Macbook (pro) : hdd raid vs. hdd + ssd

Pagina: 1
Acties:

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 14:09
Hallo!

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om de superdrive in mijn macbook pro te vervangen door een MCE OptiBay, vermits ik de superdrive quasi nooit gebruik. Ik beschik ook over een externe plextor brander die betere brandresultaten haalt dan de superdrive...
Er zijn ook el cheapo "superdrive to hdd" bays te vinden op ebay voor minder dan 20 euro!

Echter, begin ik nu te twijfelen wat beter zou presteren :
  1. 2 WD Scorpio Blue 640GB harde schijven in RAID 0
  2. 1 WD Scorpio Blue 750GB harde schijf + 1 Intel X25-V 40GB SSD
De eerste setup biedt een pak meer opslag ruimte aan, maar zal ongetwijfeld een stuk meer stroom verbruiken.

De tweede setup is waarschijnlijk sneller, verbruikt veel minder stroom, maar biedt weliswaar een stuk minder opslag ruimte. Een bijkomend probleem is dat Mac OS momenteel het TRIM commando niet ondersteund, wat de prestaties van die SSD misschien drastisch zal verminderen in de toekomst...
Verder is deze setup ongeveer 25 EUR duurder...

Wat denken jullie? Mensen met vergelijkbare setups?

[ Voor 3% gewijzigd door Robain op 19-05-2010 18:24 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:55
Ik raad je aan om je eerst eens in te lezen in wat trim nou eigenlijk doet en hoeveel voordeel dat nou werkelijk biedt.

Als je daar uit bent en het risico van een falende harde schijf meetelt denk ik dat de SSD + HDD oplossing mijn voorkeur heeft. Het grote voordeel van een SSD (lage access time) ga je domweg niet halen met een raid 0 opstelling.

while (! ( succeed = try ()));

• mausje_maus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-12-2024
als je mobiel werkt zeker voor de ssd gaan zou ik zeggen (natuurlijk ook stiller in minder warm)

Ik zit er zelf ook over te denken. na dat ik vandaag een how to las op lifehacker http://lifehacker.com/554...ate-drive-in-your-macbook

Ik heb hier nog een 80GB postville "over"
Maar ik weet nog niet of ik mijn garantie wil verbreken op men nieuwe mbp

• Robain
hans_lenze : thanks voor de link, heb er een en ander uit bijgeleerd! Als ik het goed versta is het dus het verstandigst om voor een SSD te gaan die intern de boel op orde houdt, zoals bvb de Corsair P serie?

mausje_maus : heb die howto ook gelezen, het heeft de interesse om een SSD te plaatsen in mijn mbp terug aangezwengeld. Ik heb vroeger nog geprobeerd met een Kingston SSD via het Expresscard slot, maar dat bleek niet succesvol...
Wat betreft garantie verbreken valt dat goed mee denk ik. Je moet immers geen zegel breken o.i.d. Ik denk als je gewoon je superdrive terug plaatst alvorens je macbook binnen te brengen, dit geen probleem zal vormen.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 18:11

Hokkie

Hello

Ik heb ook voor deze keus gestaan en heb het volgende gedaan.

1. Mijn huidige HDD eruit gehaald en hiervoor in de plaats een WD Scorpio Blue geplaatst,
2. Vervolgens mijn SuperDrive eruit gehaald en met een HDD bay van Newmodeus (40 euro incl. verzending van US naar NL) een SSD geplaatst (Intel 80 GB G2).
3. Snow Leopard en alle programma's geïnstalleerd op de SSD
4. Mijn Home Folder/ User Folder op de WD gezet volgens deze site: http://chris.pirillo.com/...e-folder-in-os-x-and-why/
5. Manual trim eens in de zoveel tijd (als ik het idee heb dat het moet) met schijfhulpprogramma (wis vrije ruimte...).

Voordelen:
1. Je gebruikt de snelheid van SSD + gelijktijdig de snelheid van je schijf.
2. Mocht je een herinstallatie moeten doen, kan je gewoon weer je user folder definiëren en alles is als van ouds.
3. Degradatie van SSD houd je tot het minimale beperkt (omdat hier slechts je OS en Apps op staan)

Geen spijt van gehad!

MacBook Pro 15"
4GB DDR3 Ram

[ Voor 6% gewijzigd door Hokkie op 21-05-2010 01:53 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:00
mausje_maus schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:48:
als je mobiel werkt zeker voor de ssd gaan zou ik zeggen (natuurlijk ook stiller in minder warm)

Ik zit er zelf ook over te denken. na dat ik vandaag een how to las op lifehacker http://lifehacker.com/554...ate-drive-in-your-macbook

Ik heb hier nog een 80GB postville "over"
Maar ik weet nog niet of ik mijn garantie wil verbreken op men nieuwe mbp
De hard disk is in een unibody Macbook Pro user-replaceable. Uiteraard krijg je geen garantie op de vervanging van Apple, maar het verbreekt je garantie zeker niet, tenzij je tijdens het uitwisselen iets zelf kapot maakt.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hokkie schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 01:51:
4. Mijn Home Folder/ User Folder op de WD gezet volgens deze site: http://chris.pirillo.com/...e-folder-in-os-x-and-why/
Het klinkt heel zinnig en vaak is dat het ook wel. Of je Word document nou op een ssd of hdd staat maakt echt niks uit. Wat wel uitmaakt zijn dingen als een virtuele machine of waar je broncode wordt gecompileerd. Dat soort zaken hebben een voordeel aan een medium dat erg geschikt is voor i/o intensieve zaken (een ssd dus). Verder kan het opsplitsen van bepaalde data over diverse schijven ook al een performance voordeel bieden. Mocht je het houden bij 2 hdd's dan kun je via deze weg ook nog wat performance winst verkrijgen. Verwacht alleen niet dat het magisch veel is though!
5. Manual trim eens in de zoveel tijd (als ik het idee heb dat het moet) met schijfhulpprogramma (wis vrije ruimte...).
Ware het niet dat je hiermee zorgt voor een degradatie in performance EN maximale slijtage van je ssd:
1. OS X ondersteunt geen TRIM, alles moet dus van de ingebouwde opruimfunctie van de ssd komen en de kwaliteit hiervan verschil per ssd serie. Wat jij doet voegt niets toe.
2. Je leest totaal niet wat er bij het verhaal over "wis vrije ruimte" staat. Er staat nota bene nog dat hij allemaal nulletjes gaat schrijven. Met andere woorden, hij gaat al je geheugencelletjes met een nul lopen vullen. Het schrijven naar geheugencellen is beperkt, je kunt ze maar x keer beschrijven, daarna zijn ze gewoon stuk. Verder is de oorzaak van performance degradatie gevulde geheugencellen. Je doet met deze functie dus exact het tegenovergestelde van wat je probeert te bereiken.

Wat kun je het beste doen? Accepteren dat de performance van een ssd degradeert naarmate je het ding voller zet. Je kunt daarop inspelen door goede research te doen en te kiezen voor een model die de performance degradatie het beste aanpakt. Verder kun je nog zorgen dat je niet alle ruimte partitioneert waardoor je een soort van buffer hebt (die heeft de ssd van nature al trouwens, eigenlijk vergroot je met onderpartitioneren dat buffer maar dat is niet geheel correct om te zeggen). Maar wat je bovenal moet doen is je inlezen in wat dingen als TRIM, NAND Launderer en Performance Degradatie nou precies inhouden. Met name het niet goed weten wat performance degradatie en TRIM is zorgt voor vaak dat mensen trucs toepassen die de ssd eerder sloom en kaduuk maken.

• Hokkie

Hokkie

Hello

@ppl:

[ontopic off]
Ik draai geen virtual machines, dus dat interesseert mij niet zoveel! Wat ik wel heb zijn zo'n 10.000 documenten, paar duizend foto's en duizenden nummers in iTunes. En al die "kleine" bestandjes vragen veel schijfruimte. Ik ben niet bereid om bijna duizend euro uit te geven aan een fatsoenlijke schijf (qua grootte), dus is dit de meest ideale oplossing voor nu.
Daarnaast heb je domweg in je "home folder" meer schrijfacties en dat is wat je nu net niet wil op een SSD.

Voor wat betreft TRIM, daar heb je misschien gelijk in, ik heb dit eens gelezen op een website (engadget geloof ik) en heb dit één keer gedaan in de afgelopen maanden. Maar vooralsnog heb ik hier inderdaad geen studie van gemaakt. Ik denk dat ik met een Intel Postville (G2 versie) een goede keus heb gemaakt, maar mocht jij hier anders over denken, hoor ik het graag! ;)

[ontopic on]

Ik denk dat TS een goede keuze maakt als je het doet zoals ik in mijn verhaal al beschreef. SSD voor je OS en programma's en de WD Scorpio voor data.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hokkie schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:07:
@ppl:

[ontopic off]
Ik draai geen virtual machines, dus dat interesseert mij niet zoveel! Wat ik wel heb zijn zo'n 10.000 documenten, paar duizend foto's en duizenden nummers in iTunes. En al die "kleine" bestandjes vragen veel schijfruimte. Ik ben niet bereid om bijna duizend euro uit te geven aan een fatsoenlijke schijf (qua grootte), dus is dit de meest ideale oplossing voor nu.
Daarnaast heb je domweg in je "home folder" meer schrijfacties en dat is wat je nu net niet wil op een SSD.
Dat soort dingen nemen veel ruimte in beslag en hebben geen enkel voordeel bij een ssd dus die kun je dan ook beter op een gewone hdd zetten. Wat echter niet geheel waar is zijn de schrijfacties. In een aantal gevallen wil je die namelijk wel degelijk op een ssd laten doen en juist niet op een hdd. Ook hier speelt de snelheid weer een rol. Een ssd schaf je dan ook voornamelijk aan voor de snelheid en lage access time die het met zich meebrengt. Als je het aantal schrijfacties tot een minimum wilt beperken moet je dat doen door alles wat geen voordeel heeft aan een ssd eraf te halen en op een gewone hdd te zetten. Zo'n virtuele machine doet ook erg veel schrijfacties naar de schijf maar heeft er enorm veel voordeel aan. Juist daarom zet je zoiets dan ook op een ssd. De virtuele machines worden door Parallels, VirtualBox en VMware Fusion allemaal in je homedir neergezet dus het is niet altijd zo handig om de boel te verhuizen want dan gebruik je de ssd niet meer voor hetgeen je 'm gekocht hebt ;)
Voor wat betreft TRIM, daar heb je misschien gelijk in, ik heb dit eens gelezen op een website (engadget geloof ik) en heb dit één keer gedaan in de afgelopen maanden. Maar vooralsnog heb ik hier inderdaad geen studie van gemaakt. Ik denk dat ik met een Intel Postville (G2 versie) een goede keus heb gemaakt, maar mocht jij hier anders over denken, hoor ik het graag! ;)
Daar heb ik ook geen studie van gemaakt, dat doen sites als Anandtech en dergelijke allemaal wel. Vandaar ook het advies om vooral daar in de benchmarks en het verhaal eromheen te neuzen. Dat schaft veel meer informatie in de techniek die bij een ssd komt kijken.
Ik denk dat TS een goede keuze maakt als je het doet zoals ik in mijn verhaal al beschreef. SSD voor je OS en programma's en de WD Scorpio voor data.
Yep maar let er dan wel op dat je de ssd ook echt gebruikt waarvoor je 'm koopt. Zaken die voordeel hebben bij snelheid zet je op de ssd, zaken die dat niet hebben en/of teveel ruimte in beslag nemen zet je op die WD Scorpio. Dan maak je optimaal gebruik van de setup.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Robain schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:20:
De eerste setup biedt een pak meer opslag ruimte aan, maar zal ongetwijfeld een stuk meer stroom verbruiken.
Het biedt je ook een verdubbeling op de kans dat je al je data kwijt bent.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hokkie

Hokkie

Hello

CyBeR schreef op zondag 23 mei 2010 @ 01:20:
[...]
Het biedt je ook een verdubbeling op de kans dat je al je data kwijt bent.
Het moge duidelijk zijn dat elke setup natuurlijk een keurige backup nodig is... :*)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hokkie schreef op zondag 23 mei 2010 @ 03:28:
[...]

Het moge duidelijk zijn dat elke setup natuurlijk een keurige backup nodig heeft... :*)
Mja, maar ondertussen zit je met 't gezeik van een nieuwe disk kopen, installeren, voorzien van je backup en tegelijkertijd hopen dat die backup recent genoeg is om dat werk waar je mee bezig was volledig te bevatten :P

RAID-0 moet je alleen gebruiken als je de betreffende data echt kwijt kunt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Robain
Het lijkt me vrij duidelijk dat hdd + ssd the way to go is...

Tijd om het ssd topic door te gaan spitten op zoek naar "de" juiste ssd binnen mijn budget.

• Hokkie

Hokkie

Hello

Intel!

• Robain
M'n 80 gig postville 2g is besteld!
Voor 150 euro op ebay kunnen oppikken 8)7

• Hokkie

Hokkie

Hello

Prima keus, veel plezier ermee

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik wil ook een combinatie van
1:ozc vertex ssd 60gb en
2: Hitachi Travelstar 7K500 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
dit ipv de dvdspeler.

Echter zie ik dat " over deze mac" aangeeft dat ik hetvolgende heb:

MATSHITA CD-RW CW-8221:

Firmware-revisie: GA0K
Verbindingstype: ATAPI
Ondersteuning voor branden: Ja (door Apple geleverde schijfeenheid)
Cache: 2048 KB
Leest dvd's: Ja
Beschrijven cd's: -R, -RW
Schrijfmethoden: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw
Media: Om de beschikbare brandsnelheden weer te geven, plaatst u een schijf en kiest u 'Weergave' > 'Werk weergave bij'.

De macbook is een 3.1 core 2 duo 2 ghz met 4gb.

De vraag is of ik nu een pata (atapi?) naar sata bay moet kopen, of dat dit gewoon sata is?

Voordat ik de hele mac openschroef hoop ik dat iemand me kan vertellen welke bay ik moet hebben, de el-cheapo ebay gevallen dan.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

roborobbie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 19:37:
De vraag is of ik nu een pata (atapi?) naar sata bay moet kopen, of dat dit gewoon sata is?

Voordat ik de hele mac openschroef hoop ik dat iemand me kan vertellen welke bay ik moet hebben, de el-cheapo ebay gevallen dan.
Je kijkt bij Disc Burning? Daar staat bij mij ook ATAPI.
Staat je SuperDrive ook onder Serial-ATA? Dan is het goed.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1