Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357654

Topicstarter
Hoi,

Excuses als ik in de verkeerde topic post. Ik ben complete noob in pc verder.

Ik heb een nieuw systeem onderdelen gekocht en het is door een vriend in elkaar gezet. Maar nu wilden we dus een windows cd booten. Volgens het menu kan je uit F2, F6 en F11 kiezen. Wij hadden F11 nodig voor de boot menu, maar die werkt dus helemaal niet als je drukt tijdens het scherm. F2, F6 werken overigens wel gewoon normaal. Zelfs een nieuw keyboard gehaald, maar tevergeefs hetzelfde resultaat....

Heeft iemand idee hoe we dit kunnen verhelpen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 18:17
Bios eventueel updaten.
Als je wel gewoon in de bios kan komen maar niet in het boot menu kun je eventueel als omzeiling gewoon de bootvolgorde veranderen en cd op 1 zetten. Mocht erna je pc weer opstarten en klaar zijn met de installatie deze veranderen, en je harde schijf op 1 zetten. Zo heb ik dit wel eens vaker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
smeetsmeister schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:21:
Bios eventueel updaten.
Als je wel gewoon in de bios kan komen maar niet in het boot menu kun je eventueel als omzeiling gewoon de bootvolgorde veranderen en cd op 1 zetten. Mocht erna je pc weer opstarten en klaar zijn met de installatie deze veranderen, en je harde schijf op 1 zetten. Zo heb ik dit wel eens vaker gedaan.
Bedankt voor je reactie.
Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik die boot menu kan omzeilen? Hoe kan ik boot volgorde veranderen en cd op 1 zetten? En moet ik daarna harde schijf ook op 1 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Anoniem: 357654 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:29:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik die boot menu kan omzeilen? Hoe kan ik boot volgorde veranderen en cd op 1 zetten? En moet ik daarna harde schijf ook op 1 zetten?
In de BIOS zelf instellen ipv in het boot menu. BIOS is meestal te bereiken via DEL/F2/F10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp dat ik boot sequence dus moet veranderen. Ik heb even gezocht op een site hoe je dat moet veranderen, en ik moest volgens de stappen op een gegeven moment zoeken naar de woorden First Boot Device, Boot Order, Boot Management, Boot Sequence, etc. Maar deze kan ik dus helemaal niet vinden in de BIOS. En ik heb echt elke regel tussen de menu langs gelopen.

Volgens deze site hoe je boot sequence moet veranderen. http://helpdeskgeek.com/how-to/change-boot-order-xp-vista/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Tip: Als je hulp wilt, vertel ons dan waarmee. Wat is het merk, model en type nummer van je moederbord?
Tip: Als je de pc zelf gebouwd hebt is er ergens een doos van je moederbord met handleiding. Daarin staat altijd beschreven hoe je in de BIOS komt, welke menu opties er zijn en wat die doen.

Tenslotte: Het kan zijn dat je boot met USB toetsenbord , misschien moet je het wel proberen emt een ps/2 model?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheMe schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:46:
Tip: Als je hulp wilt, vertel ons dan waarmee. Wat is het merk, model en type nummer van je moederbord?
Tip: Als je de pc zelf gebouwd hebt is er ergens een doos van je moederbord met handleiding. Daarin staat altijd beschreven hoe je in de BIOS komt, welke menu opties er zijn en wat die doen.

Tenslotte: Het kan zijn dat je boot met USB toetsenbord , misschien moet je het wel proberen emt een ps/2 model?
My bad, voor het gemak post ik hele systeem wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 63,90€ 63,90
1Sony AD-7240S€ 19,-€ 19,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced Zwart€ 76,75€ 76,75
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 29,90€ 29,90
1Antec TruePower TP-550€ 69,14€ 69,14
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 98,90€ 98,90
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 137,85€ 137,85
1Asrock 890GX Extreme3€ 104,80€ 104,80
2Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 146,50€ 293,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,24

Ik heb geen ps/2 keyboard. Maar usb zou gewoon moeten werken toch? Want F2, F6 etc. werkt wel gewoon, ik heb ook USB enabled staan in de BIOS.

Ik ben bang dat misschien moederboard kapot zou zijn? Lees ik soms op forums, maar is onwaarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Dit scheelt. Als ik het goed begrijp heb je alles in elkaar gezet. Je DVD en hardeschijf aangesloten. (En je videokaart etc). Kortom: je PC start op, geraakt door de POST heen en komt dan met een error, omdat 'ie geen OS kan vinden (Windows / Linux oid)

Jij wilt de BIOS aanpassen, zodat de DVD als eerste wordt bekeken voor een OS en niet je HD.

Volgens je het manual van je moederbord: http://europe.asrock.com/manual/890GX%20Extreme3.pdf
You may run the BIOS SETUP UTILITY when you start up the computer. Please press <F2> or <Del>
during the Power-On-Self-Test (POST) to enter the BIOS SETUP UTILITY, otherwise,
POST will continue with its test routines.
Dan op pagina 69 staat het Boot Screen uitgelegd met Boot Sequence. Volgens mij is dat wat jij zoekt om in te stellen dat je DVD eerst benaderd wordt en niet je harde schijf.

Je moederbord is niet snel kapot. Porbeer eerst bovenstaande eens. Krijg je het echt niet voor elkaar, trek dan je harde schijf er uit (alleen de stekkers zodat ie niet aangesloten is) en haal USB opslag uit je computer als je dat aangesloten hebt (Mijn PC boot niet als er een USB stick in zit, daar blijft ie eindeloos zoeken naar een OS).
Gebruik dan een Ubuntu Live of Knoppix Live CD om je hardware te testen.

En mocht je nog een ps/2 toetsenbord moeten hebben: Als je in de buurt van Weesp / Hilversum woont heb ik er wel een paar liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door TheMe op 20-05-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens je het manual van je moederbord: http://europe.asrock.com/manual/890GX%20Extreme3.pdf

[...]

Dan op pagina 69 staat het Boot Screen uitgelegd met Boot Sequence. Volgens mij is dat wat jij zoekt om in te stellen dat je DVD eerst benaderd wordt en niet je harde schijf.
Bedankt voor je reactie, ik heb gekeken in die pdf manual. Als ik dus bij 3.6 Boot Screen in manual kom. Dan moet ik naar 'Boot' in BIOS. Maar mijn scherm ziet er anders uit dan in het manual. I manual staat er '1st boot devide, 2nd boot device, etc.' Mijn scherm heeft dat dus allemaal niet, alleen de standaard regel 'Boot Settings Configuarion'. Wat is er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Is het geen toegang tot een submenu?
Maak er eens een foto van als je wilt. Je hoeft trouwens niet heel bang te zijn dat je dingen kapot maakt in de BIOS. Als je iets wijzigt, vraagt de BIOS altijd of je iets op wilt slaan. Ben je niet zeker van je zaak, kies dan Nee (Of Quit without Saving of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheMe schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:23:
Is het geen toegang tot een submenu?
Maak er eens een foto van als je wilt. Je hoeft trouwens niet heel bang te zijn dat je dingen kapot maakt in de BIOS. Als je iets wijzigt, vraagt de BIOS altijd of je iets op wilt slaan. Ben je niet zeker van je zaak, kies dan Nee (Of Quit without Saving of iets dergelijks)
ja het is toegang tot submenu, dan kom ik gewoon in de standaard menu zoals gegeven in de manual, 3.6.1 Boot Settings Configuration. Dat heb ik wel gewoon op m'n scherm.
edit: ik kan geen foto maken nu heb geen camera.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 357654 op 20-05-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar zou er niet een device herkent moeten worden? Want ik heb niet eens een 1st boot devide tussen staan bij de tab 'Boot'

Edit: Als ik mn pc nu gewoon opstart en ik druk op niks, dan krijg ik zwarte scherm met de volgende tekst:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected boot device and press a key

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 357654 op 20-05-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 23:20
Anoniem: 357654 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:33:
Maar zou er niet een device herkent moeten worden? Want ik heb niet eens een 1st boot devide tussen staan bij de tab 'Boot'

Edit: Als ik mn pc nu gewoon opstart en ik druk op niks, dan krijg ik zwarte scherm met de volgende tekst:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected boot device and press a key
dit zegt de bios inderdaad als er geen harde schijf met een OS gevonden kan worden

controleer goed al alle stekkers er in zitten van de dvd en HDD en probeer toch nog een keer je bios in te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
Anoniem: 357654 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:33:
Kun je de 1st boot device ook niet instellen? want als er helemaal niks herkent kan worden dan ligt het probleem denk ik niet bij de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey opgelost jongens, probleem was dat de sata kabels van dvd brander en hdd verkeerd waren aangesloten. Ik ben nu windows aan het installen :D seeyou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
:+

Goede oplossing! Succes verder! 8)

[ Voor 29% gewijzigd door TheMe op 20-05-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
Mooi dat het opgelost is. Dat verklaard natuurlijk ook waarom je niet in het bootmenu kon komen en waarom je de boot volgorde niet kon veranderen ;)! Succes verder met installeren, maar dat komt wel goed mag ik hopen!
Pagina: 1