Er is iets vreselijk mis met nieuwe rig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-02-2021
Ik heb zopas nieuwe onderdelen gekocht en pctje samengesteld

4GB RAM DDR 1600
Amd Phenom II X4 955 BE
MSI GTX 295 1792 VRAM
Asus Formula III AMD motherboard

Er is iets mis

Toen ik klaar was en nog op mijn oude Windows 7 install werkte liep WoW en The saboteur goed. (Hier stond dus wel nog mijn Intel chipset etc op) Ik ben dus veranderd naar een nieuwe clean Windows 7 ultimate install

Hier begonnen de problemen

Ik heb heel mijn HDD geformateerd en er Windows 7 ultimate opgezet , het rare is dat Wow en The saboteur vreselijk slecht runnen op deze nieuwe install (20-30 fps !)

Nu , ik weet dat de GTX 295 een dual GPU is maar het probleem bleef bij WoW toen ik multi gpu afzette.

Toen dacht , waarom niet eens mijn oude gtx 275 insteken (die runde perfect op the saboteur , wow en vele andere games). Net wat ik dacht , exact hetzelfde probleem. Ik denk dus niet dat het ligt bij de GPU

Wat is er toch verkeerd ?

Ik heb zelfs mijn DRAM frequence veranderd naar 1600 i.p.v auto (1066) , maar niets veranderde.

Wat is er fout gelopen en hoe komt het dat mijn nieuwe RIG beter loopte op mijn oude Windows 7 waar zelfs nog Intel chipset drivers opstonden ?!

Als ik trouwens crosshair III chipset drivers opzoek , krijg ik een ati catalyst installer wanneer ik deze wil installeren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aller eerst:

Dit is niet "vreselijk mis", want je kan gewoon gebruik maken van je systeem.

Zet eerst alle hardware op default waarde ( Want deze zin klopt van geen kant:
"Ik heb zelfs mijn DRAM frequence veranderd naar 1600 i.p.v auto (1066) , maar niets veranderde"), wat is het nou? Wel of niet iets veranderd, zorg er tevens voor dat je je bios goed ingesteld heb.

Zorg daarna, dat je alle driver juist geïnstalleerd heb, en dan vooral je Videodriver, controlleer daarna bij de uitgever van je games of er nog updates zijn, of "important info" m.b.t. tot gebruik in Win7.

Als dit allemaal niet helpt zou ik zeggen, kom dan weer hier terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
"Zet eerst alle hardware op default waarde, en zorg dat je je bios goed ingesteld heb."

Wat bedoel je hier precies mee ? Hoe kan ik weten of de BIOS verkeerd staat ingesteld of niet ?

[ Voor 20% gewijzigd door GuerrillaDawg op 19-05-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat je een Catalyst Installer krijgt om je chipset drivers te installeren klopt hé! Je drivers zijn toch van AMD/ATI?

Dus volgens mij is het probleem dat je je drivers nog niet allemaal hebt geïnstalleerd.

En idd je bios even op ''optimal defaults'' zetten. (maar dan wel even je werkgeheugen op het juiste voltage anders word het boeltje aarding instabiel.)

[ Voor 27% gewijzigd door warhamstr op 19-05-2010 20:09 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

GuerrillaDawg schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:03:
"Zet eerst alle hardware op default waarde, en zorg dat je je bios goed ingesteld heb."

Wat bedoel je hier precies mee ? Hoe kan ik weten of de BIOS verkeerd staat ingesteld of niet ?
ClearCMOS zet de bios waarden terug naar stock. Dat maakt alle eventueel gedane veranderingen in settings weer ongedaan en laat het mobo zijn werk doen zoals hij uit de fabriek al deed. Het is in jouw geval dat knopje dat achterop je moederbord zit tussen de USB poorten en 1 PS/2 poort. Probeer dit eerst eens en post even je resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Laatst online: 01-10 23:08
Lekker chipset drivers installeren, ik gok dat het dan helemaal goed komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kledur
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-05 21:50
edit; laat maar

[ Voor 78% gewijzigd door Kledur op 19-05-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
Heb eens custom install gepakt om te kijken watvoor chipset drivers die Catalyst manager nu eingelijk installeert

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/290s9qr.png

Is dit niet wat weinig ? 20 mb voor die install manager wat ik waarschijnlijk al niet nodig heb (ben Nvidia) en voor de rest zie ik een 1mb file en Hydravision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
INSTALLEER NAUW MAAR GEWOON! :P Sorry, maar ja lijkt me toch dat je dat nodig hebt.

Je chipset is van ATI/AMD, en je graka is van NVIDIA. Dus om je graka goed aan te sturen moet je eerst de drivers van je chipset geinstalleerd hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door warhamstr op 19-05-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 13:57
Default chipset drivers kunnen inderdaad dramatische performance veroorzaken. En de chipset heeft vrij weinig met je videokaart te maken. Die mag dan van nVidia zijn, de chipset op je moederbord is toch echt van AMD (790FX).

EDIT: Grr, snel editten he! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The Realone op 19-05-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Sorry :P

[ Voor 6% gewijzigd door warhamstr op 19-05-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 14:29
Zoek je dan wel op de goede plek?
Op de Asus site voor dat mobo staat als chipset driver (voor Win7-32), deze vermeldt;
AMD Chipset Driver Program V3.0.732.0 for Windows 32/64bit 7.(WHQL)

Als je die uitvoert, krijg je dan Ati Catalyst te zien?
Heb je bij je RAM ook handmatig het juiste voltage en timings ingesteld?
Indien nodig kan je je RAM dan testen met MemTest86+ v.4.10.
Even de ISO (Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)) downloaden en branden op CD en dan booten van CD.
Laat het programma wel meerdere passes doorlopen, dus niet jezelf tevreden stellen met (een te korte) 1 pass check.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 16:23

Ch3cker

Testlab Teamlead
Even op "Next" Klikken. Ja je hebt een Nvidia kaart, maar nee je chipset is niet van Nvidia. Je chipset is van AMD/ATI. Klopt dus gewoon, gewoon installeren.

Refresh ftw.. Nyah. T is iig nu wel duidelijk lijkt me. =]

[ Voor 19% gewijzigd door Ch3cker op 19-05-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Offtopic: Volgens mij is zijn chipset van AMD. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HydraVision heb je overigens niet nodig. Dat is multi monitor beheer software van ATi.. Chipset drivers daarintegen zeker wel. Als je een chipset (dat zit op je moederbord, dus niet je videokaart) van Intel hebt zou je Intel chipset drivers installeren, als je een nVidia chipset zou hebben die van nVidia, en hey... jij hebt een chipset van AMD. Chipset drivers van AMD installeren dus, en ja die vallen ook onder Catalyst. Dat hebben ze daar gewoon in gecentraliseerd.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
Heb net even Memtest 84+ gerunt

Na 1uur en 40 minuten kan ik zeggen dat er 0 errors zijn.

Nu , wat je nog zei : handmatig timings en voltage instellen.

Ik heb moederbord + cpu + ram tweedehands gekocht en dat was dus al goed ingesteld.

Op oude Windows 7 was alles nog juist maar nu herinner ik me net dat ik na de nieuwe windows 7 install een BIOS Flash heb gedaan naar laatste versie.

Dit heeft waarschijnlijk alle settings gedelete ? Misschien dat het daardoor komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Zucht... Lees je wel wat mensen schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
Het zou me sterk verbazen mocht die RAM al defect zijn. Verkoper heeft deze zeer goed bewaard en heeft er nooit problemen mee gehad , ik heb ze er ook voorzichtig ingestoken.

Volgens mij heeft het gewoon te maken met het feit dat ik mijn mobo niet heb ingesteld na te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

GuerrillaDawg schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:32:
Het zou me sterk verbazen mocht die RAM al defect zijn. Verkoper heeft deze zeer goed bewaard en heeft er nooit problemen mee gehad , ik heb ze er ook voorzichtig ingestoken.

Volgens mij heeft het gewoon te maken met het feit dat ik mijn mobo niet heb ingesteld na te flashen
Zoals al eerder mensen zeiden, INSTALLEER DE CHIPSET DRIVERS EERST.

Als je dat hebt gedaan kan je temperaturen controleren, mss clockt je PC wel terug omdat hij te warm wordt.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuerrillaDawg
Die chipset heb ik al lang geinstalleerd hoor.

Blijkbaar ben ik dit inderdaad vergeten te posten.

Anyway , er was totaal geen verandering als ik op WoW inlogde achter deze te hebben geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

GuerrillaDawg schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:39:
Die chipset heb ik al lang geinstalleerd hoor.

Blijkbaar ben ik dit inderdaad vergeten te posten.

Anyway , er was totaal geen verandering als ik op WoW inlogde achter deze te hebben geinstalleerd.
En ClearCMOS al geprobeerd? Is echt gewoon een kwestie van indrukken en als het aan je bios-instellingen zou liggen zou dat wel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gebruik je legale Windows 7 installs? Heb je gedurende de installatieperiode geen meldingen gekregen die duiden op problemen of ontbrekende info?

Vertel vertel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nu je je chipset drivers hebt geïnstalleerd, lijkt het me verstandig ook eerst even de drivers van je GTX 295 te installeren ;)

Rail Away!

Pagina: 1