hdd weer kapot? :(

Pagina: 1
Acties:

• Hayri
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-02-2020
Geachte tweakers,

Een tijdje geleden heb ik mijn pc geformat en vervolgens windows 7 als OS geinstalleerd, dit vond ik toch niet zo handig en ben ik weer teruggegaan naar XP. Ik kreeg de volgende foutmelding bij het booten:
"A disk read error occurred"
dit bleek een bekend probleem te zijn dus ben ik eens flink wat informatie gaan verzamelen en kennis opgedaan. Ik kon het uiteindelijk niet voor elkaar krijgen om weer mijn pc werkend te krijgen.
Vervolgens ben ik naar de winkel geweest en heb ik een nieuwe HDD gehaald, weer precies dezelfde.

Deze deed het tot hedendaags goed totdat ik weer naar win7 ging en weer terug naar XP
kreeg ik een week geleden weer dezelfde error.
ik ben er al een week mee bezig en wat ik heb geprobeerd is:

-SATA kabels vervangen, wisselen van poort
-alle IDE kabels verwisselen
-in recovery console commands zoals fixboot en fixmbr en checkdisk /r /f
-andere OS

wat echter wel kan is win7 installeren en gebruik maken van win7, totdat ik mijn geluidskaart wil installeren..
want zodra ik de driver ervoor heb geinstalleerd kan windows 7 niet meer booten en blijft de Windows Repair opnieuw verschijnen bij elke boot.

mijn specs:

asus a8n32-sli deluxe socket 939
2 gig corsair
amd athlon 64 x2 4600+
samsung hdd 360 GB
nvidia 8800 GTS 640
creative soundblaster x-fi xtreme music

alvast bedankt voor de moeite.

edit: wat ik ook heb geprobeerd is mijn bios naar de nieuwste versie flashen, dit is met succes gelukt, maar is het probleem nog steeds niet opgelost hiermee helaas :(

[ Voor 5% gewijzigd door Hayri op 20-05-2010 14:06 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als jij XP installeert, hoe doe je dat dan? Formatteer jij de disk/partitie eerst? Het lijkt wel of de disk beveiligd is dat je XP over 7 wilt installeren maar dat XP er niet genoeg rechten voor heeft of zo.

Ik heb ook aan de hand gehad dat na de installatie van een nieuw OS dat ik een bepaalde disk niet meer goed meer aan kon omdat ik volgens windows niet genoeg rechten had.

• Hayri
Bedankt voor je reactie,

Ik installeer XP op de volgende manier:
-booten met cd
-alle partities formatteren die op de schijf aanwezig zijn
-windows laten installeren

maar gelijk na de eerste noodzakelijke reboot nadat windows xp is geinstalleerd verschijnt deze error alweer.
als ik dan windows 7 wil installeren kan dat dan weer wel maar zodra ik het stuurprgramma van mijn geluidskaart heb geinstalleerd kan windows 7 niet meer in windows zelf komen.

• Hayri
beste mensen

ik hoef niet weer naar de winkel om een nieuwe harde schijf aan te schaffen
ik kwam onlangs in mijn kast met cd's Hirens Boot cd tegen
hierop stonden nogal wat handige Utilitys zoals MBRtools
hiermee heb ik de hardeschijf volledig gewist en de MBR flag sets weer op de officiele plaats teruggezet.

Dit kan handig zijn voor iemand die dit probleem ook ooit zal treffen.

Groet,

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
Om de schijf na de kijken kan je best de tools van de fabrikant zelf gebruiken, meestal kan je dan een bootcd of dergelijke aanmaken, daarmee opstarten en de schijf controlleren op fouten.

Als er geen fouten zijn kan je misschien ook overwegen om de schijf te zero'en (alle bits waarde 0 geven), vergelijkbaar met een factory defaults setting, dan ben je zeker dat alles weg is... De recovery tools van de meeste fabrikanten hebben deze functie ook ingebakken, anders kan je dat ook met gparted op een ubuntu live cd of dergelijke

• Hayri
bedankt voor de verbetering ;)

Verwijderd

Probeer eens te formateren met een niet windows systeem zoals linux ,dan is tenminste alle windows troep er van af :)
Pagina: 1