Het systeem
Afgelopen week heb ik het volgende upgradesetje voor mijn vorige systeem samengesteld, met wat inspiratie van de BBG: (Uit mijn vorige systeem is nog een ATi HD5830, Seasonic S12-430W en setje harddisks aanwezig.)# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Intel Core i5 750 | € 167,- | € 167,- |
1 | OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK | € 95,70 | € 95,70 |
1 | MSI H55M-E33 | € 68,71 | € 68,71 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 361,31 |
Het probleem
Direct na het assembleren viel op dat na de boot geen beeld verscheen op de aangesloten monitors; de fans e.d. spinnen op maar na +/- 15 seconden herstart het systeem, zonder enig teken van leven gegeven te hebben op een aangesloten monitor, ongeacht VGA, DVI of HDMI-aansluiting.Reddingspogingen
Als goede tweaker heb ik uiteraard meteen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij gepakt en zover mogelijk doorlopen.- Alle overbodige meuk losgehaald (HD's, dvdspeler), speaker aangesloten.
- De latjes ram stuk voor stuk in elk slot geprobeerd.
- Tussendoor het geheel zowel in als buiten de kast opnieuw aangesloten, tevens een andere voeding geprobeerd (Tagan 380W).
- BIOS resetten dmv. jumper en wachttijd en verwijderen batterij met dito wachttijd.
- Videokaart vervangen door een ATi HD4830.
En toen...
Na deze dag was ik zo eigenwijs het geheugen in te stellen op de aanbevolen 1,65V, timings en 1333Mhz, daarnaast heb ik ook de GPU priority (exacte naam instelling vergeten)van PCI naar PCI-e. Dit lijkt op zich een prima keuze, helaas vertoont het moederbord sindsdien exact dezelfde symptomen als het eerste slachtoffer
Mijn probleem is dan logischerwijs ook; wat is het nu wel? Ik vermoed dat het geheugen niet helemaal lekker is, dit lijkt met de CPU namelijk de enige constante in het verhaal, om het troubleshooten nog wat specifieker te maken en niet van de goodwill van de lokale PC-boer in 3222** afhankelijk te zijn hoop ik nog een verlossende analyse te krijgen
Soortgelijke problemen
- Topic op Overclock.net - Geen oplossing sinds laatste post