Windows Server CAL's - per device of per server?*

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb een simpele vraag maar kon het niet echt duidelijk vinden op internet. De info van Microsoft vond ik ook een beetje verwarrend en onduidelijk op dit punt:

http://www.microsoft.com/.../us/client-licensing.aspx

Stel ik heb een Windows Server 2008 met 50 gebruikers. Dan heb ik een Windows Server licentie nodig en 50 CAL's (even buiten beschouwing gelaten dat je 5 CAL's erbij zou kunnen krijgen etc).

Hoe zit het dan als ik 2 fysieke servers heb met Windows Server 2008 die door dezelfde 50 gebruikers worden gebruikt? Heb ik dan 100 CAL's nodig of zijn de 50 CAL's die ik heb genoeg?

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 20-05-2010 12:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

50 CAL voor server 1
50 CAL voor server 2

Eventueel nog aparte CAL voor remote desktop (als deze niet voor admin doeleinden zijn)

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17
Je hebt genoeg aan 50 CAL's, die gelden per gebruiker en niet "per gebruiker per server".

Let ook even op hoeveel CAL's je bij je server licentie krijgt, bij Server Standard dacht ik 5 en bij Server Enterprise 25. Dat kan verschillen in welk Microsoft licentieprogramma je zit.

Edit:
Eigenlijk hebben Nossio en ik allebij een beetje gelijk, hier staat het na te lezen:
http://www.microsoft.com/.../us/client-licensing.aspx

In princiepe kan je kiezen of je per user/device of per server mode kiest. Dit wordt overigens niet afgedwongen en is een administratieve taak. Dus maak maar een excel sheet om je licenties in bij te houden ;)

[ Voor 40% gewijzigd door KoeKk op 20-05-2010 12:19 ]

• Lethalis
  • Niet online
Haha.. 1 - 1 so far.

Licensing moet per user.. omdat toegang naar Exchange via mobiele telefoons en dat soort dingen er later ook bij komen.

[ Voor 75% gewijzigd door Lethalis op 20-05-2010 12:47 ]

Verwijderd

Daarom hebben ze er een apart vak van gemaakt die licensies :)

• KoeKk
  • Laatst online: 15:17
Lethalis schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:46:
Haha.. 1 - 1 so far.

Licensing moet per user.. omdat toegang naar Exchange via mobiele telefoons en dat soort dingen er later ook bij komen.
User of Device staat weer lost van "per server" of "per organisatie" :)

• Lethalis
  • Niet online
KoeKk schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:01:
[...]
User of Device staat weer lost van "per server" of "per organisatie" :)
Het echte verschil is eigenlijk: "per gebruiker" of "per gebruiker per server"

"per organisatie" zou er weer een andere dimensie aan geven die ik eigenlijk nog even buiten beschouwing wil laten :)

Verwijderd

Als je 30 computers hebt voor die 50 users neem je 30x een device cal.
Als je 50 computers hebt voor 50 users neem je 50x een user cal

Of je nou 2 of 200 servers hebt dat maakt geen verschil. Zou mooie grap van MS zijn als je voor elke server een user cal moet aanschaffen.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-01 13:28
Het hangt samen met de Licensing mode van je server. Als je voor Per Device/Per User licensing (tot Windows 2003: "Per Seat" licensing) gaat, dan geldt het verhaal van mjah hierboven.
Kies je voor Per Server licensing, dan moet je per server de CALs aanschaffen.

Kijk eens op: http://www.microsoft.com/.../us/client-licensing.aspx

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Lethalis
  • Niet online
Het begint wat duidelijker te worden :)

Dus 1 CAL per gebruiker is genoeg wanneer de servers in Per User licensing mode zijn.

Nu het volgende: stel dat wij een dienst leveren aan andere bedrijven (waarvoor een Windows Server CAL verplicht is) en hiervoor een Windows Server 2008 beschikbaar stellen via het internet. En de gebruikers van de klanten hebben reeds een CAL (voor bijvoorbeeld hun eigen Windows Server 2008).

Moeten wij dan alsnog CAL's aanschaffen voor onze eigen server?

Oftewel: Per Gebruiker of Per Gebruiker Per Organisatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 21-05-2010 11:20 ]

Verwijderd

1 cal per gebruiker ongeacht hoeveelheid servers.

• mutsje
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

Lethalis schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:18:

Dus 1 CAL per gebruiker is genoeg wanneer de servers in Per User licensing mode zijn.

Nu het volgende: stel dat wij een dienst leveren aan andere bedrijven (waarvoor een Windows Server CAL verplicht is) en hiervoor een Windows Server 2008 beschikbaar stellen via het internet. En de gebruikers van de klanten hebben reeds een CAL (voor bijvoorbeeld hun eigen Windows Server 2008).

omdat jullie de servers hosten zullen jullie de calls moeten inkopen. Let wel op dat er speciale calls zijn voor hosted services! deze verschillen van de calls die je normaal in een organisatie gebruikt. Dus je maakt het weer wat complexer voor jezelf :)

Verwijderd

Als hoster kun je gewoon een SPLA model afnemen. Hier betaal je dus maandelijks aan je distro voor de daadwerkelijk gebruikte user CALs. De CAL is verder hetzelfde, het is enkel een ander contract model.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:42

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Lethalis schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:18:

Eens met "Mja" maar dit ligt iets complexer dan wordt verteld.

Ja, je hebt het "SPLA" contract nodig. Hiervoor moet je partner worden van MS. Dan is er nog verschil tussen de prijs/reden waarom je die server aanbiedt. Met eigen software of software van derden. Je hebt ook geen cal's meer maar sal's.

http://www.microsoft.com/belux/nl/hosting/spla.mspx

Tevens moet je iedere maand rapporteren wat je gebruik is. En krijg je dan je factuur. Dit model maakt je flexibeler in het gebruik, maar is wel vlot duurder dan alleen het aanschaffen van een licentie.

Mr. T.

Pagina: 1