Hallo,
Ik heb net twee WD15EARS schijven gekocht. Dit zijn advanced format schijven (schijven met 4kb sectoren). Als je deze schijven partitioneert, dan moet je dat uitlijnen met de sectoren; een normale partitietabel is fout. Dit is om de 4 of 8 kB file system blocks precies in de 4 kB sectoren te laten vallen.
Als het slechts om partities gaat, is het te begrijpen, maar ik zou graag even advies willen over als je ook nog RAID+LVM hebt. Door de RAID en LVM begint de data namelijk niet meer aan het begin van de partitie, en kan het best zijn dat de 4kb filesystem blocks niet meer uitlijnen met de 4kb sectoren. Het betreft een Linux systeem.
Ik heb deze layout:
Ik heb net twee WD15EARS schijven gekocht. Dit zijn advanced format schijven (schijven met 4kb sectoren). Als je deze schijven partitioneert, dan moet je dat uitlijnen met de sectoren; een normale partitietabel is fout. Dit is om de 4 of 8 kB file system blocks precies in de 4 kB sectoren te laten vallen.
Als het slechts om partities gaat, is het te begrijpen, maar ik zou graag even advies willen over als je ook nog RAID+LVM hebt. Door de RAID en LVM begint de data namelijk niet meer aan het begin van de partitie, en kan het best zijn dat de 4kb filesystem blocks niet meer uitlijnen met de 4kb sectoren. Het betreft een Linux systeem.
Ik heb deze layout:
- Schijven met identieke partitietabel met twee partities: een kleine aan het begin voor boot en een grote welke de rest van de schijf is. Deze partities zijn samen tot twee Linux software raid partities gebundeld.
- De grote partitie is de onderliggende 'physical volume' voor een 'volume group'. Deze volume group is weer onderverdeeld in drie 'logical volumes': root, home en swap.
- Partities beginnen respectievelijk op logische 512 byte sector 12544 en 326144. Dit is deelbaar door 8, dus de partities beginnen precies aan het begin van een 4kb sector.
- Bij het maken van de RAID heb ik gekozen voor superblock versie 1.0, zodat de metadata aan het eind van de partitie komt. De RAID superblock is volgens mij geen 4kB, dus als hij aan het begin zou staan, zou de uitlijning weer fout zijn.
- De physical volume heeft een physical extent start van 136 kB. Dit is deelbaar door 4096 bytes, dus ik zou denken dat de data weer precies op een 4kB sector begint.
- De volume group heeft een extent size van 4MB, wat ook deelbaar is door 4096 bytes, en daarom zullen logical volumes altijd een veelvoud van 4kB groot zijn.