2GB geheugen verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een gamecomputer. De specificaties zijn als volgt:
Processor: Core i7 920 revisie D0
Moederbord: Asus P6T
Videokaart: Sapphire HD 5850
Geheugen: OCZ Gold 6 GB triple channel DDR3 geheugen PC12800 , timing 8-8-8-24
Hardeschijf: Samsung F3
Voeding: Antec Earthwatt 650 Watt, 80+
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64bit
De pc niet zelf in elkaar gezet, maar via marktplaats gekocht (bonnetjes erbij). Wat ik er zo van kon zien was alles netjes afgewerkt en zat hij goed in elkaar. Eerste paar maanden heeft de pc het goed gedaan, maar toen begonnen de problemen. Het eerste wat ik merkte was dat de pc helemaal vastliep: hardeschijf stopte, cursor reageerde niet meer maar geen blauw scherm. Dit kon op (zover ik kon zien) ieder moment gebeuren, als ik aan het gamen was, net na het opstarten, tijden het internetten, enz.. Ik heb er wat over opgezocht, en dit bleek een vaker voorkomend probleem te zijn, er werd aangeraden om de cpu voltage iets hoger te zetten (1,25 volt als ik het goed heb), dus dat heb ik gedaan, en ik heb hem gelijk iets overgeclockt (naar 3,2 ghz). Ik kwam er toen ook achter dat de timings niet goed stonden, dus ik heb die ook even goed gezet. Verder vond ik het ram voltage ook wat laag, want volgens de fabrikant hoort hij op 1,65 volt te staan, ik heb hem dus op 1,64 volt gezet (kan alleen in stapjes van twee). Daarna liep hij een poosje goed, maar toen liep hij weer vast, dus het voltage maar op 1,3 volt gezet. Dat werkte, maar toen kwam ik er achter dat er in twee GB ram verdwenen was van de zes, dus ik heb alles in de bios weer op standaard gezet, maar het geheugen bleef weg (onderaan deze computer, in de bios, in sisoft sandra, maar niet in cpu-z). Toen heb ik wat gezocht op internet, maar ik kon alleen oude topics vinden die niet van toepassing waren. Dus nu is mijn vraag, hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn met mijn geheugen? Sorry voor het lange bericht, maar ik hoop dat alles duidelijk is, en dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Alvast bedankt! :)
Groetjes, Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 19:15
Heb je al in de kast zelf gekeken of er misschien niet 2GB is losgeschoten? misschien een heel dom antwoord, maar iets anders kan ik zo niet bedenken :P

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik zou al het geheugen eruit halen en dan een voor een testen welke werken en welke niet werken (geen Boot). Ook kun je een memtest doen (http://www.memtest86.com/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijk ff in je BIOS of je niet iets met integrated graphics hebt ofzo... Doordat je alles standaard hebt gezet in de BIOS, heb je best kan dat je nu wel een onboard videokaart hebt met 2GB videogeheugen. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 22:47
MAX3400 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:07:
Kijk ff in je BIOS of je niet iets met integrated graphics hebt ofzo... Doordat je alles standaard hebt gezet in de BIOS, heb je best kan dat je nu wel een onboard videokaart hebt met 2GB videogeheugen. ;)
een I7 met onboard?

das een tank rijdt op gas........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Het kan zijn dat zijn mobo een intergrated graphic kaart heeft die uit stond omdat hij een normale videoplank gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het idee van sjaakwortel maar eens ga proberen. Zover ik weet heb ik geen onboard graphics, beetje overbodig lijkt me;)

Ik laat jullie morgen wel weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Op tweakers staat ook een handleiding over ram problemen : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik, gedeelte er van ook al geprobeerd, maar zie nog geen resultaat, dus morgen toch maar aan de gang met de reepjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag maar eens de reepjes apart geprobeerd, een van de drie reepjes wil het op geen van de sloten doen, dus die zal wel kapot zijn, wat ik wel apart vind is dat cpu-z wel gewoon blijft zeggen dat er 3 reepjes in zitten van 2GB... Ik heb even een cpu-z validator gedaan en hier is de link: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1197299. Zou ik hem terug sturen naar ocz, of naar de leverancier? Hopelijk krijg ik een nieuwe(A) Wat mij trouwens wel opviel bij cpu-z is dat m'n cpu voltage erg laag is (zie link). Ook staan volgens mij de timings te laag, staat op 7, hoort volgens mij op 8 te staan. Allemaal wel erg raar dit. Iemand nog wat tips?

Groetjes, Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Je hebt een overeenkomst met de leverancier, dus de leverancier is je aanspreekpunt wat betreft garantie.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik zou eens beginnen met alles op standaard te zetten.
Je zegt dat je problemen hebt en je actie is voltage verhogen en meteen maar overclocken. Een PC is pas geschikt om te overclocken als hij stabiel is.

Zet in je bios alles eens op automatisch (voltages en clock) en begin dan één voor één je modules met memtest te testen. Ik denk dat er namelijk één module is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de geheugenreepjes even allemaal los getest. Met twee van de drie werkt alles normaal, maar met eentje geeft hij zelfs geen post, die zou dus wel overleden zijn, ik heb met de andere twee reepjes even memtest gedaan en die geeft naar 13 uur draaien geen fouten. Zou het zo kunnen zijn dat de freezes ook zijn veroorzaakt door een slechte geheugenreep? Misschien een productiefout? Of kan het zijn gekomen doordat mijn moederbord de instellingen verkeerd zette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

zonglew00 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:09:
[...]

een I7 met onboard?

das een tank rijdt op gas........
Ja, want als je alleen CPU-happige apps draait heb je heel veel baat bij een enorme GPU... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:07:
Ik heb de geheugenreepjes even allemaal los getest. Met twee van de drie werkt alles normaal, maar met eentje geeft hij zelfs geen post, die zou dus wel overleden zijn, ik heb met de andere twee reepjes even memtest gedaan en die geeft naar 13 uur draaien geen fouten. Zou het zo kunnen zijn dat de freezes ook zijn veroorzaakt door een slechte geheugenreep? Misschien een productiefout? Of kan het zijn gekomen doordat mijn moederbord de instellingen verkeerd zette?
Als je ze allemaal in hetzelfde slot hebt geprobeerd is het geheugen wss kapot. Anders alsnog even alles in hetzelfde slot testen want dan zou het ook een mobo/cpu probleem kunnen zijn.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de geheugen reep waarvan ik het vermoede heb dat hij het niet meer doet in drie sloten geprobeerd (de drie sloten voor triple channel), moet toch voldoende zijn? Ik denk dat ik maar is ga bellen met de leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

Ja dan is ie gewoon kapot.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm het moet nou echt niet gekker worden. Ik zet net m'n pc aan, heb ik in een keer weer 6GB geheugen... Ik ga zodalijk maar eens memtest draaien, eens kijken wat die zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest laten draaien. Die ziet nu ook de extra 2GB, maar ik krijg bijna 400 fouten in 8 uur :'( Toch kapot dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
misschien iets heel erg stoms, en komt maar zelden voor, zijn de contactpunten van je reepje goed schoon? evt wat contactspray op een doekje en dan goed schoonmaken. evt geheugen bank schoonmaken met glasvezelkwastje. aangezien hij nu wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm zou kunnen. maar lijkt me niet logisch, spd gaf wel telkens aan dat er drie repen in zaten, en ook door het aantal fouten denk ik toch dat hij kapot is, maar ik zal er over na denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Misschien dat ze het eff voor je in de winkel kunnen doen... Of gelijk het bankje vervangen... :) Geheugenproblemen kunnen de gekste fouten geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eigenlijk ook dat die vastlopers ook zijn veroorzaakt door die slechte reep. Ik ga binnenkort wel even contact opnemen met de leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Yarno schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:17:
misschien iets heel erg stoms, en komt maar zelden voor, zijn de contactpunten van je reepje goed schoon? evt wat contactspray op een doekje en dan goed schoonmaken. evt geheugen bank schoonmaken met glasvezelkwastje. aangezien hij nu wel werkt...
Als electronicaman wil ik hier toch even een waarschuwing bij zetten namelijk NOOIT contactspray gebruiken voor contacten te reinigen want dat maakt alles van kwaad tot erger. Contactspray zitten namelijk stoffen in die de contacten deels vettig maken en deels kunnen de contactjes dubbel zo snel gaan corroderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 13:54
Kijk eens of je PC stabiel draait met die overige twee reepjes nu dan? Straks stuur je er een RMA en dan blijkt dat alsnog niet je gehele probleem te zijn :)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zat ook al te denken, contactspray lijkt me in dit geval niet echt handig maar ja. Tot nu toe doet hij het perfect met de overige twee reepjes, ook memtest geeft geen fouten :) Maar ik kan dus ook een reep opsturen? Ik dacht dat ik ze dan alle drie op moest sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het probleem begint steeds rader te worden. Gisteravond dacht ik, ik probeer de reep nog één keer voor de zekerheid. Maar, memtest gaf helemaal geen fouten meer. Toen alle drie erin gedaan, meer dan 8 uur laten testen en 0 fouten. Hij is weer tot leven gewekt :? . Ik ben benieuwd voor hoe lang!
Pagina: 1