90-minuten audio-CD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:06
Hallo allemaal,

Ik zit in het opnameclubje van mijn muziekvereniging en de opnames van een van de concerten zijn precies 82 minuten lang, 2 minuten te lang voor een CD dus. Ik ben informatie aan het verzamelen over de compatibiliteit van 90 minuten audio-CD's. Tot nu toe heb ik 1 geperste CD gevonden die de norm overschrijdt: Proclamation van Douglas Yeo welke 80 minuten en 17 seconden is.

Ik weet dat langere CDs buiten de Red Book specs vallen en dat ik dus geen enkele garantie heb, maar ik wil graag praktijkervaringen van mensen hebben. Wat ik wil weten: zijn er mensen die gebrande langer-dan-80-minuten-CDs daadwerkelijk op meerdere stand-alone CD spelers hebben geprobeerd of kent iemand een andere geperste CD die langer is dan 80 minuten en of er problemen met die CDs zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03
Het is geen antwoord op je vraag, maar is het niet mogelijk er een klein stukje af te knippen (of tussenuit te halen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als ik het goed heb kan je die 2 minuten nog wel met 'overburn' kwijt. Nadeel daarvan is, is dat je niet de zekerheid hebt dat de CD er goed uitkomt. Ik heb zelf meerdere CD's met overburn (Nero) gebrand en dat is tot nu toe altijd goed gegaan...

Zie ook: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_oversize.shtml
80 minutes CD-R's can also be OverSized upto 83:30 minutes DATA (= 734 Mb DATA & 842 Mb AUDIO)! For an explanation of the difference between DATA & AUDIO sizes checkout the CD-R Technical Information page.
Welke leid naar: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_cd-r80.shtml

Ow wacht, dat weet je allemaal al :D. Om toch nog nuttig te zijn: Ja ik heb het gebprobeerd en ja het werkt wel, maar ik zou wel wat kwaliteits CD's gebruiken :)

[ Voor 54% gewijzigd door Notna op 20-05-2010 08:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb hier nog wat 800MB CD's liggen misschien. Ik heb echter nog nooit geprobeerd er meer dan 80 minuten op te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik weet dat Bruce Springsteen > Greatest hits en Sade > the best of redelijk tegen het randje van redbook zitten en ik heb ervaren dat sommige spelers ze niet lezen. Nu kan ik zo snel even niet de total playing time vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Total playing time van Springsteen is net onder 80 minuten, die van Sade net onder de 74, dus het zou wel heel vreemd zijn als het aan de lengte zou liggen, Red Book is gewoon een fractie minder dan 80 minuten max.

edit: overbranden ga ik denk ik niet doen, ik koop liever CDs waarvan ik zeker weet dat ze lang genoeg zijn dan CDs die misschien wel lang genoeg zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door ktf op 20-05-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26

mace

Sapere Aude

Redbook is sowieso maximaal 74 minuten dus veel cd's gaan daar al overheen. Als je 90 minuten CD's koopt dan weet je zeker dat die 82 minuten gaan passen.

Omdat je niet de volle 90 minuten gebruikt denk ik dat de meeste CD spelers hem wel kunnen lezen.

Overigens, ondanks dat je "officiele" 90min. cd's gebruikt zul je alsnog overburning aan moeten zetten in je brandprogramma. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wikipedia heeft het echter over 79.8 min

Wikipedia: Red Book (audio Compact Disc standard)

[ Voor 1% gewijzigd door ktf op 20-05-2010 12:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik weet in ieder geval dat mijn cd-speler het niet doet. Over de tachtig minuten hangt hij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou hier zeker niet aan beginnen. Het opzoeken van de grenzen van de standaard garandeert op een gegeven moment problemen. Waarom zou je recordable optische media met een CDDA 'filesystem' uit 1980 (!) niet helemaal links laten liggen en de muziek digitaal distribueren, bijvoorbeeld als FLAC bestanden.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 20-05-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Alles hierboven ten spijt, ik heb net om te testen een setje van 10 CDs gekocht van 90 minuten, branden liep heerlijk, K3b herkende hem gewoon als 90 minuten. Ik heb hem nu in een aantal spelers getest, spelers die moeite hebben met CD-R's hebben ook moeite met deze, maar dan grofweg 2x zo ernstig.

Digitaal distribueren is leuk en aardig, maar de meeste mensen blijven een CD prefereren. Ook al is het al 30 jaar oud, ik zie weinig SACD en ik heb slechts 1 DVD-A op de plank liggen. Digitaal is ook leuk, maar we willen een kleine vergoeding voor het werk, online betalen wordt weer veel te ingewikkeld en er zijn nog niet erg veel spelers die FLAC-CD's kunnen spelen. Uiteindelijke heeft men gewoon liever een CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Dan wordt het dus een ingekorte CD of een dubbel CD.... Er zit helaas niks anders op. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26

mace

Sapere Aude

ktf schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:23:
Ik heb hem nu in een aantal spelers getest, spelers die moeite hebben met CD-R's hebben ook moeite met deze, maar dan grofweg 2x zo ernstig.
Verbaast me niet, de sporen op een 90min CD liggen dichter op elkaar, dus dan zal de CD speler meer moeite hebben met het tracken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Of de muziek 2,5% pitchen zodat het ietsje sneller loopt, dan past het wel, maar dat is valsspelen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blobber schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:46:
Of de muziek 2,5% pitchen zodat het ietsje sneller loopt, dan past het wel, maar dat is valsspelen ;)
Zou ik ook doen, niemand die het merkt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Er zit helaas niks anders op. ;)
Denk je? Ik zie het eerlijk gezegd zonniger in 8)

Volgens mij zijn er 2 soorten problemen die op kunnen treden: spelers die structureel meer dan 80 minuten weigeren en spelers die moeite hebben met tracken. Dat laatste probleem zou opgelost moeten worden door gewoon goede schijven te kopen. Ik denk zelf Verbatim, tot nog toe gebruikten we een allegaartje van schijven, dus misschien is het zelfs een verbetering.

Tja, de eerste soort kun je inderdaad niet oplossen, we kijken of we überhaupt spelers tegenkomen die het niet doen en zo ja hoeveel, dan kunnen we gefundeerd beslissingen maken.

Ik hou jullie op de hoogte van de testresultaten!

edit:
Bij klassieke muziek? Eg wel!

[ Voor 10% gewijzigd door ktf op 20-05-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CDs.. wat ouderwets.. Gebruik een lossless audio codec en zet het er als files op. Dan kom je wel iets verder dan 90 minuten, lijkt me zo.

Of misbruik er een DVD voor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:02:
[...]

hehe, ik zou daar ook niet zo zwaar aan tillen :D
edit:
maar klassieke getrainde oortjes horen dat direct idd

[ Voor 14% gewijzigd door blobber op 20-05-2010 23:47 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
De statistieken tot nu toe:

Stand-alone's
Speel helemaal geen CD-Rs: 1
Hebben moeite met CD-Rs in het algemeen, met deze meer moeite: 3
Geen problemen: 6
Herkent de schijf niet: 1 (kleine gettoblaster)

Computer-drives
Speelt helemaal geen CD-Rs: 1 (drive is deels kapot denk ik)
Geen problemen: 5

Tot nu toe al 1 speler die hem weigert, niet helemaal fijn dus, maar het merendeel vind het gelukkig geen probleem. Nu is het een kwestie van meer testen en goede branders nemen. Ik houd jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Hoewel dit topic alweer bijna een jaar oud is wil ik (voor het archief en mensen die hierop zoeken) nog even mededelen dat alles prima is verlopen. We hebben een handjevol (hoogstends 3) klachten gehad van mensen die ze niet in hun CD-speler konden spelen, maar van de meesten hebben we niets gehoord.

Mijn eigen test had ik ondertussen ook flink uitgebreid naar 20 verschillende apparaten, en op basis van dit alles denk ik te kunnen zeggen dat op zijn minst 90% van de spelers geen problemen heeft met langere CD's. Ik schat dat dit percentage eerder richting de 95% gaat. De CD waarmee ik getest heb was 83 minuten, ik weet niet of alle getestte spelers tot de harde 99-minuten limiet gaan. In ieder geval, een paar minuten langer is geen probleem.
Pagina: 1