Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 14:36
Hallo,
Ik heb op internet veel gelezen over het beginnen als freelancer en over de dingen die daar bij komen kijken, maar ik vind best wat tegenstrijdige of onduidelijke informatie. Dingen waarvan het voor mij absoluut niet duidelijk is in hoeverre het op mij van toepassing is, en dingen waarvan voor mij niet duidelijk is wat ik er überhaupt mee moet.

Laat ik eens beginnen met een situatieschets:
Ik ben 18, ben student, 2e jaars Kunst en Techniek. Ik werk niet voor een baas ofzo, ik ontvang alleen Stufi. Nu wil ik een aantal van de vaardigheden die ik op mijn opleiding ontwikkeld heb gaan toepassen door me wat professioneler op te gaan stellen.

Momenteel heb ik al 1 vaste opdrachtgever, ik doe wat webdevelopment voor hem tegen een zeer lucratief uurloon, alleen is mij over de uitbetaling het een en ander niet duidelijk. Hij heeft namelijk meerdere bedrijfjes, maar moet natuurlijk wel verantwoorden waar die paar honderd euro heen gaan. Ik heb ooit iets opgevangen dat je tot ~5000 euro mag opgeven aan de belastingdienst als "Inkomsten uit overig werk" dat schijnt een veelgebruikt iets te zijn voor web-"ondernemers". Alleen heb ik nog nooit iets opgegeven bij de belastingdienst, hoe zit dit?

Als ik inkomen ontvang via een van mijn opdrachtgevers, wat zet ik dan op de factuur voor iets als BTW ofzo?

Nu ik meer potentiële klanten krijg zit ik er dus sterk over te denken om me toch maar in te schrijven bij de KvK, alleen is me dan niet duidelijk wat ik met belasting enzo moet doen. Als ik onder die ~5000 euro grens zit, wat reken ik dan aan mijn klanten etc? Draag ik dan iets af? Waar ligt die grens?

Is het voor mij interessant als ik een euro of 500-600 per maand bijverdien om een boekhouder te nemen?

Hier zullen best wat open deuren bij zitten, maar ik heb als net 18-jarige eigenlijk nog nooit wat met de belastingdienst te maken gehad. (wat ik vroeger deed was allemaal grijs/zwart werk, maar daar wil ik nu met digitale betalingen vanaf) Heb wel economie 1,2 gehad B) maar als ik daar aan terug ga denken word ik daar ook niet wijzer van ofzo ;)

Joejoe!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik denk dat als het blijft bij 500 a 600 per maand, je het gewoon beter kan opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden, je mag daar ook kosten die je maakt er weer van aftrekken, is niet echt zinvol om daar een bedrijf voor te starten, aangezien je die 1225 uur waarschijnlijk niet gaat halen met deze werkzaamheden.
Op de factuur mag je geen btw vermelden omdat je niet btw plichtig bent, hij kan dit ook niet aftrekken.

Als je meer gaat verdienen, dan moet je wat gaan overwegen, maar zo als het nu gaat niet.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• DonMetal
Speedy55 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:25:
Ik denk dat als het blijft bij 500 a 600 per maand, je het gewoon beter kan opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden, je mag daar ook kosten die je maakt er weer van aftrekken, is niet echt zinvol om daar een bedrijf voor te starten, aangezien je die 1225 uur waarschijnlijk niet gaat halen met deze werkzaamheden.
Op de factuur mag je geen btw vermelden omdat je niet btw plichtig bent, hij kan dit ook niet aftrekken.

Als je meer gaat verdienen, dan moet je wat gaan overwegen, maar zo als het nu gaat niet.
Maar moet ik belasting betalen over inkomsten uit overige werkzaamheden?

En wat zijn de plichten voor mijn opdrachtgever? Ik las iets over een IB47 formulier?

[ Voor 5% gewijzigd door DonMetal op 20-05-2010 11:30 ]

Joejoe!

• Owjeih
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Contacteer een boekhouder! Die kennen de truukjes van het vak en betalen zich makkelijk terug ;)

• DonMetal
Owjeih schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:02:
Contacteer een boekhouder! Die kennen de truukjes van het vak en betalen zich makkelijk terug ;)
Mijn ouders hebben een eigen bedrijfje en zitten daarmee al bij een boekhouder, maar dat gaat om een fulltime-iets, en dus veel meer geld.

Probleem is dat deze boekhouder echt verschrikkelijk duur is, als ik er heen zou gaan voor een uurtje praten zal ik denk ik al 150 euro kunnen dokken, als het niet meer is. Dat is op korte termijn niet echt aantrekkelijk zeg maar.

Joejoe!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ib 47 formulier is voor de opdrachtgever, niet jou probleem, ja je betaald over je werkzaamheden, maar je hebt nog wel recht op heffingskortingen, dus denk niet dat je veel gaat betalen, misschien wel niks als je het goed doet.

• DonMetal
Speedy55 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:57:
Ib 47 formulier is voor de opdrachtgever, niet jou probleem, ja je betaald over je werkzaamheden, maar je hebt nog wel recht op heffingskortingen, dus denk niet dat je veel gaat betalen, misschien wel niks als je het goed doet.
Mijn opdrachtgever weet dus niet wat het beste is, en ik betwijfel of hij iets van een IB47 formulier weet.

Maar kan ik nu gewoon het beste facturen uitschrijven zonder BTW enzo? Zodat ik mijn inkomsten kan verantwoorden, en mijn opdrachtgever zijn uitgaven?

Joejoe!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

_Arthur

blub

DonMetal schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:07:
[...]

Mijn opdrachtgever weet dus niet wat het beste is, en ik betwijfel of hij iets van een IB47 formulier weet.

Maar kan ik nu gewoon het beste facturen uitschrijven zonder BTW enzo? Zodat ik mijn inkomsten kan verantwoorden, en mijn opdrachtgever zijn uitgaven?
Als particulier mag je GEEN BTW vermelden op je facturen. Dus ook geen BTW 0% oid. Je vermeld gewoon een omschrijving van de werkzaamheden, het aantal uren dat je gewerkt hebt en dat vermenigvuldigd met je uurloon.

Daarna geef je je inkomsten op bij de belastingdienst als loon uit overige werkzaamheden.

Let ook op je stufi en je verdiensten.

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 09:08
DonMetal schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:23:
[...]

Mijn ouders hebben een eigen bedrijfje en zitten daarmee al bij een boekhouder, maar dat gaat om een fulltime-iets, en dus veel meer geld.

Probleem is dat deze boekhouder echt verschrikkelijk duur is, als ik er heen zou gaan voor een uurtje praten zal ik denk ik al 150 euro kunnen dokken, als het niet meer is. Dat is op korte termijn niet echt aantrekkelijk zeg maar.
Het lijkt me sterk dat een boekhouder je gelijk een factuur stuurt. Als je er gewoon langs voor een oriënterend gesprek met als insteek om uit te vinden hoe je het beste op kunt starten en wat een boekhouder daarin eventueel voor je kan betekenen zullen de meeste boekhouders dat gewoon gratis doen. En zelfs als je een factuur zou krijgen weet je dus voor 150,- euro precies hoe het zit en wat voor jou belasting technisch het voordeligste is.

Persoonlijk zou ik sowieso een KVK inschrijving nemen. De meeste (potentiële) klanten zullen namelijk liever zaken doen met een bedrijf als met een particulier, en daarnaast kun je een hoop leren over wat er bij een bedrijf komt kijken.

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Kvk inschrijving staat gelijk aan melden bij de belastingdienst als ondernemer, betekent dus een boekhouding bijhouden en jaarrapport maken, kan simpel, maar goed daarna dient er winst-aangifte gedaan te worden. Dit kan je zelf doen, maar niet altijd aan te raden, dus heb je boekhouder nodig, die dus weer extra geld kost, tenzij het echt nodig is om werk te krijgen, zou ik me niet inschrijven in kvk.

Nou liggen ze er bij de belastingdienst niet wakker van als jij je inkomsten opgeeft en het bedrijf die IB 47 niet invult hoor, belastingdienst loopt er geen risico door, maar als jij het niet opgeeft en je opdrachtgever ook niet, dan wordt het wel een probleem. Maar ik zou je opdrachtgever toch even melden dat hij dat even informeert bij zijn boekhouder.

En nee je mag echt geen BTW berekenen en het ook niet vermelden op jou factuur.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31
Ik was net dit formulier aan het invullen: http://download.belasting...ijving_kvk_on1001z3pl.pdf
Moet je daar bij vraag 1 een boekhouder invullen of is dat alleen als je er één hebt?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Boekhouder is niet verplicht. Heb je die niet, dan vul je niets in.

Het hele formulier is trouwens geen must. Je neemt het straks mee naar de KvK en daar tikken ze veel van je antwoorden over in hun computer. Het nut is dat het bezoek aan de KvK wat sneller verloopt.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Of je nu particulier, freelancer of ondernemer bent. Boekhouders zijn onontbeerlijk en verdienen hun geld ieder jaar (met de aangifte) weer ruimschoots terug. Dus neem er 1, hoef je je al weer minder zorgen te maken. Alles wat niet leuk is en goedkoop kan worden uitbesteed? uitbesteden!
Pagina: 1