Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021
Beste allemaal,

Ik kamp nu met een probleem dat ik niet meer oplossen kan, en daarom vraag ik jullie hulp.

Mijn computer heeft een aardige geschiedenis, met boot hangs (mijn HD4870 @ 100% fan en daarbij stopt het), en problemen met het geheugen. Maar met nieuw geheugen (alweer een half jaar terug) en vrijwel geen boot hangers gehad te hebben dacht ik dat het wel goed zat.

Afgelopen twee weken ben ik weg geweest. Ik zet maandag avond mijn computer aan en daar hebben we het weer. Mijn computer blijft hangen. Alle fans op 100%, de phase leds (zie plaatje onder deze alinea) van mijn moederbord staan allemaal aan. Ik dacht dat het probleem mijn videokaart was, omdat ik op verschillende fora's had gelezen dat er een batch fout ergens is geweest. Omdat ik al sinds het begin van mijn computer met zulke hangers te maken had, dacht ik dan ook dat het mijn videokaart was.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/rgoC3l.jpg

Wat ik heb gedaan is dan ook het volgende, gisteren mijn HD4870 RMA gestuurd en gelijk een nieuwe besteld (een goedkope; HD5450). Die nieuwe is vandaag aangekomen en ik heb hem er dan ook gelijk ingezet. Met alle hoop dat het goed zou gaan gebeurde dat niet: mijn computer bleef weer hangen.

Voor de duidelijkheid hier een filmpje:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=tw0I6UAtgaI]
Je ziet dat ik hier mijn computer aanzet (eerst de voeding, dan de aan-knop indruk) en vervolgens blijft hij hangen. Je ziet een waas van de phase-leds. Daarna het scherm dat aangesloten is, en niets doet.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- Een nieuwe videokaart
- Een ander PCIe slot
- Geheugen eruit, één voor één.
- Alle PCI kaarten eruit en één reepje geheugen
- Alles eruit behalve geheugen en CPU
- Handleiding doorgelezen
- Internet doorzocht;
Hier vond ik een interessant topic: klik en klik. Beiden zijn niet opgelost.

Voordat ik mijn moederbord RMA stuur, wil ik zeker weten dat ik het niet kan oplossen. Gelukkig heb ik 24 maanden garantie op mijn moederbord. Ik begin nu opeens ook te twijfelen of het niet mijn CPU kan zijn, maar ik heb geen echte mogelijkheid om een andere te proberen. Ik ga even rondkijken.

Onderdelen:
Mijn systeem bevindt zich in een Antec Three Hundred case, hierin zit een Zalman ZM600-HP. Mijn moederbord is zoals genoemd een Gigabyte GA-EP45-DS3R (rev 1.0).
E8400 @ stock met Arctic Cooling 7 Pro
Kingston ValueRAM - 4 GB ( 2 x 2 GB )
Creative X-Fi Titanium
Linksys WMP300N
ATI HD5450 (HD4870 is RMA)
3 HD's
1 DVD write/read

Bedankt voor de moeite!
- Aram

See you in another life, brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moederbord is een optie, maar het kan ook nog aan de voeding liggen.
De enige manier waarop; je dit echt kan testen is door het te vervangen om te kijken wat nu het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Tweaks
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-08 19:01
Moederbord... Draait je CPU fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
Mijn voeding lijkt het niet te zijn, ik heb een andere voeding aangesloten en hij doet nog steeds hetzelfde.
Mijn CPU-fan draait, zoals op het filmpje te zien is.

Ik ga mijn moederbord RMA sturen naar Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Misschien niet helemaal de bedoeling wat ik nu doe maar ik zag in de topicstart dat de fan van jouw ati 4870 ook tijdelijk op 100% draait ik heb hetzelfde probleem ik heb alleen een ander mobo namelijk de Gigabyte EP45-DS3 heb jij enig idee waar dit aan licht en of dit gevaarlijk kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
Ik dacht dat het probleem de videokaart was, want mijn videokaart bleef op 100%, en daalde niet. Ik moest opnieuw opstarten. Zelfs dan deed hij het soms niet. Ik moest soms een half uur wachten.
Het probleem bleek mijn moederbord te zijn. Je kunt hem het beste RMA sturen, of wachten tot je hetzelfde hebt als ik: hij doet niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
DM.Aram schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:35:
Ik dacht dat het probleem de videokaart was, want mijn videokaart bleef op 100%, en daalde niet. Ik moest opnieuw opstarten. Zelfs dan deed hij het soms niet. Ik moest soms een half uur wachten.
Het probleem bleek mijn moederbord te zijn. Je kunt hem het beste RMA sturen, of wachten tot je hetzelfde hebt als ik: hij doet niets meer.
Die van mij draait altijd maar een paar seconden op 100% en dat doet hij al sinds ik hem gekocht heb en dat is al meer dan een jaar geleden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
Dat hoort erbij, google het maar eens!

Ter informatie: Mijn moederbord is defect bevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
DM.Aram schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:51:
Dat hoort erbij, google het maar eens!

Ter informatie: Mijn moederbord is defect bevonden.
Die van mij doet het alleen een paar seconden tijdens het opstarten daarna niet meer ;) was geloof ik niet al te duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
Ja, maar die van mij bleef hangen, dat was mijn probleem ;)

Pagina: 1