Kan ik partities ongedaan maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 856 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underdog222
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:40
Hai,

Ik heb bij de installatie van m'n pc m'n harde schijf in twee partities opgedeeld, eentje bleef C:, de ander werd D:.
Ik gebruik C: voor m'n programma's, want dat is default, en das handig, en die andere partitie voor "rauwe"data, zoals films en muziek. die partitie is vol, en ik heb een nieuwe harde schijf besteld om het daar op te kunnen zetten.

Wat ik nu wil weten is: kan ik alle data van de D: partitie afhalen, op de nieuwe schijf zetten, en dan de D: partitie verwijderen, zodat de C: partitie ook wat langer meegaat.

B.V.D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Je topictitel is wat verwarrend. Alsof je per ongeluk een partitie hebt gewist of gemaakt en al je data kwijt bent. :P

Maar een partitie is zonder meer te verwijderen. Gewoon nieuwe harddisk plaatsen, al je meuk overpompen naar die nieuwe en partitie 'D:' verwijderen in je Computerbeheer. In Windows 7 is dat rechterknop op 'Computer' en dan Beheren kiezen. Als 'D' weg is kun je 'C:' 'uitbreiden'.

Eigenlijk een bijna standaard 1-2tje voor een tweaker... Volgende keer ff zelf goed googlen?
En nog wat leesvoer. http://windows.microsoft....-repartition-my-hard-disk
Gaat weliswaar over verkleinen van de partitie, maar andersom is ook mogelijk. Tenzij... Maar dat mag je zelf uitzoeken. ;)

Ahum kuch bovenstaand ga ik vanuit dat je Windows hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door ManiacsHouse op 19-05-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 15:26

eagle00789

Est. November 2005

Ja dat kan met de bekende partitioneringsprogrammatjes zoals Partition Magic en vele andere.

Voor het omzetten van de data gebruik je gewoon de normale windows verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Partition Magic is waarschijnlijk een van de minder geslaagde programma's om dat mee te doen.
Ik zou zelf de voorkeur geven aan een linux live CD met gparted er op. Werkt eenvoudig en erg betrouwbaar.
Ik heb het al vele malen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
eagle00789 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:08:
Ja dat kan met de bekende partitioneringsprogrammatjes zoals Partition Magic en vele andere.

Voor het omzetten van de data gebruik je gewoon de normale windows verkenner.
Aub niet meer verwijzen naar Partition Magic.. we leven inmiddels in 2010 en Partition Magic wordt niet meer ontwikkeld sinds 2003. Er kunnen problemen ontstaan met nieuwe OS'en en grote harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Al die live cd's en tools zijn toch niet nodig als datgene wat ts wil simpel in windows kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underdog222
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:40
@ManiacsHouse

Sorry, ik ben nogal een software noob, ik ben ook verschrikkelijk in dingen met BIOS etc. en ik ben lui en wou snel een concreet antwoord, dat ik inmiddels heb gekregen, bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
dit kan alleen met windows 7 (vista???), en niet met windows xp. Dan zul je even een ubuntu/ gparted live cd moeten downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
ManiacsHouse schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:23:
Al die live cd's en tools zijn toch niet nodig als datgene wat ts wil simpel in windows kan?
Als Windows dat zelf kan is dat nieuw. De systeempartitie kon in ieder geval in XP niet resized worden. In nieuwere versies misschien wel, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien Windows nogal panisch is op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Underdog222 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:29:
@ManiacsHouse

Sorry, ik ben nogal een software noob, ik ben ook verschrikkelijk in dingen met BIOS etc. en ik ben lui en wou snel een concreet antwoord, dat ik inmiddels heb gekregen, bedankt daarvoor.
Beste Underdag222, GoT is geen helpdesk waar de "luie" mensen maar even een vraag dropt. Het kan zo zijn dat jouw kennis nog niet zo ver rijkt, maar daarvoor hebben wij een discussie forum zoals GoT gevuld met FAQ's waarin de meest basic informatie prima in terug te vinden is en om eerlijk te zeggen valt dit zeker onder deze cattegorie.

Hier op GoT verwachten wij hier toch enige eigen inspanning door eerst de FAQ's eens door te nemen en de GoT search te gebruiken voordat je een topic opend. Dit topic gaat dan ook op slot vanwege het ontbreken aan enige eigen inspanning.

Verder even nog algemen informtie voor een ieder ander, zoals reeds wordt opgemerkt is Partition Magic al redelijk out of date. Naast dat het, toen het nog up to date was, soms voor vreemde resultaten zorgde is het met de nieuwere Windows versies (Vista en 7) af te raden het nog langer te gebruiken. Er zijn prima alternatieven zoals in dit topic genoemd, maar ook in de FAQ's en met de GoT search terug te vinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.