Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56
Het systeem
Afgelopen week heb ik het volgende upgradesetje voor mijn vorige systeem samengesteld, met wat inspiratie van de BBG: (Uit mijn vorige systeem is nog een ATi HD5830, Seasonic S12-430W en setje harddisks aanwezig.)
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 750€ 167,-€ 167,-
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 95,70€ 95,70
1MSI H55M-E33€ 68,71€ 68,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,31

Het probleem
Direct na het assembleren viel op dat na de boot geen beeld verscheen op de aangesloten monitors; de fans e.d. spinnen op maar na +/- 15 seconden herstart het systeem, zonder enig teken van leven gegeven te hebben op een aangesloten monitor, ongeacht VGA, DVI of HDMI-aansluiting.

Reddingspogingen
Als goede tweaker heb ik uiteraard meteen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij gepakt en zover mogelijk doorlopen.
  • Alle overbodige meuk losgehaald (HD's, dvdspeler), speaker aangesloten.
  • De latjes ram stuk voor stuk in elk slot geprobeerd.
  • Tussendoor het geheel zowel in als buiten de kast opnieuw aangesloten, tevens een andere voeding geprobeerd (Tagan 380W).
  • BIOS resetten dmv. jumper en wachttijd en verwijderen batterij met dito wachttijd.
  • Videokaart vervangen door een ATi HD4830.
Nadat deze pogingen geen verlossing brachten heb ik aangenomen dat het moederbord DOA was. Uiteraard meteen retour aangevraagd en ongeduldig een ander mobo besteld, namelijk de pricewatch: Asrock P55M Pro. Na ontvangst hiervan heeft deze een dag op 'default' settings probleemloos gewerkt.

En toen...
Na deze dag was ik zo eigenwijs het geheugen in te stellen op de aanbevolen 1,65V, timings en 1333Mhz, daarnaast heb ik ook de GPU priority (exacte naam instelling vergeten)van PCI naar PCI-e. Dit lijkt op zich een prima keuze, helaas vertoont het moederbord sindsdien exact dezelfde symptomen als het eerste slachtoffer :F, dezelfde reddingspogingen bieden ook hier geen succes.

Mijn probleem is dan logischerwijs ook; wat is het nu wel? Ik vermoed dat het geheugen niet helemaal lekker is, dit lijkt met de CPU namelijk de enige constante in het verhaal, om het troubleshooten nog wat specifieker te maken en niet van de goodwill van de lokale PC-boer in 3222** afhankelijk te zijn hoop ik nog een verlossende analyse te krijgen ;).

Soortgelijke problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGDB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09-2023
Ai, dat geheugen heb ik ook gehad. Werkte totaal niet lekker. Ik heb ook al meerdere topics voorbij zien komen met problemen en exact het zelfde geheugen. Dat wil niet meteen zeggen dat het slecht geheugen is maar dat er problemen mee zijn is duidelijk. Als het even kan zou ik het als eerst even uittesten met ander geheugen om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Even een update:
Ik heb inmiddels een goedkoop setje Kingston gehaald bij de lokale computerboer, ook met dit geheugen verandert er niets en blijft het Asrock-moederbord gewoon weer restarten, de Gigabyte reboot niet maar geeft ook geen beeld. Ik heb echt geen flauw idee wat er nu wel of niet kapot/incompatible is.

Mijn theorie is nu min of meer dat het geheugen beide moederborden om zeep geholpen heeft. Een kapotte CPU lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de deze wel gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:13

Anno

Griefmaker#2862

Ik mis een videokaart in je lijstje.

[ Voor 8% gewijzigd door Anno op 20-05-2010 13:26 . Reden: nvm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Een update, het lijkt er op dat m'n aanname dat het niet de CPU is fout zit; ik heb bij Alternate een ander mobo en ram gehaald en dit maakt geen enkel verschil. CPU kan dus ook retour en morgen maar eens duimen dat er bij Alternate nog een i5-750 ligt en ze 'm ter plekke kunnen testen, anders rij ik weer voor niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

volgens de site van alternate zijn ze op voorraad en direct leverbaar. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
geeft hij ook geen piepjes code bij het opstarten? want zo ja post hij wel, en is het niet de CPU. heb je bios reset alweer geprobeerd naar het veranderen van de voltages en de prioriteit van de GPU?

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Harm30 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 00:00:
geeft hij ook geen piepjes code bij het opstarten? want zo ja post hij wel, en is het niet de CPU. heb je bios reset alweer geprobeerd naar het veranderen van de voltages en de prioriteit van de GPU?
Uiteindelijk bleek het toch echt veroorzaakt te worden door m'n CPU; een BIOS-reset had geen effect, in de BIOS zelf komen was geen optie. Verder kwam er geen enkel piepje uit het systeem waardoor het aantal mogelijke acties nogal beperkt was ;).

In ieder geval dank voor alle reacties en tip voor overige tweakers, sluit de CPU niet uit als mogelijk defect component, zeker niet als de memorycontroller built-in is zoals bij de i5/i7 serie ;).
Pagina: 1