Toon posts:

harde schijf partitioneren voor windows en linux

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een nieuwe hd, en ik wil daarop zowel linux als windows installeren. Ik heb 30,7 gieg.

ik had volgende indeling gemaakt:
2GB -> windhoos
5GB -> linux
8GB -> windowsdata (mijn bestanden)
7GB -> windowsbackup
5GB -> linux backup
3GB -> extern (zus, vader en moeder)

is dat een goede indeling, heb ik te veel/weinig partities. suggesties?

klopt het dat je veel schijfruimte verliest als je veel partities hebt?

thx

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Linux maakt gebruik van een aparte map met al je persoonlijke instellingen en documenten. Je kunt voor deze map (/home) beter een aparte partitie nemen van 1 GB.

5GB Backup vind ik persoonlijk nogal veel en lijkt mij überhaupt nogal overbodig.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
je hebt voor linux ook nog een swap partitie nodig, een /home partitie zou ik niet maken, das alleen maarr onhandig

Verwijderd

Als je Linux wil installen kun je het beste daarvoor wat vrije partitieruimte overlaten.

Een beetje goeie installer (zoals die van Mandrake of SuSE) kan dan de rest voor je doen: indelen in mountpunten, partitioneren en formatteren van die vrije ruimte.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

CROSSPOST!!! :r :r

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• sidefx
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 08:05
Je vergeet nog de linux swap partitie :)
Die kan je het beste zo`n 127 MB maken..

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

[off topic]
Volgens mij is het overdenken van partities sowiso nooit goed! ik heb het vaak genoeg geprobeert! het loopt altijd anders dan je gehoopt had :)
[/off topic]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Het ligt eraan welke linux je gebruikt. Niet alle versies kunnen omgaan met fat 32. Sommigen kunnen alleen omgaan met fat 16, dat betekent dus dat je de partities niet groter kunt maken dan 2 GB.

Als je de fat 16 gebruikt is het volgende de beste oplossing.

2 GB Windows
1 GB Linux (/)
300 mb Linux (swap file)2x intern geheugen + 100
2 GB Linux (/usr)
2 GB Linux (/eigennaam)

De rest kun je zelf verder indelen, maar voor de fat 16 kun je maximaal partities van 2 GB maken dus krijg je heel veel partities. Om linux en windows te installeren, moet je bovenstaand schema volgen, anders gaat het fout!!!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
Ikzelf heb m'n 9gig scsi hd in 2en gehakt, 1 deel linux en 1 deel win en m'n 20gig ide als 1 fat32 partitie waar ik allemaal downloads enzo heb staan, die kan ik dan ook vanuit linux aanspreken (gewoon mounten dus). Veel partities vind ik maar onhandig, de ene is net vol en de andere heeft nog wat, dus gooi je wat over, je indeling van verschillende data per partitie is dan ook nutteloos geworden, ik hou het maar bij grote partities.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 11:10
Op zaterdag 10 maart 2001 18:20 schreef Tido het volgende:
Het ligt eraan welke linux je gebruikt. Niet alle versies kunnen omgaan met fat 32. Sommigen kunnen alleen omgaan met fat 16, dat betekent dus dat je de partities niet groter kunt maken dan 2 GB.
Wat een bullshit zeg, als je geen fat32 partities kunt mounten ben je wel met een distro van enkele jaren geleden bezig ofzo, elke up2date distro kan met fat32 omgaan, ntfs is een ander verhaal...

Verwijderd

Linux RedHat 6.0 kan niet met fat 16 omgaan

Verwijderd

...en suse Linux 7.0 ? :7

Verwijderd

1) elke linux distro kan met fat32 overweg
2) hoe meer partities hoe minder ruimte je kwijt bent aan "cluster-loss" (geen idee hoe je dat noemt). Maar hoe meer moeite het kost.

/me heeft meer dan 26 partities gehad (momenteer iets van 20 ofzo). Het leuke is dan dat windows daar niet meer overweg kan ;)

meer partities is ook veiliger mocht je systeem eens crashen door stroomuitval of wat dan ook.

wat altijd aan te raden is een apparte partitie voor dowloads en een apparte voor bestanden. (vanwege fragmentatie en veiligheid)

Verwijderd

Topicstarter
klopt het dat suse7 gewon die 5gb kan opdelen in swap en co; zodat ik er niet aan moet denken?

en waar kan je suse kopen, in gewone boekhandels? ik weet dat het ook te diownloaden is, lmaar ik heb graag een paar manuals omdat het de eerste keerl linux is.

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 18:23 schreef Ritch het volgende:

[..]

Wat een bullshit zeg, als je geen fat32 partities kunt mounten ben je wel met een distro van enkele jaren geleden bezig ofzo, elke up2date distro kan met fat32 omgaan, ntfs is een ander verhaal...
Dat is dus nog grotere bullshit (om even in je eigen bewoordingen te blijven).

Filesystem support heeft niks met de distro te maken, maar alles met de kernel. Het ligt eraan of in de kernel support voor FAT, EXT2, NTFS etc meegecompileerd zit.
Mocht het dus bij iemand niet werken, dan is het gewoon een kwestie van de kernel herconfigureren en daarna hercompileren.

Verder is een swap van 300 MB absoluut onzinnig. De regel mag dan wel zijn dat je 2 maal zoveel geheugen voor de swap vrij moet houden als dat je intern geheugen hebt. Dit gaat voor tegenwoordige systemen, waar al heel veel intern geheugen in zit niet meer op. Simpelweg omdat linux toch nooit gebruik gaat maken van die 300 MB swap-geheugen. Het is dus gewoon verspilling van schijfruimte. 200 MB swap is toch echt wel zo'n beetje het maximum.

/me gelooft zelfs ergens ver in z'n achterhoofd te hebben zitten, dat hij wel eens gelezen heeft dat linux nooit meer dan 128 MB aan swap gebruikt per swap-partitie, maar daar kan ie best wel eens een beetje heel errug ongelijk in hebben

Verder is een indeling in meerdere partities onder linux natuurlijk sowieso aan te bevelen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van backup's het voorkomen van crashes, waardoor je bijvoorbeeld geen toegang meer zou hebben tot je systeem. Dan ben je toch wel even blij als je meerdere partities hebt en niet 1 grote partitie , dit in tegenstelling tot wat hier ook al is beweerd.
Verder is het zo mogelijk data te sharen tussen bijvoorbeeld verschillende distro's op dezelfde computer etc.

Zorg verder dat je onder /usr genoeg ruimte vrij houdt. Hierin gaat namelijk de meeste data zitten. Ik zou dus zeggen minimaal 2,5 GB als je toch de ruimte hebt.
Een aparte /home partitie is natuurlijk ook wel aan te raden als je met meerdere mensen op het systeem werkt. Houd daar dan ook genoeg ruimte voor vrij. Als jij de enige bent, dan hoeft dat natuurlijk niet.

[edit: typfoutjes]

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op zondag 11 maart 2001 17:37 schreef Jppr het volgende:
klopt het dat suse7 gewon die 5gb kan opdelen in swap en co; zodat ik er niet aan moet denken?
Yep, klopt helemaal.
en waar kan je suse kopen, in gewone boekhandels? ik weet dat het ook te diownloaden is, maar ik heb graag een paar manuals omdat het de eerste keerl linux is.
In sommoge boekhandels (de grote) en in best veel CD-Rom shops ('k heb mijn SuSE bij Dynabyte vandaan)

Dus hardeschijf word zo:

paar gig windows (20 of zo) in verschillende partities

dan een grote linux partitie gewoon in fat 32
en dan de linux install starten en dan de goede partitie kiezen uit de lijst die je te zien krijgt!

Simpel zat.

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Topicstarter
superzat!

ok, binnenkrt eens langsgaan. Ik denk trouwens dat bij mij in de buurt een linuxclubje is, en ik hoop daar tegen goedkopere prijs suse te vinden.

We shall see...

bedankt kerels
Pagina: 1