is een redelijk recent model.

• duimp
ik wil het eigenlijk als mediacenter gebruiken, dus films downloaden en dan gelijk gaan kijken.
weet alleen niet of ik blueray via htp kan zenden.

als ik dvi zou nemen heb ik dus geen geluid, moet ik dan een aparte kabel van mijn geluidskaart naar de tv trekken?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16
De videokaart heeft waarschijnlijk een aansluiting voor een geluidskaart. Hierdoor is mogelijk om toch beeld en geluid via HDMI (DVI) naar buiten te krijgen.
Het trouwens een fabeltje dat DVI geen geluid kan transporteren. Veel videokaarten hebben een verloop van DVI naar HDMI en daar komt het geluid ook door naar buiten en er zit echt geen audiochip in het verloopstukje

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 14:22

oXygeN

oftewel oxje...

Je hebt et hier echt over 2 totaal andere methoden.

UTP kan je wel gebruiken, in feite hang je je tv dan gewoon aan je thuisnetwerk maar dan zal je tv wel DLNA moeten ondersteunen en dus zelf ook de decoding van videobestanden moeten doen (de vraag is dan hoe uitgebreid/flexibel dat is)...

Als je HDMI gebruikt betekent et dus dat je je PC alle decoding voor zn rekening neemt en puur de audio/videostream via HDMI naar je tv stuurt. Dit is over het algemeen een stuk flexibeler omdat wat je op je PC kan kijken je dan ook op je TV kan kijken (je TV wordt dan gewoon een soort PC-monitor, dit gaat voor de UTP oplossing totaal niet op)

\o/

• duimp
maar werkt HDMI ook als je een kabel van 10 meter gaat gebruiken?
als tv had ik er wel een in gedachten met dnla en wat ik lees werkt over het algemeen utp wel goed.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35
HDMI-kabels van 10 meter werken prima, alleen is het dan soms wel verstandig om niet voor de allergoedkoopste te gaan.

The devil is in the details.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

CherandarGuard schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:14:
[...]

DVI is HDMI zonder geluid. Geluid zou je dan dus onafhankelijk van het beeld moeten regelen.
Verder zou ik denken dat je videokaart dat best kan hebben, het is een redelijk recent model.
Bij Ati kaarten HD3xxx, HD4xxx, HD5xxx is geluid via een speciale DVI-HDMI adapter wel mogelijk. Een standaard DVI-HDMI adapter geeft alleen beeld door. Ik spreek uit ervaring, heb zelf een Ati HD4350. Geen idee of dat bij NVidia ook geldt. Maar ben het ook eens met de rest hier, een pc naar tv oplossing is beter (HDMI), dan gaat het vooral om de hoeveelheid mogelijkheden.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Zelf heb ik een Asus EAH3450/DI/256M met HDMI op mijn Bravia aangesloten. Beeld en geluid zijn prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2010 13:46 ]

• duimp
maar ik heb geen flauw idee of nvidia ook zulke adapters heeft. zou niet weten waar je die kunt kopen.
baal nu wel dat ik toen niet na een videokaart heb gekeken met hdmi uitgang

• duimp
en past trouwens een hdmi-kabel achter een plint?
heb geen flauw idee hoe dik die kabels zijn.

Het is niet de bedoeling je eigen topic binnen 24 uur te kicken. Als je iets toe wilt voegen aan een vorige post gebruik dan de Edit-knop.

Verder is het hier nog steeds geen vraag-en-krijg-antwoord-forum, maar een discussieforum. Dus iets van eigen inzet is wel gewenst.

[ Voor 60% gewijzigd door FeaR op 21-05-2010 18:47 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

duimp schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:53:
Zou het dan geen plan zijn om even naar de lokale TV-boer te lopen en zo'n kabel te bekijken (of desnoods te Googlen)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• duimp
ja dat zou ook kunnen maar misschien heeft iemand hier een hdmi-kabel al achter z'n plint liggen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

duimp schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:53:
En wij hebben geen idee hoe groot jouw plint is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• duimp
daar heb je ook gelijk aan

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

duimp schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:04:
Het is niet alleen de videokaart die het aan moet kunnen, maar een GTX260 kaart lijkt me hier ruim voldoende voor. Gebruik wel Media Player Classic Home Cinema om DXVA te kunnen gebruiken, zodat je hardware matig af kan spelen. Dit scheelt al enorm in CPU verbruik.
Mute schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:07:
Goede vraag eigenlijk. Ik denk dat je via netwerk makkelijker controle hebt over wat je kijkt, omdat je dan met je afstandsbediening kan navigeren en pauzeren enzo. Maar via HDMI zou je weer meer kunnen. Dus het is een beetje de vraag wat je wilt.
Waarom zou je via HDMI niet kunnen pauzeren? :? Zo komt het wel op mij over namelijk.
Pagina: 1