Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Canon 430EX II flitser, vandaag kwam er bij een flits flink wat rook uit de flits inclusief een wat minder lekkere geur. Nu lees ik hier en daar dat die dan binnenkort kapot gaat/kapot is, maar tot nu toe werkt ie nog perfect..
Wat kan ik verwachten? Is de flitser écht kapot? Want ik heb de flitser aankomende zaterdag en de week erop hard nodig, en wil m liever nog niet kwijt voor reparatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

waar kwam de rook uit? uit de lamp, de behuizing of batterij ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Hield je de flitser niet tegen iets aan? Of was hij wat nat? Dan kan er ook best wat rook afkomen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Is er een mogelijkheid deze flitser open te schroeven en een paar foto's te maken van het binnenwerk? Op die manier is makkelijker te concluderen wat er nou in rook is opgegaan. ( ik vermoed de condensator )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij was niet nat, en rook kwam echt uit het bovenste deel, bij de lamp. Ik kan m opzich wel openmaken maar dat ding heeft nog garantie.. Dus vervalt je garantie dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk bij merken als Canon wel ja.

Een flitslamp(zeker die van een externe flitser) Kan op het moment van de flits veel warmte afgeven, het zou dus stof of iets anders kunnen zijn wat verschroeid is. Of je hebt pech en er heeft een weerstandje of condensator het loodje gelegd.
Mocht je meer willen weten over eventueel zelf repareren, dan kun je altijd je vraag stellen in het elektronica forum

Kijk wel uit dat als je hem zelf openmaakt, dat er geen condensator of elco nog geladen is en dat je een opdonder krijgt.

Als je nog garantie hebt, even contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:35:

Als je nog garantie hebt, even contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.
Idd, misschien kan je vragen of ze eventueel iets gelijks hebben liggen wat je kan gebruiken?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Voor elektronica geld:

Als je rook eruit is doet hij het niet meer, op dit moment dit er dus nog voldoende rook in :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar stel dat er een condensator kapot, hoelang duurt het dan tot ie niet meer flitst? Zal ie aankomende zaterdag en volgende week zaterdag nog meegaan? zo;n 500 flits-en in totaal (niet fullpower). Want anders moet ik heel snel vervanging gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, heel simpel.
Misschien doet tie het nog 1000 keer en misschien komt bij de volgende flits de rest van de rook vrij :P

Als er echt rook uit is gekomen is de flitser niet meer betrouwbaar, als ik jou was zou ik dus ook snel een vervanger gaan regelen en deze terug sturen voor garantie. Ik neem aan dat je op je klusje niet in 1 keer flitserloos wilt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 00:09:
Tja, heel simpel.
Misschien doet tie het nog 1000 keer en misschien komt bij de volgende flits de rest van de rook vrij :P

Als er echt rook uit is gekomen is de flitser niet meer betrouwbaar, als ik jou was zou ik dus ook snel een vervanger gaan regelen en deze terug sturen voor garantie. Ik neem aan dat je op je klusje niet in 1 keer flitserloos wilt worden.
Klopt, ik zal contact opnemen met de winkel, kijken of ze me er eentje kunnen lenen. En anders heb ik redelijk wat pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
een reserveflitser voor 200 euro is ook zowat.... maar als je er echt afhankelijk van bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:44:
Ja, maar stel dat er een condensator kapot, hoelang duurt het dan tot ie niet meer flitst? Zal ie aankomende zaterdag en volgende week zaterdag nog meegaan? zo;n 500 flits-en in totaal (niet fullpower). Want anders moet ik heel snel vervanging gaan regelen.
Als ik het zo lees, heb je die flitser heel erg hard nodig. Het wekt bij mij de indruk dat je er minimaal een onkostenvergoeding voor krijgt, vooral ook omdat je zelfs al een gok weet te doen over hoe veel foto's je gaat maken.
Is het dan niet verstandiger om gewoon een back-up flitser te regelen. Ja, dat kost dan een paar euro, maar dan weet je tenminste zeker dat je kan leveren.

Ik zou zeker niet rustig staan te fotograferen als ik weet dat ik afhankelijk ben van een stuk techniek (je flitser) waarvan je zeker bent dat die kapot aan het gaan is. (En dat betekent dat mijn foto's slechter worden.)

Zoals anderen al zeggen: Dat ding gaat kapot... De vraag is wanneer... Dat kan niemand voorspellen, maar dat hij er mee bezig is en het "binnenkort" echt niet meer doet, dat is wel zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je al contact hebt opgenomen?

Anders kun je misschien ook nog wel een deal sluiten. Jij koopt een nieuwe flitser. Zij nemen die in voor garantie. En dan krijg je gewoon een deel(reparatie) of alles van je nieuwe flitser terug.

Zo heb jij een betrouwbare flitser, zonder dat je er straks 2 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:05:
[...]

Als ik het zo lees, heb je die flitser heel erg hard nodig. Het wekt bij mij de indruk dat je er minimaal een onkostenvergoeding voor krijgt, vooral ook omdat je zelfs al een gok weet te doen over hoe veel foto's je gaat maken.
Is het dan niet verstandiger om gewoon een back-up flitser te regelen. Ja, dat kost dan een paar euro, maar dan weet je tenminste zeker dat je kan leveren.

Ik zou zeker niet rustig staan te fotograferen als ik weet dat ik afhankelijk ben van een stuk techniek (je flitser) waarvan je zeker bent dat die kapot aan het gaan is. (En dat betekent dat mijn foto's slechter worden.)

Zoals anderen al zeggen: Dat ding gaat kapot... De vraag is wanneer... Dat kan niemand voorspellen, maar dat hij er mee bezig is en het "binnenkort" echt niet meer doet, dat is wel zeker...
Ik heb de flitser hard nodig omdat ik een reportage moet maken, maar ik krijg er niets voor betaald. Het enige wat ik krijg is een vrij ticket naar een evenement. En aangezien ik die al gekregen heb, verwacht men foto's. Zoveel geld heb ik op het moment niet voor een extra flitser, en een flitser die pas 4 maanden oud is hoort gewoon niet zo kapot te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
tegerlijkertijd is tweakers geen glazenbol en zul je dus echt zelf aan risico-management moeten doen. :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Dus voor 25 euro maak jij je druk om "niet leveren?" Denk dat je beetje overdrijft? kan nooit zo belangrijk zijn dat zoveel moeite waard is :P

[ Voor 26% gewijzigd door Timo op 20-05-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Timo schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:52:
Dus voor 25 euro maak jij je druk om "niet leveren?" Denk dat je beetje overdrijft? kan nooit zo belangrijk zijn dat zoveel moeite waard is :P
75 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mja, de info heb je hier wel voor je liggen nu in het topic, het wordt nu inderdaad een risico-management keuze of je wel/niet iets gaat regelen.

Je gooit eveneens je naam te grabbel als jij iets aflevert wat onder de maat is, nu weet ik niet of dat zo belangrijk is in jouw geval en/of je een naam hoog te houden hebt, maar ik zou dat niet graag doen voor 75 euro kosten.

Tja, de keuze is aan jou.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
niemand in de vrienden / kennissen / collega kring die een canon flitser kan uitlenen?

Verder zou ik me niet te druk maken over wat er van je verwacht wordt....
Als je een hobby fotograaf iets laat doen kan je niet verwachten dat ie overal een backup van heeft. Bij een pro wel, daarom krijgen die 500-1000 euro + een kaartje, en jij alleen een kaartje.

Het risico is natuurlijk voor de opdrachtgever, de vraag is alleen of ze dit beseffen en zo nee, of je dit moet vertellen. Normaal gesproken zou ik het lekker laten hangen en erop gokken dat het allemaal goed komt, maar nu loop je wat meer risico met een rokende flitser. Misschien is dit wel een goed moment om 200 euro extra los te peuteren ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 21-05-2010 09:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
voor die 75 euro zou ik ze mailen dat je apparatuur stuk is en je niet zo 123 een vervangende flitser hebt.

zoals hierboven aangegeven word niet iedereen heeft backup body's of backup flitsers (hell ik hoor soms fotografen rondlopen met 1 cf kaartje dat is een risico wat je neemt.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een flitser geregeld! Een EX550, geen idee of het goed is, mja moeten we maar even mee doen tot deze weer gerepareerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch ook een prima flitser!

Heb je al iets gehoord van de winkel waar je hem vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de flitser nog steeds in gebruik en hij doet het nog steeds. Snap niet waarom er die ene keer rook uitkram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik gok dat er meerdere condensatoren parallel in geschakeld zijn, en dat één van je condensators het toen begeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Muthas schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:32:
Ik gok dat er meerdere condensatoren parallel in geschakeld zijn, en dat één van je condensators het toen begeven heeft.
En zou hij dan niet opeens minder flitscapaciteit hebben? Ik gok dat het gewoon stof is geweest en dat er verder niets anders defect is gegaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1