OpenGL belast videokaart niet?

Pagina: 1
Acties:

• KarmaniaK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07-2025
Hallo,

Ik heb momenteel een applicatie om naar sterretjes te gluren. Deze applicatie maakt gebruik van OpenGL voor de graphics, en je kan met je muis de hemel slepen, en die wordt (een beetje zoals Google Maps) ingeladen en bijgesteld bij het pannen/inzoomen. Maar dit slepen gaat nog niet echt vloeiend. Op zich geen probleem; maar wat ik nu zo vreemd vind, is dat wanneer ik in GPU-Z naar mijn video-kaart kijk, deze slechts in piekjes voor minder dan 10% belast wordt. Nu heb ik ook gezien dat in oudere spellen (dat gaat dan niet over OpenGL maar DirectX, maar zelfde idee) de GPU soms maar voor 70% belast wordt, of 60%. In zwaardere spellen is dit 100%. Ik vermoed dat het programma dan bottleneckend is voor de prestatie van het geheel. Zou dat hier ook het geval zijn?

Het programma is Starry Night en mijn videokaart is een monster in vergelijking daarmee, een HD5870 (sapphire vapor-x). Dit alles zit in een systeem met een i7 920-quadcore processor @ 3,9 ghz, en 6gb ram @ 1500 mhz, en ik draai windows 7.

In de settings van het starry night-programma heb ik niet veel kunnen vinden, overal waar iets van "use hardware" bij staat is dit gewoon aangevinkt:
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/1203/snprefs.jpg

En mijn video-drivers zijn up to date, CCC 10.4. Hierin staat in de info-tab ook onder software OpenGL aangegeven:
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/2061/cccopengl.jpg

Dus concluderend: ik kan de settings wel lager zetten om het sneller te maken, maar aangezien mijn videokaart nog totaal niet belast is (idle met piekjes van minder dan 10%) vind ik dit maar een rare "last resort". Als iemand mij kan uitleggen of er een manier is om dit toch sneller/vloeiender te maken, ofwel mij kan vertellen waarom dit (hardware/softwarematig) niet kan, dan zou ik dankbaar zijn. Als dit het maximum is, zou ik graag weten waarom. :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

en de belasting van je processor en harde schijf? check die anders even met de process explorer of equivalent. Ergens moet namelijk de bottleneck zitten, als het je videokaart niet is, dan moet het wat anders zijn. En die GPU verbruik zou ik ook met een korreltje zout nemen.

-_-

• KarmaniaK
M2M schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:31:
en de belasting van je processor en harde schijf? check die anders even met de process explorer of equivalent. Ergens moet namelijk de bottleneck zitten, als het je videokaart niet is, dan moet het wat anders zijn. En die GPU verbruik zou ik ook met een korreltje zout nemen.
Hmm, single-core process (de eerste core) piekt wel op 80% tijdens pannen. De andere 3 cores blijven lager, met een piek van 60%, 40% en 38% respectievelijk. Ramgeheugen blijft stabiel, zo lijkt het.

Ik zie trouwens dat bij de ergste haperingen de pagefile in grootte verandert. "Commit" beweegt een klein beetje op het moment dat starry night het meest hapert. Hij gebruikt dus kennelijk de pagefile, en niet (alleen) het RAM-geheugen. Zou daar iets aan te doen zijn? Dit is echter nog geen verklaring voor de fps van ~20 die ik continu heb (zonder dat de gpu of cpu volledig belast zijn).

Waar kan ik verder zien wat de HDD-belasting is? Ik heb process explorer gedownload, maar heb dat nog niet kunnen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door KarmaniaK op 20-05-2010 12:53 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

M2M

medicijnman

view --> system information --> IO bytes grafiekje.

Daarnaast kun je voor de verschillende processen ook extra kolommen met data toevoegen, eigenlijk hetzelfde als de standaard taskmanager, maar dan uitgebreider en vollediger.

Voor de rest vind ik het eigenlijk nogal een lompe hoeveelheid processorkracht die gebruikt wordt...

Edit: trek anders de overklok eens van je processor af en kijk eens of het programma dan nog langzamer reageert.

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 20-05-2010 13:26 ]

-_-

• KarmaniaK
M2M schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:21:
view --> system information --> IO bytes grafiekje.

Daarnaast kun je voor de verschillende processen ook extra kolommen met data toevoegen, eigenlijk hetzelfde als de standaard taskmanager, maar dan uitgebreider en vollediger.

Voor de rest vind ik het eigenlijk nogal een lompe hoeveelheid processorkracht die gebruikt wordt...

Edit: trek anders de overklok eens van je processor af en kijk eens of het programma dan nog langzamer reageert.
Harde schijf is verder niet veel actief, dat was het probleem niet.

Ik heb wat met de settings van het programma lopen spelen en er blijkt inderdaad een (belachelijk) CPU intensieve functie aan vast te zitten. Het programma heeft een virtuele lucht/hemel (ik zeg wel "sky", lucht klinkt niet nachtelijk en hemel klinkt te Christelijk) met daarin de coordinaten van alle sterren enz. Daar overheen plakt het programma foto's van de sterren, voor een realistischer beeld. De nauwkeurigheid van de plaatsing van deze overlay kan je aanpassen om de FPS te verbeteren: minder nauwkeurig (dat de sterren op de foto's soms iets naast de geplotte sterren staan) is betere FPS, maar als je echt wil dat het programma nauwkeurig de foto's precies op de plot-sterren plakt, zit je te kijken naar 15-20fps. Toch raar dat ze zoveel de cpu belasten voor een grafisch gebeuren. Wil ik dat verbeteren vermoed ik dat ik de programmamakers een zweepje zal moeten geven? :P

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Is het echt nodig om dit specifieke programma te gebruiken? anders weet ik dat het opensource programma stellarium behoorlijk prettig werkt met realtime banen van alle hemellichamen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• KarmaniaK
Ik heb op zich goede ervaringen met starry night. Het is een erg leuk programma met veel opties en leuke graphics. Je kan er ook mee "door de ruimte vliegen", de 'sky' bekijken vanaf welke planeet of ster dan ook, en de interface is vrij 'gebruikersvriendelijk'. Niet het meest basic programma zeg maar. Voor performance zou ik die foto-overlay ook uit kunnen zetten en dan alle sterren alsnog geplot zien, dan vermoed ik dat ik in de buurt zit van wat dat andere programma dat je noemt zou doen. Ik pers echter graag het meeste detail eruit, dus zit te kijken of ik die foto-overlay prestatiegewijs binnen acceptabele grenzen kan trekken. :)

Bedankt voor de aanrader though, zal naar dat programma ook eens kijken.
Pagina: 1