Verplaatsen van laptop zorgt voor screen freeze

Pagina: 1
Acties:

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo,

Ik zit met een heel vreemd probleem vind ik zelf!

Ik maak gebruik van een Sony Vaio VGN SR49VN; Vista business. deze laptop gebruik ik voor 90% voor thuisgebruik op 1 vaste plek.

Het wilt weleens voorkomen dat ik hem meeneem naar school, of gebruik in een stilstaande auto.
Elke keer als ik hem buitenhuis gebruik, loopt hij HEEL VAAK vast, het beeld blijft bevroren en ik moet de Vaio handmatig uitzetten.

De eerste dacht ik: mwah tis Windows he.. maar elke keer wanneer ik de Vaio buitenshuis gebruik, looptie op een gegeven moment vast, ik gebruik hem zeer zorgvuldig op een bureau of op mn schoot in de auto met een notepal cooler. Volgens Everest blijven mijn temperaturen altijd onder de 50 graden.

Nu heb ik em dus weer op de thuis basis, en hij werkt als een trein..

Iemand een idee?

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-12 11:19
Buitenshuis altijd op de accu als hij freezed?
Dan zou je het thuis eens op de accu moeten proberen.

Altijd al gedaan?
Gebruik je programma's buitenshuis die je thuis niet gebruikt?

• SoundLab
Buitenshuis inderdaad op de batterij, thuis werk ik af en toe ook weleens op de batterij omdat me verteld is dat de batterij anders lui word, thuis in ieder geval geen freezes tijdens het draaien op de battery.

buitenshuis gebruik ik dezelfde progs als thuis.. :(

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-12 11:19
Ik plemp maar wat hersenspinsels neer hoor...
Hoe lang heb je er al last van? Sinds aanschaf?

Zelf denk ik voornamelijk aan mogelijk losse hardware (na evt reparatie/upgrade?) Mijn idee zou zijn de laptop open te schroeven en alle hardware (schroeven!) eens na te lopen.

Verwijderd

Het probleem wordt veroorzaakt door je harde schijf, als je laptop ook maar een kleine beweging maakt gaat de arm van de hdd naar een veilige plaats, van de platters af, tegen eventuele beschadiging.

• nzxtquad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 16:00
ik heb dit ook gehad bij mij laptop (asus)
Ik heb hem toen opgestuurd naar asus, toen hij terug was van RMA bleek dat de klem van de cpu een beetje los zat, als hij stil stond bleef de cpu op zijn plek zitten en freezde hij nooit. Als ik de laptop verplaatste (ook als het maar een beetje was, bijvoorbeeld in de trein met de laptop op de schoot) freezde hij onmiddelijk.

Misschien dat dit ook het geval is bij jou ?

• SoundLab
MistaDevine schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:24:
Ik plemp maar wat hersenspinsels neer hoor...
Hoe lang heb je er al last van? Sinds aanschaf?

Zelf denk ik voornamelijk aan mogelijk losse hardware (na evt reparatie/upgrade?) Mijn idee zou zijn de laptop open te schroeven en alle hardware (schroeven!) eens na te lopen.
Mwah sinds de aanschaf nam ik em niet meteen mee naar school, het valt me nu de laatste 2 maanden pas op.

• SoundLab
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:28:
Het probleem wordt veroorzaakt door je harde schijf, als je laptop ook maar een kleine beweging maakt gaat de arm van de hdd naar een veilige plaats, van de platters af, tegen eventuele beschadiging.
Hmm das vreemd, ik kan me heugen dat er op deze laptop geschikt is tegen shocks, hij heeft ook een schokbestendige harddisk functie als ik het zo zie bij 1 van de Vaio tools.. en tis niet dat ik hem laat stuiteren ofzo.. ik gebruik em of op mn schoot of op een bureau...:(

• SoundLab
ik heb de laptop voorzichtig lopen schudden, maar hij blijft lekker doorwerken.. echt een apart verhaal dit..:(

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-11 15:37
let er eens op of het enkel op batterij is of niet?

een vriend van me had een gelijkaardig probleem,
hij dacht ook enkel op verplaatsing, maar omdat thuis toch voor 70% op netstroom is, was hij zich daarvan niet bewust dat het enkel op batterij was.

ik dacht eerst een driverprobleem, maar bleek een biosversieprobleem te zijn.
Op de site van Asus stond bij een bepaalde versie een opmerking over random freezes on battery mode
10 min later, na biosupdate, was hij van het probleem af.

Controleer biosversie en dan alle drivers van mobo/gfx/modem/.. up te daten.

hopelijk helpt dat.

• SoundLab
Het gebeurt inderdaad alleen buitenshuis, dus op de batterij.
Thuis via netstroom werkt ie als een trein, af en toe gebruik ik hem thuis ook met de batterij, omdat mij verteld is dat je batterij anders lui word... Thuisgebruik+batterij = naar mijn weten geen probleem, ik zal het voor de zekerheid morgen even testen door alleen op batterij te werken..

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:21

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SoundLab schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 00:17:
[...]

Hmm das vreemd, ik kan me heugen dat er op deze laptop geschikt is tegen shocks, hij heeft ook een schokbestendige harddisk functie als ik het zo zie bij 1 van de Vaio tools.. en tis niet dat ik hem laat stuiteren ofzo.. ik gebruik em of op mn schoot of op een bureau...:(
De schokbestendigheid van de HDD houdt juist in dat de HDD zijn leeskoppen naast de platters parkeert als er een (grote) beweging wordt gedetecteerd. Aangezien er dan dus geen data meer van de schijf kan worden afgelezen, bevriest je laptop. Dit zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
SoundLab schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:07:
Het gebeurt inderdaad alleen buitenshuis, dus op de batterij.
Thuis via netstroom werkt ie als een trein, af en toe gebruik ik hem thuis ook met de batterij, omdat mij verteld is dat je batterij anders lui word... Thuisgebruik+batterij = naar mijn weten geen probleem, ik zal het voor de zekerheid morgen even testen door alleen op batterij te werken..
Gebeurt het binnenshuis ook als je de laptop beweegt (ermee loopt, verplaatst, gaat verzitten, etc.)?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ghost Dog schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:22:
[...]

De schokbestendigheid van de HDD houdt juist in dat de HDD zijn leeskoppen naast de platters parkeert als er een (grote) beweging wordt gedetecteerd. Aangezien er dan dus geen data meer van de schijf kan worden afgelezen, bevriest je laptop. Dit zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
Als het parkeren van de hdd koppen het compleet bevriezen van je laptop veroorzaakt is er nog steeds wel wat mis hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

CyBeR schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:27:
[...]

Als het parkeren van de hdd koppen het compleet bevriezen van je laptop veroorzaakt is er nog steeds wel wat mis hoor.
Da's waar, maar er kan wel een hoop blijven hangen. Totaal bevriezen zou ik toch eerder zoeken in de richting van geheugen/mobo, en als dat bij beweging gebeurt in de montage.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 20-05-2010 01:41 ]

• SoundLab
ik zal morgen de vaio op batterij binnenshuis gebruiken, verplaatsen en kijken wat er dan gebeurt.. ik houd jullie op de hoogte,

bedankt voor zover!

[ Voor 4% gewijzigd door SoundLab op 20-05-2010 02:05 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Probeer dan gelijk ook binnenshuis met de adapter er aan de laptop even te schudden. Probeer ook eens een linux live cd (Ubuntu bijvoorbeeld).

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:22
Even een hersenspinsel, maar zou het niet eerder door torderen komen? Schudden heeft dan weinig zin, je moet je laptop een beetje 'twisten'. Het zou best goed kunnen zijn dat bijvoorbeeld er een BGA chip half los zit natuurlijk. Onderweg gebeurd dat vaker dan thuis namelijk. Dat je schijf het probleem veroorzaakt lijkt mij persoonlijk niet de oorzaak, als deze problemen geeft resulteert dat vrijwel altijd in blauwe schermen.

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
gebruik je thuis een bedraad netwerk en op school een wifi netwerk of dongle?
Ik noem even een zijstraat die nog niet besproken was :)

[ Voor 27% gewijzigd door Kriebelkous op 20-05-2010 16:54 ]

www.racetalk.nl

• SoundLab
heb em dus binnenshuis getest met batterij,
conclusie:

1 x vastgelopen tijdens het werken op de eettafel, en op dit moment lig ik in me bed met de vaio op me schoot, en tot nu toe loopt alles soepel.

om antwoord te geven op kriebelkous: ik maak binnenshuis gebruik van wifi, en buitenshuis vaak geen internet, maar als ik in een wifi gebied zit, dan maak ik gebruik van wifi

• SoundLab
kick..

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

• Hoe zit het met de temperaturen (HWMonitor)?
• Heb je de laptop al eens open gemaakt, en gecheckt of alles goed vast zit?
• Wat zegt HDTune over de SMART-status van je HDD?

• SoundLab
- temperaturen via Everest zijn prima, geen rare dingen tegen gekomen
- laptop niet opengemaakt, anders vervalt garantie ( stupid? )
- HD tune SMART-status zie bijgevoegd plaatjeAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2672879.html

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Een html-pagina is nooit een plaatje :+

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/23/1274651186-790.jpg

;)

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dat is geen SMART-status, maar een benchmark van je HDD. Voor de SMART-status moet je naar het tabje 'Health'. ;)

While you're at it, doe ook meteen een volledige (het vinkje bij 'Quick Scan' dus even uitzetten) Error Scan van de HDD om slechte sectoren uit te sluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door Ghost Dog op 24-05-2010 16:40 ]

• SoundLab
Ben nu bezig met een volledige error scan.. onder het tabje ''health'' vind ik geen informatie, het enige wat ik zie staan is: Power on time: n/a & Health Status: n/a

Ik maak gebruik van HDTune 2.55

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Probeer eens een nieuwe versie, want ondertussen zijn ze alweer bij 4.50. Een 15 dagen free trial is gewoon te downloaden. :)

• SoundLab
Error scan uitgevoerd zonder problemen, alle blokjes eindigden groen.
onder het tabje health heb ik niks kunnen vinden over een smart status.

Edit: Ben het nu aan het proberen met de nieuwste versie van HDTune

Edit: Nieuwste versie geinstalleerd en test uitgevoerd, bij Health staat alles op OK en verder geen gekke dingen tegen gekomen..

[ Voor 42% gewijzigd door SoundLab op 24-05-2010 22:21 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En de laptop openen?
Er kan best ergens een schroefje of clipje wat los zitten, waardoor er zo nu en dan iets geen contact meer maakt.

Het lijkt me sowieso toch dat het iets hardwarematigs moet zijn, omdat beweging, op evt. het parkeren van de leeskoppen van de HDD na, geen invloed mag hebben op wat je laptop doet (binnen redelijke grenzen natuurlijk - geen >100G ofzo :P).

[ Voor 47% gewijzigd door Ghost Dog op 25-05-2010 00:10 ]

• Kriebelkous
Dit is een leuke. (behalve voor Soundlab dan ;) )

Heb je hem buitenshuis toevallig op schoot en binnen op een hardere ondergrond?
Misschien dat de tempraturen te hoog oplopen als hij op je schoot ligt?

Wat ben je aan het doen als hij vast loopt? Is het zo dat je buitenshuis een ander patroon hebt dan binnen?
Het zou kunnen dat je (en ik noem maar weer eens een zijstraat) voor school/werk veel 3d rendering gebruikt, en het notebook alleen meeneemt naar buiten als je nog even wil werken terwijl je onderweg bent. Terwijl je thuis dezeflde machine meer gebruikt om te internetten/muziek te luisteren en het renderen dus meer afwisselt met andere taken.

Misschien gebruik je thuis een funtie niet die je buiten wel gebruikt? zoals de geluidskaart of mousepad?

Ik kan me niet echt voorstellen dat de leeskoppen van de hdd parkeren als je in een stilstaande auto bezig bent.
ga voor jezelf eens na wat de verschillen zijn tussen thuis en on the road qua gebruik. Ik zou niet je hele laptop openschroeven als je nog garantie hebt. Wel zou je kunnen kijken of er geen bankje ram of je hdd niet goed vast zit. Je garantie vervalt waarschijnlijk niet als je een klepje open maakt om ff te kijken, zolang je het maar vakkundig doet.

www.racetalk.nl

• SoundLab
temperaturen worden volgens Everest niet te hoog, altijd tussen de 40 en 50 graden, ook buitenshuis.
buitenshuis gebruik ik dezelfde progs als buitenshuis, en eigenlijk is dat alleen maar surfen, chatten en muziek luisteren.

Ik ga em zeker weten niet openen, dan laat ik em wel ophalen door sony..

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12 13:01
Ik heb ook iets dergelijks gehad met een toshiba laptop; als ik er teveel mee ging bewegen dan liep ie vast...

In mijn geval was het een kapot geheugen slot die door de torsie de verbinding met het geheugen verbrak waardoor die vastliep, 1 latje geheugen eruit en het ging weer prima...

• Kriebelkous
Dan zou ik hem laten ophalen.
We weten zeker dat het een hardware probleem is, dus het een garantiekwestie word (tenzij het toch de batterij is). De klacht ga je, zelfs als je weet wat er defect is, toch niet zelf proberen te repareren.

www.racetalk.nl

Pagina: 1